Varför är det fortfarande så dålig grafik i alla spel?

Permalänk
Avstängd

Varför är det fortfarande så dålig grafik i alla spel?

Borde det inte ha hunnit mycket, mycket längre på denna front idag, all spelgrafik ger ju närmast intryck av att ha fastnat i det sena 90-talets färgpenneliknande nivå.

Jag vill ha äkta fotorealism, jag vill kunna vandra runt i en film jag kan påverka själv.

Varför är vi inte ens halvvägs dit ännu, trots att vi idag sitter på persondatorer som i princip är i klass med gårdagens superdatorer i detta avseende?

Jag vill inte leva hela mitt liv i barnens målarlåda, nu vill jag ut i en snygg värld!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Battlefield V med ray-tracing måste väl ändå vara åtminstone halvvägs där...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Spel med ray-tracing får vi se senare under året, och nu när det finns hårdvara för det så kommer det bli allt vanligare de närmsta åren.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Faktum är att de skulle kunna göra det mycket snyggare men hårdvaran är inte där ännu för konsument. Så finns ingen vits att lägga onödiga produktionspengar på något som bara ett fåtal kan använda sig av. Och då behövs även bättre utvecklade grafikmotorer. Sen tror jag att när raytracing mognat så kommer ljussättningen göra enorm skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Varför sitta vid en skärm och vänta på "verklighet" när man kan gå ut istället?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Varför sitta vid en skärm och vänta på "verklighet" när man kan gå ut istället?

För att det är si så där med respawns IRL när folk börjar skjuta tillbaka?

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
Problemet tror jag är att det räcker inte med dubblerad beräkningskraft för att göra ett spel "dubbelt så snyggt". Det är mycket mer komplicerat än så. Det är en exponentiell kurva som blir allt brantare. Tänk att vi har 18miljarder (kan ha fel) transistorer i 2080ti korten och dom orkar knappt med raytracing. Det skulle behövas sjukt många för fotorealistisk grafik.

För egen del är grafiken rätt så sekundär, roligaste spelen jag spelat har haft rätt medioker grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att det är si så där med respawns IRL när folk börjar skjuta tillbaka?

Ja det är ju sant

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag vill ha äkta fotorealism

En utmärkt och ytterst relevant video (som nu har några år på nacken) på temat: https://www.youtube.com/watch?v=FRTsl1jCqq8

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Problemet är i mångt och mycket att det finns annat än grafik som måste bli bättre för att vi ska uppleva saker som verkliga. Personligen tycker jag att fysik, modellering och animationer är det som ligger klart längre bak än ren grafik (även om det kan vara svårt att skilja på vad som är vad). Inspelad video som spelas upp i XGA (1024x768) upplösning ser ju fortfarande "verkligare" ut än ett modernt spel i 4K.
Själv kan jag tycka att det är lite väl mycket pixelfokus i spel där det finns annat som skulle göra större förbättringar, i film är det däremot väldigt relevant med mer pixlar då allt annat är "perfekt".

Ett undantag är vissa bilspel som jag faktiskt tycker ser väldigt fotorealistiska ut ibland, så länge man inte fokuserar på saker vid sidan av banan.

Ska bli intressant att se raytracing framöver, då det är en av de fysikaliska sakerna som nog kan göra stor skillnad.

Sen tycker jag förvisso personligen att vissa typer av spel inte tjänar på att vara för verklighetstrogna. Ibland vill man att ett spel ska vara ett spel.

Permalänk
Sötast

På tal om bra grafik...

Har du nån gång bara gett dig rakt ut i skogen i kingdom come deliverance?

Där kan man försvinna rätt så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Borde det inte ha hunnit mycket, mycket längre på denna front idag, all spelgrafik ger ju närmast intryck av att ha fastnat i det sena 90-talets färgpenneliknande nivå.

Jag vill ha äkta fotorealism, jag vill kunna vandra runt i en film jag kan påverka själv.

Varför är vi inte ens halvvägs dit ännu, trots att vi idag sitter på persondatorer som i princip är i klass med gårdagens superdatorer i detta avseende?

Jag vill inte leva hela mitt liv i barnens målarlåda, nu vill jag ut i en snygg värld!

Bara steget till 4k, vilket i sig fortfarande är lååångt från realistisk, suger ju musten fullständigt ur vilket grafikkort som helst i nyare spel.
Och speltillverkare har sedan länge räknat ut att "bäst grafik" inte tjänar pengar lika bra som "mördande reklam", "paid beta" och lootboxes för att trigga spelgenen hos folk.´
Och i enstaka fall lyckas dom få till den svåraste biten som är "ett bra spel".

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag personligen att majoriteten av cgi i filmer misslyckas med fotorealism. Det kan ju ha att göra med uncanny valley. Så animeringen måste steppa upp.

På 90-talet gjordes en del dataspel som inkluderade video. Som sagt så var det mycket trovärdigare trots låg upplösning. Riven är ju fortfarande bäst.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nu tycker jag personligen att majoriteten av cgi i filmer misslyckas med fotorealism. Det kan ju ha att göra med uncanny valley. Så animeringen måste steppa upp.

På 90-talet gjordes en del dataspel som inkluderade video. Som sagt så var det mycket trovärdigare trots låg upplösning. Riven är ju fortfarande bäst.

Kolla på "Happy Feet" efter den arktiska delen av "Planet Earth".
Tycker dom lyckats bra med realismen där =).
Men det är ju lättare att lura oss med djur än med människor.

Permalänk
Medlem

Om man startar ett (snart) 20 år gammalt spel och jämför det med t.ex. de nya Battlefront-spelen så märker man att grafiken utvecklats enormt under dessa år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p