AMD:s grafikarkitektur efter Navi en starkare lysande stjärna – Arcturus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är förvirrad;
Innan Vega släpptes ryktades att Navi skulle vara MCM (Multi-Chip Module) precis som Zen-arkitekturen.
Sedan var det att Navi skulle gå till nästa generations konsoller?

Nu visar man information där Navi blir grafikkort.
Vad vet vi egentligen om Navis arkitektur? Annat än att det blir någon form av 7nm tillverkningsmetod? Blir den MCM? AMD ligger i framkant i området med sitt infinity fabric, frågan är om MCM fungerar så bra i GPU-sammanhang. Nvidia verkar satsa på monolitiska chips i 2080-generationen, stora dyra bjässar. Det är nästan så man ser liknelser med Intel...

Navi är monolitisk och inte MCM.
Navi är den sista arkitekturen i familjen GCN.
Navi har versioner (om inte alla) med GDDR6 minne.
Navi har designats för att ha "scalability" ... hur de nu definierar det är oklart.
Navi kommer designas på en 7nm process.
Navi kommer att vara i nästa generationens konsoler.

Release? Rykte någonstans kring Q2 eller Q3 2019. Vega 7nm och Rome samplas redan i år hos TSMC.
Sedan finns diverse instruktioner som har läckt. Vad Wavebreaksize är för något är jag inte helt säker på. De brukar beskriva en "Wavefront" som en "wave" i vanliga fall . Har en känsla att "scalability" har något att göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Det finns PC-folk och konsol-folk. PC-folk kör riktiga spel. Inte en chans att jag köper en konsol som jag ser som en leksak.

De flesta normalt funtade ser spel som leksaker så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas bara AMD har lyckats designa om sin arkitektur rejält lagom till Arcturus så att vi äntligen kan få bra kort från AMD igen.
Navi kommer sannolikt bli en mindre flopp då de måste använda sig av samma undermåliga arkitektur som Vega.

Hade varit kul om AMD med Navi kunde matcha 1080Ti i prestanda till säg 5000kr. Då köper jag nog AMD igen. Men jag vågar inte hoppas på något vettigt kort från AMD efter alla missar från deras grafikavdelning.

Ryzen 3000-serien däremot, det kommer bli riktigt spännande. Första gången på länge AMD har en chans att slå Intel i prestandatoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vi kan väl vara överens om att en stjärna lyser som starkast när den exploderar i form av en supernova!
Som tur är blir inte alla stjärnor supernovor, vilket vi får hoppas inkluderar AMD:s grafikkort.

Kul med bild på en riktig stjärna (Arcturus) i artikeln.

Skrivet av Bloodstainer:

imploderar*

Skrivet av star-affinity:

Du eller stjärnan?

Bara för att reda ut allt så använder NASA "explosion" när man talar om supernovor. (Finns även fall där de använder implosion och explosion ) Men de delar upp supernovor i två underkategorier.

Första är supernova typ 1a. Där en vit dvärg i ett binärsystem ansamlar sig materia från en närliggande stjärna. Detta får den vita dvärgen att krympa (Vita dvärgar väger mer ju mindre de är!) och när den överstiger Chandrasekhargränsen på 1,44 solmassor så exploderar den.

Andra typen (typ2) så rubbas stjärnans hydrostatiska jämvikt och de yttre lagerna sammanfaller ytterst snabbt mot kärnan (en implosion) och studsar därifrån ut i rymden i höga hastigheter. Där bildas även ämnen tyngre än Järn genom fusion i kollisioner.

Sedan så finns det andra saker att klaga på när det kommer till astrofysik. T.ex att generation1 stjärnor är yngre än generation2 stjänor, som i sin tur är yngre än generation3 stjärnor . Eller att vinklar räknas i sekunder. Det är mycket roligare att klaga på. Egentligen inte så konstigt att parsec blir en tidsenhet i Star Wars när det i själva verket är en längdenhet.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Stjärnan lyser oftast som starkast innan den dör Hoppas inte detta är fallet hos AMD's GPU-tillverkning.

Då blir det för dyrt att spela datorspel, flickvännen blir ju glad iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Andra typen (typ2) så rubbas stjärnans hydrostatiska jämvikt och de yttre lagerna sammanfaller ytterst snabbt mot kärnan (en implosion) och studsar därifrån ut i rymden i höga hastigheter. Där bildas även ämnen tyngre än Järn genom fusion i kollisioner.

Värt att nämna är att under implosionen så ökar både temperatur och tryck i kärnan vilket gör att fusion av nya ämnen kan påbörjas. Detta bidrar också till varför dessa stjärnor så plöttsligt exploderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Värt att nämna är att under implosionen så ökar både temperatur och tryck i kärnan vilket gör att fusion av nya ämnen kan påbörjas. Detta bidrar också till varför dessa stjärnor så plöttsligt exploderar.

O ja. Tryck och temperatur är A och O (till och med BFGKM! ) när det kommer till stjärnor och fusion (och korrelerar även kraftigt med massa). Men ville inte dra en alltför lång version då jag kände att det blev lite off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Navi kommer sannolikt bli en mindre flopp då de måste använda sig av samma undermåliga arkitektur som Vega.

Varför? Det är ett chip för mellansegmentet, d.v.s. ersättaren för Polaris. Lyckas den hålla jämna steg med GTX 2060 så är det bra.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför? Det är ett chip för mellansegmentet, d.v.s. ersättaren för Polaris. Lyckas den hålla jämna steg med GTX 2060 så är det bra.

precis men mellansementet är inte intressant här på forumet, det är ju bara bästa prestande kosta vad det vill som gäller. :).

har ju dykt upp en del laptops med VEGA GFX som använder 8GB DDR5. tror ni det är möjlit med ett VEGA 7NM DDR6 för gaming?

ni hörde det här först

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, stämmer ju inte generellt. Vår sol, ja. Generellt för alla stjärnor? Nä. Dvärgar t.ex. går sällan in i röd jätte-fasen.

"-Get your stars straight, Michael."
-Dwight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

.....Eller att vinklar räknas i sekunder. Det är mycket roligare att klaga på. Egentligen inte så konstigt att parsec blir en tidsenhet i Star Wars när det i själva verket är en längdenhet.

Det skulle ta mig ljusår att lära mig allt de kloka du säger.