DDNS/External Access på Synology fungerar ej.

Permalänk
Medlem

DDNS/External Access på Synology fungerar ej.

Hej!
Har haft min synology DS212j i drygt 1,5 år. Har aldrig haft problem förrän 2 veckor sedan..

Quickconnect fungerar utan problem. Min Router är en Netgear R6220.

Nu till vad som jag gjort.
1. Återställt routern till fabriksåterstållningar.
2. Försökt med port forwarding.
3. ställt in routern på DMZ för nasen.

Varje gång jag fifflat med portarna så har jag bara haft en sak aktiv (alltså exempelvis inte UPnP och port forwarding samtidigt.

Gjorde nyss med Ez Internet och UPnP. På router inom UPnP så har den ställt in rätt portar och dom står som aktiv.

Fortfarande.. Kan inte ansluta med min xxx.synology.me:5005 exempelvis.

Tack på förhand!

Permalänk

En rejäl chansing.... Det råkar inte vara så att din ISP slagit på CG-NAT på din förbindelse?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker göra exakt menar du?
Du har ett interface på din NAS som du når över port 5005? Är det ett webinteface?
Men du når inte denna på din ddns address?
Når du den på ditt WAN ip?
Når du den på LAN ip?

Permalänk
Medlem

Mitt mål är att nå ett interface genom port 5005. Där använder jag mig av WebDAV så jag kan ta del av musik m.m.

Jag når inte denna på ddns adressen.
Jag når den på LAN ip.
Då jag vill ta del utav denna utanför mitt hem använder jag mig av DDNS.

Min I SÅ är Viasat (tror jag?, betalar räkningar dit). Har ringt o snackat med dom men killen sa att det enda dom kan göra är att slå av och på Internet.

Kan ju dock ha fått snackat med en väldigt okunnig kille (han visste inte ens vad port innebar).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga lite saker.
I samband med dessa problem så hade jag varit utomlands
I 2 veckor (nådde den utan problem där). Dagen innan jag kom hem så gick strömmen. Där efter så skedde dessa problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druskig:

Mitt mål är att nå ett interface genom port 5005. Där använder jag mig av WebDAV så jag kan ta del av musik m.m.

Jag når inte denna på ddns adressen.
Jag når den på LAN ip.
Då jag vill ta del utav denna utanför mitt hem använder jag mig av DDNS.

Min I SÅ är Viasat (tror jag?, betalar räkningar dit). Har ringt o snackat med dom men killen sa att det enda dom kan göra är att slå av och på Internet.

Kan ju dock ha fått snackat med en väldigt okunnig kille (han visste inte ens vad port innebar).

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som ett NAT problem, hur ser dina nätverksinterface ut?
Jag skulle behöva se dina routing tables och NAT tables samt då lite detaljer om ditt nätverk.

EDIT: Men om jag förstår dig rätt; du försöker nå burken via WAN ip från en burk som befinner sig i LAN? Det är här det kan bli konstigt med NAT nämligen.
Kan du nå burken från en maskin som befinner sig utanför ditt nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Låter som ett NAT problem, hur ser dina nätverksinterface ut?
Jag skulle behöva se dina routing tables och NAT tables samt då lite detaljer om ditt nätverk.

EDIT: Men om jag förstår dig rätt; du försöker nå burken via WAN ip från en burk som befinner sig i LAN? Det är här det kan bli konstigt med NAT nämligen.
Kan du nå burken från en maskin som befinner sig utanför ditt nätverk?

Är borta över helgen men har lite bilder på inställningarna som jag lägger upp.

Som svar på din fråga, exakt det du skriver vill jag uppnå! Det har fungerat tidigare att nå burken från en maskin utanför nätverket på detta vis.

Vill även tillägga en sista sak innan jag glömmer.
När man kör EZ Internet för att sätta upp att på Synology, när den kollar i "Network Environment" får jag en varning på att port forwarding kanske inte kan fungera då det finns 2 eller fler routers i hemmet.
Det finns dock bara en... Hur är det här meddelandet möjligt??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå in på mittip.se och kolla IP-adressen. Gå sedan in på din router och kolla vad den säger att den har för IP-adress på wan. De två ska vara samma adress annars så gör din leverantör NAT på dig och då får du ringa dem och be om en publik IP-adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druskig:

Är borta över helgen men har lite bilder på inställningarna som jag lägger upp.

Som svar på din fråga, exakt det du skriver vill jag uppnå! Det har fungerat tidigare att nå burken från en maskin utanför nätverket på detta vis.

Vill även tillägga en sista sak innan jag glömmer.
När man kör EZ Internet för att sätta upp att på Synology, när den kollar i "Network Environment" får jag en varning på att port forwarding kanske inte kan fungera då det finns 2 eller fler routers i hemmet.
Det finns dock bara en... Hur är det här meddelandet möjligt??

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill nå en LAN host via WAN ip/hostname/ddns när du sitter på LAN nätet måste du tillämpa något som heter NAT reflection aka. hairpin NAT, och NETGEAR verkar kalla det NAT Loopback.
EDIT: Kan inte se din 6220 med här tyvärr: [ https://kb.netgear.com/000049578/NETGEAR-Router-support-for-N... ]

Du kan alltid mappa om DNSen lokalt om du önskar såhär, men då får du problem om du flyttar datorn.

\Windows\System32\drivers\etc\hosts # t.ex 192.168.0.x dindns.provider.com

Ytterligare ett alternativ är att du ändrar i routerns DNS-resolver så den mappar om DNSen till det lokala IP't, då skulle ändringen bara ske när du befinner dig i det nätet.

För att prova "externa" anslutningar till t.ex. webservrar kan du enkelt bara stänga av WiFi i din telefon och köra över 4G nätet så går den rätt väg

Kan du inte bara använda serverns lokala ip istället när du är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gå in på mittip.se och kolla IP-adressen. Gå sedan in på din router och kolla vad den säger att den har för IP-adress på wan. De två ska vara samma adress annars så gör din leverantör NAT på dig och då får du ringa dem och be om en publik IP-adress

Kollade nyss upp det och dom är olika..
Ska ringa och kolla om man kan få tag i en publik IP-adress.
Vad är dock nästa steg i det hela?
Vad behövs göras när jag fått den publika IP-adressen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Viasat (vet inte om jag ska nämna de men jaja), hade som sagt ändrat min publika. Dom satte allt till rätta och nu fungerar det klockrent!
Blir smått irriterande på att dom hade orsakat det här och jag har felsökt i en vecka..

Puss på er! Ni är bäst! Utan er skulle jag suttit i samma hamsterhjul vem vet hur länge!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Druskig:

Viasat (vet inte om jag ska nämna de men jaja), hade som sagt ändrat min publika. Dom satte allt till rätta och nu fungerar det klockrent!
Blir smått irriterande på att dom hade orsakat det här och jag har felsökt i en vecka..

Puss på er! Ni är bäst! Utan er skulle jag suttit i samma hamsterhjul vem vet hur länge!!

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig gissa, ingen information till dig som kund heller? Min leverantör gjorde samma sak.
Skönt det löste sig!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1