Moderkort och minnen ihop med en i9 9900K

Permalänk
Avstängd

Moderkort och minnen ihop med en i9 9900K

Hej,

Jag har tänkt att bygga mig en rejäl burk igen efter ett par års frånvaro från PC-scenen. Sist jag hade en monsterburk var väl kring millennieskiftet med Athlon och första generationen Geforce och då var det mycket överklockning och prestandajakt. Efter det har det passerat ett par midrange-maskiner men nu när man inte har några direkta budgetbegränsningar så känner jag att det hade vart kul att labba lite med prestandajakt igen.

Har under sommaren inväntat Intels nya doningar och det är i9 9900K jag har siktat in mig på. Innan någon påtalar AMD så har jag inget emot dem, jag har haft flera processorer och grafikkort från dem som jag varit nöjd med men nu är det en Intel jag vill ha. Hade planerat för Nvidias nya kort också men tänkte invänta nästa generation istället så kommer tillsvidare att köra med ett begagnat 980 Ti i väntan på dem. Monitor är en Apple Led Cinema 27" som visserligen har ett par år på nacken så den uppgraderas nog i samband med grafikkort.

Så till mina frågor då, jag har kikat en del på moderkort med nya Z390-kretsen och tycker inte att det är helt lätt att jämföra dem.

Vi kan utgå ifrån att ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 (utan WiFi) känns rimligt. Fördelar respektive nackdelar med detta? Vilka alternativ är vettiga? Vad skiljer egentligen på de olika serierna bortsett från de uppenbara grejerna som formfaktor, PCIE-portar osv?

Nästa steg blir då att välja minnen och förutom att det är ruskigt höga priser så är det ju lite av en djungel med olika frekvenser och latenser. Hur ska man resonera sig fram till vilka minnen som är lämpligast? Tänkte ta i lite extra och köra på 32 gb på två stickor för att ha möjlighet att fylla på till 64 gb om man känner för det i framtiden.

Sist men inte minst klämmer jag in en liten fråga om OS också. Har provkört Windows 10 i min gamla burk och det kändes lite som att datorn fick aids. Fullt med oönskade funktioner och skräpspel som den laddar ner själv för att inte tala om bökigt gränssnitt och vad som säkerligen är inbyggda massövervakningssystem. Jag har dessförinnan kört Windows 7 som jag trivts väldigt bra med. Hur står sig W7 gentemot nyare OS? Vad tappar man på att köra W7 kontra W10?

/Johan

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

+1 på minnesdelen, är verkligen en djungel.
Man vill vad jag förstår köra minst köra i 3200mz, men de flesta 2666mz minnena går väl klocka till 3200 utan större bekymmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Man vill vad jag förstår köra minst köra i 3200mz

Hög frekvens är inte så viktigt på Intel-system, så personligen tycker jag inte det är värt att punga ut en extra tusenlapp för de värsta G.Skill-minnena. Men visst, det ser ju bra ut i signaturen.

Permalänk
Avstängd

Just nu är det samma pris på 3000mhz och 2666mhz (3000mhz är faktiskt lite billigare). Gäller Corsairs minnen tex om du kollar på Inet. Av den anledningen - välj 3000. Det är väl lite av en sweetspot.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Kanon, tack för svaren angående minnen. Då nöjer jag mig någonstans kring 3000 MHz på dem.

Någon som har input vad det gäller moderkort? Vad vinner man på att gå upp ifrån ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 till exempelvis ASUS ROG Maximus XI Formula eller MSI MEG Z390 GODLIKE?

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

@mara__: Av alla recensioner jag tittat på verkar faktiskt gigabyte aorus z390 kort vara de bästa i z390 serien

Permalänk
Medlem

Köpte och byggde själv med ett XI Hero innan alla recensioner hittade ut och måste säga att jag ångrar lite att jag inte tog ett Aorus Master kortet istället. Det verkar vara ett mycket mer kompetent moderkort.

Inte för att mitt XI Hero har strulat på något vis, nej tvärtom så har allting fungerat helt felfritt och ASUS bios är i min mening "Best in class".

Angåeende minnen så kör jag själv corsair 3000mhz CL15 (som jag helt ärligt köpte för rgb:n) och har inte fått tummen ur att försöka klocka dessa ännu utan jag kör endast på xmp profilen så jag kan egentligen inte säga varken bu eller bä om det är viktigast med frekvens eller låga timings. Men runt 3000-3200mhz brukar vara sweetspot över prestanda/krona för minnen.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd

Tack för alla tips!

Efter att leverantören gjorde bort sig med leveransen av moderkort till mig så passade jag på att ta klivet upp till ett MSI Z-390 Godlike som jag fyllde med 64gb Corsair Vengeance 3000 MHz CL15. Kändes gött att gå lite mer all in och det retar säkert alltid någon att sitta och spela 90-tals spel på en sådan maskin. Rullar på fint ihop med i9 9900K och känner mig väldigt nöjd med systemet så det är dags att börja spana efter ett nytt grafikkort och en skärm på det.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami