Asus lanserar routern RT-AX88U i Sverige – först ut med stöd för standarden 802.11ax

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Asus lanserar routern RT-AX88U i Sverige – först ut med stöd för standarden 802.11ax

Den senaste Wifi-standarden 802.11ax har börjat dyka upp i nätverksprodukter och först ut på svenska marknaden blir Asus, med sin router RT-AX88U.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Jävligt dyr för en konsumentrouter för hemmabruk.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2018

Jag har en RT-AC87U som jag älskar. Kör merlin fw med adblocking på hela nätverket.

1500-2500kr tycker jag är rimligt för en bra router men 4500kr vet jag inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Kom direkt att tänka på den här artikeln:

5 Things To Know Before You Buy A Draft 11ax Router

"It took three drafts, but 11ax draft 3.0 passed WG Letter Ballot #233 with 86.5 % approval in July. However, "about 2250" comments were received and work continues to resolve these to push toward the November Draft 4.0 deadline.

So anything you buy now is designed to, at best, Draft 3.0, which is not the final draft spec."

SmallNetBuilder rekommenderar generellt att man låter bli draft-enheter, det är bättre att vänta på att specifikationen ska bli helt klar och spikad, och därmed förstås även vänta på att enheter som följer den spikade specifikationen släpps.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Jag skulle vänta med ax-standard. Produkterna har ju långt ifrån fått stöd för ac-nätverk ens. Jag har två stycken rt-ac68 i meshnätverk och det har fungerat väldigt bra. Nästan full mottagning överallt trots tjocka betongväggar. Kan sitta utanför huset en bit bort och kunna använda hemnätverket - det duger för mig.

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Skall det inte heta WiFi# någonting?

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Är för dåligt påläst men kommer routern ha stöd för WPA3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

OFDMA ska det väl stå?

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ratatosk:

Skall det inte heta WiFi# någonting?

Jepp, Wi-Fi 6.

Som alltså inte är en färdig specifikation ännu, så den här routern är en betaprodukt. Samma sak gäller förstås även alla andra existerande enheter med 802.11ax-stöd.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Priset är helt rimligt och i nivå med 2080Ti, 9900K, HTC Vive pro, schysst skärm etc. Bara öppna plånboken och betala.
Jag tror dock många prioriterar det andra ovanför före routern.

*edit*
Jag är ej läskunnig, 8st 1 Gigabit ethernet uttag är det såklart.
Åtta Gigabit ethernet, 10 Gigabit hade varit grymt, men det är tufft på flera sätt inte minst cpun.

Gammal inlägg där jag trodde det var 8Gbit ethernet:
Men ändå en väldigt positiv utveckling att konsumentroutrar börjar få snabbare ethernet, detta kan rejält snabba upp utvecklingen på 10Gbit ethernethos privatpersoner.
Som det är idag känns det som att ytterst få privatpersoner har ett 10Gbit ethernet på deras moderkort som de inte kan prata med något alls. Skulle de köpa en 10Gbit NAS, ja då spärrar deras router hastigheten.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Danielkm:

Är för dåligt påläst men kommer routern ha stöd för WPA3?

Nämns inte någonstans i pressmeddelandet, så verkar tyvärr inte så.

Skrivet av sniglom:

OFDMA ska det väl stå?

Nu står det rätt. Tack!

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Johan86c:

Åtta Gigabit Ethernet, 10 Gigabit hade varit grymt, men det är tufft på flera sätt inte minst cpun.

Nej, det handlar nog om att routern har åtta stycken ethernetportar med 1 Gbit/s var, är jag rädd.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av backfeed:

Nej, det handlar nog om att routern har åtta stycken ethernetportar med 1 Gbit/s var, är jag rädd.

Tusan också, det är ju självklart när jag läser om det. Jag som hade hoppas på det bästa.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Johan86c:

Tusan också, det är ju självklart när jag läser om det. Jag som hade hoppas på det bästa.

Jo, det hade varit fint. Tyvärr kostar switchar med 10 Gbit/s ethernet en hel del, de åttaportare jag tittat på ligger på mellan 5 och 7 tusen och har dessutom fläktkylning (= oljud som jag absolut inte vill ha). Kort med 10 Gbit/s för klienter finns för en tusing (t.ex. Asus XG-C100C), men även inbyggt i vissa väldigt påkostade moderkort (t.ex. ASRock Taichi Ultimate), alla med nätverkskretsar från Aquantia.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av deltascu:

Ok, så vi får nära 5 Gbps över trådlöst, men endast 1 Gbps över trådat? Det börjar ju bli löjligt, 10 Gbps över ethernet borde varit standard sedan länge.

