Apple lurar kunder på reparationskostnader ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Apple lurar kunder på reparationskostnader ...

Intressant video om Apples sjuka reparationskultur som sprider sig inom deras organisation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Surprise surprice

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Ingen kan väl bli förvånad av detta, folk vet ju om det och ändå köper de deras produkter.

Försöker hålla mig borta från Apple i den mån det går, men har trots allt ändå en Ipad Pro 12.9" Gen 2 då jag anser att det är den bästa portabla ritplattan just nu för att skapa digital konst.

Skulle dock aldrig få för mig att köpa någon laptop eller stationär av dem, då finns det bättre alternativ.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Väldigt trevligt att Louis blir uppmärksammad på det här sättet också!

Jag som gått många kurser hos Apple och jobbat med att reparera Apple-datorer förr, inklusive Mac, kan säga att attityden att byta hela delar istället för att reparera enskilda komponenter har varit så sedan 1980-talet, tyvärr. Apple ][ och /// var väl första och sista maskinerna där man fick servicekit med enskilda IC-kretsar osv för reparation, som jag minns det iaf. Men som sagt, bra för Apple, dåligt för kundens plånbok.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Fyfan, är glad att jag aldrig ägt några produkter från Apple...

Jag kollade på videon när linus lagade en iMac Pro.. Trodde han skämtade först :/

https://www.youtube.com/watch?v=9-NU7yOSElE
https://www.youtube.com/watch?v=EdwDvz47lNw
https://www.youtube.com/watch?v=LwEInwvFbwk
https://www.youtube.com/watch?v=vD7baUgz1tI
https://www.youtube.com/watch?v=ekx1Ii1c9jE

Här har ni några fler videos på problemet med Apple.

Att kunna laga sin laptop eller mobil är en sak jag värdesätter över design och "premium" väljer alltid den telefonen eller laptopen som går att laga utan att man blir rånad.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Är detta ett unik Apple problem? Snarare ser jag rådet att inte köpa svindyr hårdvara med motivationen att den då håller i många år.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Jag är klyven.

Å ena sidan tycker jag det är tråkigt att det är svårt att uppgradera och repearera själv.

Å andra sidan så verkar apples maskiner hålla länge. Får intrycket av att många har sina apple enheter väldigt länge. Min iphone 5s är ex väldigt rapp, särskilt efter nya ios uppdateringen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Ingen nyhet direkt, apple och många andra för den delen vill att man köper nytt före man reparerar, tyvärr blir det vanligare och vanligare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av dexters:

Intressant video om Apples sjuka reparationskultur som sprider sig inom deras organisation.

https://www.youtube.com/watch?v=_XneTBhRPYk

//

Köper aldrig mer nått från apple efter mina erfarenheter av det som tas upp i slutet på den där filmen att apple "uppdaterar" så telefonen blir slöare.
Det var en iphone 4. Dom negraderade den till stort sett bli oanvändbar.

Alla som köper apples produkter och apple fanbo y s borde ta sig en funderare.
Detta sätt är inte bra för eran ekonomi eller miljön

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av PlogarN97:

Jag är klyven.

Å ena sidan tycker jag det är tråkigt att det är svårt att uppgradera och repearera själv.

Å andra sidan så verkar apples maskiner hålla länge. Får intrycket av att många har sina apple enheter väldigt länge. Min iphone 5s är ex väldigt rapp, särskilt efter nya ios uppdateringen

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är du kluven inför att ett företag aktivt begränsar möjligheterna för kunderna att kunna få sina enheter reparerade hur de vill, av vem de vill? Hur kan det vara bra på något sätt för kunden?

Hur länge produkterna håller hör väl inte hit eller så missförstår jag vad du vill säga.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Johan86c:

Är detta ett unik Apple problem? Snarare ser jag rådet att inte köpa svindyr hårdvara med motivationen att den då håller i många år.

Jag skulle säga att detta inte är unik för Apple men man kan ju tycka att ett företag som är så stort tar sånt litet ansvar för miljön. Jag förstår precis hur ett företag fungerar i syftet att maximera vinsterna men någonstans tycker jag att man har ett ansvar om ens produkter använder exotiska material från moder jord. Att bygga prylar så att de går att reparera och minimera "slit-o-släng" attityden är ett steg i rätt riktning.
Sen tycker jag det är lite synd när jag hör "...rådet att inte köpa svindyr hårdvara med motivationen att den då håller i många år.". Där jag jobbar så utvecklar vi och designar hårdvaran för att just kunna lagas och hålla i många år. Målet på flesta av våra produkter är minst 10 år med ytterligare 10 år reservdelslager från försäljningsdatum. Nu är dessa produkter nischade och kostar därefter men håller också väldigt länge i fält. Så bara för att flera multinationella bolag beter sig på detta sättet så finns det många mindre bolag som tänker helt tvärtom och försöker ta ansvar och göra produkter som håller länge.

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Johan86c:

Är detta ett unik Apple problem?

Skrivet av GonAce:

Ingen nyhet direkt, apple och många andra för den delen vill att man köper nytt före man reparerar, tyvärr blir det vanligare och vanligare.

Vet inte om ni missförstått vad det hela verkligen handlar om eller om ni är fanbois med inbyggd resistens mot befogad Apple-kritik..? Alla-andra-gör-kortet dyker upp lite för ofta och utan eftertanke... Hur som handlar den pågående debatten INTE om att företag vill kränga nya saker, för det vill alla och det är ingen hemlighet.
Problemet är hur långt Apple har varit villiga att gå för att försvåra och i vissa fall omöjliggöra att garanti- och serviceåtaganden kan utföras av oberoende serviceföretag eller privatpersoner till en grad som saknar motstycke idag. Vilket också föranledde det civilrättsliga åtal som Apple - denna gång - lyckligtvis förlorade.

Se gärna flera av Louis Rossmans inlägg på YT för en djupare förståelse. Nu, för att sammanfatta lite av problematiken:

- Vilken annan tillverkare limmar fast batteri, ssd och grafikkort utan egentlig anledning?
- Vilken annan tillverkare kräver digital certifiering med Apples egna instrument vid byte av komponenter som skärm?
- Vilken annan tillverkare hotar med rättsliga åtgärder mot 3:e-partsreparatörer om de parallellimporterat reservdelar?
- Vilken annan tillverkare hotar med rättsliga åtgärder mot 3:e-partsreparatörer om de inte pillar bort klistermärket på reservdelarna?
- Vilken annan tillverkar lägger in mjukvarulås i sina produkter för att förhindra och försvåra byte av reservdelar?
- Vilken annan tillverkare vägrar lämna ut betydelsen av hårdvarufelkoder?
- Vilken annan tillverkare förbjuder auktoriserade återförsäljare att sälja lösa reservdelar?
- Vilken annan tillverkare tvingar konsumenter att också skicka in fungerande CPU och minnesmoduler vid byte av defekt systemkort?

and the list goes on....

Jag har utövat flera av ovan punkter med HP och Lenovo-produkter utan problem. Visst är vissa prylar ibland utprisade men jag har åtminstone aldrig blivit nekad reservdelar eller nödvändig information - till motsats av Apple. Så nog är Apple unika alltid, som alltid!

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om ni missförstått vad det hela verkligen handlar om eller om ni är fanbois med inbyggd resistens mot befogad Apple-kritik..?

Jag ville bara mer eller mindre utrycka min uppgivenhet kring hur saker man köper blir svårare och svårare att reparera och att denna trend sträcker sig över flera företag. Jag försökte verkligen inte rättfärdiga den typen av tankesätt hos något företag, varken Apple eller något annat.

Att du får det till att man är ett fan-boy för det, är för mig oförståligt. Bara för att man är uppgiven över att ett problem inte är en nyhet längre betyder det inte att man tycker att det är acceptabelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

Har kollat på Rossmann ett tag så för mig är det ingen nyhet, men jag är glad att det tas upp och sprids. Hoppas fler och fler tar del av allt detta. Även icke-antusiaster som köper Apple till överpriser bara för att...det är Apple.
Nu är jag ingen Apple-hatare även om jag tex aldrig skulle köpa en Iphone. Har tidigare haft Macbook och varit nöjd, men skulle inte överväga ett nytt köp när deras service är som den är.

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Det här märks överallt. köper man en ny haynes katalog och bromsoket är slut så brukar det oftast stå att det ska bytas ut.
köpte en gammal bil och fick med en jätte gammal haynes katalog och där gick dom in på detalj hur man reparerade ett broms OK istället för att köpa nytt.
köp och släng samhälle och saker byggs dåligare för att hålla kortare tid.
https://www.youtube.com/watch?v=PgRMelr06tI
intressant dokumentär om ämnet

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av PlogarN97:

Jag är klyven.

Å ena sidan tycker jag det är tråkigt att det är svårt att uppgradera och repearera själv.

Å andra sidan så verkar apples maskiner hålla länge. Får intrycket av att många har sina apple enheter väldigt länge. Min iphone 5s är ex väldigt rapp, särskilt efter nya ios uppdateringen

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan handlar ju inte om huruvida deras produkter är bra elelr inte, alltså fungerar bra över tid. Reparationer snackas det om här och där skulle jag säga att deras produkter, mobiltelefoner närmare bestämt definitivt pajjar oftare än andra. Hur många har inte haft sprucken skärm tex?

Jävligt bra idé för övrigt. En skärm i ömtåligt glas så man tjänar multum på att reparera.

Vidrigt företag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Tyvärr så blir man inte direkt förvånad , men deras mobiler måste va nått av det sämsta som tillverkats.
Känner rätt många som har ägt en Iphone och alla har spräckt sina skärmar.
Våga vägra detta skräp till företag!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Är folk så pass dumma att de de blir förvånade att en dator för 40 000kr ens kan gå sönder så är det bara fortsätta mjölka idioterna på pengar.
Det är knappast så att de har tillräckligt mycket hjärnkapacitet till att välja något annat än apple.

Min iPhone och macbook pro aldrig gått sönder eller krånglat.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Sluta klaga. Såg på dom första 3 minuterna och allt dom sa var att dom måste reparera alla skador som dom hittar, och att anledningen till att reparationen av datorn blev så dyr var för att den hade vattenskador. Ingen vettig officiell verkstad (oavsett märke) skulle låta dig göra halva reparationer och ge en garanti på produkten när du hämtar det. För att undvika tjafs kan jag definitivt se varför dom gör som dom gör. Det är inget fel med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av AppleMuffin:

Sluta klaga. Såg på dom första 3 minuterna och allt dom sa var att dom måste reparera alla skador som dom hittar, och att anledningen till att reparationen av datorn blev så dyr var för att den hade vattenskador. Ingen vettig officiell verkstad (oavsett märke) skulle låta dig göra halva reparationer och ge en garanti på produkten när du hämtar det. För att undvika tjafs kan jag definitivt se varför dom gör som dom gör. Det är inget fel med detta.

Du menar dem där vattenskadorna som deras pappers sensorer visade att den hade?

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jag postade Louis Rossmans video om detta för en tid sedan, kan varmt rekommendera dem.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Zippeer:

Du menar dem där vattenskadorna som deras pappers sensorer visade att den hade?

Ja? Det är ju definitivt inget perfekt system och bara för att en bit papper har blivit blöt så betyder inte det att något är sönder, men om du nu är ett företag som ska ge en garanti på en produkt efter en reparation så är det så du arbetar. En 3e parts reparatör och en officiell reparatör har olika krav på sig, jag vet inte hur ni inte kan se det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Ingen nyhet, har sett detta pågå i flera år... Många produkter har inga vattenskador ens, utan deras fina papper kan lösas ut av att det är en fuktig dag på sommaren. De undersöker inte varan ens. Det är ren och skär bullshit från Apples sida.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av AppleMuffin:

Ja? Det är ju definitivt inget perfekt system och bara för att en bit papper har blivit blöt så betyder inte det att något är sönder, men om du nu är ett företag som ska ge en garanti på en produkt efter en reparation så är det så du arbetar. En 3e parts reparatör och en officiell reparatör har olika krav på sig, jag vet inte hur ni inte kan se det.

Jag jobbar på en auktoriserad verkstad och jag skulle aldrig någonsin gå efter vad en pappersbit säger.
Ser jag ingen vätskeskadad på någon komponent så kan jag inte säga till en kund att den är vattenskadad.

Jag förstår aboslut att ett företag inte vill laga vätskeskadade produkter.
Vi lagar t.ex inte vätskeskadade produkter då vi måste lämna 90 dagars verkstadsgaranti.

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Bifogar en länk till Rossmans kanal för er som inte känner till hans arbete.
https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Money talks. "We always have focus on the customer experience". Precis, kosta vad det kosta vill...för kunderna.

Vilket jäkla mög från början till slut. Det är så kul också att deras advokat svarar på frågan vad som var avsikten att sänka prestandan. Det var ju absolut inte för att kunderna skulle lägga ännu mer pengar på överreklamerad hårdvara...Nej nej, det var för att ge den bästa kundupplevelsen så klart

För att vara så kära i att byta saker så kändes det som en total fail att inte rekommendera batteribyte direkt. Men men, då hade dom ju inte fått sälja nya telefoner.

Som sagt, jävla mögföretag!

Och det sjuka att det här beteendet uppmuntras och hyllas av inflytelserika människor hela tiden år efter år. Som grädde på moset så ska det ju inte heller skattas för detta...nä för då blir det så lite pengar över till aktieägarna...

Sjuka jävla värld...och det ska det jagas småpengar från vanligt folk istället när dom "skatteplanerar", eller i alla fall försöker...som sagt...sjuka värld. Vad är det man säger om barn?! Dom gör som man gör och inte som man säger. Detsamma gäller för vanligt folk när dom tittat på de inflytelserika i näringsliv och politiker. Är det någon som är skrupelfri längre? Dom är lätträknade i alla fall.

Inte undra på att det finns myndighetsförakt, företagsförakt och politikerförakt hos vanliga människor.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Zippeer:

Jag jobbar på en auktoriserad verkstad och jag skulle aldrig någonsin gå efter vad en pappersbit säger.
Ser jag ingen vätskeskadad på någon komponent så kan jag inte säga till en kund att den är vattenskadad.

Jag förstår aboslut att ett företag inte vill laga vätskeskadade produkter.
Vi lagar t.ex inte vätskeskadade produkter då vi måste lämna 90 dagars verkstadsgaranti.

Låter ju ganska rimligt. Arbetar ni med företag? Skulle kunna tänka mig att dom kanske är mer förstående när man ger dom ett nej.

Menar bara att om pappret har ändrat färg så finns det en chans att den är vattenskadad, och eftersom att en vattenskada kan gömma sig eller till och med inte ha någon påverkan på en varas funktionalitet så kan jag förstå att dom tar det säkra före det osäkra; Framför allt om dom har en image av att dom fixar problemet, oavsett vad det är, om man lämnar in det. Äger själv inga Apple produkter då varken kvalité eller prestanda är tillräckligt bra för vad du får betala, jag är ingen Apple-apologist, men jag ser inga problem med att dom arbetar som dom gör. Känns bara som att folk som klagar på detta graspig at straws (hur översätter man detta?), lite som om dom egentligen vill klaga över något annat men att detta blir outletten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av AppleMuffin:

Sluta klaga. Såg på dom första 3 minuterna och allt dom sa var att dom måste reparera alla skador som dom hittar, och att anledningen till att reparationen av datorn blev så dyr var för att den hade vattenskador. Ingen vettig officiell verkstad (oavsett märke) skulle låta dig göra halva reparationer och ge en garanti på produkten när du hämtar det. För att undvika tjafs kan jag definitivt se varför dom gör som dom gör. Det är inget fel med detta.

Men då ger de inte en garanti då. Det är bara för de att säga till kunden att de kan inte ge garanti på grund av dessa _möjliga_ vattenskador. Att de har undersökt laptop:en och det räcker med att böja till den här saken så fungerar skärmen igen. Men återigen, vi kan inte ge någon garanti, så du får skriva under här först innan vi gör något.

Men de verkar sakna kunskaper att verkligen undersöka och hitta faktiska fel. Kanske bara klarar av att följa Apple:s reperationsdiagram (precis som hatade telefonförsäljare...), där allt slutar med "vi måste byta ut en massa ge oss tusentals kronor"...