Permalänk

moms.postnord.se

Jag är en något handikappad kille som, för att pigga upp mig, börjat samla autografer från kändisar sen ett par år tillbaka. Sedan mars 2018 får jag ungefär två gånger i veckan brev från PostNord med uppmaning att betala för att kunna få ut autografer. Jag har skrivit till kändisar och de har gladeligen slängt ner ett foto med autograf på i ett vadderat kuvert och skickat det till mig utan att jag behövt betala någonting. Alltså en gåva.

Här kommer problemet: När det kommer ett tjockt kuvert utan tulldeklaration på, stoppar PostNord det och skriver till mig och frågar mig vad kuvertet innehåller. När jag gjort det, förklarat att det handlar om en gåva från privatperson till privatperson, tar det ett par dar och jag får uppmaning att betala. Jag får då betala 25% i moms på fraktavgiften (portoavgiften). Eftersom brevet inte har någon tulldeklaration och innehållets värde enligt min uppgift är 0.00 kronor, anser PostNord att brevet ändå måste ha ett värde. Har någon lagt ned 10 USD i porto, är försändelsen värd åtminstone det. Jag måste då alltså betala 25% av portoavgiften på 10 dollar, ca 22,50 + 75,00 i deklarationsavgift. Postnord verkar gör ALLT i sin makt för att få in deklarationsavgifterna (75:-/försändelse) och drar sig inte för att gå till ytterligheter för att få in dem. Som i dessa fall.

Så jag undrar vem det är som är bedragare i dessa fall? Någon konsekvensanlays verkar ju inte ha blivit gjord. Hade en sådan gjorts, hade jag aldrig behövt hamna i denna "Moment-22"-situation. Autografer är ju inga varor, med ett värde man betalt för.

Dessutom, om man chattar med PostNord, finns det inget som kan beveka dem att släppa igenom ett brev eller paket. De utgår stenhårt från att man ljuger. Tulldeklarationer verkar vara viktigare än sanningen (dvs. det jag försöker förklara för dem). Det är väggen. Det måste stå "Gift" på den lilla gröna tulldeklarationen och värdet måste vara 0,00. Men ibland skriver avsändaren Photos istället. Och foton är tydligen varor som kan köpas och säljas vidare ... enligt PostNords sätt att se det

Permalänk
Medlem

@stuckinsnow: Jag försvarar inte PostNord på något vis, jag tvärtom förundras över deras fyrkantiga dumhet i dessa frågor. Men bara för att saker ska bli rätt så bör följande gälla: kryssboxen med "gift" ska vara ikryssad, i innehållet står det lämpligen "photos" då det är foton i paketet och värdet behöver inte vara 0 för att det ska vara tull/momsfritt (finns regler runt detta att läsa hos tullverket). Dessa ska såklart inte beläggas med någon avgift och det är helt onödigt att man ska behöva kämpa för det, men det går att få rätt.

Skrev själv i en annan posten-tråd där jag fått en gåva med ett värde på runt ett par hundralappar där jag var tvungen att betala in moms och hanteringsavgift för att få ut paketet. Fick tillbaka dessa felaktiga avgifter (Tullen var relativt snabb och hade en bra hantering, posten var under all kritik med diverse mejlkonversationer och chattar för att slutligen krypa till korset och betala tillbaka avgiften).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vad irriterande! Jag gissar att man behöver få någon annan typ av relation (än random privatperson) till PostNord/Skatteverket. Kanske något avtal i egenskap av att vara en organisation.
Typ Funkisautografsamlarna-förökadlivskvalitets-intresseföreningen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter dumt det här.

Postnord borde inte kunna sätta ett monetärt värde på innehållet baserat på portot. Det lär de inte ha stöd för.
Det finns ju andra värden än rent monetära så det är klart att man kan betala pengar för portot även om innehållet bara består av text utan pengavärde - oavsett om detta är ett brev från en familjemedlem eller en autograf.

Näe jag hade svarat postnord att värdet i brevet inte behöver vara värt portot i pengar utan det finns även andra värden så som affektionsvärde. Det är ju helt enkelt inte sant att det måste vara värt pengar för andra och ändå kan man tänka sig betala för portot.

Ja sedan kan det ju faktiskt även vara så att en del autografer även har ett värde som kan mätas i pengar. Här blir det svårare... Så helt fel kanske de inte har om det finns fog för att autograferna faktiskt kan säljas för en rimlig slant.
Själv kan jag ingenting om autografvärden så det monetära värdet för autografer generellt kan jag inte bedöma. Frågan är väl om Postnord kan det...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En riktig gåva med lågt värde ska ju vara momsfrit så vitt jag vet.

Men tyvärr är det samtidigt så att man ska betala moms på frakten men när frakten är en gåva också tycker jag ju att man inte ska behöva betala någons moms / avgift på frakten

Permalänk
Medlem

Det är rådande praxis, sedan kan man tycka vad man vill om detta. Men det kostar i administration för att kontrollera värdet av en vara även om värdet är 0kr. Om moms inkluderar fraktkostnaden, gör den också rimligtvis det för "värdelösa autografer". Vill man ha sin vara får man acceptera avgifterna för leveransen, accepterar man inte avgifterna för leveransen bör man inte bemöda sig att beställa (eller be snällt om) varan.

Bedragaren är alla som köper saker online från e.g. Kina (mig inkluderad), och mer specifikt de som handlar väldigt ofta (inte mig inkluderad).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Väntar på en fly screen till hojen själv och fick lov att pröjsa för den när den kom till Sverige, fast den var märkt med "Gift"....

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det förmodligen alla Kinapaketen som förstört det för dig. Missbruk av gåvomärkningarna för att slippa avgifter har gjort det svårare/omöjligt för alla med legitima gåvor.

Permalänk
Avstängd

Om det inte sitter en grön lapp (vilket det brukar göra om man får ett "paket", Jiffybag) så måste ju Postnord göra en egen bedömning, det vill säga hämta in värdet från adressaten och sedan lägga ihop det värdet med portokostnaden. Så de gör ju helt rätt. Hade avsändaren bara satt dit en lapp med ikryssat gåva och ett lågt värde så had det inte varit några problem.

Så: be den som skickar autografen att de sätter på en deklaration på försändelsen så upphör nog dina problem med Postnord.

OBS! Som jag förstod det fanns ingen sådan deklaration på de försändelser som TS diskuterar.

Permalänk

@videopac: Jo ... både och. Tulldeklarationer med innehåll som autograph, photo, etc. Eller inga tulldeklarationer alls. Det svåra med PostNord är att de utgår från att man ljuger när man säger att det handlar om en gåva.

Permalänk

@Mieriola: Jo... så är det nog... :'(

Permalänk

@e1m1: Det låter som att man skulle kontakta Uppdrag Granskning eller liknande för att få rätsida på denna problematiken. Den stora problematiken är ju att PostNord struntar i vad jag säger och istället lutar sig åt ett havererat regelverk.

Permalänk

@fax110: PostNord går till ytterligheter för att få in sina 75 spänn på varje försändelse.

Permalänk

@Söderbäck: Visst, autografer kan ha ett visst värde men det gäller väl mest mega-artister och liknande. Signerade bilder med dedikation har i princip inget kommersiellt värde, däremot går det bra att sälja signerade bilder som inte är dedikerade till någon person.
När man får gratis autografer genom posten, handlar det nästan uteslutande om dedikerade bilder.

Till "syvende og sidst", vad gör man för att få rätsida på eländet? Sedan mars har ungefär 200 autografer gått i retur. När de kommer tillbaka blir artisten förb****ad och skickar kanske aldrig ut autografer mer.

Hur är det med ägandeförhållande vad gäller brev? Om PostNord inte släpper brevet på min uppmaning att göra så, kanske man kunde polisanmäla PostNord för stöld? Bara en tanke.

Hoppas många fler kommenterar. Så som det ser ut i dag, kan ju folk som har rent mjöl i påsen komma ikläm med denna lagstiftning som garanterat inte har konsekvensutretts innan.

Permalänk

@Igelkott: Hur tänker Du då? Kan Du förklara lite närmre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om moms inkluderar fraktkostnaden, gör den också rimligtvis det för "värdelösa autografer".

Njae, du betalar ju inte moms på portot om du får brev t ex vilket detta borde kunna likställas med.
Postnord gör ju helt fel i den här situationen, inget är ju köpt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Njae, du betalar ju inte moms på portot om du får brev t ex vilket detta borde kunna likställas med.
Postnord gör ju helt fel i den här situationen, inget är ju köpt.

Hur gör man då för att få dem att förstå att de gjort fel? De lyssnar ju inte på en.

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Vad irriterande! Jag gissar att man behöver få någon annan typ av relation (än random privatperson) till PostNord/Skatteverket. Kanske något avtal i egenskap av att vara en organisation.
Typ Funkisautografsamlarna-förökadlivskvalitets-intresseföreningen.

Så du menar att föreningar inte är momspliktiga i dessa fall?

Permalänk
Skrivet av stuckinsnow:

Jag är en något handikappad kille som, för att pigga upp mig, börjat samla autografer från kändisar sen ett par år tillbaka. Sedan mars 2018 får jag ungefär två gånger i veckan brev från PostNord med uppmaning att betala för att kunna få ut autografer. Jag har skrivit till kändisar och de har gladeligen slängt ner ett foto med autograf på i ett vadderat kuvert och skickat det till mig utan att jag behövt betala någonting. Alltså en gåva.

Här kommer problemet: När det kommer ett tjockt kuvert utan tulldeklaration på, stoppar PostNord det och skriver till mig och frågar mig vad kuvertet innehåller. När jag gjort det, förklarat att det handlar om en gåva från privatperson till privatperson, tar det ett par dar och jag får uppmaning att betala. Jag får då betala 25% i moms på fraktavgiften (portoavgiften). Eftersom brevet inte har någon tulldeklaration och innehållets värde enligt min uppgift är 0.00 kronor, anser PostNord att brevet ändå måste ha ett värde. Har någon lagt ned 10 USD i porto, är försändelsen värd åtminstone det. Jag måste då alltså betala 25% av portoavgiften på 10 dollar, ca 22,50 + 75,00 i deklarationsavgift. Postnord verkar gör ALLT i sin makt för att få in deklarationsavgifterna (75:-/försändelse) och drar sig inte för att gå till ytterligheter för att få in dem. Som i dessa fall.

Så jag undrar vem det är som är bedragare i dessa fall? Någon konsekvensanlays verkar ju inte ha blivit gjord. Hade en sådan gjorts, hade jag aldrig behövt hamna i denna "Moment-22"-situation. Autografer är ju inga varor, med ett värde man betalt för.

Dessutom, om man chattar med PostNord, finns det inget som kan beveka dem att släppa igenom ett brev eller paket. De utgår stenhårt från att man ljuger. Tulldeklarationer verkar vara viktigare än sanningen (dvs. det jag försöker förklara för dem). Det är väggen. Det måste stå "Gift" på den lilla gröna tulldeklarationen och värdet måste vara 0,00. Men ibland skriver avsändaren Photos istället. Och foton är tydligen varor som kan köpas och säljas vidare ... enligt PostNords sätt att se det

Finns det nägot man kan säga till PostNord som garanterat leder till att de visar bättre hänsyn till det man säger dem?

Permalänk
Medlem

Hur ser autograferna ut, kan de skickas som vanligt (tunnare) utrikesbrev?
Ett tjockt kuvert signalerar ju paket medan ett tunnare kuvert kan ses som vanlig brevpost från utlandet, och därmed borde slippa undan kontroller. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stuckinsnow:

Hur gör man då för att få dem att förstå att de gjort fel? De lyssnar ju inte på en.

Bra fråga.
Kika i de andra trådarna om den avgiften här, det har varit mycket diskussion om det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Njae, du betalar ju inte moms på portot om du får brev t ex vilket detta borde kunna likställas med.
Postnord gör ju helt fel i den här situationen, inget är ju köpt.

Hade autograferna skickats i vanliga brev så hade de aldrig blivit stoppade. Varför inte be autografskrivaren att sätta dit en deklaration? Då är det ju ingen diskussion sedan om nu inte avsändaren är ett företag.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Hur ser autograferna ut, kan de skickas som vanligt (tunnare) utrikesbrev?
Ett tjockt kuvert signalerar ju paket medan ett tunnare kuvert kan ses som vanlig brevpost från utlandet, och därmed borde slippa undan kontroller. Eller har jag fel?

Du har rätt. Men avsändaren gör ju som den gör....

Permalänk
Skrivet av videopac:

Hade autograferna skickats i vanliga brev så hade de aldrig blivit stoppade. Varför inte be autografskrivaren att sätta dit en deklaration? Då är det ju ingen diskussion sedan om nu inte avsändaren är ett företag.

Problemet är att kändisarna kommer ner till sin agents kontor, och får väl då en packe kort att skriva på. Sedan ordnar agenten med att de postas till de som önskat autografer. Då blir avsändaren plötsligt ett företag. Och då måste moms betalas. Moms utgår ju inte om det är brev som sänds person-till-person. Det är detta "trick" som de svenska s.k. "myndigheterna" måste rätta till.