Haft mitt Gigabyte rtx 2080 Ti windforce i 2 dagar - tankar

Permalänk

Haft mitt Gigabyte rtx 2080 Ti windforce i 2 dagar - tankar

Hej!

Fick mitt 2080 Ti från Inet två dagar innan release som var trevligt, lite konstigt dock.

Jag tänkte bara dela med mig mina tankar om produkten och hur den presterar gentemot mitt gamla 970 i givande stund.

1. Jag spelar mest i 1440p i 120hz. Jag kan säga att mängden spoltjut är konstigt. Ibland hör man extremt mycket, speciellt i Assassin's Creed Origins. Kommer självklart mer i mitt fall vid högre bilduppdateringsfrekvenser. Hör inget spoltjut med 120fps i varken WoW eller Dota 2 dock.

Har ett nätagg RMi 650W från corsair, kan vara faktorn - vet ej (För lite...? Tvek...?).

2. Fläktljudet på kortet i "Silent Mode" är helt fantastiskt men kortet gillar definitivt att rocka upp i 80 grader med fläktljud som orkester i vanlig "Gaming mode" (1620 gpu mhz) i load. Har ett Fractal design 5 med två fläktar för intag och ett för uttag - kan vara varför tempen är som den här (hurr durr).

3. Fläktkurvan som standard för Windforce-kortet är såpass nasty att designern nästan borde bli tvångsmatad något oätbart med fatala konsekvenser. 20% fläkthastighet enligt Gigabyte är tydligen en äcklig oscillation med fläktar av och fläktar på osv. Gör en egen fläktkurva om ni inte använder "Silent Mode".

4. Bra FPS är inget tvek dock, rent prestandamässigt så känns det väldigt trevligt.

Slutsats: Bra prestanda och OK temp samt ljud (I rätt förhållanden). Spoltjut är något jag får kolla in på samt se vad ni andra Swecare säger.

Ursäkta för dåligt skriveri etc. Kom gärna med frågor eller kommentarer.

Permalänk
Medlem

@Flamadoodoo: Har hört sägas att coilwhine lösts med mer effektivt nätagg men aldrig upplevt det hela själv. Dock skulle jag säga att om något är värt att investera i så är det ett bra agg- det är inget man kommer behöva uppgradera ofta om man lägger sig med en bra marginal.

Går kortet varmt i alla spel eller främst i de väldigt krävande spelen?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

@Shiprat: Kortet går inte direkt varmt i varken Dota 2 eller WoW 1440p 120hz. Kommer inte ihåg konkreta siffror men jag tror det var runt 50-60C i dessa titlar.

Spelen för tillfället där kortet får tugga är Post Scriptum i samma inställningar som ovan på max. I titeln i fråga orkar inte kortet köra 120fps (Spelet är ganska tungt för tillfället, kan vara optimeringsproblem för spelet i sig ser inte helt amazing ut). Men man är runt 60-100fps.
I dessa instanser är kortet runt 80-86C. Kollar jag upp i himlen t.ex. ibland så slutar spoltjutet som en liten sidnotis.

Det samma gäller i Assassin's Creed. En notis för just Creed är att jag testade att spela i "Silent Mode" och då satt kortet trevligt runt 50-60C. Dock så är boostfrekvensen då på 1550'ish mhz utan någon markant skillnad i fps som tyder på något annat som flaskhalsar i min dator.

För att göra ett långt svar kort (woops) så blir kortet varmt i mer krävande spel.

Permalänk
Medlem

@Flamadoodoo: Låter som ett rätt rörigt issue isåfall, många faktorer. Undrar om det skulle hjälpa att sänka power limit och / eller underklocka? Har kört en del med Vega 64 och nyckeln till bra prestanda på det kortet är just att experimentera med undervoltning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

@Shiprat: Helt rätt, känns som att det kan vara lite vad som.

Jag har testat att sänka clocken men det gav inte mycket resultat men jag kanske inte sänkte clocken nog. I Gigabytes egna mjukvara för att ändra variabler kan man enbart höja gpu-volten, dock så kan man sänka själva "Power consumption" som jag skulle tro blir att sätta en Power limit som du skrev. Ska testa detta utifrån ditt svar, inte riktigt tänkt på det! Bra idé och tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, Själv har jag ett SeaSonic Gold 750W en Threadripper 2 2950WX och ett inkommande Asus 2080TI 11GB OC, tror ni det kan bli problem för 750w att driva det? Jag menar threadripper 2 proppen är på 180tdp men det borde väll inte vara några problem?

Har ett R5 Chassi med 3 160 MM (2 på cpu kylaren) och 6st 140MM noctua fläktar så airflow är inget problem.

