Bra eller dåligt med laddaren i laptopen trots fulladdat?

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt med laddaren i laptopen trots fulladdat?

Hallå

Har en liten random fråga, men jag har alltid undrat det här med att ha laddaren i laptopen trots att laptopen 100%, alltså fulladdat.
Är det bra eller dåligt?

Jag kollade på den här sidan: https://fossbytes.com/should-i-keep-laptop-battery-plugged-al... och där säger på grund av att dagens litiumbatterier är designad på så sätt så kommer inte laptopen att försvagas eller försämras, det kommer helt enkelt inte påverka batteriet. Detta då när datorn har nått 100% så kommer den sluta laddas.

Vad säger ni? Ska man ladda datorn 100% eller 80% och sedan dra ut sladden och ladda den igen vid 40% istället?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget bra svar här, men oavsett är det väldigt opraktiskt att hålla på å sätta i å ta ur laddaren beroende på batterinivå.

Jag gör så att jag inte lämnar datorn med laddarn i om jag vet att den ska stå ett tag. Dvs jag drar ut laddaren när jag är färdig för dagen eller ska bort.

Detta i kombination med att jag i princip aldrig låter datorn ladda ur (den har sällan gått under 10%) har resulterat i att min dell xps i princip har samma batteritid som för två år sedan så något verkar funka iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@matte06: Sidan du länkar har rätt. Li-ion batterier mår inte bra av att laddas 100%, så man undviker det genom att laddkretsen slutar ladda när det når en viss gräns. D.v.s. när datorn säger att batteriet är 100% laddat så kanske det egentligen ligger på 90% av sin absoluta maxkapacitet.

Samma med urladdning, där stänger batteriet av sig när det når en viss gräns och inte när det inte klarar av att levera något mer. Sen har batterierna en viss självurladdning också förstås, så låter man ett "urladdat" batteri ligga en längre tid så kan det ta skada för att det når en allt för låg laddning.

Det största hotet mot ditt batteri är i själva verket värmen från datorn, och inte att laddaren sitter i hela tiden.

Permalänk

Installerade "Asus Battery Health Charging" efter tips på Asus ROG forumet och kör med maximal livslängd dvs 60% laddning av batteriet. Funkar inte på alla Asus bärbara men har du en Asus kan du testa och se.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB