Rykte: AMD "Polaris 30" lanseras i oktober – ersätter Radeon RX 580 och RX 570

Permalänk
Medlem

Fint detta, då har Apple något nytt att sätta i eventuella iMacar som borde uppdateras snart.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Kanske är helt ute och cyklar men om jag inte minns fel så var det en nyhet på VAN show om att AMD planerade ett grafikkort med 1080 prestanda för 580 pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Hur stor prestandavinst tror ni det skulle bli mellan ett RX680 eller ett rx580 och ett gtx 970?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hur stor prestandavinst tror ni det skulle bli mellan ett RX680 eller ett rx580 och ett gtx 970?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på 30-40% högre prestanda.
Då kostar ett 970 beg ca 1300 och jag gissar på att ett nytt rx 680 landar på 4000kr, då blir det ca 3ggr pengarna för ett nytt kort med 30-40% högre prestanda sett till ett begagnat 970.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en SFF-vänlig variant. Under 215mm lång! Då blir det garanterat köp från min sida!

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Det har varit väldigt tyst från AMD som inte ens nämnt de nya korten men det beror nog snarast på att det handlar om en uppdatering för att effektivisera tillverkningen än någon nyhet.
Att uppdatera noden 12nm skapar kanske en bättre tillverkningslinje och eventuellt en liten lägre tillverkningskostnad.
Jag ser det inte som en nyhet utan en produktionsteknisk uppdatering.

Prestandan kommer att gå upp med ca 10% ,samma som mellan zen och zen + , så det är inte bara kostnad eller produktionsteknik det handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Avstängd

12nm noden som skall användas till polaris 30 är enligt rykten TSMC, Vilket kommer betyda bättre klockhastigheter och mindre strömförbrukning vid högre klock i jämförelse med TSMC. Tror nog att polaris 30 kommer ge 10% bättre prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite omrörning i mellanregistret. Kan vara en utmannare till Nvidia GTX 1060 6GB om det hamnar på samma nivå i pris eller i närheten kring GTX 1060 i prestanda. Eller lite bättre (RX680 kortet). Kommer ju att sätta lite press på Nvidia för dem som inte har lust att spendera så mycket pengar som ett GTX 1070 eller Vega kort kostar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

12nm noden som skall användas till polaris 30 är enligt rykten TSMC, Vilket kommer betyda bättre klockhastigheter och mindre strömförbrukning vid högre klock i jämförelse med TSMC. Tror nog att polaris 30 kommer ge 10% bättre prestanda.

Jag tror inte att denna 12nm tillverkas av TSMC, tror det blir GF då jag inte ser någon orsak att tillverka 12nm hos TSMC.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om de kunde klämma fram ett 75W 660 att slå 1050ti på fingrarna med.
Passivt så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

AMD behöver ditcha CGN.

De har bara sig själva att skylla när de kört en sådan gammal arkitektur så länge som de gjort.

Skriv ett brev till Lisa och tipsa, hon blir säkert imponerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Taget från extreme tech : A straightforward 10 percent clock increase would put AMD’s RX 580 ahead of the GTX 1060 in every test we ran at launch. Power would still be a significant advantage for Nvidia unless AMD managed to rearchitect the chip along with the die shrink, but AMD would have a stronger position to challenge Team Green in the midrange.

https://www.extremetech.com/gaming/277624-amd-may-be-prepping...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ska bli intressant att se hur bra Polaris klockar på 12nm.

Med största sannolikhet är skillnaden mot 580 minimal. Den kommer upp i ungefär 1400 MHz som mest, och sen är det stopp. Anledningen är att Polaris bara är AMDs gamla kretsdesign för första GCN (Southern Islands) krympt till 14nm, och AMD designade den gången för att den skulle kunna klocka ungefär så högt som max för att ha lite marginal till taket när korten gick i upp till 1050 MHz.

Omdesignen för 14nm var Vega. Den kan klocka högre. Problemen med Vega är att ngg_fastpath inte fungerar, vilket gör att en del andra funktioner inte fungerar som de skall (DSBR och primitive shaders), och då blir chippet obalanserat (för många shaders och för få ROPar). Sen hjälper det inte att HBM2 inte kommer upp i de klockfrekvenser det skulle ha gjort, så att det inte är mycket idé att klocka upp chippet.

Så varför gör AMD detta? För att få ner strömförbrukningen vid samma klockfrekvens. 580 är idag ett chip som är för varmt för sin plats i hierarkin (jämfört med 1060), och om man skall placera det i ett litet chassi, måste man dra ner klockfrekvenserna. Om vi tar ett exempel helt ur fria luften skulle man kunna tänka sig ett smalt chassi som egentligen bara är en liten tjockare bit bakom skärmen - kanske med en liten frukt på baksidan - där en kraftigt nerklockad 580 idag är den största värmekällan. Kan AMD få ner strömförbrukningen där så att fruktföretaget kan skruva upp klockfrekvenserna mot stock igen så är mycket vunnet, och AMD är väldigt måna om att fruktföretaget skall fortsätta köpa deras GPUer.

Sagda fruktföretag har förövrigt inte uppdaterat den modellen i år än, så det lär vara på gång.

Skrivet av Ziggy_:

att gå ifrån 14nm till 12nm vad innebär det? vad betyder det ?

Det är en version 3 av GFs 14nm-process. Den har lite högre klockfrekvens vid samma strömförbrukning - eller omvänt lägre strömförbrukning vid samma klockfrekvens. Se på det som Coffee Lake för Polaris.

Skrivet av anon114264:

AMD behöver ditcha CGN.

De har bara sig själva att skylla när de kört en sådan gammal arkitektur så länge som de gjort.

Jag tror inte att det är GCN i sig som är det stora problemet. AMD sparade pengar genom att inte göra en ny layout för GCN för 14nm förrän med Vega, och när det chippet hade andra problem satt man där i skiten. Hade man gjort som nVidia, som gjorde en ny layout för 16nm med Pascal, hade man kunna köra Polaris 10 i 1.8-2.0 GHz, och då hade de varit en helt annan situation. Det hade lett till andra problem för AMD - deras design kräver mer minnesbandbredd - men man hade åtminstone kunnat ha något som kunde mäta sig med 1070.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Varför det? Den här arkitekturen fungerar bevisligen hur bra som helst i det segmentet som kortet finns i. Ska de släppa en gimpad Vega för mellansegmentet bara för att? Verkar det inte finnas någon nytta med.

Nej det fungerar verkligen inte bra. Har du kollat strömförbrukningen? Polaris körs överklockat från fabrik precis vid hårsmånet från att totalt haverera. Har du redan glömt PCE-E skandalen?

Skrivet av mpat:

Jag tror inte att det är GCN i sig som är det stora problemet. AMD sparade pengar genom att inte göra en ny layout för GCN för 14nm förrän med Vega, och när det chippet hade andra problem satt man där i skiten. Hade man gjort som nVidia, som gjorde en ny layout för 16nm med Pascal, hade man kunna köra Polaris 10 i 1.8-2.0 GHz, och då hade de varit en helt annan situation. Det hade lett till andra problem för AMD - deras design kräver mer minnesbandbredd - men man hade åtminstone kunnat ha något som kunde mäta sig med 1070.

Nu är du lite väl optimistisk. Men det hade inte varit så törstigt som det hade varit nu. Skillnaden mellan GTX 1060 och RX 580 är ofantlig.

Permalänk
Medlem

Det finns en stor marknad där ute för folk som nöjer sig med fullhd och en hyfsad hög fps med god detalhnivå och samtidigt behöver uppgradera. Då fungerar ett 580 och 1060 totaöt utmärkt idag och det är här man siktar in sig med en polerad produkt då det idag är ungefär dött lopp mellan de båda tidogare nämnda. Om priset är bra är det bara logiskt.

Sen att många av oss entusiaster kanske inte slår frivolter av upphetsning är är ungefär lika logiskt.

Hur många här skulle (med gott samvete heheee) ex rekommendera en god vän med ett mindre eller måttligt spelintresse som sitter med fullhdskärm och låt säga ex en 2a generationens i5 att köpa sig ett 2080ti när denne vän vill vara med och spela lite nyare titlar men frameraten börjar dra sig mot 30strecket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

12nm noden som skall användas till polaris 30 är enligt rykten TSMC, Vilket kommer betyda bättre klockhastigheter och mindre strömförbrukning vid högre klock i jämförelse med TSMC. Tror nog att polaris 30 kommer ge 10% bättre prestanda.

Nej, det är inte hos TSMC. Om AMD hade gjort en layout för en ny process hade man inte använt Polaris utan Vega (tillsammans med rätt memory controller då, antingen GDDR5 från Poalris eller en ny GDDR6). Att man använder Polaris igen är för att spara in pengarna på att göra en ny layout.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet. Ser fram mot att testa denna serie.
I 3D-grafikprestandamaskinen kör jag Geforce (bl a 1080ti) men för kontorsarbete och liknande (bl a ljud- och videoredigering) kör jag hellre AMDs Polaris. Nice!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Kanske är helt ute och cyklar men om jag inte minns fel så var det en nyhet på VAN show om att AMD planerade ett grafikkort med 1080 prestanda för 580 pengar

Japp - men det kortet är Navi, där först ut skall vara ett mellanklasskort på 7nm med prestanda som dagens Vega 64 (dvs 1080). Navi är inte här än på ett år eller så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Hoppas det kommer en SFF-vänlig variant. Under 215mm lång! Då blir det garanterat köp från min sida!

Sapphire har ett 170mm-kort (vad som kallades "halvlängdskort" i nån gammal standard) med en Radeon 570, så de gör säkert en uppdatering om det kommer ett nytt chip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu är du lite väl optimistisk. Men det hade inte varit så törstigt som det hade varit nu. Skillnaden mellan GTX 1060 och RX 580 är ofantlig.

Jag menar inte att en Polaris 10 som den är designad hade kunnat mäta sig med GP104 bara för att man klockar upp den, men AMD har helt klart gett upp i de övre segmenten. Med lite bättre klockfrekvenser hade man inte behövt göra det. Man hade kunnat göra ett nytt toppkort med 384-bitars minnesbuss, 48 ROPar och nånstans runt 48-52 CUs. Det hade blivit ungefär lika stort som 1080 och kunnat klocka run 1.4 GHz utan att smälta insidan av chassit. Det hade åtminstone varit en konkurrent. Nu fick AMD helt vika ner sig, för det enda sättet att få ett sådant kort att hålla sig runt 225W (eller vad man nu hade klarat) hade varit att klocka ner det så långt att skillnaden mot en 580 blev minimal.

Vad gäller en 680... Jag förutspår prestanda något över en 580 med energiförbrukning som en 480 (dvs 150W TDP). Det enda AMD möjligen kan ha gjort för att förbättra prestandan/W mer är att uppdatera memory controllern till GDDR6, vilket är möjligt men jag tror inte riktigt på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag tror inte detta dessa uppdaterade kort är tänkta att konkurrera med 2060 eller 1070, då hade nog AMD gått in för att använda t.ex GDDR5X för att få upp prestandan (Polaris är först och främst svältfödd på minnesbandbredd).

Så vitt jag förstår är det helt enkelt en ekonomisk lösning, det är billigare att producera Polaris på Globalfoundries 12nm process än 14nm.

Exakt. Sedan så tycker jag att det är ändå konstigt att amd inte släpper ett rx480/580/680 med gddr5x då det förmodligen skulle göra kortet ganska så mycket snabbare? En annan grej dom hade kunnat göra är att släppa ett rx680 med gddr5x 6gb för att inte bli dyrare än 8gb gddr5..

Lite trist då jag tror det är som du säger.. just bandbredden som hämmar dessa chip..

Aja ska bli kul att se dessa kort in action oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag gissar på 30-40% högre prestanda.
Då kostar ett 970 beg ca 1300 och jag gissar på att ett nytt rx 680 landar på 4000kr, då blir det ca 3ggr pengarna för ett nytt kort med 30-40% högre prestanda sett till ett begagnat 970.

Häromveckan kunde du köpa ett överklockat ASUS RX 580 med 8 GB för 2499:- på Inet och få med Assassin's Creed Odyssey på köpet, så förhoppningsvis kan priserna vara på väg ned igen efter de uppblåste nivåerna de haft. Kanske ett pris runt 3000:-eller lägre för ett RX 680 om det ev kommer i november? Vi får se.

Permalänk
Medlem

Hm intressant, om någon av dessa presterar bättre än mitt nuvarande GTX 1070 och att priset är rimligt så kan jag tänka mig att byta. Framförallt mest pga att utbudet av freesync-skärmar är betydligt större och mycket billigare jämför med g-sync.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Exakt. Sedan så tycker jag att det är ändå konstigt att amd inte släpper ett rx480/580/680 med gddr5x då det förmodligen skulle göra kortet ganska så mycket snabbare? En annan grej dom hade kunnat göra är att släppa ett rx680 med gddr5x 6gb för att inte bli dyrare än 8gb gddr5..

Lite trist då jag tror det är som du säger.. just bandbredden som hämmar dessa chip..

Aja ska bli kul att se dessa kort in action oavsett

Jag tror att minneskontrollern i Polaris behöver omdesignas om den ska hantera något annat än GDDR5 så det kostar troligtvis mer än det smakar för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hm intressant, om någon av dessa presterar bättre än mitt nuvarande GTX 1070 och att priset är rimligt så kan jag tänka mig att byta. Framförallt mest pga att utbudet av freesync-skärmar är betydligt större och mycket billigare jämför med g-sync.

Ingen chans att dessa kort presterar bättre än GTX 1070 de är rebrand av RX 570/580 räkna med 5-10% bättre prestanda än RX 570/580 som max.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ingen chans att dessa kort presterar bättre än GTX 1070 de är rebrand av RX 570/580 räkna med 5-10% bättre prestanda än RX 570/580 som max.

Man kan ju få drömma iaf 😊 Vi helt enkelt se när dessa finna ute på marknaden hur de presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Om frekvensökningen är i runda slänga 10% precis som på Zen till Zen+ så skulle ett RX 680 kort landa på samma prestanda som ett överklockat RX 580.

Det går ofta att dra upp det till 1500Mhz på GPU och 2200/9000Mhz Mem.
Ger ca 5-7 fps ökning i spel enligt majoriteten av Youtube videos.
https://www.youtube.com/watch?v=lMBT190gbXg
https://www.youtube.com/watch?v=lAr_Trv78NA

Låt oss hoppas på att AMD gör mer än bara ökar frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Trevligt ändå när man hamnat i tankarna om att kanske köpa ett RX 580.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag gilla AMD håller Polaris levande, de gör så de finns fler alternativ att välja istället för NVIDIA. Får hoppas de 12nm ge bättre prestanda än 1060/1070.

580 är snabbare än 1060 men att tro att serien ska gå om 1070 då har man för stora förhoppningar. gissa på endast 5% mer prestanda mot dagens kort. RX580 är endast 5% snabbare än RX480

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter Nvidias lansering av arkitekturen Turing kan AMD göra ett motdrag – med Polaris. Nu talar flera rapporter om en krympning till 12 nanometer, med högre prestanda som följd.

Läs hela artikeln här

Inte ens AMD själva skulle få för sig att kalla det här ett motdrag mot Turing. Gör om.

Men iaf, detta betyder nog att Navi är längre bort än man kanske önskat...

Skickades från m.sweclockers.com