Permalänk

@dakke: Helt ärlig så tror jag inte det är ett problem. Enligt data från min nätaggregat, från Corsair iCue, så drar hela systemet runt 400w i load (Redig load). Rent watt-mässigt så kan du vara lugn. Oftast så är wattspecifikationer overkill om jag har förstått det korrekt.

Enligt mina mätningar från iCue så är nog mängden watt från min sida helt ok nu i efterhand, kan vara andra faktorer som spelar roll. Ibland kan ett byte av ett nätaggregat funka mot coilwhine om det är så att det presterar dåligt (inte nödvändigtvis att inte watten räcker men andra faktorer som nätaggregatet bidrar med). T.e.x så kan du nog få ganska rolig coilwhine (kanske) om du rockar ett av de där nätaggregaten som Jonas sågade sönder för några år sedan - mysko rippel etc.

Är ingen guru på PSU'er så korrigera mig gärna!

Permalänk

Uppdatering:

Skickade kortet till Inet för test om det var så att något var fel. Dom hittade inget coil whine etc. Av detta tog jag tillbaka kortet och köpte ett Corsair HX850. Nu har jag ingen coil whine så allt löste sig!

Exemplarisk support av Inet som vanligt, tummen upp!

Permalänk
Skrivet av Flamadoodoo:

Uppdatering:

Skickade kortet till Inet för test om det var så att något var fel. Dom hittade inget coil whine etc. Av detta tog jag tillbaka kortet och köpte ett Corsair HX850. Nu har jag ingen coil whine så allt löste sig!

Exemplarisk support av Inet som vanligt, tummen upp!

Härligt att höra ! Ska tänka på det när mitt kort kommer .kan hända att jag behöver uppgradera mitt psu också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@Flamadoodoo: Spoltjut kan ofta stoppas genom någon typ av fps-begränsning, det kommer typiskt i menyer när fps sticker till hundratals fps.
Men ett nytt nätaggregat skadar ju inte.

Angående pumpningarna av fläkten kan det faktiskt vara "Silent Mode" som ställer till det, värmen stiger så högt, att panikkylningen kopplas in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

T.e.x så kan du nog få ganska rolig coilwhine (kanske) om du rockar ett av de där nätaggregaten som Jonas sågade sönder för några år sedan - mysko rippel etc.

Är ingen guru på PSU'er så korrigera mig gärna!

Hahah, du tänker ju på Guds gåva till mänskligheten i PSU form, alltså Ace of Sweden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Uppdatering:

Skickade kortet till Inet för test om det var så att något var fel. Dom hittade inget coil whine etc. Av detta tog jag tillbaka kortet och köpte ett Corsair HX850. Nu har jag ingen coil whine så allt löste sig!

Exemplarisk support av Inet som vanligt, tummen upp!

Mitt 2080ti var kass. Funkade bra i 2 dagar, sen började det krasha till skrivbordet.
Så fick bli RMA.
Hur lång tid tog det för dom att kolla kortet? Skicka in till inet idag nämligen, har inget kort så får köra i7ans inbyggda.
Å är otålig^^
Vill spela

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

@Flamadoodoo: Trevligt att höra att det löste sig! PSU-problem kan vara väldigt svåra att klura ut utan att faktiskt byta på test.

Skrivet av vkn:

Mitt 2080ti var kass. Funkade bra i 2 dagar, sen började det krasha till skrivbordet.

Vilket märke och modell var det? Kan vara bra att veta om det blir löst och någon annan har liknande problem (:

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

@lifooz: Haha ja precis!

@vkn: Det gick mycket fort! Tog en dag efter dom fick kortet till sig och så hörde dom av sig via telefon kort därefter. Väldigt skönt att kunna få diskutera med tekniker i ett sådant läge för diverse oklarheter och förtydliganden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

@Flamadoodoo: Trevligt att höra att det löste sig! PSU-problem kan vara väldigt svåra att klura ut utan att faktiskt byta på test.

