Letar efter gammalt PC-spel.

Permalänk
Medlem

Letar efter gammalt PC-spel.

Hej! Jag har letat i dagar utan någon lycka. Det jag letar efter är ett PC-spel från början 2000-talet på svenska där man skulle leta efter en gärningsmän/kriminella i olika städer runt om i världen och samtidigt hitta ledtrådar så man kan sätta fast dem, men det kunde också vara brottslingar som rymde ifrån fängelset som man behövde hitta. Detta är allt jag minns just nu och uppdaterar om jag kommer på mer! Man skulle också hitta gärningsmannen bland folkmassor innan brottslingen rymt från stället, liknande "Where's Waldo?" fast inte lika mycket människor.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av znk:

Hej! Jag har letat i dagar utan någon lycka. Det jag letar efter är ett äldre PC-spel på svenska där man skulle leta efter en gärningsmän/kriminella i olika städer runt om i världen och samtidigt hitta ledtrådar så man kan sätta fast dem, men det kunde också vara brottslingar som rymde ifrån fängelset som man behövde hitta. Detta är allt jag minns just nu och uppdaterar om jag kommer på mer!

Tack på förhand!

Kan det vara den svenska versionen av Where In The World is Carmen Sandiego?

https://www.spelochsant.se/produkt/retro/segamegadrive/wherei... (iofs Sega Megadrive-versionen...)

Permalänk
Medlem

Oj vad jag känner igen detta... Måste fundera! Återkommer!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Sverigejakten

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det känns väldigt likt i grafiken & uppsättningen men jag kommer ihåg att det var ett lite enklare spel på sättet att man inte behövde läsa så mycket alls, men tack för förslaget!

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Det var det första som kom till tanke när jag först började leta efter detta spelet men insåg att det inte var det efter lite sökningar på google och att spelet jag menar är baserat internationellt och inte bara i Sverige, men tack för svar!

Permalänk
Medlem

@znk: Skulle nog underlätta om du angav ungefärlig tidsepok, vilka spel som uppfyller "äldre PC spel" beror nog rätt mkt på hur gammal man själv är

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja såklart, tänkte inte på det haha! Fixade det, tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

@znk: Jag har funderat på något liknande som jag brukade spela vid ungefär samma tid. Man fick välja mellan städer att åka till och där kunde man få se som en lineup av invånare och klicka på den man trodde var skurken man var ute efter. Man var även tvungen att göra små utmaningar för att få fast skurken. Det mest specifika jag kommer ihåg är att en av utmaningarna var att desarmera en bomb genom att välja rätt kabel att klippa. Av någon anledning har även Nuuk fastnat som en av städerna som gick att åka till. Spelet var i tecknad stil, liknande Sverigejakten som någon postade ovan, fast för hela världen. Låter det som samma du letar efter?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telperion:

Tack för förslaget men nej, det är alldeles för tidigt. Precis som TS säger måste det här ha varit precis i början på 00-talet.

Om TS och jag söker samma tror jag inte det här var något storspel, snarare åt budget/indiehållet. Möjligen distribuerat på skiva tillsammans med något datormagasin, annars är jag osäker på hur jag skulle ha fått tag i det.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ja! Det låter exakt som det spelet jag är på jakt efter! Tack för att du tog din tid att svara Andreaz!

Permalänk
Medlem

Fann det!

Hittade nyss spelet och det heter "Supersnutarna"! Tack för alla som svarade mig!