Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Det kanske redan tagits upp men Principled Technologies kommer testa om, men vad jag ser tycker jag ändå inte att alla de fel de gjorde tillgodoses i de nya testerna

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/principled_tec...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Har aldrig rört en enda AMD-processor i hela mitt liv men ändå tycker jag att det här är, minst sagt, skitlågt, av Intel.

Ren idiotinivå.

@XFTality

Hur vet du att Intel gjort detta med flit?
Kan ju vara någon där som trott att drar man på amds gaming mode så får man ut mest prestanda och sen gjort tester.

Jag trodde detta fram tills nu.

Jag tror du drar förhastade slutsatser men det är ju upp till dig.

Permalänk
Medlem

Så har det hänt - igen. Hur många gånger har Intel ertappats med fulspel egentligen genom åren? Ska det ta slut någon gång? De lär sig ju aldrig. Är det för mycket begärt att hoppas på en hederligare bransch?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missar med "1st Mainstream 8C/16T Processor" egentligen? Det har AMD erbjudit med sin Ryzen 1700X sedan 2017 ju... Fattar inte vad Intel syftar på här ärligt talat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@XFTality

Hur vet du att Intel gjort detta med flit?
Kan ju vara någon där som trott att drar man på amds gaming mode så får man ut mest prestanda och sen gjort tester.

Jag trodde detta fram tills nu.

Jag tror du drar förhastade slutsatser men det är ju upp till dig.

Tack för kloka ord.
Som jag skrev innan är säkert galet många amd användare,som tror dom har rätt inställningar för spel.
Vilken total miss av amd.
(Nu får jag inte glömma tända alla lampor ikväll,när jag vill dom ska vara släckta.Samma tänk.)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

LuL min åsikt var ett skämt. Trodde inte jag skulle behöva skriva det utan att folk fatta ändå.

Sarkasm och ironi gör sig dåligt i skrift. Får be om ursäkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Låter som ett AMD-problem om deras "game mode" handikappar processorerna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@XFTality

Hur vet du att Intel gjort detta med flit?
Kan ju vara någon där som trott att drar man på amds gaming mode så får man ut mest prestanda och sen gjort tester.

Jag trodde detta fram tills nu.

Jag tror du drar förhastade slutsatser men det är ju upp till dig.

Så Intel har inte beställt ett test där de medvetet angett inställningar för Ryzen 2700X som skulle handikappa processorn och ge betydligt lägre prestanda, de är bara fullkomligt inkompetenta.

Är det så du menar?

I så fall är det ännu mer skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@XFTality

Hur vet du att Intel gjort detta med flit?
Kan ju vara någon där som trott att drar man på amds gaming mode så får man ut mest prestanda och sen gjort tester.

Jag trodde detta fram tills nu.

Jag tror du drar förhastade slutsatser men det är ju upp till dig.

Intel har bokstavligen gjort om dessa tester och menar att de är korrekt gjorda. Står bokstavligen i artikeln..

Skrivet av RaZman:

Låter som ett AMD-problem om deras "game mode" handikappar processorerna.

Visst är det ett "problem" men i detta fallet så kan man inte skylla på AMD utan det är upp till företaget att läsa på. Dessutom är detta bara ett av måååååånga fel i detta test som sedan Intel menar är korrekt utfört (vilket det uppenbarligen inte är). Så antal cluster som är aktivterade är bara en i mängden av problem med denna undersökning.

Skrivet av Divion:

Vad är det jag missar med "1st Mainstream 8C/16T Processor" egentligen? Det har AMD erbjudit med sin Ryzen 1700X sedan 2017 ju... Fattar inte vad Intel syftar på här ärligt talat.

Kan väl ses som en fortsättning på Intels skitsnack om AMDs epyc.

Skrivet av Wolfkin:

Så Intel har inte beställt ett test där de medvetet angett inställningar för Ryzen 2700X som skulle handikappa processorn och ge betydligt lägre prestanda, de är bara fullkomligt inkompetenta.

Är det så du menar?

I så fall är det ännu mer skrämmande.

Det hade varit skrämmande absolut. Intel som jobbat i över 50 år med denna typ av kretsar borde väl ha kompetent personal som faktiskt vet vad de håller på med. De kan ju inte ens skylla på tid eller ekonomi med tanke på storleken på företaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Låter som ett AMD-problem om deras "game mode" handikappar processorerna.

Dock är detta 1 fel av ungefär 8-9 st...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel har bokstavligen gjort om dessa tester och menar att de är korrekt gjorda. Står bokstavligen i artikeln..

Det står det inte alls bokstavligen. Det står att resultaten är på samma nivå som deras egna när dom testat, inte att dom gjort om testerna. Men det är bara så jag läser det och hade jag haft Ryzen Master hade jag även läst "Game Mode" som att det skulle ge mig bäst prestanda i spel så jag missuppfattar säkert det också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det står det inte alls bokstavligen. Det står att resultaten är på samma nivå som deras egna när dom testat. Men det är bara så jag läser det och hade jag haft Ryzen Master hade jag även trott att "Game Mode" skulle ge mig bäst prestanda i spel så jag missuppfattar säkert det också.

Så du hade trott att legacy compatibility mode med halva processorn avstängd skulle ge bäst prestanda? Det framkommer nämligen jäkligt tydligt om du aktiverar detta i överklockningsprogrammet Ryzen master, ett program du som normal användare inte behöver pilla på alls... Enda "felet" man kan peka på är namnet men det beror på att funktionen i första hand är till för threadripper och i andra hand kompabilitet med lastgamla grejer på Ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så du hade trott att legacy compatibility mode med halva processorn avstängd skulle ge bäst prestanda? Det framkommer nämligen jäkligt tydligt om du aktiverar detta i överklockningsprogrammet Ryzen master, ett program du som normal användare inte behöver pilla på alls... Enda "felet" man kan peka på är namnet men det beror på att funktionen i första hand är till för threadripper och i andra hand kompabilitet med lastgamla grejer på Ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick precis googla på "Legacy compability mode" och läsa på Wikipedia. Så svaret är ja.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det står det inte alls bokstavligen. Det står att resultaten är på samma nivå som deras egna när dom testat, inte att dom gjort om testerna. Men det är bara så jag läser det och hade jag haft Ryzen Master hade jag även läst "Game Mode" som att det skulle ge mig bäst prestanda i spel så jag missuppfattar säkert det också.


"Principled Technologies conducted this initial testing using systems running in spec, configured to show CPU performance and has published the configurations used. The data is consistent with what we have seen in our labs, and we look forward to seeing the results from additional third-party testing in the coming weeks."

Intel menar att man har replikerat dessa siffror i sitt eget lab och därför stödjer dem. Det är ganska solklart att Intel menar att detta är korrekta och tillförlitliga siffror. Så antingen är Intel desperata efter att kunna producera siffror som visar att de överlägsna till den grad att de medvetet använder felaktiga siffror eller så är de så desperata att de slungar ut allt som kallas professionalism och sväljer, okritiskt, dessa siffror med hull och hår. Vet inte riktigt vad som är mest skrämmande av dessa två.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Tom's Hardware, dom har haft tungan långt upp i rumpan på intel sen innan AMD1200 tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:


"Principled Technologies conducted this initial testing using systems running in spec, configured to show CPU performance and has published the configurations used. The data is consistent with what we have seen in our labs, and we look forward to seeing the results from additional third-party testing in the coming weeks."

Intel menar att man har replikerat dessa siffror i sitt eget lab och därför stödjer dem. Det är ganska solklart att Intel menar att detta är korrekta och tillförlitliga siffror. Så antingen är Intel desperata efter att kunna producera siffror som visar att de överlägsna till den grad att de medvetet använder felaktiga siffror eller så är de så desperata att de slungar ut allt som kallas professionalism och sväljer, okritiskt, dessa siffror med hull och hår. Vet inte riktigt vad som är mest skrämmande av dessa två.

Du skrev att det stod att dom bokstavligen gjort om testerna och det står varken i det du citerade eller i Sweclockers artikel. Jag kanske tog ditt bokstavligt för bokstavligt och i så fall ber jag om ursäkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Detta hade ju varit smart om Intel vore dom enda som satt på AMD-prollar och ingen annan kunde varken styrka eller motbevisa skillnaderna.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Känns ändå rätt bra att man i veckan helt gick över till den röda sidan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Datavetare

Så om man ska summera hela denna historia fram till nu så är det något i stil med: alla resultat är helt giltiga förutom resultaten för R7-2700X då man var korkad nog att aktivera "game mode" när man skulle testa spelprestanda?

Ja, självklart ska man använda samma kylare även för Ryzen (hoppas man ändrar även det nu när man kör om 2700X mätningarna). Men är det någon som tror att just kylaren kommer göra någon mätbar skillnad i ett system som körs helt stock? Är ju trots allt Wraith Prism kylaren.

Läser man i detta dokument så verkar ju alla anklagelser som HardwareUnboxed gjorde kring att man inte körde med XMP/DOCP profiler på AMD-plattformarna felaktigt.

Principled Technologies kör sina tester med "high" i stället för "ultra", där tror jag man faktiskt har var en inställning som är mer representativ för ett typiskt system då "ultra" ofta innehåller saker som ger nära noll visuell effekt men har brutal påverkan på GPU-lasten. Denna skillnad kommer få deras 1920x1080 att rätt mycket påminna om 1280x720 i "ultra", eventuellt får man ännu högre FPS (beror lite på vad som är flaskhals i ultra). Denna skillnad gör ju inte resultaten ogiltiga, men det kommer leda till större differens mellan Intel och AMD än vad de flesta andra tester visar (då de testerna är långt mer GPU-bundna med "ultra").

GamersNexus går på en massa om att man använt median i stället för medelvärde, men grejen är ju att median är ju faktiskt ett minst lika bra värde i detta fall då variation mellan körning med stor sannolikhet inte är normalfördelade.

Vad man rimligtvis ser är att de flesta värden hamnar väldigt nära varandra, men ibland händer något i bakgrunden som gör att enstaka körningar får lite lägre värde. D.v.s. det är en skev fördelen och i en sådan är väldigt ofta medianen det mest relevanta värdet att använda som mätseriens "typiska" värde.

Men det är något med medianer och GamersNexus. Deras 1 % och 0,1 % lägsta värden är felaktigt beräknande då de tar medelvärdet av de lägsta 1 % resp. 0,1 % av frames. GN använder själv termerna percentil om dessa, percentiler är medianer, inte medelvärden! Förutsätter att SweC verkligen använder 1 % percentilen för sin 'lägsta FPS' siffror.

GN har numera med konfidensintervall i sina tabeller. Det ska det definitivt applåderas för, det borde alla ha då inte går att få en känsla för om skillnaden mellan två system är statistisk relevant eller inte annars, det i fall där skillnaden är relativt liten.

Fast oavsett hur man beräknar standardavvikelsen just nu är det uppenbart att den beräknas fel då den är identisk för alla mätvärden. Finns metoder för att kombinera standardavvikelse* från flera mätningar, men det förutsätter att mätningarna är gjorda under samma förutsättningar, något som knappast är uppfyllt för mätningar där man t.ex. bytt CPU.

GN ska ha en eloge för sin journalistik i denna fall, men de borde också plocka in något som reda ut deras egna statistikberäkningar. Det skulle göra deras redan utmärkta tester ännu bättre!

Det som trots allt luktar unket i detta fall är att Intel hävdar att även 2700X siffrorna matchar vad man ser i sitt eget labb. I händelse av att Intel aktiverat "game mode" på Ryzen borde ändå någon upptäckt att effekten blir att bara hälften av kärnorna används!!!

Kan i.o.f.s. säga att jag också tillhör de som inte visste att så var fallet, men har hela tiden antagit att "game/creator mode" och bara är något som synliggjordes på ThreadRipper plattformen. Har en 2700X själv, men kommer inte i kontakt med denna programvara då jag kör Ubuntu server på systemet (där behövs inga scheduler hacks vare sig för Ryzen eller TR).

Självklart bör man vänta till nästa fredag då embargot släpps så vi får massor med tester att jämföra. Men redan nu kan man använda t.ex. Geekbench 4 för att få en väldigt bra bild över hur CPUerna kommer stå sig. Finns resultat flertalet resultat för i5-9600K, i7-9700K samt i9-9900K.

* Kombination av standardavvikelse från flera mätserier

This algorithm must be used with care, as the statistical assumption is that all the groups are merely sub-samples of a single group, and combining them merely restore them back into the original single group.In many cases this assumption is faulty, as the groups may be from different populations, and sampled under different environments (t.ex. med olika CPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Menar du att Intel inte anklagats? Oavsett om det finns tvivel eller inte så har ju intel anklagats, det kan ingen ifrågasätta. Skulle Sweclockers redaktion skriva saker som sventuellt kan vara osanna så kan det hända massa tråkiga saker, förtal t.ex.

Sedan när kan en tidning anklagas för förtal mot en icke fysisk person?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Visste jag inte, har du länk?

Sist jag kommer ihåg att AMD vred markant på siffror var då de skulle släppa Bulldozer och lovade dramatisk bättre prestanda eller något, roligt citat från nuvarande svenska wiki sidan om arkitekturen: "Bulldozer är en helt ny arkitektur som kommer att byggas på Global Foundries 32 nm process.". Undrar när den senast vart uppdaterad lol.

Mina tankar om hela denna situationen är att hur än bra Intel presterar i slutändan så kommer folk ändå vara missnöjd från allt de har gjort på senaste tiden som att paniklansera HEDT processorer som inte var planerade (på sådant sätt att det blir hämskt för moderkortstillverkare) eller att missvisa prestandan på en processor (vid 800-1000W under max belastning) genom att gömma undan en chiller.

Inväntar personligen fortfarande 7nm alternativt DDR5 beroende på hur länge nuvarande desktop och laptop överlever, vi får se vad som händer framöver.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Problemet med medianvärdet i detta fall är att de körde bara 3 pass per test. Så medianen är en körning. Verkar som att du missade det. Sedan är det oerhört många fler fel som gjorts. Man har använt usla test som FFXV, inbyggda bench och använt fraps. Amatörmässigt helt enkelt.

Det är en del märkligheter här förutom att det faktiskt är över en vecka innan vi får se vettiga tester.

Det märkligaste är att alla vet att den kommer vara bättre än AMD:s prollar ändå. Konstigt beteende av Intels PR-maskineri. Helt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du skrev att det stod att dom bokstavligen gjort om testerna och det står varken i det du citerade eller i Sweclockers artikel. Jag kanske tog ditt bokstavligt för bokstavligt och i så fall ber jag om ursäkt.

"The data is consistent with what we have seen in our labs"

Inte i deras lab utan i Intels lab.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"The data is consistent with what we have seen in our labs"

Inte i deras lab utan i Intels lab.

Står inte att dom testat om för att verifiera utan att dom har sett samma siffror. Men nog om det. Ha en bra kväll Tumnus.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

@Yoshman

Problemet med medianvärdet i detta fall är att de körde bara 3 pass per test. Så medianen är en körning. Verkar som att du missade det. Sedan är det oerhört många fler fel som gjorts. Man har använt usla test som FFXV, inbyggda bench och använt fraps. Amatörmässigt helt enkelt.

Det är en del märkligheter här förutom att det faktiskt är över en vecka innan vi får se vettiga tester.

Det märkligaste är att alla vet att den kommer vara bättre än AMD:s prollar ändå. Konstigt beteende av Intels PR-maskineri. Helt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, har definitivt inte missat att man körde tre fall. Det gör inte på något sätt medianen sämre, snarare tvärt om då ett enda avvikande värde påverkar medelvärdet rätt mycket i det fallet medan det överhuvudtaget inte påverkar medianen.

Sedan var det inte heller hela sanningen att man körde tre gånger, man körde tre gånger per system och det fanns två identiska system för varje konfiguration.

Då varje spel redovisas separat är det ju bara ignorera t.ex. FFXV.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Yoshman

Det märkligaste är att alla vet att den kommer vara bättre än AMD:s prollar ändå. Konstigt beteende av Intels PR-maskineri. Helt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer vara betydligt dyrare och ju bättre den verkar vara ju mer köpsugna är folk. Dom vill väll få över så många som möjligt av de som kollar mkt på pris/prestanda?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ta och fundera på hur Intel lyckas med att få så pass dåliga siffror som företaget i fråga har haft utan att ha kört med väldigt liknande inställningar i sitt labb där "The data is consistent with what we have seen in our labs". Har även Intel ställt in minnena på samma sätt? Har även Intel kört med samma kylare? Har även Intel kört med Game Mode? Osv osv... Hur kan ett företag som Intel som ändå bygger CPU och moderkort ändå ha rätt bra koll på dessa saker? Hur kan Intel missa Game Mode t.ex? Nog borde väl deras test-avdelning klara av att ställa in dessa saker och veta vad de olika inställningarna gör?

Det hela handlar ju om att det är inte fråga om att de fixat till så Intels värden är bättre än de kommer vara utan att de medvetet har ställt in allt åt helvete som de nästan kan göra gällande AMD så det ska bli så dåligt som det bara kan bli. Detta är inget som Intel avdelning för testning INTE kan veta om. Det är alltså fullt medvetet.

Tycker att sweclockers och andra testsidor ska göra tvärt om när de senare testa 9900k. Ställ in allt åt helvete, stänga av några kärnor, klocka ner den, se till att den blir överdrivet varm så den klockar ner sig självt ännu mer. Så får vi se vad Intel kommer säga om det hela. Det råkade ju bara bli så när alla testare på nätet testade deras nya cpu. Vilken otur Intel hade att det råkade bli så.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Så om man ska summera hela denna historia fram till nu så är det något i stil med: alla resultat är helt giltiga förutom resultaten för R7-2700X då man var korkad nog att aktivera "game mode" när man skulle testa spelprestanda?

Ja, självklart ska man använda samma kylare även för Ryzen (hoppas man ändrar även det nu när man kör om 2700X mätningarna). Men är det någon som tror att just kylaren kommer göra någon mätbar skillnad i ett system som körs helt stock? Är ju trots allt Wraith Prism kylaren.

Läser man i detta dokument så verkar ju alla anklagelser som HardwareUnboxed gjorde kring att man inte körde med XMP/DOCP profiler på AMD-plattformarna felaktigt.

Principled Technologies kör sina tester med "high" i stället för "ultra", där tror jag man faktiskt har var en inställning som är mer representativ för ett typiskt system då "ultra" ofta innehåller saker som ger nära noll visuell effekt men har brutal påverkan på GPU-lasten. Denna skillnad kommer få deras 1920x1080 att rätt mycket påminna om 1280x720 i "ultra", eventuellt får man ännu högre FPS (beror lite på vad som är flaskhals i ultra). Denna skillnad gör ju inte resultaten ogiltiga, men det kommer leda till större differens mellan Intel och AMD än vad de flesta andra tester visar (då de testerna är långt mer GPU-bundna med "ultra").

GamersNexus går på en massa om att man använt median i stället för medelvärde, men grejen är ju att median är ju faktiskt ett minst lika bra värde i detta fall då variation mellan körning med stor sannolikhet inte är normalfördelade.

Vad man rimligtvis ser är att de flesta värden hamnar väldigt nära varandra, men ibland händer något i bakgrunden som gör att enstaka körningar får lite lägre värde. D.v.s. det är en skev fördelen och i en sådan är väldigt ofta medianen det mest relevanta värdet att använda som mätseriens "typiska" värde.

Men det är något med medianer och GamersNexus. Deras 1 % och 0,1 % lägsta värden är felaktigt beräknande då de tar medelvärdet av de lägsta 1 % resp. 0,1 % av frames. GN använder själv termerna percentil om dessa, percentiler är medianer, inte medelvärden! Förutsätter att SweC verkligen använder 1 % percentilen för sin 'lägsta FPS' siffror.

GN har numera med konfidensintervall i sina tabeller. Det ska det definitivt applåderas för, det borde alla ha då inte går att få en känsla för om skillnaden mellan två system är statistisk relevant eller inte annars, det i fall där skillnaden är relativt liten.

Fast oavsett hur man beräknar standardavvikelsen just nu är det uppenbart att den beräknas fel då den är identisk för alla mätvärden. Finns metoder för att kombinera standardavvikelse* från flera mätningar, men det förutsätter att mätningarna är gjorda under samma förutsättningar, något som knappast är uppfyllt för mätningar där man t.ex. bytt CPU.

GN ska ha en eloge för sin journalistik i denna fall, men de borde också plocka in något som reda ut deras egna statistikberäkningar. Det skulle göra deras redan utmärkta tester ännu bättre!

Det som trots allt luktar unket i detta fall är att Intel hävdar att även 2700X siffrorna matchar vad man ser i sitt eget labb. I händelse av att Intel aktiverat "game mode" på Ryzen borde ändå någon upptäckt att effekten blir att bara hälften av kärnorna används!!!

Kan i.o.f.s. säga att jag också tillhör de som inte visste att så var fallet, men har hela tiden antagit att "game/creator mode" och bara är något som synliggjordes på ThreadRipper plattformen. Har en 2700X själv, men kommer inte i kontakt med denna programvara då jag kör Ubuntu server på systemet (där behövs inga scheduler hacks vare sig för Ryzen eller TR).

Självklart bör man vänta till nästa fredag då embargot släpps så vi får massor med tester att jämföra. Men redan nu kan man använda t.ex. Geekbench 4 för att få en väldigt bra bild över hur CPUerna kommer stå sig. Finns resultat flertalet resultat för i5-9600K, i7-9700K samt i9-9900K.

* Kombination av standardavvikelse från flera mätserier

This algorithm must be used with care, as the statistical assumption is that all the groups are merely sub-samples of a single group, and combining them merely restore them back into the original single group.In many cases this assumption is faulty, as the groups may be from different populations, and sampled under different environments (t.ex. med olika CPUer).

Det stämmer resultaten för R7 2700x är inte giltiga, vi behöver egentligen inte gräva djupare än så.
Eftersom resultaten är ogiltiga, faller liksom hela poängen med testet.

Intel " - Intel är 50% snabbare i spel."
Jag - Nej det stämmer inte, resultaten för R7 2700x inte är giltiga, ni har testat en åtta kärnors Intel mot en fyra kärnors AMD.
Jag - Ni är inte ett gång PRAO elever, ni är proffs och vet vad ni håller på med, ni känner till vad Game Mode innebär.

Vad säger Intel om denna tabbe? (från artikeln)
"I ett uttalande till Tom's Hardware har Intel svarat på kritiken och berättar att de står fast vid resultaten."
Inte ångerfulla enligt min mening.

Sedan kommer ormens slingrande.
"Enligt dem är de i linje med vad företaget själva kunde se i sina egna tester. Även Principled Technologies har svarat på kritiken och i ett uttalande till Forbes berättar de att Game Mode använts för att vara konsekventa, då det aktiverats för Ryzen Threadripper."

Usch!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ClintBeastwood: Ta och fundera på hur Intel lyckas med att få så pass dåliga siffror som företaget i fråga har haft utan att ha kört med väldigt liknande inställningar i sitt labb där "The data is consistent with what we have seen in our labs". Har även Intel ställt in minnena på samma sätt? Har även Intel kört med samma kylare? Har även Intel kört med Game Mode? Osv osv... Hur kan ett företag som Intel som ändå bygger CPU och moderkort ändå ha rätt bra koll på dessa saker? Hur kan Intel missa Game Mode t.ex? Nog borde väl deras test-avdelning klara av att ställa in dessa saker och veta vad de olika inställningarna gör?

Det hela handlar ju om att det är inte fråga om att de fixat till så Intels värden är bättre än de kommer vara utan att de medvetet har ställt in allt åt helvete som de nästan kan göra gällande AMD så det ska bli så dåligt som det bara kan bli. Detta är inget som Intel avdelning för testning INTE kan veta om. Det är alltså fullt medvetet.

Tycker att sweclockers och andra testsidor ska göra tvärt om när de senare testa 9900k. Ställ in allt åt helvete, stänga av några kärnor, klocka ner den, se till att den blir överdrivet varm så den klockar ner sig självt ännu mer. Så får vi se vad Intel kommer säga om det hela. Det råkade ju bara bli så när alla testare på nätet testade deras nya cpu. Vilken otur Intel hade att det råkade bli så.

Dom har kanske anställt folk från Principled Technologies? Jag vet inte och tycker också det är jävligt märkligt och då speciellt i AotS där det borde vara uppenbart om något.

Men se det positivt: Inget företag kommer vilja ta i PT med tång efter det här. Oavsett om det är inkompetenta testare eller om det är något fuffens så kommer utgången bli densamma. Om det kommer fram bevis för att PT och Intel kommit överens om att handikappa 2700x kommer jag personligen bojkotta Intel tills det inte finns något val längre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ClintBeastwood: Ta och fundera på hur Intel lyckas med att få så pass dåliga siffror som företaget i fråga har haft utan att ha kört med väldigt liknande inställningar i sitt labb där "The data is consistent with what we have seen in our labs". Har även Intel ställt in minnena på samma sätt? Har även Intel kört med samma kylare? Har även Intel kört med Game Mode? Osv osv... Hur kan ett företag som Intel som ändå bygger CPU och moderkort ändå ha rätt bra koll på dessa saker? Hur kan Intel missa Game Mode t.ex? Nog borde väl deras test-avdelning klara av att ställa in dessa saker och veta vad de olika inställningarna gör?

Det hela handlar ju om att det är inte fråga om att de fixat till så Intels värden är bättre än de kommer vara utan att de medvetet har ställt in allt åt helvete som de nästan kan göra gällande AMD så det ska bli så dåligt som det bara kan bli. Detta är inget som Intel avdelning för testning INTE kan veta om. Det är alltså fullt medvetet.

Tycker att sweclockers och andra testsidor ska göra tvärt om när de senare testa 9900k. Ställ in allt åt helvete, stänga av några kärnor, klocka ner den, se till att den blir överdrivet varm så den klockar ner sig självt ännu mer. Så får vi se vad Intel kommer säga om det hela. Det råkade ju bara bli så när alla testare på nätet testade deras nya cpu. Vilken otur Intel hade att det råkade bli så.

Äh, man behöver inte göra det så svårt för sig. Räcker att köra båda processorerna med respektive medföljande kylare.

Lite mer OnT: för dåligt att man sjunkit så lågt och inte kan erkänna sitt felande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6