Uppgradera en Core i5 4670K till Core i7 4770K eller 4790K (för 1440p 144Hz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

Uppgradera en Core i5 4670K till Core i7 4770K eller 4790K (för 1440p 144Hz)

Tjenare allesamman

Sitter för närvarande på en Core i5 4670K @ 4.2GHz. 16GB Dual Channel DDR3 2133Mhz samt ett GTX1070 (och 144Hz 1440p-skärm). En trevlig plattform som jag på det stora hela är väldigt nöjd med. I takt med att jag börjar spela spel i högre bilduppdatering så blir det oundvikligen att jag ögnar på ny processor. För egen del så är jag extremt kluven, ny plattform innebär nytt moderkort samt svindyrt DDR4 minne. Samtidigt ligger 7nm och nya minnesstandarder runt knuten. Jag har egentligen ingen stress då nuvarande plattform är så pass bra som den är. Och av denna anledning funderar jag på att skippa hela 14nm/DDR4-generationen och istället härda ut på plattformen jag för tillfället har.

Frågan hur stora skillnader är det mellan 4670k och 4770k i spel? (jag är inte ute efter "snabbast" framrate, men vill hjälpa till att bli av med de lägre dipparna under 100fps-strecket), Är en sådan uppgradering ens värt det med tanke på att begagnade priset av en i7 ligger på 1000-1500kr? Den enda gång jag har problem med detta är moderna e-sport titlar som fortnite, eller AAA-spel som Rise/Shadow of the Tomb Raider (där man dippar under 60fps-strecket i krävande scener)

Min förhoppning är att en uppgradering till i7 skulle kunna hjälpa till med eye-soars som kan garantera 100fps+ i e-sport, och 72fps i AAA-spel och få mig att härda ut 1-2år till. Jag har kollat på Youtube, men hittar inga videos med GTX1070, spel jag spelar, eller spelinställningar (så som jag värderar dem, kan tänka mig dra ner det grafiska i förmån för högre bilduppdatering)

Vad säger ni? Och ja, någon som har en core i7 gen4 de vill sälja? ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Passar på frågan om exakt hur pass mycket hyperthreading ger (annat än att det ger en del i vissa spel), men jag vill ändå påpeka att även om en beg i7 kostar 1000-1500 så är det inte det din uppgraderingskostnad. Du säljer ju rimligtvis av din gamla i5:a också? Då kan du dra av restvärdet av din i5:a för att ta reda på den verkliga kostnaden för uppgradering.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av pv2b:

Passar på frågan om exakt hur pass mycket hyperthreading ger (annat än att det ger en del i vissa spel... du har inte skrivt vilka spel du spelar), men jag vill ändå påpeka att även om en beg i7 kostar 1000-1500 så är det inte det din uppgraderingskostnad. Du säljer ju rimligtvis av din gamla i5:a också? Då kan du dra av restvärdet av din i5:a för att ta reda på den verkliga kostnaden för uppgradering.

det är ju just den där hyper-threading-frågan som är intressant. Är lite orolig för att det inte ger den skjuts jag söker. Men ja, precis som du säger så är försäljningen av i5'an en del av budgeten. jag vill spendera så lite pengar som möjligt på en gammal plattform och hoppas att mellanskillnaden inte behöver bli mycket mer än 500kr. Ny plattform känns inte som rätt väg att gå för tillfället speciellt hur nära vi är alla nya tekniker..

När det kommer till spel så tenderar jag att spela ganska varierat. I dagsläget går dessa varma.

E-sport:
- Quake Champions,
- Fortnite,

AAA-spel:
- Prey
- The Witcher 3
- Rise of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider
- Dirt Rally
- Metro 2033 Redux

Hoppas att detta hjälper till att ge lite insyn i mitt spelande. När man tittar på det så är det inte många spel som "lider" av en CPU-bottleneck och jag vet att en gammal platform inte kommer att ta mig 5år in i framtiden. Så frågan är ju egentligen. Är i7 Gen 4 verkligen värt det, är hyper-threading värt det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nollan
Registrerad
Sep 2008

@_genki: Jag har förstått det som att 1070 är lite klent för 1440, dvs att ska du ha höga krav på 1440 borde det vara ett 1080 du sitter på.
Gå ner till 1080p?
Försvinner fps dipparna då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av milkab:

@_genki: Jag har förstått det som att 1070 är lite klent för 1440, dvs att ska du ha höga krav på 1440 borde det vara ett 1080 du sitter på.
Gå ner till 1080p?
Försvinner fps dipparna då?

Ja, alltså jag drar ju med enkelhet ned inställningar. Tar vi Fortnite som exempel så kör jag en 75% resolution scaler (1080p) med "High" Anti-Alaising (TAA), blandat high/medium i övrigt. Det finns scenarier där jag går under 100fps där GPUn inte ligger på 100%. t.ex. ifall man kör "Soaring 50's" läget där man kan vara ungefär 60pers på samma del av kartan samtidigt. eller tramsigt nog när man väntar på att matchen ska starta.

Rise of the Tomb Raider dippar jag ner till 55ps hur jag än gör i Geothermal Valley.

Jag inser ju hur fåfängt allt detta är och att man kanske bara borde lära sig att leva med de små dipparna tills uppgradering till 7nm och DDR5(?) hahahaha. xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av _genki:

det är ju just den där hyper-threading-frågan som är intressant. Är lite orolig för att det inte ger den skjuts jag söker. Men ja, precis som du säger så är försäljningen av i5'an en del av budgeten. jag vill spendera så lite pengar som möjligt på en gammal plattform och hoppas att mellanskillnaden inte behöver bli mycket mer än 500kr. Ny plattform känns inte som rätt väg att gå för tillfället speciellt hur nära vi är alla nya tekniker..

När det kommer till spel så tenderar jag att spela ganska varierat. I dagsläget går dessa varma.

E-sport:
- Quake Champions,
- Fortnite,

AAA-spel:
- Prey
- The Witcher 3
- Rise of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider
- Dirt Rally
- Metro 2033 Redux

Hoppas att detta hjälper till att ge lite insyn i mitt spelande. När man tittar på det så är det inte många spel som "lider" av en CPU-bottleneck och jag vet att en gammal platform inte kommer att ta mig 5år in i framtiden. Så frågan är ju egentligen. Är i7 Gen 4 verkligen värt det, är hyper-threading värt det?

Her er et gammelt benchmark mellom i5 4670K og i7 4770K:

https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i5_4670K_and_i...

Dersom en jevnfører mellom disse to når begge er klokket til 4 GHz, så kan du se at effekten (målt i FPS) i den tidens spill som Metro Last Light er ganske liten. De fleste tester viser at ved høyere oppløsning, så flyttes belastningen til video kortet og forskjellen mellom CPU vil bli alt mindre. Jeg tror ikke du vil se noen større effekt av å gå over til en i7 på samme generasjon.

Du vil nok se mere effekt av bedre IPS over tid (dvs nyere generasjoner) på samme klokke, der også hyperthreading er blitt oppdatert. Når det gjelder minnes teknologi (DDR3 vs DDR4) så spiller også arbeidsfrekvensen en rolle for hvilken FPS du kan få. Største forskjellen mellom DDR3 og DDR4 er høyere frekvens.

Haswell Refresh (i5 4690K/i7 4790K) er jo kun bas klokken litt høyere og litt bedre chips til overklokking, i øvrig er det samme prosessor.

https://www.youtube.com/watch?v=qrNLqTixt0c