Remote access Windows 10 - någon skriver mitt lösenord till andra

Permalänk
Medlem

Remote access Windows 10 - någon skriver mitt lösenord till andra

Hej!

Det hela startade i våras, med att jag satt och spelade WoW. Rätt som det är så tappar jag kontroll över alla funktioner på datorn. Någon skriver ut ett lösenord jag använt mycket (via min karaktär), bokstav för bokstav, och börjar sen röra runt i spelet. Panikknappen trycks direkt, rycker ut nätverkssladden och börjar leta efter skumma processer. Hittar ingenting, så jag kör alla möjliga scans för malware, virus och rootkits. Ingenting hittas. Jag byter lösenord på routern och kollar även där efter aktiva enheter, bara datorn och telefonen är kopplade. Jag byter lösenord på allt jag kan tänka mig att jag använder. Det slutar med att jag formaterar om, och går vidare med livet.

Ikväll hände exakt samma sak. Sitter och spelar Diablo 3, tappar kontroll och samma lösenord som skrevs i våras (som jag inte längre använder) skrivs i clanens chatt. Nytt den här gången är att den som har remote access börjar titta runt i webbläsaren, och skriva i mina memos. Intressant här är att trots att jag dragit ut nätverkssladden, så fortsätter den som har kontroll skriva i memos (bara nonsens, wmwmamwads 3wd osv.), men nu har jag delad kontroll och kan stänga ner saker/skriva jag med. En vända till med scans, lösenordsändring och formatering. Ingenting hittas.

Känns som att någon jävlas med mig, men vet inte hur. Bor ensam, ingen i närheten har tillgång till routern, och jag delar inte med mig av lösenord till saker.

Några tips på vad jag ska göra?
(Vet inte exakt om det här är rätt forum för detta, men hittade inget forum om säkerhet och remote access/RAT.)

Permalänk
Inaktiv

Troligen en citat "Polare". Routern är knappast den som attackeras i detta fall utan din dator.

Det finns några intrångsmetoder.
1: Du har "polare" som har tillgång till datorn.
2: Du har installerat något från en skum sida, de besöker skumma sidor och får intrång den vägen. Programvaror från mindre lgala ställen räknas som opålitliga.
3: Riktad attack emot din dator, känns långsökt.

Det som får mig att tro en såkallad "polare" är att "hackers" idag inte är så mycket ute för att småbråka, de vill bara länsa ens bankkonton och allmänt skuldsätta en så mycket som det går.
Det är lite jobb att komma över någons dator och när de gör det så vill de ej bli avslöjade.
Se det lite som en kriminell som har brutit sig in i någons hus och har full kontroll. Att då småjävlas som att byta kanaler på husägarens tv, byta ut schampo emot balsam etc kommer långt ner på deras lista på saker att göra.

*edit*
Angående åtgärd så kalla hem någon teknisk person som går igenom ditt system. Det handlar om en grundläggande rensning, på 90 talet var virus i bootsektorn vanligt så radera allt. Jag tror http://www.ultimatebootcd.com/ fixar det, det var många år sedan jag jobbade på detta sätt.
Sedan är det att kolla så att all programvara du använder kommer från en pålitlig källa osv. Om du så köper en sprillans ny dator och installerar samma program igen kan du få in det igen. Även granska brandväggar och minska det som är öppet, starta whireshark och analysera trafiken.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska testa det du nämnde, då det hände igen. Tappade den här gången kontroll över tangentbordet (så kunde inte nå aktivitetshanteraren för att se vad som pågick), såg ut som att något slags program kördes innan jag tappade kontrollen.

"Personen" skrev samma nonsens (wwwww a3 mw c a d wwww osv.) i discord, men gjorde inte annat än så och skrev inte heller mitt gamla lösenord denna gång. Sen omformateringen senast så hade jag installerat endast ett fåtal program. Firefox, Battle.net, Steam, Discord och Spotify. Vettefan vad det är som händer.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem som dig när jag hade tangentbordet anslutet till en USB-hub, när jag kopplade tangentbord direkt i datorn försvann det.. Om du inte har hub eller förlängningsladd, testa ett annat tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Linus:
Hade du verkligen en USB-hub som spred dina lösenord?

Permalänk
Medlem

@900-Mange: hehe, nä det gjorde den förvisso inte så länge jag inte hade klippt ut lösenordet, den skrev random tecken och kunde även skjuta iväg ctrl+v

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade ett SteelSeries Flex (tror jag, kan inte kolla nu), gammalt semimekaniskt. Bytte till något standard få-med-på-köpet tangentbord efter tipset. Inte haft några mer problem, men litar inte på att det är löst. Senast gick det väldigt lång tid mellan händelserna

Skickades från m.sweclockers.com