Permalänk
Livsnjutare 😎

Vilken typ utav fläktar för AIO ?

Jag har en Corsair H110 som kyler mitt Titan X kort.
Till denna kör jag med de två original fläktarna som medföljer H110’an - men jag tycker de låter mycket och flyttar lite luft.

Hade velat byta ut fläktarna till något annat som vevar på bra med luft men ändå är tysta.

Är en push-pull config bäst eller räcker det med 2 fläktar som antingen blåser på radiatorn eller suger igenom (vilket är bäst)

Jag har tidigare haft Noctua -fläktar i mitt system och är väldigt nöd med dem, även om priset är lite väl högt.... hade BeQuiet’s Silent Wings 2 funkat ?

Den primära frågan egenligen är väl vilken typ utav fläktar man skall ha? För antar att finns olika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en Corsair H110 som kyler mitt Titan X kort.
Till denna kör jag med de två original fläktarna som medföljer H110’an - men jag tycker de låter mycket och flyttar lite luft.

Hade velat byta ut fläktarna till något annat som vevar på bra med luft men ändå är tysta.

Är en push-pull config bäst eller räcker det med 2 fläktar som antingen blåser på radiatorn eller suger igenom (vilket är bäst)

Jag har tidigare haft Noctua -fläktar i mitt system och är väldigt nöd med dem, även om priset är lite väl högt.... hade BeQuiet’s Silent Wings 2 funkat ?

Den primära frågan egenligen är väl vilken typ utav fläktar man skall ha? För antar att finns olika...

Du har helt rätt i att det finns olika fläktar. De är antingen designade för att ge högt luftflöde eller ett högst statiskt tryck. För att användas mot en radiator skall du ha fläktar med så högt statiskt tryck som möjligt.

Om du t.ex tittar på denna sida (nedan) så ser du statiskt tryck som "mm H2O". Du vill ha så högt som möjligt, jag säger absolut över 2. De flesta andra fläkttillverkare anger också detta på sina olika fläktar.
https://noctua.at/en/products/fan