Kontorsstolsdjungeln, vad ska man köpa för 2-5k?

Permalänk
Medlem

Kontorsstolsdjungeln, vad ska man köpa för 2-5k?

Hej!

Jag står i stånd att uppgradera min setup rejält med en ny kontorsstol av bättre kvalité och ergonomi. Använder idag den här stolen som ni förstår skapar problem vid sessioner längre än 10 minuter.

Däremot har jag kört fast TOTALT när det kommer till vilken stol som jag ska satsa på, och behöver således lite input.

Några kriterier:
- Jag snittar kanske 1-4 timmar om dagen i stolen, med undantag för vissa helger när det blir betydligt längre pass (8+ timmar). Jag behöver då alltså ingen 24h-stol eller dylikt. Har inga större problem med rygg/kropp, så inga specifika besvär där heller. Viktigast är att det finns bra inställningsmöjligheter för armstöd/ryggstöd osv. Är 183cm lång och väger 80kg.

- Då stolen står synligt i lägenheten så får den inte heller vara ful. Helst enfärgat i mörkt/ljust.

- Budgeten sträcker sig upp till 5k, men kan tänka mig att gå lite högre för något alldeles extra.

Har tittat på lite olika alternativt:
- Secret Lab Titan (Gillade inställningarna, men tydligen värdelös pga att stolen börjar flagna efter något år)
- Svive Tier 3 (Värdelös ergonomi, men bra pris och helt ok inställningsmöjligheter)
- Herman Miller Aeron (Begagnad/Refurbad - dyr som stryk, men unisont hyllad. Men är den verkligen värd 5-8k?)
- Kinnarps/RH (Begagnade modeller, svårt att hitta i bra skick/rätt färg/nära mig osv)
- Något från Ikea?

Uppskattar all form av input! Vad hade ni satsat på? Har jag missat något uppenbart alternativ?

TACK!

Permalänk

@Argine: Vart såg du att Titan stolen flagnar efter nått år? Finns dock tyg variant på den nu Spanar på att köpa en själv nämligen - fick du köpt nån under tiden?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma soppa. Att det kan vara så svårt att köpa något vettigt :-). Har gått i samma tankar med vanliga kontorsstolar osv. Har en ny Kinnarps på jobbet och är inte nöjd med den kan jag säga, på tok för "svankig" och sitter halvdant i den. Varit nära på triggern för både Secret Labs Titan - SoftWeave men även Vertagear Triigger 350. Tror nog Titan är ett bra köp, dock inte vanliga med PU. Det finns två saker som håller mig tillbaka: vill helst inte ha en i ljus färg och deras sketchy returpolicy. Hade varit guld värt att provsitta en men det är väl bara att glömma.

Enligt info ska det komma deals på Black Friday hos Secret Labs.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

@Obsidian: Blir en titan för mig framöver, känns som en redig stol istället för att lägga 2k på nån halvdant och bli missnöjd - Funderar på deras tygmodell som du säger, vad är det dåliga med deras policy?

Permalänk
Medlem

Kollade terms nu och det såg inte så knas ut, de har kanske ändrat på det. Känner samma sak, ingen mening att köpa sämre grejer. PU varianten ska man direkt undvika. Finns hur många rapporter/bilder som helst på exemplar där "lädret" börjar flagna/släppa efter ca 6 mån (vissa tidigare). Vad jag vet är det limmat dessutom så går inte fixa så bra med i efterhand.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

@Obsidian: Snackat lite smått med dom & som du säger ska dom tydligen ha något reducerat pris nu under black friday, dock förmodligen bara på dom med lädret då tygversionen är såpass ny och eftertraktad.

Hade tidigare en Jysk stol som höll 2 år med pu läder där lädret var oförändrat, så jag vet inte riktigt.
Lägger sig stolen på 3k så är de ju samma valuta som på andra stolar, tror ju inte skinnet är betydligt sämre på dessa kontra corsairs, dxracer m.m (?)

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar till fredag och tar en check på priset i alla fall. Sitter på Ikea stol med PU, modell väldans gammal. Den har massor av sprickor i sig men det har inte flagnat av. Ja, Secret Labs PU är tydligen tunt även om de hävdar att det är bra kvalitet, så det verkar som att det spricker upp lättare. När det väl börjar så flagnar det av i massor. Är trött på byten och fix med pryttlar så för mig är det tyg eller inget som gäller. Är heller inte säker på att jag vågar satsa på denna, sett en del om att de inte är så komfortabla hårdhetsmässigt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

@Obsidian:

Corsair har en modell på komplett för 2k, dock syntet läder som inte verkar vara din grej. Vilka andra har du spanat på?

Man måste ju sitta på någonting haha 🤔

Permalänk

@Argine: Min känsla efter denna sommaren, luftig kontorstol. Själv så är jag otroligt nöjd med en Meshad kontorsstol. Jag har dock en lätt skummad sits för att skall vara lite mjukare att sitta på. No name (tror jag) som sakta är på väg att bytas ut mot en liknande.
Man blir liksom inte så varm, tja du vet var...

Skall du ha den synlig i lägenheten så är Meshad rygg ganska trevligt, blir luftigare, du ser ju rakt genom ryggen. Tycker själv att gamingstolarna är lite för klumpiga.

Jag hade gått på HÖG rygg dock, skulle inte vilja byta bort att kunna slänga mig bakåt och vila kroppen i stolen efter några spel pass. Eller för den delen när man slapp kollar Youtube.

Vet inte om det finns ngt ställe som säljer Beg. bättre kontostolar i ditt område? Att kolla upp kanske? Där kan man även prova flera varianter brevid varandra, och kolla in funktioner och jämföra kvalitet, vilket annars kan vara svårt.

Typ,
https://www.rekomo.se/produkt-kategori/kontorsstolar-arbetsst...

För övrigt så hade jag undvikit ren slät PU/Vinyl (plast) då det är som att sitta på en plastpåse, d.v.s det andas dåligt.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag kollat på många alternativ :-). Beg +nya kontorsstolar, alla kända gamingstolar (Vertagear, Corsair, Maxnomic, Secret Labs, Arozzi, AKracing, Noble Chairs, LF Gaming m.fl). Provsuttit allt som Mediamarkt säljer m.m. Jag vill också ha en stol med hög rygg och så bred som möjligt invändigt. Eftersom det finns få stolar av tyg så blir utbudet litet. Har en sportstol från en Subaru Impreza liggandes i vardagsrummet som planen var att "modda till", men ork och tid tryter

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Blivit något köp ännu ? Jag avvaktar lite.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Har själv kikat på Secretlab Omega men jag har inte kunna hitta något negativt om den alls. Kan folk verkligen vara så nöjda med dom stolarna som dom är? Är inne på Omega eller Corsair T1.

Permalänk
Medlem

Secret Labs funktioner och kvalitet ska generellt sätt vara ok (förutom PU varianterna) men det finns indikationer på att det finns andra, bättre alternativ om man tittar inom kontorsstolar osv. för ungefär samma pengar. De ska tydligen vara rätt hårda att sitta på men det är samtidigt en fördel för stabilitet och livslängd. Jag är inte helt övertygad ännu, därav håller jag på triggern

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Blev en Titan för mig, alla andra stolar kostar lika mycket endå - dom flesta andra stolar använder pu läder så samma sak där. Kommer nog bli nöjd hur som helst, rymlig och kanon med inbyggt svankstöd

Permalänk
Medlem

Ja, du blir säkert nöjd. Jag kör eventuellt på SoftWeave varianten, även om det tar emot att vänta, behöver egentligen en stol för länge sedan. Hojta gärna med en minirecension när du fått hem den

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av Imtottson:

Blev en Titan för mig, alla andra stolar kostar lika mycket endå - dom flesta andra stolar använder pu läder så samma sak där. Kommer nog bli nöjd hur som helst, rymlig och kanon med inbyggt svankstöd

Vad anser du om stolen såhär ett par år senare? Är den bra?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad anser du om stolen såhär ett par år senare? Är den bra?

