Google avtäcker Project Stream – strömmad speltjänst för Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google avtäcker Project Stream – strömmad speltjänst för Chrome

Att strömma innehåll över internet är inget nytt för Google. Nu breddar företaget sin satsning inom området till att även inkludera spel, med tjänsten Project Stream.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge du loggar in med ditt Google-konto...

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Så länge du loggar in med ditt Google-konto...

Något inlogg måste självklart finnas, eller förväntar du dig att få spela copyright'at material helt gratis och anonymt?
Är du paranoid så låt bli tjänsten :>

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Man ska väl aldrig säga aldrig förstås... men ännu är inte tekniken tillräckligt snabb. Jag streamar på mitt lokala nätverk hemma, mellan speldatorn och HTPC:n med steams streamingtjänst, och det är alldeles för mycket fördröjning fortfarande. Bara att åka runt staden med en bil i GTA V är svårt.

Permalänk
Medlem

Spelet går även att streama till Switch (endast Japan dock). Testade själv Onlive för längesen men tyckte att fördröjningarna störde för mycket då. Kanske blivit bättre sen dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Latency latency latency. Fortfarande inte löst på något sätt. Men för Civ skulle det ju funka fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Streamat några spel till min Nvidia Shield TV - fungerar helt ok. Dock fördröjningar ibland och jag har 500mbit ner så inga problem på min sida mig veterligen. Tror deras servrar behöver mer bandbredd osv. Kanske fler datacenter utspridda för att förminska fördröjningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Streamat några spel till min Nvidia Shield TV - fungerar helt ok. Dock fördröjningar ibland och jag har 500mbit ner så inga problem på min sida mig veterligen. Tror deras servrar behöver mer bandbredd osv. Kanske fler datacenter utspridda för att förminska fördröjningar också.

Bandbredden har väl ingen nämnvärd påverkan på svarstiderna, förutsatt att det finns utrymme kvar för "styrsignalerna"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Man ska väl aldrig säga aldrig förstås... men ännu är inte tekniken tillräckligt snabb. Jag streamar på mitt lokala nätverk hemma, mellan speldatorn och HTPC:n med steams streamingtjänst, och det är alldeles för mycket fördröjning fortfarande. Bara att åka runt staden med en bil i GTA V är svårt.

Jag strömmar ofta lokalt till TVn via Steam och måste säga att jag faktiskt aldrig upplevt någon latens i praktiken, oavsett spel. Trådat hela vägen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Det spekuleras i att Valve planerar något liknande (något annat vore väl konstigt?) och att Steam Play / Proton är en av pusselbitarna i deras streaming-satsning.

https://youtu.be/nU-rnNRnq4M

Permalänk
Medlem

Något säger mig att USA kan vara ett av de sämsta länderna i världen för ett sådant här test. -Om man nu vill slå på stora trumman.
Infrastrukturen är på många ställen för kass när det kommer till kritan, lägg där till att mycket "bredband" inom staterna tillgängliggörs via Wi-Fi, så redan där snackar vi härliga fördröjningar...

2015: https://www.theverge.com/2015/1/29/7932653/fcc-changed-definition-broadband-25mbps

2018: https://broadbandnow.com/report/fcc-broadband-definition/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Dödsdömt för allt som är en uns latenskänsligt. Att man orkar plöja ner miljoner i sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Något säger mig att USA kan vara ett av de sämsta länderna i världen för ett sådant här test. -Om man nu vill slå på stora trumman.
Infrastrukturen är på många ställen för kass när det kommer till kritan, lägg där till att mycket "bredband" inom staterna tillgängliggörs via Wi-Fi, så redan där snackar vi härliga fördröjningar...

2015: https://www.theverge.com/2015/1/29/7932653/fcc-changed-definition-broadband-25mbps

2018: https://broadbandnow.com/report/fcc-broadband-definition/

Nja, test görs bäst i dåliga förhållanden för att se var det skiter sig. Funkar det där funkar det överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, test görs bäst i dåliga förhållanden för att se var det skiter sig. Funkar det där funkar det överallt.

Beror helt på vad man avser att bevisa med testet och dess avgränsning.
Vill man, i just detta fall, bevisa att konceptet fungerar och kan vara genomförbart bör man ju satsa på optimala förhållanden för att säkerställa fullgod funktionalitet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dödsdömt för allt som är en uns latenskänsligt. Att man orkar plöja ner miljoner i sånt här.

Nja. Bara man får latensen tekniskt "good enough" för gemene man så kan det slå, vilket jag tycker är rätt nära idag. Vi får tänka på att de flesta inte har samma krav som oss på Swec, de sitter snarare och lirar Fortnite på en laptop i 15-45 fps. Vad är skillnaden för dem?

De kan med streaming få högsta grafikinställningarna MED 60 fps. Visst det blir en hel del input lag och komprimeringsartefakter, men för allt annat än FPS och Street Fighter bör det ju va lugnt.

Detta med en låg månadskostnad istället för att spara ihop till en konsol/pc (en låg kostnad gör det dessutom lättare att sälja in hos föräldrar, studenter och de som bara är osäkra).

Det andra stora hindret är att marknadsföra det genom reklam och influencers, så att lite folk börjar spela och framförallt PRATA om det. Sen, om det är "good enough" för dem, kommer kanske fler att prova på. Speciellt om det är gratis en viss tid.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Man ska väl aldrig säga aldrig förstås... men ännu är inte tekniken tillräckligt snabb. Jag streamar på mitt lokala nätverk hemma, mellan speldatorn och HTPC:n med steams streamingtjänst, och det är alldeles för mycket fördröjning fortfarande. Bara att åka runt staden med en bil i GTA V är svårt.

Jag kör med dator + steam link hemma och har inte direkt upplevt några problem alls. Jag har alltid varit känslig för lagg, men det säger ju inte så mycket egentligen. Men upplevelsen har varit bra.

Kom precis på att jag har handkontrollerna kopplade till datorn, de går inte genom min steam link. Det lär förbättra det med några ms kan jag tänka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Tack men nej tack.
Kommer aldrig att köra skräpet Chrome.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@dlq84:
NU HAR DU FEL. Nvidia har bevisat en gång för alla att får man bara ner fördröjningen till ca 50ms så är det inga problem. (dvs nästan 3 bildrutor om man kör 60hz. men om man kör 30hz. bara 2 bilder.) Någon som har det klippet. Om jag nu inte fått det om bakfoten.

Minns du inte graferna från https://www.nvidia.com/object/cloud-gaming-benefits.html

Alt runt 80ms är Smooth Experience. Ni ser de två graferna.

Sen det lite roligare för PC Master Race.
Googla "cloudgaming_and_grid_gdc15.pdf"
på sidan 9 har de fått ner game engine från 90ms till 60ms för att kompensera.

Testade Grid en gång, så vitt jag mins var det något LOTR spel i 720p och nja Grid var inte så gammal men skulle inte påstå att det var spelbart. Försökte även spela med gamepad så man inte kunde röra sig så fort. Så vi får nog gå till Civ eller Risk, finns inget bra risk sen risk 2 men Hasbro har ju copyrighten så... och värkar inte vilja göra något som fungerar på moderna datorer med mer än en spelare+datorer.

5G är ju en lösning på mobil latent, som jag ser fram emot. Men löser inte detta problem.

Edit:1 2
@kelthar
"Kom precis på att jag har handkontrollerna kopplade till datorn, de går inte genom min steam link. Det lär förbättra det med några ms kan jag tänka"
Det gör det en massa köpte min med Hollow Knight. Så länga 360 receivern satt i datorn i rummet bredvid så inga problem. Testade lite med In house streaming på några spel och då det är så litet hör så var det det som funka. Låta enheterna skicka bilden men inte input/output.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.