Laptop till musik/spel/vardag - Lenovo Legion?

Permalänk
Medlem

Laptop till musik/spel/vardag - Lenovo Legion?

Behöver verkligen ny dator och har efter jämförande och grävande kommit fram till att en Lenovo Legio Y530 med 8750H-cpu och 1050 Ti är vettigast. Är det någon som har koll på hur den är i kvalitet och prestanda? Hur står den sig mot konkurrensen? Verkar fantastiskt prisvärd!

Användning:
-inspelning och produktion av musik, ev även musikvideor
-sporadiskt spelande (typ Skyrim, Civ V och kanske något nyare om jag hinner)
-random surf och Youtube

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk

Hej
Köpte du datorn? Och blev du nöjd isf?

Kikar oxå på den nämligen...
https://www.webhallen.com/se/product/295038-Lenovo-Legion-Y53...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IndianaJonte:

Hej
Köpte du datorn? Och blev du nöjd isf?

Kikar oxå på den nämligen...
https://www.webhallen.com/se/product/295038-Lenovo-Legion-Y53...

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, japp! Köpte den och är nöjd. Köpte avsiktligt en modell med riktigt stark CPU (8750H) så att den hänger med bra.

Några reflektioner och sånt som kan vara bra att veta:
- fruns MacBook är mycket smidigare men inget jag skulle vilja spela spel på (inte för att jag hinner med mycket sånt, men ändå)
- ring-räfflorna på baksidan av skärmen/locket är rätt stiliga men samlar gärna på sig skräp
- anmärkningarna på skärmens korrekthet vad gäller färger är inte fel, men bortsett från det är den trevlig att titta på
- de hade gärna fått placera alla USB-portar på baksidan
- musknapparna är rätt stiffa och högljudda

Bortsett från detta? Riktigt trevlig dator som kommer att kunna orka med länge. Inga problem med att ösa på med en massa midi-spår och aktiva pluggar i Reaper och renderar låtar snabbt och smidigt.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av kboman:

Hej, japp! Köpte den och är nöjd. Köpte avsiktligt en modell med riktigt stark CPU (8750H) så att den hänger med bra.

Några reflektioner och sånt som kan vara bra att veta:
- fruns MacBook är mycket smidigare men inget jag skulle vilja spela spel på (inte för att jag hinner med mycket sånt, men ändå)
- ring-räfflorna på baksidan av skärmen/locket är rätt stiliga men samlar gärna på sig skräp
- anmärkningarna på skärmens korrekthet vad gäller färger är inte fel, men bortsett från det är den trevlig att titta på
- de hade gärna fått placera alla USB-portar på baksidan
- musknapparna är rätt stiffa och högljudda

Bortsett från detta? Riktigt trevlig dator som kommer att kunna orka med länge. Inga problem med att ösa på med en massa midi-spår och aktiva pluggar i Reaper och renderar låtar snabbt och smidigt.

Hej!
Tack för svar. Kul att du är nöjd!
Hm den processorn är ju lite vassare än den jag skulle få med isf (i5 8300H)
Jag är med på vad du menar, den är kanske inget man gärna slänger upp på ett möte. Men ändå smidigare än andra "gaming-laptops"

Verkar va en "lagom" allt-i-allo dator om man vill ha en bra rapp jobb/plugg-dator som man ändå kan lira typ skyrim, witcher 3 på emellanåt.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IndianaJonte:

Hej!
Tack för svar. Kul att du är nöjd!
Hm den processorn är ju lite vassare än den jag skulle få med isf (i5 8300H)
Jag är med på vad du menar, den är kanske inget man gärna slänger upp på ett möte. Men ändå smidigare än andra "gaming-laptops"

Verkar va en "lagom" allt-i-allo dator om man vill ha en bra rapp jobb/plugg-dator som man ändå kan lira typ skyrim, witcher 3 på emellanåt.

Tack för infon!

Ja det låter som en rätt bra sammanfattning. Personligen är jag för gammal för att orka bry mig om vad andra tycker om min dator (eller för att ta med den nånstans utanför hemmet, hehe) men absolut, den ser inte business ut som en slickad Dell eller Apple!

Min föregående dator var ett hemmabygge med 2500K, HD 6850 och 8GB RAM och jag måste säga att bortsett från spelprestanda och renderingstider märks det inte mycket skillnad i prestanda i det vardagliga. Tur att Intel börjar få lite konkurrens igen!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord