Windows 10 Pro 1809 RDP slutat fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Windows 10 Pro 1809 RDP slutat fungera

Jag uppdaterade mina tre datorer (arbesstation, laptop och server) samtidigt igår kväll med den nya releasen av Win 10. Allt verkar fungera som det skall än så länge förutom Remote Desktop till min server. Jag får bara upp en svart ruta med en muspekare och det nya 'timglaset' medan något verkar hålla på att tugga på där bakom. Efter ett par minuter får jag upp en ruta om att anslutningen brutits men den syns bara någon sekund innan den återgår till att bara vara en svart skärm. Det är som om någon process hänger sig.

Lyckligtvis så har jag TeamViewer installerat på servern som backup och med det har jag inga problem med att logga in och se att datorn fungerar precis som den ska. Dock så föredrar jag RDP långt över TeamViewer så jag hoppas att det kommer fram lite mer kunskap om det här problemet.

Jag har installerat Nvidias grafikdrivrutiner då jag tänkte att det kanske kunde vara ett problem med RT-stödet (även om ingen av mina datorer har ett såpass nytt grafikkort) men det har inte gjort någon skillnad. Just nu får jag använda TeamViewer i en obekväm upplösning för att komma åt min server alls.

Om specs är av intresse:

Intel Xeon X3470 (Lynnfield) @ 3480MHz
Gigabyte GA-P55-USB3
4x2GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz @ 1450 MHz 9-9-9-24-2T
MSI Lightning GTX 770 2GB (Because totalt jävla meningslöst för en server)
Systemdisk: Intel SSD 320 Series 80GB

Sen en drös med mekaniska diskar.

edit: Att skärmen är just svart kan ha att göra med att bakgrundsfärgen på skrivbordet är just svart så man ska nog inte hänga upp sig på färgen så mycket.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av mezzo_:

Jag uppdaterade mina tre datorer (arbesstation, laptop och server) samtidigt igår kväll med den nya releasen av Win 10. Allt verkar fungera som det skall än så länge förutom Remote Desktop till min server. Jag får bara upp en svart ruta med en muspekare och det nya 'timglaset' medan något verkar hålla på att tugga på där bakom. Efter ett par minuter får jag upp en ruta om att anslutningen brutits men den syns bara någon sekund innan den återgår till att bara vara en svart skärm. Det är som om någon process hänger sig.

Lyckligtvis så har jag TeamViewer installerat på servern som backup och med det har jag inga problem med att logga in och se att datorn fungerar precis som den ska. Dock så föredrar jag RDP långt över TeamViewer så jag hoppas att det kommer fram lite mer kunskap om det här problemet.

Jag har installerat Nvidias grafikdrivrutiner då jag tänkte att det kanske kunde vara ett problem med RT-stödet (även om ingen av mina datorer har ett såpass nytt grafikkort) men det har inte gjort någon skillnad. Just nu får jag använda TeamViewer i en obekväm upplösning för att komma åt min server alls.

Om specs är av intresse:

Intel Xeon X3470 (Lynnfield) @ 3480MHz
Gigabyte GA-P55-USB3
4x2GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz @ 1450 MHz 9-9-9-24-2T
MSI Lightning GTX 770 2GB (Because totalt jävla meningslöst för en server)
Systemdisk: Intel SSD 320 Series 80GB

Sen en drös med mekaniska diskar.

edit: Att skärmen är just svart kan ha att göra med att bakgrundsfärgen på skrivbordet är just svart så man ska nog inte hänga upp sig på färgen så mycket.

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/9kze8h/windows_10_...
Kanske ngt?

Citera! Gaming: Chassi: FD R4| CPU: 7700K | Kylare: Noctua NH-D14 | MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | Grafikkort: GTX1080 | RAM: Corsair LPX 16GB 3333MHz CL16 | OS:Disk: Intel 600p 512GB | PSU: EVGA Supernova 850 G2 |
Servrar: x2 DL380 G7 x2 X5660 - 294/240GB Ram (VM Pfsense + annat)
Desktop i7 2600K - 8GB + HP DL360 G7 2xE5620 -16GB Ram (ej i drift)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@qhrizz: Det är så få som svarar och bekräftar hans problem men ja, jag överväger att vänta lite och se om MS pushar ut någon fix de närmaste dagarna istället för att stänga av hårdvaruacceleration för något som borde fungera. Tur i oturen att man har TeamViewer som backup i det här fallet. Man ska inte hoppa på stora uppdateringar så tidigt alla gånger.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

Okej, jag har fortfarande problemet men jag kan lysa några nya lampor på saker jag konstaterat.

1. Det är inte servern som är problemet, det är klienten i 1809.
2. Då alla mina datorer är uppdaterade så tvingas jag använda Teamviewer för att komma åt min server.
3. Från datorer som inte uppdaterat till 1809 går det utmärkt att ansluta till RDP, samt från mina Android-enheter med RD-client.

Fråga: Finns det någon information om detta problem alls på nätet? Man tycker att en sådan sak borde ha patchats vid det här laget. Finns det tredjeparts RDP-klienter som man säkert kan använda i väntan på en lösning?

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av mezzo_:

Man tycker att en sådan sak borde ha patchats vid det här laget. Finns det tredjeparts RDP-klienter som man säkert kan använda i väntan på en lösning?

1809 kom väl ut (igen) typ i förrigår. MS har nog varit upptagna med att fixa andra problem med den releasen...

rdesktop i en virtuell maskin borde fungera fint, den har ju garanterat inte samma implementation i botten. Dom flesta connection managers som finns på Windows är nog bara wrappers runt MS kod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@mezzo_: Du kan alltså inte ansluta med någon av dina 1809-"klienter" till din server med RDP? Har du några problem att ansluta mellan dina 1809-"klienter" till varandra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@KAD: Jag har uppdaterat mina datorer igen och jag kan fortfarande inte använda Windows RDP från min arbetsstation (den bara står och tuggar, säger att anslutningen tappats ett par gånger under tiden jag har en svart skärm framför mig). Men när jag ansluter från en icke-uppdaterad dator så fungerar det precis som det gjorde innan. Samma gäller RD-client på Android. Jag har verkligen ingen aning om vad det är som skär sig men från mina två datorer hemma, båda med Windows 10 Home, så kan jag inte ansluta med Microsofts egna klient.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@ToddTheOdd: De är båda Home så jag kan inte testa det.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Burn motherf....., burn..¨(jag syftar på windows)
Alltså detta är en kritisk funktion, en dator utan rdp klient duger knappt åt Agda 108år,

Nå Jump desktop har jag använt en hel del på olika system i förutom windows, då detta operativsystem har en egen inbyggd RDP klient, nå testa Jump desktop: https://jumpdesktop.com/

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@mezzo_: Försök att ansluta med din bärbara mot en annan 1809 pro för att testa om det verkligen är fel på dina "klienter" och inte något med din "server" med pro. Ser det som väldigt otroligt att om du har 3 datorer att det skulle vara fel på just 1809 home datorerna med just 1809 och inte något som blivit kajko på din "server". För om det skulle vara något så stort fel så du skulle råkat ut för det på båda dina klienter med home och att det inte är på din server är väldigt otroligt. Då skulle detta fel uppträda för typ "alla" som kör på liknande sätt och då hade det stått väldigt mycket om det. Och om du nu har svart som bakgrund på din server/pro-dator så sätt då den till något annat för att se om det är den svarta bakgrunden eller om det verkligen bara visas svart när du får att det inte fungerar. Kan ju vara rätt intressant att veta om det är just bakgrunden som visas eller om det verkligen är svart/fel som visas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2004

@ToddTheOdd: Bytte bakgrundsfärg och laddningsbilden jag får från RDP är fortfarande svart. Jag kan som sagt ansluta från andra RDP-klienter och datorer som inte är uppgraderade med den 'trasiga' 1809, flera olika. Jag ska se om jag kan få tag på en 'vanlig' dator med Pro eller Enterprise och se om jag kan ansluta till den från mina datorer här. Jag tror att min styvfar har en Pro-licens så jag kan få honom att sätta upp det.
Det som brister lite är ju att t ex Android-klienter kan ansluta utan några problem till min server som kör 1809 medan mina Home-datorer hemma inte kan det. Jag kan även ansluta från min kompis icke-1809 från internet och min styvfars icke-1809 lokalt utan några som helst problem.

I came to get down. I came to get down. So get out of your seat and jump around. Jump around!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@mezzo_: Har du valt att det bara får vara datorer med "Network Level Authentication" som får ansluta mot din server? Om du har det så pröva att ta bort det valet för att se om det blir någon skillnad. Har du inte valt det så välj det för att se om det blir någon skillnad.