Takhögtalare/multiroom i nybygge?

Permalänk
Medlem

Takhögtalare/multiroom i nybygge?

Ska planera husbygge, eller snarare snart bygga.

Det finns ju lite olika att välja på och försöker läsa på om allt, men finns ju en djungel.
Bygger man oftast in takhögtalare i nybyggda hus, eller kör man på lösa multiroom sonos, heos osv?

Efter att ha kikat lite, så känns det spontant som att takhögtalare osv. blir lite för dyrt, så för mig lutar det åt några enstaka lösa, sonos eller heos kanske. Men chefen är av åsikten att hon inte ska ha Några högtalare ståendes framme?

Ska väl inte ha överdriver många högtalare, men kan någon ge två olika exempel på pris, antingen på takhögtalare och allt vad det innebär, och även på några lösa?

känns som att bara en takhögtalare kostar lika mycket som en sonos play 1, men då ska du dra kablar och ha förstärkare osv osv till detta.

hur billigt kan man komma undan med takhögtalare samtidigt som man ska kunna köra spotify enkelt via dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ska planera husbygge, eller snarare snart bygga.

Det finns ju lite olika att välja på och försöker läsa på om allt, men finns ju en djungel.
Bygger man oftast in takhögtalare i nybyggda hus, eller kör man på lösa multiroom sonos, heos osv?

Efter att ha kikat lite, så känns det spontant som att takhögtalare osv. blir lite för dyrt, så för mig lutar det åt några enstaka lösa, sonos eller heos kanske. Men chefen är av åsikten att hon inte ska ha Några högtalare ståendes framme?

Ska väl inte ha överdriver många högtalare, men kan någon ge två olika exempel på pris, antingen på takhögtalare och allt vad det innebär, och även på några lösa?

känns som att bara en takhögtalare kostar lika mycket som en sonos play 1, men då ska du dra kablar och ha förstärkare osv osv till detta.

hur billigt kan man komma undan med takhögtalare samtidigt som man ska kunna köra spotify enkelt via dom?

Om vi leker med tanken på att du skulle bygga in högtalare i taket, vad får varje högtalare kosta per styck?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om vi leker med tanken på att du skulle bygga in högtalare i taket, vad får varje högtalare kosta per styck?

/Lifooz

jag är helt grön på högtalare och ljud. så jag vet inte.
tänker mer att ha ett maxpris på hela alltet? om vi säger ca 4 högtalare.
kollat lite på brl och deras paket men det kanske är ren skit?

Detta är ju inte så dyrt som att köpa lösa högtalare och sedan betala 5000kr för en sonos connect amp och sätta i skrubben?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-wfa02-sys...

Hur mycket måste det kosta för att få ett relativt bra system med kanske 4 högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

jag är helt grön på högtalare och ljud. så jag vet inte.
tänker mer att ha ett maxpris på hela alltet? om vi säger ca 4 högtalare.
kollat lite på brl och deras paket men det kanske är ren skit?

Detta är ju inte så dyrt som att köpa lösa högtalare och sedan betala 5000kr för en sonos connect amp och sätta i skrubben?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-wfa02-sys...

Hur mycket måste det kosta för att få ett relativt bra system med kanske 4 högtalare?

Frågan är just vad som skulle passa dig, Sonos är både design och ljud så jag antar att man betalar för båda.

Inbyggnadshögtalare kan bli svindyrt om man skall ha t.ex 10-15"s element eller liknande men går att hitta billigare pjäser för 500-1000:- styck.
Jag vet att Billebro säljer sådana, inte deras eget märke utan något annat.

http://www.billebro.se/myshop_start.php?SHID=136&NEXTPRGRID=1...

Tyvärr vet jag inte så mycket om Sonos mer än att de är smidiga, själv kör jag ett Logitech Z-5500 och 2st PA-högtalare så de är rätt långt borta från vad Sonos är.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Frågan är just vad som skulle passa dig, Sonos är både design och ljud så jag antar att man betalar för båda.

Inbyggnadshögtalare kan bli svindyrt om man skall ha t.ex 10-15"s element eller liknande men går att hitta billigare pjäser för 500-1000:- styck.
Jag vet att Billebro säljer sådana, inte deras eget märke utan något annat.

http://www.billebro.se/myshop_start.php?SHID=136&NEXTPRGRID=1...

Tyvärr vet jag inte så mycket om Sonos mer än att de är smidiga, själv kör jag ett Logitech Z-5500 och 2st PA-högtalare så de är rätt långt borta från vad Sonos är.

/Lifooz

läste någonstans att man ska hålla sig borta från billebro..? man får vad man betalar för kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

jag är helt grön på högtalare och ljud. så jag vet inte.
tänker mer att ha ett maxpris på hela alltet? om vi säger ca 4 högtalare.
kollat lite på brl och deras paket men det kanske är ren skit?

Detta är ju inte så dyrt som att köpa lösa högtalare och sedan betala 5000kr för en sonos connect amp och sätta i skrubben?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-wfa02-sys...

Hur mycket måste det kosta för att få ett relativt bra system med kanske 4 högtalare?

Vad det kommer att kosta för ett bra system beror på hur du definierar bra, personligen skull jag säga minst 4 * 2000 på högtalarna utan installation medan andra säkert accepterar högtalare för 500 kr styck.
Jag hade också undvikit trådlöst (speciellt trådlös strömning) så långt det går både pga risken för störningar och risken för att man bygger in sig i ett slutet system, ljudsystemet ska kanske ha en förväntad livslängd på 50 år så man vill ju absolut inte bygga in system i huset som riskerar att sluta fungera pga att man inte längre kan koppla in sig i dem, systemen bör alltså inte baseras på nån strömningstjänst för tjänsten lär inte finnas kvar så länge som installationen bör förväntas fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

läste någonstans att man ska hålla sig borta från billebro..? man får vad man betalar för kanske?

Både ja och nej, största anledningen till att folk rekommenderar andra att hålla sig borta från Billebro är att produkterna i början inte höll någon vidare kvalitét och att Kent som ägare var en riktig skojare.

Med tiden har både Kent och produkterna förändrats och jag har produkter därifrån som jag köpte 2012, jag kan inte vara mer sprängnöjd än jag är och hade aldrig i min dag betalat för motsvarande produkt från t.ex Electrovoice, JBL eller liknande.

Sedan tar Billebro även in produkter från andra tillverkare och det är dessa du ser bland inbyggnadshögtalare.

Det enda området jag kan anmärka på är att det är lite väl mycket presentation av peakeffekt på många produkter, det är inte peak man är intresserad av utan istället RMS effekten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kanske Dali Zensor 1 AX med Chromecast.
Låter bättre än Sonos 5, kostar ungefär samma och är snyggare och mer flickvänskompatibla (iaf om man väljer vita). "Göms" enkelt bort i en bokhylla.
Du slipper förstärkare och högtalarna slås på/av automatiskt när det kommer ljud från chromecasten.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Kanske Dali Zensor 1 AX med Chromecast.
Låter bättre än Sonos 5, kostar ungefär samma och är snyggare och mer flickvänskompatibla (iaf om man väljer vita). "Göms" enkelt bort i en bokhylla.
Du slipper förstärkare och högtalarna slås på/av automatiskt när det kommer ljud från chromecasten.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Hur fungerar multiroom med chromecast? Det är annars en av Sonos riktiga styrkor då det är enkelt att styra och ljudet är synkat mellan alla enheter som ingår i en grupp.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Kanske Dali Zensor 1 AX med Chromecast.
Låter bättre än Sonos 5, kostar ungefär samma och är snyggare och mer flickvänskompatibla (iaf om man väljer vita). "Göms" enkelt bort i en bokhylla.
Du slipper förstärkare och högtalarna slås på/av automatiskt när det kommer ljud från chromecasten.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

det där hade aldrig gått igenom med chefen tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad det kommer att kosta för ett bra system beror på hur du definierar bra, personligen skull jag säga minst 4 * 2000 på högtalarna utan installation medan andra säkert accepterar högtalare för 500 kr styck.
Jag hade också undvikit trådlöst (speciellt trådlös strömning) så långt det går både pga risken för störningar och risken för att man bygger in sig i ett slutet system, ljudsystemet ska kanske ha en förväntad livslängd på 50 år så man vill ju absolut inte bygga in system i huset som riskerar att sluta fungera pga att man inte längre kan koppla in sig i dem, systemen bör alltså inte baseras på nån strömningstjänst för tjänsten lär inte finnas kvar så länge som installationen bör förväntas fungera.

lösa multiroom hade jag nog nöjd mig med trådlöst wifi. som sonos osv. det verkar tillräckligt bra.
men takhögtalare blir väl tråd isåfall.

men att högtalarna/förstärkaren/modulen ska klara av spotify connect ser jag inte som att låsa in sig. den ska ju självklart klara av att spela egen musik också tänker jag...

Permalänk
Medlem

Man kan göra riktigt diskreta installationer med inbyggnadshögtalare. Det man bör tänka på att man är lite mer "fast" när man har installerat allt. Man drar inte in nya högtalare och nya kablar lite snabbt i en vägg eller i ett tak.

Köper man istället lite Sonos-högtalare så kan man lätta flytta dessa (tex ut på altanen på sommaren) lite temporärt. Man kan lägga till fler om man tycker att de är för få eller för små. Nackdelen blir dock att de kommer synas. Jag har mina uppe på köksskåp och vitrinskåp samt under badrumskommod. Det är ju inte samma sak som att sitta i biorummet och lyssna men det fungerar bra. Första gången jag märkte stor skillnad före och efter deras, em vad den nu heter, TrueSound kalibrering var i badrummet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att bygga hus och jag har köpt grejer från BRL. Jag funderade också på Sonos men det slutade med att jag monterade takhögtalare i alla rum istället. Passade på att bygga riktiga slutna lådor och montera in i bjälklaget.

Otroligt overkill men jag har 22 högtalare totalt
13 på nedervåningen (5st par och 3st singel stereo) och övervåningen har 9 högtalare (4 par och 1 singel stereo).

En sån här förstärkare. Ska köpa en till framöver.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-ma1240a-.html

2x Badrum/Entre/Tvättstuga
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic680-single-stereo...

Kök/Matplats/Vardagsrum
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic870-slim-parpris....

4x Sovrum/Allrum/Hall
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic670-slim.html

Bara dragit igång nedervåningen än så länge då övervåningen inte är riktigt färdigbyggd än. Monterar ev upp dom högtalarna i helgen.
Inge jättebas men ljudet är väldigt bra och spridningen är kanon. Jag har inte dämpat lådorna än men jag tror jag ska göra det framöver.

Har köpt 12st chromecast jag tänkte köra på varje zon men då jag inte fått internet i huset än så kör jag just nu alla zoner mot en Airport Express.

Jag monterade även in volymkontrollers i väggen i alla rum för att snabbt och lätt kunna sänka volymen.
I sovrummen monterade jag även in högtalarplintar i väggen ifall man i framtiden vill koppla in separat stereo specifikt för sovrummen.

Det kostade en del men inget jag ångrar än och ser diskret ut samt spelar riktigt bra

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Man kan göra riktigt diskreta installationer med inbyggnadshögtalare. Det man bör tänka på att man är lite mer "fast" när man har installerat allt. Man drar inte in nya högtalare och nya kablar lite snabbt i en vägg eller i ett tak.

Köper man istället lite Sonos-högtalare så kan man lätta flytta dessa (tex ut på altanen på sommaren) lite temporärt. Man kan lägga till fler om man tycker att de är för få eller för små. Nackdelen blir dock att de kommer synas. Jag har mina uppe på köksskåp och vitrinskåp samt under badrumskommod. Det är ju inte samma sak som att sitta i biorummet och lyssna men det fungerar bra. Första gången jag märkte stor skillnad före och efter deras, em vad den nu heter, TrueSound kalibrering var i badrummet.

det är lite så jag känner också. så kan man istället flytta med en högtalare eller köpa en till och sätta in i ett till rum som saknar ljud.
känns mest flexibelt med lösa...

Permalänk

Här kommer en snabb lista på hur man kan göra med mindre budget än Blaxxor

Chromecast är ju sjukt smidigt med multiroom. Möjligheten att köpa till fler zoner och chromecast gör ju att man inte behöver spendera allt man äger. Många små enheter börjar få chromecast inbyggt. La in en JBL som man t.ex kan ha ute på altanen eller i kökert/sovrummet.

Så om du inte är låst till Iphone (apple) för att det är vad familjen använder så är nedan ett billigt och bra alternativ.

Det roliga med en billig receiver är ju att du kan använda den till annat också. Eller så gömmer du undan den och köper en IR-förlängare så du kan styra den fritt.

4 stycken infällda lade jag i listan.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3728750&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag håller också på att bygga hus och jag har köpt grejer från BRL. Jag funderade också på Sonos men det slutade med att jag monterade takhögtalare i alla rum istället. Passade på att bygga riktiga slutna lådor och montera in i bjälklaget.

Otroligt overkill men jag har 22 högtalare totalt
13 på nedervåningen (5st par och 3st singel stereo) och övervåningen har 9 högtalare (4 par och 1 singel stereo).

En sån här förstärkare. Ska köpa en till framöver.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-ma1240a-.html

2x Badrum/Entre/Tvättstuga
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic680-single-stereo...

Kök/Matplats/Vardagsrum
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic870-slim-parpris....

4x Sovrum/Allrum/Hall
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-ic670-slim.html

Bara dragit igång nedervåningen än så länge då övervåningen inte är riktigt färdigbyggd än. Monterar ev upp dom högtalarna i helgen.
Inge jättebas men ljudet är väldigt bra och spridningen är kanon. Jag har inte dämpat lådorna än men jag tror jag ska göra det framöver.

Har köpt 12st chromecast jag tänkte köra på varje zon men då jag inte fått internet i huset än så kör jag just nu alla zoner mot en Airport Express.

Jag monterade även in volymkontrollers i väggen i alla rum för att snabbt och lätt kunna sänka volymen.
I sovrummen monterade jag även in högtalarplintar i väggen ifall man i framtiden vill koppla in separat stereo specifikt för sovrummen.

Det kostade en del men inget jag ångrar än och ser diskret ut samt spelar riktigt bra

Stellan

oj jösses! men då är system one rätt ok saker ändå?

hur kopplar du in alla dessa chromecasts då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

oj jösses! men då är system one rätt ok saker ändå?

hur kopplar du in alla dessa chromecasts då?

Jag är absolut nöjd med högtalarna. Inget att klaga på Förstärkaren har en separat ingång för varje zon så det ska kopplas in där.
Nu kör jag ju dock allt på en Airport Express och så kopplas den in på en gemensam ingång så alla spelar samma ljud.

Går man inte all in som jag gjorde så kan det nog vara smidigare med en flyttbar då man kan få ljudet vart man vill när man vill.
Fast installation är alltid fast. Det är inte svårt att byta högtalare men platsen är lite värre med

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteljungh:

Här kommer en snabb lista på hur man kan göra med mindre budget än Blaxxor

Chromecast är ju sjukt smidigt med multiroom. Möjligheten att köpa till fler zoner och chromecast gör ju att man inte behöver spendera allt man äger. Många små enheter börjar få chromecast inbyggt. La in en JBL som man t.ex kan ha ute på altanen eller i kökert/sovrummet.

Så om du inte är låst till Iphone (apple) för att det är vad familjen använder så är nedan ett billigt och bra alternativ.

Det roliga med en billig receiver är ju att du kan använda den till annat också. Eller så gömmer du undan den och köper en IR-förlängare så du kan styra den fritt.

4 stycken infällda lade jag i listan.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3728750&view=l

Tack så hemskt mycket. Det var såhär jag ville ha, förslag på hur man kan göra och pris.

Detta såg ju inte så farligt ut.
Men hur fungerar det egentligen med chromecast audio. man streamar alltså från mobilen?
Så om min telefon dör eller om jag går, slutar det spela då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

Tack så hemskt mycket. Det var såhär jag ville ha, förslag på hur man kan göra och pris.

Detta såg ju inte så farligt ut.
Men hur fungerar det egentligen med chromecast audio. man streamar alltså från mobilen?
Så om min telefon dör eller om jag går, slutar det spela då?

Nej telefonen är bara en "fjärrkontroll" så den skickar bara information om vad CCn ska spela upp och sedan rullar det på till CCn " "dör" eller får order om nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej telefonen är bara en "fjärrkontroll" så den skickar bara information om vad CCn ska spela upp och sedan rullar det på till CCn " "dör" eller får order om nått annat.

Låter bra.

Själv har jag självklart android, men andra som kör ett annat äckligt märke, kan dom spela upp på chromecast också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Låter bra.

Själv har jag självklart android, men andra som kör ett annat äckligt märke, kan dom spela upp på chromecast också?

Jag gör detta och det fungerar utan problem.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteljungh:

Här kommer en snabb lista på hur man kan göra med mindre budget än Blaxxor

Chromecast är ju sjukt smidigt med multiroom. Möjligheten att köpa till fler zoner och chromecast gör ju att man inte behöver spendera allt man äger. Många små enheter börjar få chromecast inbyggt. La in en JBL som man t.ex kan ha ute på altanen eller i kökert/sovrummet.

Så om du inte är låst till Iphone (apple) för att det är vad familjen använder så är nedan ett billigt och bra alternativ.

Det roliga med en billig receiver är ju att du kan använda den till annat också. Eller så gömmer du undan den och köper en IR-förlängare så du kan styra den fritt.

4 stycken infällda lade jag i listan.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3728750&view=l

nu såg jag ett slutsteg som hade hoppas in i listan, så nu blev det genast mycket dyrare..?

Permalänk
Medlem

Men säg att jag köper ca 4st takhögtalare och drar kablar för att koppla in i något som driver dessa.
Måste det vara en stor dyr receiver/förstärkare, utrustad för allt möjligt med HDMI osv osv?

det beror ju såklart på om jag ska använda den till tv också?
Men för något man hade planerat gömma i en skrubb typ, och bara koppla in chromecast audio i?

Permalänk
Skrivet av Sweina:

nu såg jag ett slutsteg som hade hoppas in i listan, så nu blev det genast mycket dyrare..?

Sorry. Jag trodde listan jag delat var "fixed" med länken. Så efter la jag till samma som Blaxxor hade bild på för att jag blev nyfiken på vad han ska använda. Den behöver du inte för att välja alternativet jag skickade. Plockade bort den nu.

Skrivet av Sweina:

Men säg att jag köper ca 4st takhögtalare och drar kablar för att koppla in i något som driver dessa.
Måste det vara en stor dyr receiver/förstärkare, utrustad för allt möjligt med HDMI osv osv

det beror ju såklart på om jag ska använda den till tv också?
Men för något man hade planerat gömma i en skrubb typ, och bara koppla in chromecast audio i?

Nej. Du kan välja en billig "Wish stärkare" av valfritt kinamärke, om du så vill. Jag bara tog billigaste receiver på prisjakt jag kunde hitta för att visa på ett flexibelt exempel. Det behöver inte vara för bild. Men jag tycker att du ska välja lösa produkter som du själv gillar. Åk runt och lyssna lite! Behöver bara ha optisk in eller RCA in och en Chromecast audio. Sen gömmer du i skrubben.

Här är ett färdigt paket som från butik som expemel:

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-system-on...

/Andreas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

Men säg att jag köper ca 4st takhögtalare och drar kablar för att koppla in i något som driver dessa.
Måste det vara en stor dyr receiver/förstärkare, utrustad för allt möjligt med HDMI osv osv?

det beror ju såklart på om jag ska använda den till tv också?
Men för något man hade planerat gömma i en skrubb typ, och bara koppla in chromecast audio i?

Nej du kan köpa nästan vad som helst, nått som faktisk brukar vara väldigt billigt i förhållande till vad du får är hembioreceivrar....
Folk nästan skänker bort de som saknar hdmi och hdmi har man ingen som helst nytta av så att leta en beg apparat med mulitkanalingång eller delbart för och slutsteg ger ofta en oerhört billig lösning för den som jagar flera billiga förstärkarkanaler, den receiver jag har hemma går tex att använda som ett 7 kanalssteg.
Om man inte måste kunna styra allt separat så går det ju även att serie och parallellkoppla högtalarna så att man håller sig till vettiga impedanser och använda färre kanaler.
Det går också att köpa något klass d steg på Ebay och göra nån egen lösning från halvfabrikat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Hur fungerar multiroom med chromecast? Det är annars en av Sonos riktiga styrkor då det är enkelt att styra och ljudet är synkat mellan alla enheter som ingår i en grupp.

Funkar prima

Permalänk
Medlem

Jag håller på att renovera hela kåken och passar samtidigt på att bygga in högtalare i taket/väggarna.

I kök, badrum, altan, del av vardagsrum och toalett har jag valt takhögtalare från Canton, modell InCeiling 880. Allt detta är neddraget till ett fläktkylt rackskåp (inbyggt under trappen) och drivs med hjälp av två Sonos AMP. Helt skalbar lösning där jag även kan bygga vidare med fler AMPs eller byta ut mot en wifistyrd-förstärkare.

Kört Sonos under många år och det blev naturligt att fortsätta bygga ut denna lösning när vi blev med hus. I alla sovrum kör vi Sonos Play:1.

Till väggarna i vardagsrummet har jag valt andra högtalare från Canton som heter InWall 880 + 2 st InCeiling och en sub från Velodyne. Dessa är kopplade till en kraftfull hemmabioförstärkare i TV-bänken.

Beställde alla högtalare på ett bräde från en tysk leverantör, vilket slutade på ca halva priset jämfört mot svenska e-handlare.

Om jag gjort annorlunda idag? Nja, högtalarna och setupen kring det hade nog varit densamma, däremot hade jag nog kört på Denons alternativ istället. Varför? För att jag gillar Denon

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

det där hade aldrig gått igenom med chefen tyvärr

Blir nyfiken på varför?
Jag tycker de ser betydligt bättre ut än Sonos och du slipper förstärkare (precis som med Sonos), Chromecast funkar prima (du slipper Sonos app utan kan köra direkt från Spotify).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Men säg att jag köper ca 4st takhögtalare och drar kablar för att koppla in i något som driver dessa.
Måste det vara en stor dyr receiver/förstärkare, utrustad för allt möjligt med HDMI osv osv?

det beror ju såklart på om jag ska använda den till tv också?
Men för något man hade planerat gömma i en skrubb typ, och bara koppla in chromecast audio i?

Vad bestämde du dig för att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Vad bestämde du dig för att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har fortfarande tid på mig. plattan är precis gjuten och huset kommer om ett par veckor.
men kommer nog dra kabel till tänkta platser i taket och sedan sätta in högtalare i framtiden/när jag har råd...