Email, vilken font har "rätt" utstrålning

Permalänk
Medlem

Candara tycker jag är en skarp och fin font. Håller mig till det essentiella i signaturen med Candara, resten skrivs med standardfonten i outlook.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör allt standard och har aldrig ens tänkt tanken på att byta.
Öppningsposten fick mig att tänka på filmen "American Psycho", där han är sjukligt besatt av hur visitkort ser ut

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har man inte gått över gränsen med försöker för mycket direkt när man ändrar sin default font?

Annars är det enda jag brukar göra att se till att använda något fixed width för kod / kommandon / loggar.

Har också inställt så att hela corporate signaturen bara är med i första mailet och en enkel variant med bara mitt namn vid svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ligger något i det du säger, om man ens funderar på det så... hehe
Vi migrerade nyligen och då kom det annan standardfont. Tror det var calibri 11, men det stack liksom i ögonen.

Skrivet av Aphex:

HTML har inget i e-post att göra.

Mycket text tar upp extremt mycket plats i dessa fall, antar att ej html innebär monospace font.
Blir lite svårläst också, men det är kanske en vanesak.

Skrivet av maskeradmannen:

Kör allt standard och har aldrig ens tänkt tanken på att byta.
Öppningsposten fick mig att tänka på filmen "American Psycho", där han är sjukligt besatt av hur visitkort ser ut

Ja fick lite samma associationer när jag skrev. Fantastisk film:
https://www.youtube.com/watch?v=cISYzA36-ZY

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja fick lite samma associationer när jag skrev. Fantastisk film:
https://www.youtube.com/watch?v=cISYzA36-ZY

Det är det sannerligen. Tack för klippet, länge sen jag såg

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Vem tänker på vilken typ av teckensnitt man använder i e-mail?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Mycket text tar upp extremt mycket plats i dessa fall, antar att ej html innebär monospace font.
Blir lite svårläst också, men det är kanske en vanesak.

Det är ju upp till dig och din epostklient, läs med vilken font du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Mycket text tar upp extremt mycket plats i dessa fall, antar att ej html innebär monospace font.
Blir lite svårläst också, men det är kanske en vanesak.

Har man en någorlunda vettig mail-klient så går det att ställa in vilket typsnitt man vill visa "plain text"-mail med, och även blockera html-mail från att använda sina egna typsnitt. Jag använder för övrigt Thunderbird som klient, där är standardalternativet att skicka mail som plain text om det går.

Något man också bör tänka på är att typsnitt som Calibri är framtagna specifikt för Windows, och är inte fria att använda. Vilket betyder att de som använder något annat än Windows, t.ex. Linux, MacOS, Android, etc., kommer se mailet med vilket typsnitt deras klient väljer att ersätta Calibri med.

Så om man verkligen vill bestämma vilket typsnitt som mottagaren ser (givet att mottagaren tillåter det) så bör man använda "säkra" typsnitt som Arial, Times New Roman, Verdana, etc. Roligt nog så räknas även Comic Sans som ett sådant typsnitt