Black Screen inom en timmes spelande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Black Screen inom en timmes spelande?

Hejsan!
Har lite problem med min dator, den flyter på bra & är snabb osv med 0 lagg.

Men när jag i mitt fall spelar wow en "längre" tid (max 1 timme) & ska tex gå in i en instance eller göra ett scenario mission så blir allt svart & det står att signalen är förlorad.

Fläktarna & datorn är igång som vanligt men det krävs en omstart på datorn..

Har testat två skärmar, har sänkt grafiken, ut o in med sladden, men det hjälper inte! Datorn är nyformaterad osv också med windows 10, 64-bit.

Desperat behov av hjälp för blir tokig!

Datorn innehåller:
CPU - Intel core i7 2600k
Moderkort - Gigabyte Z77X-UD3H
GPU - 2047mb Nvidia GeForce GTX 770
24 gig ram & 128 gig SSD

Snälla hjälp mig !

Förtydligade rubrik från "Black Screen desperat hjälp!"/Thomas Y
Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Milleniumfalcon: Detta låter inte som ett skärmproblem utan som ett datorproblem. Flyttar till rätt forumdel: https://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppo...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Svårt att säga, men jag skulle nog testa att se om något skumt kan hittas i Event Viewer sedan om du har möjligt testa en annan skärm och ett annat grafikkort.

Hur ser temperaturerna ut? Har svårt att se att det skulle vara ett värmeproblem men bra att ta reda på hur de bitarna ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Att det inte är något svar är för det kan vara lite vad fan som helst som gör det

Men no signal brukar oftast vara grafikkorts relaterat så det jag hade börjat med är att kolla temperatur på grafikkortet med hw monitor eller msi afterburner eller furmark under belastning då överhettning är vanligaste problemet för grafikkort

Det kan även vara trassel med drivrutin eller spelet i sig själv så uppdatera drivrutiner för grafikkortet och kan även ta chipset och hela datorn när du är igång då allt ligger på moderkort tillverkarens sida så den biten är tipp topp

Men börja med att kolla värme så kortet inte blir överhettat och du kan utesluta värme problem och du har ett 770 som är ganska gammalt och kan ha haft gott om tid på sig att samla på sig en massa damm så kan vara bra att se över både cpu kylning och gpu kylning och göra rent dom om du inte har fixat sånt förut

Att många drar sig för att svara är att du verkar ha ganska specifika tillfällen när det dyker vilket kan peka på spel/drivrutiner men börja alltid med att kolla så hårdvaran är ok och arbeta vidare från det så

- städa
- stresstesta kolla temp
- testa om det funkar
- uppdatera drivrutiner "rubbet"
- testa om det funkar

är en bra början

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av lord_vasagos:

Att det inte är något svar är för det kan vara lite vad fan som helst som gör det

Men no signal brukar oftast vara grafikkorts relaterat så det jag hade börjat med är att kolla temperatur på grafikkortet med hw monitor eller msi afterburner eller furmark under belastning då överhettning är vanligaste problemet för grafikkort

Det kan även vara trassel med drivrutin eller spelet i sig själv så uppdatera drivrutiner för grafikkortet och kan även ta chipset och hela datorn när du är igång då allt ligger på moderkort tillverkarens sida så den biten är tipp topp

Men börja med att kolla värme så kortet inte blir överhettat och du kan utesluta värme problem och du har ett 770 som är ganska gammalt och kan ha haft gott om tid på sig att samla på sig en massa damm så kan vara bra att se över både cpu kylning och gpu kylning och göra rent dom om du inte har fixat sånt förut

Att många drar sig för att svara är att du verkar ha ganska specifika tillfällen när det dyker vilket kan peka på spel/drivrutiner men börja alltid med att kolla så hårdvaran är ok och arbeta vidare från det så

- städa
- stresstesta kolla temp
- testa om det funkar
- uppdatera drivrutiner "rubbet"
- testa om det funkar

är en bra början

Enormt bra tips!

Tackar för dom svaren jag fått! Ska testa era punkter o se vad som händer, alternativet är att felsöka den på firma. Jsg uppskattar alla svar & kommer uppdatera här hur det går!

Trevlig helg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Enligt mina erfarenheter är grafikkortet inte friskt.
Kan vara överhettningeller helt enkelt att det gått "delvis" sönder pga överhettning eller ålder.
Se om du kan prova med ett annat grafikkort.
Händer det nått innan det slocknar? Tex börjar grafikkortetsfläktar gå på max osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av GonAce:

Svårt att säga, men jag skulle nog testa att se om något skumt kan hittas i Event Viewer sedan om du har möjligt testa en annan skärm och ett annat grafikkort.

Hur ser temperaturerna ut? Har svårt att se att det skulle vara ett värmeproblem men bra att ta reda på hur de bitarna ser ut.

Kollade i event viewer, o vid varje krasch finns en felkod 10016, googlade detta & det verkar Windows relaterat får söka runt hur jag ska lösa det ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Blir till att lämna in den så den kan felsökas.. sjukt segt är detta :)!