Vilket märke och modell var det? Kan vara bra att veta om det blir löst och någon annan har liknande problem (:

Mitt var ett Gainward 2080ti phenix GS.
Dock sett RMA på alla kort, allt från FE till 3djeparts.
Galet mkt, kolla av geforce forumet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

@vkn: Läste några minuter på forumet, får en känsla av att det är lite av en chansning att köra RTX på äldre hårdvara, särskilt äldre PSU. Påminner mycket om alla issues som fanns med att få Vega stabilt i början- ett stabilt single rail nätagg är i princip ett måste om du vill undervolta / överklocka Vega och få ut dess "riktiga" prestanda. Är lite trist att se förslag som detta:

"RMA the card
Unless of course your CM 1100w PSU is one of multi-rail design...then replace it"

Det ska ju inte vara nödvändigt :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

@vkn: Läste några minuter på forumet, får en känsla av att det är lite av en chansning att köra RTX på äldre hårdvara, särskilt äldre PSU. Påminner mycket om alla issues som fanns med att få Vega stabilt i början- ett stabilt single rail nätagg är i princip ett måste om du vill undervolta / överklocka Vega och få ut dess "riktiga" prestanda. Är lite trist att se förslag som detta:

"RMA the card
Unless of course your CM 1100w PSU is one of multi-rail design...then replace it"

Det ska ju inte vara nödvändigt :/

När man överklockar, kan man ju ge sig ut på okänd mark, men att undervolta sänker ju oftast effekten, inte tvärtom.
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick spoltjut med mitt gamla Corsair-agg också. Hade dock haft det i 6-7 år typ, försvann med det nya - även det Corsair.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Vilken del syftade du till i länken? Osäker på exakt vad du tänkte att jag skulle läsa där

Also, menade inte att RTX behöver undervoltas- det är bara hur jag fått ut bäst prestanda ur Vega (med referenskylaren) då det låtit mig klocka upp HBM rätt rejält utan att möta thermal/power throttling. Jag hade dock väldigt svårt att hålla dem stabila tills jag började switcha mitt HX1200i till Single Rail varje uppstart- det problemen som många beskriver på nvidias forum- plötslig reboot i krävande scener, kort som går varma även i mindre intensiva situationer osv påminde mig om hur det var när jag spelade med Vega- innan jag lärde mig att dra ner volt och dra upp HBM.

Dock kan jag tänka mig att det är en annan upplevelse med en "riktig" kylare och kanske något annat BIOS som har lite mer överseende för powerspikes. Har en Rajintek kylare jag tänkt installera på vega någon dag men aldrig funnit energin, kanske skulle ta det nu till helgen och se vad resultaten blir

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

@Ratatosk: Vilken del syftade du till i länken? Osäker på exakt vad du tänkte att jag skulle läsa där

Also, menade inte att RTX behöver undervoltas- det är bara hur jag fått ut bäst prestanda ur Vega (med referenskylaren) då det låtit mig klocka upp HBM rätt rejält utan att möta thermal/power throttling. Jag hade dock väldigt svårt att hålla dem stabila tills jag började switcha mitt HX1200i till Single Rail varje uppstart- det problemen som många beskriver på nvidias forum- plötslig reboot i krävande scener, kort som går varma även i mindre intensiva situationer osv påminde mig om hur det var när jag spelade med Vega- innan jag lärde mig att dra ner volt och dra upp HBM.

Dock kan jag tänka mig att det är en annan upplevelse med en "riktig" kylare och kanske något annat BIOS som har lite mer överseende för powerspikes. Har en Rajintek kylare jag tänkt installera på vega någon dag men aldrig funnit energin, kanske skulle ta det nu till helgen och se vad resultaten blir

Det var effektförbukningen jag var ute efter, har man nätaggregat som ligger en bit över Sweclockers förbrukning, då borde det agget räcka.
Angående undervolt har det varit poppis för Vega, tror inte att det kommer användas till RTX korten i någon högre grad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Angående undervolt har det varit poppis för Vega, tror inte att det kommer användas till RTX korten i någon högre grad.

Hur så?
RTX 2080 och speciellt 2080Ti är alltid begränsad av temperatur och effekt. 2080Ti når gränsen på hur mycket den får dra via PCIe kablarna så gott som ur lådan.
Så allt som kan göra att den drar mindre och genererar mindre värme är nog bara till fördel.
Finns redan en hel del trådar om att undervolta 2080/ti och många har hittat att kortet håller en högre boostklock när det undervoltas.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur så?
RTX 2080 och speciellt 2080Ti är alltid begränsad av temperatur och effekt. 2080Ti når gränsen på hur mycket den får dra via PCIe kablarna så gott som ur lådan.
Så allt som kan göra att den drar mindre och genererar mindre värme är nog bara till fördel.
Finns redan en hel del trådar om att undervolta 2080/ti och många har hittat att kortet håller en högre boostklock när det undervoltas.

Ok då trodde jag jag fel, tack för rättelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Flamadoodoo:

3. Fläktkurvan som standard för Windforce-kortet är såpass nasty att designern nästan borde bli tvångsmatad något oätbart med fatala konsekvenser. 20% fläkthastighet enligt Gigabyte är tydligen en äcklig oscillation med fläktar av och fläktar på osv. Gör en egen fläktkurva om ni inte använder "Silent Mode".

Jag hade problem med fläktar som startade och stoppade varannan minut ungefär (med ett 970 Strix), tills jag insåg att jag körde "max performance" globalt i Nvidias kontrollpanel, vilket ledde till att kortet konstant låg på max klockfrekvens (i Windows utan några program igång). Därmed låg även temperaturen konstant på gränsen för passiv kylning, så att fläktarna betedde sig på det där sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Hej!

Fick mitt 2080 Ti från Inet två dagar innan release som var trevligt, lite konstigt dock.

Jag tänkte bara dela med mig mina tankar om produkten och hur den presterar gentemot mitt gamla 970 i givande stund.

1. Jag spelar mest i 1440p i 120hz. Jag kan säga att mängden spoltjut är konstigt. Ibland hör man extremt mycket, speciellt i Assassin's Creed Origins. Kommer självklart mer i mitt fall vid högre bilduppdateringsfrekvenser. Hör inget spoltjut med 120fps i varken WoW eller Dota 2 dock.

Har ett nätagg RMi 650W från corsair, kan vara faktorn - vet ej (För lite...? Tvek...?).

2. Fläktljudet på kortet i "Silent Mode" är helt fantastiskt men kortet gillar definitivt att rocka upp i 80 grader med fläktljud som orkester i vanlig "Gaming mode" (1620 gpu mhz) i load. Har ett Fractal design 5 med två fläktar för intag och ett för uttag - kan vara varför tempen är som den här (hurr durr).

3. Fläktkurvan som standard för Windforce-kortet är såpass nasty att designern nästan borde bli tvångsmatad något oätbart med fatala konsekvenser. 20% fläkthastighet enligt Gigabyte är tydligen en äcklig oscillation med fläktar av och fläktar på osv. Gör en egen fläktkurva om ni inte använder "Silent Mode".

4. Bra FPS är inget tvek dock, rent prestandamässigt så känns det väldigt trevligt.

Slutsats: Bra prestanda och OK temp samt ljud (I rätt förhållanden). Spoltjut är något jag får kolla in på samt se vad ni andra Swecare säger.

Ursäkta för dåligt skriveri etc. Kom gärna med frågor eller kommentarer.

Har precis erhållit två av dessa kort då jag tänkte köra de i NV-link. Är nyfiken på ifall du fortfarande är nöjd med ditt nu när du haft det i flera månader.

Permalänk

@Mindbomb: Hej! Fortfarande nöjd. Tvivlar dock på om det är det bästa 2080 Ti kortet dock.

Permalänk
Skrivet av Mindbomb:

Har precis erhållit två av dessa kort då jag tänkte köra de i NV-link. Är nyfiken på ifall du fortfarande är nöjd med ditt nu när du haft det i flera månader.

Lite Off topic:
Än så länge bara kört Nvlink i Witcher 3 och kan säga att skalningen är närmast perfekt.
Jag hade 1080 Ti i Sli tidigare och om jag minns korrekt så var skalningen inte så bra, 60 - 70 % Gpu användning brukade det vara.
Nu med allt på max så skalar dessa Rtx i Nvlink med en Gpu användning på 92 - 93 % i 1440p och 95 - 97 % i 4k. Ofattbara siffror. Skall senare testa några spel till för att dubbelkolla.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

Lite Off topic:
Än så länge bara kört Nvlink i Witcher 3 och kan säga att skalningen är närmast perfekt.
Jag hade 1080 Ti i Sli tidigare och om jag minns korrekt så var skalningen inte så bra, 60 - 70 % Gpu användning brukade det vara.
Nu med allt på max så skalar dessa Rtx i Nvlink med en Gpu användning på 92 - 93 % i 1440p och 95 - 97 % i 4k. Ofattbara siffror. Skall senare testa några spel till för att dubbelkolla.

Också oerhört nöjd. Klarar allt i 4k bortsett från vissa nyare Ubisoft-titlar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte 2080. (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...)

Vad för program använder du för att styra fläktarna?

Jag ligger vid 80C i spel/load.

Känns som det är på gränsen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Jag har ett Gigabyte 2080. (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...)

Vad för program använder du för att styra fläktarna?

Jag ligger vid 80C i spel/load.

Känns som det är på gränsen..

Skickades från m.sweclockers.com

Använd Aourus Engine för att styra fläktarna och eventuell led.

Får också hög temp på mitt kort, men frågan är om det är hållbart att vara uppemot 90C under flera timmar.