Datorn går i sleep mode helt random

Permalänk
Medlem

Datorn går i sleep mode helt random

Har en ganska så nyköpt laptop (en Lenovo) som går i strömsparsläge utan någon som helst anledning. Jag har gått in i "energialternativ" och ändrat inställningarna så att det inte går i strömsparsläge. Jag har även gått in i "ändra avancerade inställningar" och kryssat i att hårddisken aldrig ska stängas av och fortfarande är det hopplöst. Blir galen snart.

Laptopen går i strömsparsläge efter att jag inte varit i aktiv i 5 min.

Någon som har koll om detta problem?

Permalänk
Medlem

@matte06: Vad är det för operativsystem, Windows10?
Kör du med laddaren i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unk1:

@matte06: Vad är det för operativsystem, Windows10?
Kör du med laddaren i?

Borde skriva in det...

Ja det är windows 10 och jag kör inte med laddaren i. Jag har dock inte testat med att ha laddaren i för att kolla om den går i sleep mode.
Jag tog tid på datorn alldeles nyss och tiden överskred 5 min och laptopen gick inte i sleep mode. Blir helt förvirrad. Är det något fel i systemet kanske?

Permalänk
Medlem

@matte06: Högst troligt någon inställning i antingen Programvara, Operativsystemet eller och i BIOS. Hur länge har du haft datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unk1:

@matte06: Högst troligt någon inställning i antingen Programvara, Operativsystemet eller och i BIOS. Hur länge har du haft datorn?

Förmodligen. Hur ska jag gå tillväga? Datorn är uppdaterad också.

Haft datorn i cirka 3 veckor. Hela det här började för ungefär 1 vecka sedan.

Permalänk
Medlem

@matte06: Vad är det för datormodell (+märke)?
Du skulle kunna testa att köra ett annat operativsystem bara för att utesluta problemet; t.ex. Ubuntu.
https://www.ubuntu.com/download/desktop

Ladda ner och ladda på det på ett USB minne och boota upp, du måste inte installera det utan du kan köra på live-version.

Permalänk
Medlem

@unk1:

Jaha får kolla på det, kör endast dock på win 10.

Det hände samma problem idag. Datorn gick i sleep mode bara så där (efter att jag inte varit aktiv i några minuter). Jag testade att gå in i loggboken och kolla om det var något fel. Det var en varning med ett meddelande: "Audio Orchestrator Power Event: Battery Saver Turned On, Voice Activation Disabled".

Jag har battery saver påslagen. Så jag testade att inte ha batterisparfunktion och körde vanligt. Tog tid och efter cirka 6 min så var laptopen fortfarande igång, den gick alltså inte i sleep mode.

Alltså tror jag att oavsett om du har energisparinställningarna där man kryssar i att bildskärmen aldrig ska stängas av oavsett batteridrift eller nätansluten samt att hårddisken aldrig ska stängas av så kommer laptopen ändå gå i sleep mode om man har batterisparfunktionen på. Det är vad jag tror iallafall men vem vet. Ska testa flera gånger och kolla hur den beter sig framöver.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@matte06: Låter fullt rimligt att den triggar en energi-profil som gör att den stänger ner sig. Återkom sen hur det gick :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av unk1:

@matte06: Låter fullt rimligt att den triggar en energi-profil som gör att den stänger ner sig. Återkom sen hur det gick :).

Tjenare! Har testat nu. Grejen är att det hela är konstigt. Ibland går den i sleepmode om jag är inte aktiv i några minuter och ibland går den inte alls i sleepmode. Med sladd eller inte med sladd, spelar ingen roll. Ibland kan den stå i 10 min och den går inte alls i sleepmode och ibland känns det som att den går i sleepmode efter ett par minuter bara. Undrar om det är något med drivrutinerna som inte funkar riktigt bra. Det är synd för köpte denna dator för cirka 3 veckor sedan. Aja, vi får se hur den beter sig i framtiden. Orkar inte springa fram och tillbaka med att lämna datorn på lagning (om den nu ens behöver det).