Även jag har en Titan sedan 2~ år tbx.
Vet inte riktigt vad du letar efter men om jag hade vetat bättre så skulle jag ha sparat ihop en slant till och lagt det på en ordentlig kontorstol. Jag får på tok för ont av min Titan. Absolut inte "ergonomisk"

Sitter på en Kinnarps 9334 på jobbet som jag gärna hade velat ta med hem!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Även jag har en Titan sedan 2~ år tbx.
Vet inte riktigt vad du letar efter men om jag hade vetat bättre så jag ha sparat ihop en slant till och lagt det på en ordentlig kontorstol. Jag får på tok för ont av min Titan. Absolut inte "ergonomisk"

Sitter på en Kinnarps 9334 på jobbet som jag gärna hade velat ta med hem!

Tack för input!
Vad är det du anser är oergonomiskt med din titan? Något särskilt som är dåligt?

Jag har oxå en kinnarps (vet ej modell) på jobbet som jag tycker är bra, och skulle väl egentligen vilja sitta lika bra hemma. Kan tycka att kinnarpsen hade kunnat varit något mjukare dock!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för input!
Vad är det du anser är oergonomiskt med din titan? Något särskilt som är dåligt?

Jag har oxå en kinnarps (vet ej modell) på jobbet som jag tycker är bra, och skulle väl egentligen vilja sitta lika bra hemma. Kan tycka att kinnarpsen hade kunnat varit något mjukare dock!

Nu vet jag inte om det skiljer sig speciellt mycket mellan sitsarna på kinnarpstolarna. Men om jag ska jämföra min på jobbet mot min Titan så är Titan en betydligt hårda stol. Går inte riktigt att jämföra. Den är verkligen stenhård.

Tja.. Vart ska jag börja Ska försöka att förklara hur jag upplever stolen!

- Hård sits
- Dåligt stöd i ryggen. Fallar ihop lätt.
- Svankstödet är meningslöst för mig. Den fungerar knappt då jag har svårt att nå in hela vägen med röven.
- Sitsen är riktigt stor vilket tvingar mig att flytta fram så det inte ska göra ont i undersidalår. Sitsen är som sagt hård, vilket märks på kanterna/ramen eller vad det nu kallas..! Så kanten trycker på mina lår = ont =>domningar till slut.
- Armstöden är sisådär. Dom sitter väldigt långt ut.
- Ryggen är konstigt kupad så mina axlar är konstant framtryckta om jag ska sitta rätt.

Allt det här kan nog påverkas på nått vänster, men jag har inte lyckats än iaf. Nää.. den är fan värdelös

Jag är 185 lång och väger strax under 100 pannor om det hjälper dig något.

Sen så fick jag byta ut hela underdelen av stolen första månaderna då tiltfunktionen slutade att fungera. Fick iofs den utbytt gratis. Men tog bra lång tid att få hjälp.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Nu vet jag inte om det skiljer sig speciellt mycket mellan sitsarna på kinnarpstolarna. Men om jag ska jämföra min på jobbet mot min Titan så är Titan en betydligt hårda stol. Går inte riktigt att jämföra. Den är verkligen stenhård.

Tja.. Vart ska jag börja Ska försöka att förklara hur jag upplever stolen!

- Hård sits
- Dåligt stöd i ryggen. Fallar ihop lätt.
- Svankstödet är meningslöst för mig. Den fungerar knappt då jag har svårt att nå in hela vägen med röven.
- Sitsen är riktigt stor vilket tvingar mig att flytta fram så det inte ska göra ont i undersidalår. Sitsen är som sagt hård, vilket märks på kanterna/ramen eller vad det nu kallas..! Så kanten trycker på mina lår = ont =>domningar till slut.
- Armstöden är sisådär. Dom sitter väldigt långt ut.
- Ryggen är konstigt kupad så mina axlar är konstant framtryckta om jag ska sitta rätt.

Allt det här kan nog påverkas på nått vänster, men jag har inte lyckats än iaf. Nää.. den är fan värdelös

Jag är 185 lång och väger strax under 100 pannor om det hjälper dig något.

Sen så fick jag byta ut hela underdelen av stolen första månaderna då tiltfunktionen slutade att fungera. Fick iofs den utbytt gratis. Men tog bra lång tid att få hjälp.

Aj då, det låter ju inget lovande. Får släppa Secret Lab stolarna låter det som. Tack för dina inspel

Någon som testat Noblechairs stolar? Hur är dem?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat den själv, men en kamrat tycker att denna stol är väldigt bra. De har visst sådana på jobbet:

https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/kontorsstolar/kontor...