Konsumetköplagen, hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Konsumetköplagen, hur fungerar det?

Hej på er!
Skriver här då jag inte har någon annan stans att vända mig ang detta.

Den 17/9 (måndag förra veckan) köpte jag en begagnad volvo hos en volvo återförsäljare.
Fick den ny servad, och hoppades att inget skulle vara fel på den (självklart testkörde jag bilen innan etc).
Återförsäljaren där jag köpte bil ligger ca 1 H och 30 min bilfärd ifrån mitt hem.

Då jag har cykel avstånd till jobbet använder jag inte bilen till jobbet utan när jag kom hem parkerade jag den på min parkeringsplats i parkeringshuset, och rörde den inte mera förrens lördagen 22/9.
Den 22/9 (lördagen) åkte jag och sambon till hennes familj på besök, märkte då att parkeringssensorn längst ut på förarsidan bak, strulade/va sönder.

Kontaktade försäljaren och hen gav mig godkännande att åka till den auktoriserad volvo verkstaden i den stad jag bor (Rejmes), för att göra en felsökning.
Fick en referens av försäljaren, som Rejmes skulle kontakta för kostnad av att fixa felet.
Ringde och bokade tid för felsökning, fick tid i torsdags.

När jag kom in på Rejmes, kopplade de in bilen till datorverktyget, och konstaterad snabbt att själva censorn är dålig.
Fick även reda på (via info från deras dator) att en "et länk till Spjällskiva i insuget" också är sönder.
Kalaset att fixa dessa två fel kommer hamna runt 2000-2500 kr.
Teknikern/Mekanikern skickade iväg kostnaden till återförsäljaren där jag köpte bilen.

Fick svar igår (ifrån Teknikern/Mekanikern på Rejmes) att återförsäljaren INTE tänker står för kostnaden att fixa detta.

Okey, det handlar inte om mycket pengar, men rätt ska vara rätt.
Jag fick min bil ny servad och de borde ha kopplat in datorn för att kontrollera eventuella felkoder.
Troligtvis har de bara tömt datorn på information och sedan sålt bilen till mig.

Om jag förstått det rätt så kan jag via konsumentköplagen hävda att de ska laga felet?
Så länge de inte kan bevisat att felen har inträffat EFTER jag köpt bilen?
(Alternativ bevisa att "felen va fungerade" när de sålde bilen till mig)

Kan jag via lagen få rätt till ersättning om de nu kommer kräva att jag åker till deras verkstad och åtgärda problemet?
Vi pratar ändå 3 H resa och eventuell tid att åtgärda problemet (vilket betyder att jag måste ta ledigt ifrån jobbet och "pynta" bränsle..)

Tacksam för svar och funderingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Hej på er!
Skriver här då jag inte har någon annan stans att vända mig ang detta.

Den 17/9 (måndag förra veckan) köpte jag en begagnad volvo hos en volvo återförsäljare.
Fick den ny servad, och hoppades att inget skulle vara fel på den (självklart testkörde jag bilen innan etc).
Återförsäljaren där jag köpte bil ligger ca 1 H och 30 min bilfärd ifrån mitt hem.

Då jag har cykel avstånd till jobbet använder jag inte bilen till jobbet utan när jag kom hem parkerade jag den på min parkeringsplats i parkeringshuset, och rörde den inte mera förrens lördagen 22/9.
Den 22/9 (lördagen) åkte jag och sambon till hennes familj på besök, märkte då att parkeringssensorn längst ut på förarsidan bak, strulade/va sönder.

Kontaktade försäljaren och hen gav mig godkännande att åka till den auktoriserad volvo verkstaden i den stad jag bor (Rejmes), för att göra en felsökning.
Fick en referens av försäljaren, som Rejmes skulle kontakta för kostnad av att fixa felet.
Ringde och bokade tid för felsökning, fick tid i torsdags.

När jag kom in på Rejmes, kopplade de in bilen till datorverktyget, och konstaterad snabbt att själva censorn är dålig.
Fick även reda på (via info från deras dator) att en "et länk till Spjällskiva i insuget" också är sönder.
Kalaset att fixa dessa två fel kommer hamna runt 2000-2500 kr.
Teknikern/Mekanikern skickade iväg kostnaden till återförsäljaren där jag köpte bilen.

Fick svar igår (ifrån Teknikern/Mekanikern på Rejmes) att återförsäljaren INTE tänker står för kostnaden att fixa detta.

Okey, det handlar inte om mycket pengar, men rätt ska vara rätt.
Jag fick min bil ny servad och de borde ha kopplat in datorn för att kontrollera eventuella felkoder.
Troligtvis har de bara tömt datorn på information och sedan sålt bilen till mig.

Om jag förstått det rätt så kan jag via konsumentköplagen hävda att de ska laga felet?
Så länge de inte kan bevisat att felen har inträffat EFTER jag köpt bilen?
(Alternativ bevisa att "felen va fungerade" när de sålde bilen till mig)

Kan jag via lagen få rätt till ersättning om de nu kommer kräva att jag åker till deras verkstad och åtgärda problemet?
Vi pratar ändå 3 H resa och eventuell tid att åtgärda problemet (vilket betyder att jag måste ta ledigt ifrån jobbet och "pynta" bränsle..)

Tacksam för svar och funderingar!

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...
känns läsvärt i sammanhanget för lite allmän information om vad som gäller.

Jag antar att det hela landar i att det väl vad jag förstår inte är fel som påverkar säkerheten och då är frågan om det är fel som kan anses vara förväntade på en bil av den åldern/det skick som detta handlar om (om vi iskallt räknar med att avtalet säger det här vanliga om "befintligt skick", osv).
Om bilen uttryckligen påståtts vara nyservad och detta är fel som rimligen borde upptäckts så kan jag ju tycka att det talar till din fördel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Du har som köpare en undersökningsplikt också så om bilen inte såldes med garanti så lär du inte kunna kräva nått, har du kollat serviceboken på bilen och är handlaren ansluten till MRF (då har du garanti på bilen och åtminstone fel som ger felkoder borde omfattas om inte handlaren upplyst om dem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har som köpare en undersökningsplikt också så om bilen inte såldes med garanti så lär du inte kunna kräva nått, har du kollat serviceboken på bilen och är handlaren ansluten till MRF (då har du garanti på bilen och åtminstone fel som ger felkoder borde omfattas om inte handlaren upplyst om dem)

Dock har ju säljaren också upplysningsplikt, och just att de ska ha påstått att bilen är nyservad är det jag ser som största potentiella hindret för att rakt av kunna komma undan med vad som verkar vara fel som upptäcks direkt av en verkstad någon vecka senare.

Jag vet dock inte vad det där felet innebär riktigt, så är svårt att göra själva bedömningen av rimligheten.

Edit: För att förtydliga vad jag menar: Det låter som (och någon som förstår själva felet kan kanske säga vad som är rimligt) att bilen antingen inte alls var nyservad eller att de mycket väl visste om felet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Föredetting

Tre års reklamationsrätt vid köp från näringsidkare, fel som uppkommer inom sex månader anses vara ursprungliga.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tre års reklamationsrätt vid köp från näringsidkare, fel som uppkommer inom sex månader anses vara ursprungliga.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Vad som anses vara "fel" i lagens mening är dock inte riktigt lika svartvitt när det handlar om begagnat, och det är väl det hela frågeställningen handlar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meantek:

Tre års reklamationsrätt vid köp från näringsidkare, fel som uppkommer inom sex månader anses vara ursprungliga.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

Nja, begagnade bilar hanteras inte riktigt så utan det bästa skyddet brukar vara MRFs garantier https://www.mrf.se/privatperson/garantier-och-kundtrygghet/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prata med konsumentombudet i din kommun och de brukar kunna ringa till firman och upplysa om vilket ansvar de har.
Du har absolut möjlighet att få igenom att de betalar dessa fel eftersom de hittat så pass snabbt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har som köpare en undersökningsplikt också så om bilen inte såldes med garanti så lär du inte kunna kräva nått, har du kollat serviceboken på bilen och är handlaren ansluten till MRF (då har du garanti på bilen och åtminstone fel som ger felkoder borde omfattas om inte handlaren upplyst om dem)

Vid köp av näringsidkare så är köparens undersökningsplikt oerhört lågt ställd. Det åligger däremot säljaren att tillhandahålla en varudeklaration (om bilen kostade över 30 000:-). I deklarationen framgår bilen skick och säljaren ska lista kända fel och defekter. Fel som har tagits upp i deklarationen och därmed godkänts av kunden vid köp behöver därmed säljaren inte ansvara för. Så om detta fel inte tas upp i deklarationen så har jag svårt att se att säljaren kan klara sig undan. Det låter knappast som någon som faller under "normalt slitage".