Corsair RM750x V2 – fortfarande ett av marknadens vettigaste nätaggregat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Med risk för viss offtopic - hur upplever du ljudnivån i Meshify C? Är nämligen sugen på ett sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ett Define S före detta och skulle säga att ljudnivån är densamma. Detta tack vare att jag kan köra fläktarna på lägre varvtal med den bättre ventilationen i Meshify C.

Permalänk
Medlem

@anon162230: Frågan är om Corsair erbjuder garanti till annan person än förstaköparen. Alla bolag gör det inte (finns inget krav på det).

@Skog1s
EVGA nekade mig garanti för att det inte va mitt namn som stod på kvittot. Trots att produkten stod reggad på mitt konto.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Bara 80 PLUS Gold. 😢
Inte 80 PLUS Platinum eller Titanium. 😢

Tråkigt att det går så långsamt fram på nätaggregatsmarknaden och att vi inte har fler Platinum och Titanium nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Frågan är om Corsair erbjuder garanti till annan person än förstaköparen. Alla bolag gör det inte (finns inget krav på det).

Enligt deras garantisida så gör de inte det (första meningen: "non-transferable warranty"). Men vad företag skriver och vad de gör i praktiken är inte alltid samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det använder Corsair "Type 4"-kablar som det står i artikeln, så det kräver att det är såna kablar du använder. Jag vet inte vad du annars menar med standard-kablar, det finns ingen standard när det gäller hur modulära kablar är kopplade på nätaggssidan utan alla tillverkare kopplar som de vill.

Skrivet av Xyborg:

Det finns inga "standardkablar" för nätagg. I princip varenda tillverkare kör egna pin layouts, ofta skiljer det sig t.o.m. mellan olika serier från samma tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Standard finns. Men problemet är att tillverkarna använder kontakterna utan att följa den standard som finns. Vilket kan leda till problem när 12v och ground byter plats.
Att modulära nätagg använder special kablar är väl en sak, Men då bör dom ju använda egna kontakter, inte PCIe standard.

Om man nu ska envisas med att skita i en etablerad standard, och koppla lite hej vilt som man själv känner för, så tycker man ju att det minsta dom kan göra är att TYDLIGT märka PSU'n med en varning. Något som verkar saknas på denna enhet, därav frågan om dom följer standard pinout. Dessutom verkar det sitta lite kondingar på kablarna, och då undrar man ju, är det något som behövs? eller går det bra att köra utan?

Om man vill bygga ett lite snyggare bygge så vill man ju ofta ha lite snyggare kablar, för det är snyggt. Men man behöver ju inte vara estetiskt lagd för att vilja använda andra kablar. En användare som byter ut PSU'n för att den trasig tex, kommer med största sannolikhet bara koppla ur PSU'n , byta ut den och köra vidare på de kablar som redan finns i burken. Eller så kanske kablarna som följde med är lite för långa/korta. Allt som finns i en PC är standardiserat, så det finns ju ingen anledning att tro att man behöver byta kablar. Och om det inte finns någon märkning på PSU'n som varnar för detta, så är det ju ett problem, i värsta fall så ryker grafikkortet.

Det finns alltså anledning att varna för detta , och det vore bra om Sweclockers tog upp detta i testerna. Så att folk som funderar på att köpa PSU'n vet om detta. Och tillverkare som inte följer standarden, och inte ens sätter en varning på lådan, för sig en välförtjänt känga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Standard finns. Men problemet är att tillverkarna använder kontakterna utan att följa den standard som finns. Vilket kan leda till problem när 12v och ground byter plats.

Du blandar ihop saker. Självklart följer nätagget standarder som ATX och PCIe, men de talar bara om hur kablarna ska vara kopplade i ändarna som kopplas in i datorn. I ändarna som kopplas in i nätagget finns däremot ingen som helst standard, där får tillverkarna koppla som de vill så länge som strömmen kommer ut rätt i andra änden av kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag kör själv på Corsair men herregud att de orkar hålla på med alla de där serierna. För nätagg!? Finns det någon människa som kommer ihåg alla skillnaderna? Jag skäms nästan över att jag råkar veta att serierna som slutar med "i" har stöd för extern fläktstyrning. Tror jag.

Med "i" varianterna kan du även läsa av massor av parametrar som temperatur, fläkthastighet(även göra egna fläktkurvor som du nämnde) m.m via Corsairs mjukvara iCUE. Du kan även ändra mellan single rail och multi rail.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lordsqueak:

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Standard finns. Men problemet är att tillverkarna använder kontakterna utan att följa den standard som finns. Vilket kan leda till problem när 12v och ground byter plats.
Att modulära nätagg använder special kablar är väl en sak, Men då bör dom ju använda egna kontakter, inte PCIe standard.

Om man nu ska envisas med att skita i en etablerad standard, och koppla lite hej vilt som man själv känner för, så tycker man ju att det minsta dom kan göra är att TYDLIGT märka PSU'n med en varning. Något som verkar saknas på denna enhet, därav frågan om dom följer standard pinout. Dessutom verkar det sitta lite kondingar på kablarna, och då undrar man ju, är det något som behövs? eller går det bra att köra utan?

Om man vill bygga ett lite snyggare bygge så vill man ju ofta ha lite snyggare kablar, för det är snyggt. Men man behöver ju inte vara estetiskt lagd för att vilja använda andra kablar. En användare som byter ut PSU'n för att den trasig tex, kommer med största sannolikhet bara koppla ur PSU'n , byta ut den och köra vidare på de kablar som redan finns i burken. Eller så kanske kablarna som följde med är lite för långa/korta. Allt som finns i en PC är standardiserat, så det finns ju ingen anledning att tro att man behöver byta kablar. Och om det inte finns någon märkning på PSU'n som varnar för detta, så är det ju ett problem, i värsta fall så ryker grafikkortet.

Det finns alltså anledning att varna för detta , och det vore bra om Sweclockers tog upp detta i testerna. Så att folk som funderar på att köpa PSU'n vet om detta. Och tillverkare som inte följer standarden, och inte ens sätter en varning på lådan, för sig en välförtjänt känga.

Nu hann Perost svara innan mig. Men precis som han säger. Visst finns det standarder - men bara i ena änden av kablarna Den här diskussionen påminner om den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526665-datorn-helt-do...

Och svaret är precis samma nu. Det finns ingen standard - och man ska aldrig köra med kablar från andra nätaggregat.

Skrivet av perost:

Du blandar ihop saker. Självklart följer nätagget standarder som ATX och PCIe, men de talar bara om hur kablarna ska vara kopplade i ändarna som kopplas in i datorn. I ändarna som kopplas in i nätagget finns däremot ingen som helst standard, där får tillverkarna koppla som de vill så länge som strömmen kommer ut rätt i andra änden av kablarna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@anon12433: Tack för svar!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Vill bara flika in att i princip alla nätagg kommer med en varning om att bara använda de kablar som man fick med enheten.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@perost: Sant, kanske bara beror på vem som handlägger det specifika ärendet.
Men man kanske inte ska räkna med det som andrahandskund.

Sen kanske man kan bedöma att exempelvis en PSU med 10 års garanti bör ha bättre komponenter än ett PSU med 3 år och således bör hålla längre. Precis som producenter gör.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

När behöver man 750watt? det undrar jag känns som väldigt sällan

Är nog rätt sällan om man inte har flera grafikkort och/eller överklockar osv

Tror en bättre anledning är att verkningsgraden är ju inte bäst vid 100% belastning, utan någon stans mellan noll och max. Det kan ju ev göra valet lite avgörande kanske. 500W duger tex, men det jobbar inte i sitt bästa område med lite kraftfullare komponenter vilket ett 750W agg kanske gör det däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Gillar artikeln, men jag skulle själv påstå att 750W nätagg fortfarande är lite overkill för de som väljer att hoppa på en i5/Ryzen 5 CPU en SSD, en HDD och ett GTX 1060- RX 580 GPU klassen. Och jag ser många som siktar högre på kvalitet när de köper PSU vilket jag tycker är bra, men däremot kanske vi fortfarande siktar högt när de gäller effekten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag är mer till Seasonic FOCUS Plus Gold. Kostar en hundring mer, men är under load (enligt SweC tester) något tystare.
Samt att den endast är 140mm djup vilket kan vara en dealbreaker för vissa! För mig var det de i ett FD Meshify.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt, inte hört ljudet av det sedan jag satte in PSUn. Hade Corsair PSU förra gången också, räckte flera år (6-7ish) men gav lite coil whine till slut på en GPU.

Hoppas detta orkar med lika länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag är så nöjd med mitt RM750x (ej v2) att jag har ett nytt oöppnat liggande som reservagg om det första mot förmodan skulle krångla...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Corsair rockar med 10 års garanti, köp inget annat.

Tror inte folk fattar hur bra dessa GOLD nätagg är, stabil ström till datorn är A och O för att minimera risken för strul.

Dessutom med 10 års garanti kan du simma lugnt om olyckan skulle vara framme.

Vill du byta t ex om 5 år, så är det 5 års garanti kvar vilket ger dig ett avsevärt bättre andrahandsvärde än ett nätagg utan garanti kvar.

Kom bara ihåg att spara kvittot

Nu är inte allt corsiar gör guld och gröna skogar. Dom har ett par svarta får i sitt sortiment också. När corsiar fallerade leverera bra agg, började evga gör det med 10 års garanti.

Även seasonic leverar prisvärda agg nu mer.

Sen gäller garantin alltid första köparen, du kan ha tur att dom inte ser eller ser mellan fingrarna (men bluffa är ju etniskt och kan vara så du bryter mot lagen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Standard finns. Men problemet är att tillverkarna använder kontakterna utan att följa den standard som finns. Vilket kan leda till problem när 12v och ground byter plats.
Att modulära nätagg använder special kablar är väl en sak, Men då bör dom ju använda egna kontakter, inte PCIe standard.

Om man nu ska envisas med att skita i en etablerad standard, och koppla lite hej vilt som man själv känner för, så tycker man ju att det minsta dom kan göra är att TYDLIGT märka PSU'n med en varning. Något som verkar saknas på denna enhet, därav frågan om dom följer standard pinout. Dessutom verkar det sitta lite kondingar på kablarna, och då undrar man ju, är det något som behövs? eller går det bra att köra utan?

Om man vill bygga ett lite snyggare bygge så vill man ju ofta ha lite snyggare kablar, för det är snyggt. Men man behöver ju inte vara estetiskt lagd för att vilja använda andra kablar. En användare som byter ut PSU'n för att den trasig tex, kommer med största sannolikhet bara koppla ur PSU'n , byta ut den och köra vidare på de kablar som redan finns i burken. Eller så kanske kablarna som följde med är lite för långa/korta. Allt som finns i en PC är standardiserat, så det finns ju ingen anledning att tro att man behöver byta kablar. Och om det inte finns någon märkning på PSU'n som varnar för detta, så är det ju ett problem, i värsta fall så ryker grafikkortet.

Det finns alltså anledning att varna för detta , och det vore bra om Sweclockers tog upp detta i testerna. Så att folk som funderar på att köpa PSU'n vet om detta. Och tillverkare som inte följer standarden, och inte ens sätter en varning på lådan, för sig en välförtjänt känga.

Självklart följer dom standard där grejerna kopplas in, är på nätaggs sidan det är mer vilda western.

Kondensator är till för sänka ripeln. Står i artikeln. Men finns ju flera som gjort egna kablar med Kondensator i, så inte omöjligt lösa det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Yaana:

Intressant dock att du fick in en på 180mm då jag trodde det var 175mm som längst för nätaggregat i chassit om hårddiskburen plockades bort.

Officiellt 175mm, ja. Detta för att man får bända och mecka en hel del med kablarna om man drar i en längre misstänker jag, och då är det ju inte heller säkert att allt passar. Men det gick bra för mig, så jag är nöjd!

Skrivet av Mr[M]:

När behöver man 750watt? det undrar jag känns som väldigt sällan

Nätdelar är oftast som mest effektiva när de går på halvgas, typ. Om jag kör folding@home i fullt ös på mina båda AMD Vega64 och i9 7900X CPU bränner datorn lätt 700, 750W med små toppar över 800W uteffekt på min Corsair RXi 1000, så effektiviteten blir då lite lägre än optimalt. Skulle väl idealiskt egentligen ha haft en 1200-1500W nätdel, men de var alla för långa för lådan jag ville ha när jag köpte dator förra hösten så det fick vara. (Numera har det ju kommit kortare modeller, både för under och över 1000W.)

Har man dock en 750W nätdel och drar så mycket som jag gör skulle OCP kunna slå till och släcka ner burken, iallafall rent teoretiskt. I praktiken finns ju en viss osynlig "overdrive"-marginal, men det är inte superbra att pressa en nätdel till max kontinuerligt, och särskilt då inte om man kontinuerligt kör den över specifikationerna. Det sliter fortare på komponenterna, och med slitaget kommer minskade marginaler. Ligger man då redan nära taket för vad maskineriet pallar ökar ju såklart risken att nätdelen havererar.

Dessutom är det inte alltid nog med EPS/ATX strömkontakter för en dator som min på nätdelar under 1000W, just av anledningen att man lätt maxar watt-talet med multipla feta komponenter.

Skrivet av Lordsqueak:

Om man nu ska envisas med att skita i en etablerad standard, och koppla lite hej vilt som man själv känner för, så tycker man ju att det minsta dom kan göra är att TYDLIGT märka PSU'n med en varning.

De varnar i manulen att du bara ska köra med corsair originalkablar... Vad mer för varningar behöver du egentligen? Kunde skriva en smärre roman om hur fjompiga folk är nuförtiden som kräver att varnas för allt som är dåligt runtikring dem - vad hände med folkvett och eget ansvar? Pajar du nått genom att använda fel kablar är det ju ditt fel. Inte tillverkarens.

Citat:

Dessutom verkar det sitta lite kondingar på kablarna, och då undrar man ju, är det något som behövs? eller går det bra att köra utan?

Ja det går bra, köper du Corsairs färdigsleevade kablar kommer de utan avstörningskondingar, till exempel. Du får ju dock litet sämre rippelbekämpning då; kondingarna fyller ju ett syfte (som är väldigt bra, tycker jag. Detta är en av anledningarna till att jag valde just Corsair till min nätdel.)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Väldigt bra arbete och en väldigt bra produkt

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk

frågan är om den är fortfarande i toppklass (2021)....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>