Kan man öka hastigheten på sin hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan man öka hastigheten på sin hårddisk?

Jag köpte en gaming dator, en Lenovo, och den har en SSD och en HDD, den HDD är stor så där tänkte jag lagra mina spel, men när jag kör spelen där så laggar musen, eller i alla fall gjorde den det innan, det kanske är fixat nu efter jag omformaterat datorn men jag är inte säker.
Men den laggar inte på SSD, bara att där har jag inte lika mycket lagringsutrymme, när jag kör en koll på hårddiskarna så visar det sig att HDDn är betydligt långsammare så det är kanske därför musen laggar?
Jag har prövat att ändra grafiken vilket är tråkigt då datorn är bra och ska kunna hantera mycket, men inget händer ändå.
Men som sagt det kanske är funkat nu när jag omformaterat den, men ifall det händer igen, är det något man kan göra åt det?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Byter du ut den mot en SSD så blir den snabbare.

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar kommer alltid vara betydligt segare än vilken SSD som helst, inget man kan göra åt. Finns en anledning till varför SSDs blev så populära när de kom ut på marknaden.

Att musen laggar är lite konstigt dock, beror nog lite på hur du menar och vilka spel det gäller. Men att det laggar till nu och då med spel från en mekanisk disk är ej konstigt, då så många spel idag streamar data från disken vid behov, vilket kan orsaka dessa problem när man kör från en mekanisk disk.

Du får gärna vara lite mer specifikt hur och vad som händer när du skriver "musen laggar".

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Du kan prova att defragmentera hårddisken men jag tvivlar på att det hjälper:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026701/windows-defragment-your-windows-10-pc

Eller kan du använde defraggler (defraggler än nog bättre):
https://www.ccleaner.com/defraggler

Du kan även kontroller i bios att sata inte är satt till IDE. Det ska helst vara AHCI.

AHCI är smartare och jag kan tänka mig att IDE använder CPUn mer vilket kanske kan orsaka lag men det är lite långsökt.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W