Permalänk
Medlem

TIM, pads och paste.

Ska inom en hyffsat snar framtid uppgradera båda min HP Elitebook (8440p & 8540p) med quad core MB's och CPU's.
Har endast erfarenhet av Fujipoly Extreme thermal pads, för det var det jag använde till mitt 290X EK fullcover block.
Dessa är slut, jag har två andra varianter hemma;
Gelid GP Extreme (ska vara 12W/mK)
Phobya XT (ska vara >7W/mK)

Har även en "kylpasta" som ska vara något som kan ersätta pads, K5-Pro från Computer Systems i Grekland.
K5-PRO
Denna är ju bra om man inte vet hur tjocka pads man ska ha på alla komponenter som ska kylas.
Har 3x20g förpackningen av detta.

Om nån vet hur tjocka pads HP använder på dessa bärbara så vore jag tacksam så slipper jag slösa pads genom trial and error.
8440p nya MB är med vad de kallar diskret grafik, MB art.nr 594026-001, kylare art.nr 594050-001.
8540p nya MB art.nr 595765-001, kylaren är art.nr 595767-001 (för NVS5100 & Quadro FX 880)

Om ingen vet, så postar jag mina resultat när jag fått uppgraderat de bärbara.

Paste, har Gelid GC extreme och Thermal Grizzly Kryonaut att välja på hemma.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag inte gillade Phobya's XT thermal pads alls. Inte det minsta "sticky" och for harda, dvs ingen eller nastan ingen "klambarhet/kompression" so man far ha mer eller mindre exakt den tjocklek som utrymmet mellan kylare och det som ska kylas.
Inte provat Gelid's GP Extreme, mitt ark er for tjockt.
Blir att anvenda kopparshims och kylpasta, om ngn av mina pastor er "sticky" nog.
Blir iaf koppar shim mellan GPU och kylare med pasta po boda sidor.
Hade 1mm koppar plat hemma, har skurna (15x15mm) shims po vag i 0.3mm, 0.5mm och 1mm.
La marke till att pastan (inte gammal, ngra veckor) hade torkat och gav dalig kylning, det var darfor jag borjade uppgradering po 8540'n. Pastan som torkat var Arctic MX-4. Min forsta erfarenhet med den, tycker inte om den alls, foredrar Gelid GC Extreme, ska prova Thermal Grizzly Kryonaut po CPU och ev po koppar shims om den ar lite "sticky".
Blir det endo att anvanda pads, so skaffar jag Fujipoly Extreme igen.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.