Jepp, det har verkligen gått ofantligt trögt med 10 Gbps ethernet för hemmabruk.

Men 5 Gbps trådlöst är önsketänkande, det får man aldrig i praktiken. Inte ens i närheten.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av deltascu:

Är det verkligen nästan 5Gbit till enskild enhet eller är det kanske totalen med flera enheter anslutna?

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Pruttans:

Jag har en RT-AC87U som jag älskar. Kör merlin fw med adblocking på hela nätverket.

1500-2500kr tycker jag är rimligt för en bra router men 4500kr vet jag inte.

Jag har samma router, också med Merlin Den är så satans stabil jämfört med min D-link DIR-655 skräpet jag hade innan.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av backfeed:

Jepp, det har verkligen gått ofantligt trögt med 10 Gbps ethernet för hemmabruk.

Nu spekulerar jag utan någon fakta men kanske högst 10% av sweclockers läsare behöver 10 gigabit. Kollar man på hela befolkningen så är behovet näst intill obefintligt. Väldigt få som behöver den bandbredden, alla sitter inte med en fet server hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Noob I am:

Nu spekulerar jag utan någon fakta men kanske högst 10% av sweclockers läsare behöver 10 gigabit. Kollar man på hela befolkningen så är behovet näst intill obefintligt. Väldigt få som behöver den bandbredden, alla sitter inte med en fet server hemma

Visst är det så. Fullt förståeligt, och desto mer irriterande för oss som vill ha det (till rimligt pris och helst fläktlöst).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Ozzed:

Jag har samma router, också med Merlin Den är så satans stabil jämfört med min D-link DIR-655 skräpet jag hade innan.

Yes. Min har inte krånglat en enda gång sedan jag köpte den 2017-06-09 från NetonNet.

Jag kör också AB-Solution på en 4GB sticka och jag insåg då hur underbart adblocking över hela nätverket är.
Det blockerar ads i appar, videos, allt på mobilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Konsument routrar lovar alltid runt men håller tunt oavsett märke, har nu gått över till semi professionellt trådlöst nätverk så att man slipper bli besviken.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Helt sjukt dyr. 💲

Har den ens open source?
Kan man ens köra OpenWrt, DD-WRT eller Tomato 🍅 på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Pruttans:

Yes. Min har inte krånglat en enda gång sedan jag köpte den 2017-06-09 från NetonNet.

Jag kör också AB-Solution på en 4GB sticka och jag insåg då hur underbart adblocking över hela nätverket är.
Det blockerar ads i appar, videos, allt på mobilen.

Intressant Har den inbyggd hantering för "anti-adblock"-tekniker som vissa sidor kör med, eller är det något man får leva med?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Ozzed:

Intressant Har den inbyggd hantering för "anti-adblock"-tekniker som vissa sidor kör med, eller är det något man får leva med?

Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när du nämner det så har jag aldrig sett den anti-adblock rutan längre.
Sen har jag ett hjärta jämte mitt namn... Så jag antar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Ser ut som ett rymdskepp på skrivbordet, eller om man gör som jag och hänger den på väggen.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Jag tycker att routrar av detta slaget bör utrustaa med iaf En 10gbit uplink för att öka livslängden och flexibiliteten, carför länka ihop 2 motorvägar med en enkelfilig bro? Har detta problemet hemmavid och det är kanske inte jättenoga just nu för mig men jag stör mog på det då dwt känbs begränsande att inte ha systemet i balans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Xyborg:

Jävligt dyr för en konsumentrouter för hemmabruk.

jo men så är det ju alltid. Det är den första versionen av "sitt slag" så då kan man ta mer betalt. Titta på nya TVapparater.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2017

Mer WI-FI SEX åt folket

-- Under Construction --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Hur mycket man än hävdar att trådlösa signaler som dessa, 3g, 4g, radio i bilen, tv, bluetooth etc inte är skadligt... så tror jag vi indirekt grillar våra hjärnor och finns säkert en anledning till varför många känner sig trötta och orkeslösa...

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •