XPS 13 9370, 99 grader på två kärnor under belastning

Permalänk
Medlem

XPS 13 9370, 99 grader på två kärnor under belastning

Hej!

Fick nyligen hem en XPS 13 9370 (min andra, då den första hade riktigt taskigt tangentbord). Den har dock en uppsjö mindre problem (död pixel, varierande känsla i tangenter, etc). Står dock och velar över om jag ska skicka tillbaka den, då jag behöver en laptop nu. Det som oroar mest är hur varma kärnorna blir under belastning. Vid stresstestning (intel burn test) och benchmarking (cinebench R15) hoppar direkt de varmaste kärnorna upp till 98-99 grader och ligger där i ca en minut innan laptopen börjar throttla (dock aldrig under basklockan) och går ner till 70-90 istället (vilket är varmt men ändå OK under full belastning).

Har testat både i Ubuntu och Windows, och det kan häven hända när man startar någon ny process att en kärna hoppar upp nära 100 grader i några sekunder. Det känns lite väl nära maximal temperatur. Är det någon annan som har en XPS som upplever så höga temperaturer? Bör jag skicka tillbaka den här grejen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om den aldrig går under basklock så throttlar den inte.
https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9370-Core-i5-FHD-La...

Verkar vara helt normala temperaturer för den maskinen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om den aldrig går under basklock så throttlar den inte.
https://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9370-Core-i5-FHD-La...

Verkar vara helt normala temperaturer för den maskinen.

Nej du har rätt, jag använde terminologin felaktigt, vad jag menade var att klockan sänktes helt enkelt (men det var förhoppningsvis tillräckligt tydligt). Men då tror jag att jag behåller den här enheten trots skavanker, det är totalt den fjärde laptopen jag går igenom i jakten på en ersättare till min gamla trotjänare (Acer S3 392g), så jag är nog bara för petig.

Tack!