Permalänk
Medlem

Satsa på CPU eller GPU

Hej jag behöver lite råd om jag ska köpa GPU eller CPU.

Detta har jag nu :

CPU : i7 6700k
GPU : MSI GTX 1080 gaming x

Så frågan är ska jag köpa en i7 8700k eller en GTX 1080ti?
För att köpa en rtx 2080ti är i mitt fall helt sjukt dyrt.

Tack på förhand.

Edit: jag har en 1440p skärm och kommer använda datorn till gaming

Permalänk
Medlem

Hur ska vi kunna hjälpa dig om du inte ens skriver vad du använder datorn till? vill du ha mer fps i spel? vad är din skärmupplösning?
Båda CPU och GPU uppgradering handlar om 20-25% prestandaökning

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska marginell uppgradering, men 1080ti om du måste bränna pengarna. Annars om du kan nöjd dig och vänta på 7nm GPU'er.

Permalänk
Medlem

@lybo: det ryktas om att intel kommer avslöja sin 9000 serie processor imorgon så om du väljer cpu så skulle jag vänta tills imorgon o se.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det hjälper om du säger varför du vill byta. Har du inte tillräckligt med prestanda i något spel, vilket/vilka i så fall?

Generellt brukar man väl vilja ha bästa möjliga GPU om man spelar på 1440.

Jag hade dock sparat pengarna eller lagt de på något vettigare, de komponenter du har är fortfarande riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Den summa det skulle kosta dig att byta cpu (och därmed även moderkort och ram) eller grafikkort känns som mestadels bortkastad. Du skulle få en rätt liten prestandaökning jämnfört med kostnaden.

Vad är anledningen till att du känner ett behov av att byta ut cpu eller gpu? Du borde ha mer än tillräcklig prestanda för spel med det du redan har.

Mitt svar är nog att vänta en generation åtminstonde innan du byter ut något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

G power

G power behövs.

Skickades från m.sweclockers.com