Konsumetköplagen, hur fungerar det?
Hej på er!
Skriver här då jag inte har någon annan stans att vända mig ang detta.
Den 17/9 (måndag förra veckan) köpte jag en begagnad volvo hos en volvo återförsäljare.
Fick den ny servad, och hoppades att inget skulle vara fel på den (självklart testkörde jag bilen innan etc).
Återförsäljaren där jag köpte bil ligger ca 1 H och 30 min bilfärd ifrån mitt hem.
Då jag har cykel avstånd till jobbet använder jag inte bilen till jobbet utan när jag kom hem parkerade jag den på min parkeringsplats i parkeringshuset, och rörde den inte mera förrens lördagen 22/9.
Den 22/9 (lördagen) åkte jag och sambon till hennes familj på besök, märkte då att parkeringssensorn längst ut på förarsidan bak, strulade/va sönder.
Kontaktade försäljaren och hen gav mig godkännande att åka till den auktoriserad volvo verkstaden i den stad jag bor (Rejmes), för att göra en felsökning.
Fick en referens av försäljaren, som Rejmes skulle kontakta för kostnad av att fixa felet.
Ringde och bokade tid för felsökning, fick tid i torsdags.
När jag kom in på Rejmes, kopplade de in bilen till datorverktyget, och konstaterad snabbt att själva censorn är dålig.
Fick även reda på (via info från deras dator) att en "et länk till Spjällskiva i insuget" också är sönder.
Kalaset att fixa dessa två fel kommer hamna runt 2000-2500 kr.
Teknikern/Mekanikern skickade iväg kostnaden till återförsäljaren där jag köpte bilen.
Fick svar igår (ifrån Teknikern/Mekanikern på Rejmes) att återförsäljaren INTE tänker står för kostnaden att fixa detta.
Okey, det handlar inte om mycket pengar, men rätt ska vara rätt.
Jag fick min bil ny servad och de borde ha kopplat in datorn för att kontrollera eventuella felkoder.
Troligtvis har de bara tömt datorn på information och sedan sålt bilen till mig.
Om jag förstått det rätt så kan jag via konsumentköplagen hävda att de ska laga felet?
Så länge de inte kan bevisat att felen har inträffat EFTER jag köpt bilen?
(Alternativ bevisa att "felen va fungerade" när de sålde bilen till mig)
Kan jag via lagen få rätt till ersättning om de nu kommer kräva att jag åker till deras verkstad och åtgärda problemet?
Vi pratar ändå 3 H resa och eventuell tid att åtgärda problemet (vilket betyder att jag måste ta ledigt ifrån jobbet och "pynta" bränsle..)
Tacksam för svar och funderingar!