köpt sony af8 borde jag byta till lg c8

Permalänk
Avstängd

köpt sony af8 borde jag byta till lg c8

denna tråd är lik min förgående men den är om lg c8 nu och inte c7, har börjar känna mig osäker angående tv köp, tvn kommer för sent och jag behöver den för red dead redemption 2 har tittat på lg, och läst mycket on af8, har läst blandannat att af8 har input lag detta blir värre med 1080p enligt många fruktansvärt, den har också ljussvagare panel, alla säger att lg är bäst, har tittat nu och och jag har råd för en c8, av personliga skäl så vill jag ha sony älskar deras processering, enligt mig så tycker jag sony paneler ger bättre bild, jag ska använda tvn mest för spel och film och serier och som en datorskärm, hade också inte den bästa situationen med min tidigare lg oled tv.

så om man bortser från mina personliga skäl vad tycker ni? kommer ta på min ekonomi om jag väljer c8 men är det värt det mot af8

Permalänk
Inaktiv

Antar att du utnyttjat erbjudandet på 50% rabatt på AF8? I så fall skulle jag säga behåll den, finns inget att fundera på om du fått den för det priset.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Som jag skrivit i en annan tråd har AF8 alltså inte en ljussvagare panel än LG:s produkter med motsvarande paneler. Det är LG Displays tillverkning i båda.

Däremot är uppmätt ljusstyrka på en OLED-panel väldigt beroende på hur man man mäter, både i fråga om utformningen på själva testbilden, men också hur inställningar står och hur panelen har arbetat senaste tiden då det finns skyddskretsar som reglerar ljusstyrkan. En och samma testbild kan inom loppet av 30 sekunder gå från 700 till 300 nits vid HDR då skyddskretsar hoppar in och tar ned ljusstyrkan. Som exempel.

Som ytterligare exempel står LG:s apparater ofta på överstyrd kontrast (de klipper above white) medan Sony inte gör det. Mäter man ljusstyrkan på 100% referensvitt kan detta få den överstyrda TV:n att till synes lysa ≈20% starkare eftersom den har förskjutit nivåerna.

Alla OLED från 2017 och 2018 når en bit över 300 nits i SDR och i HDR ca 700 nits för korta perioder. Och detta kan alltså varierar enorm med hur och vad man mäter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon259415:

Antar att du utnyttjat erbjudandet på 50% rabatt på AF8? I så fall skulle jag säga behåll den, finns inget att fundera på om du fått den för det priset.

ja precis det har jag gjort, om jag byter till c8 tillexempel så får jag tilbaka runt 1000.kr men har tänkt att använda ångerrätt på telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

ja precis det har jag gjort, om jag byter till c8 tillexempel så får jag tilbaka runt 1000.kr men har tänkt att använda ångerrätt på telefonen.

Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Som jag skrivit i en annan tråd har AF8 alltså inte en ljussvagare panel än LG:s produkter med motsvarande paneler. Det är LG Displays tillverkning i båda.

Däremot är uppmätt ljusstyrka på en OLED-panel väldigt beroende på hur man man mäter, både i fråga om utformningen på själva testbilden, men också hur inställningar står och hur panelen har arbetat senaste tiden då det finns skyddskretsar som reglerar ljusstyrkan. En och samma testbild kan inom loppet av 30 sekunder gå från 700 till 300 nits vid HDR då skyddskretsar hoppar in och tar ned ljusstyrkan. Som exempel.

Som ytterligare exempel står LG:s apparater ofta på överstyrd kontrast (de klipper above white) medan Sony inte gör det. Mäter man ljusstyrkan på 100% referensvitt kan detta få den överstyrda TV:n att till synes lysa ≈20% starkare eftersom den har förskjutit nivåerna.

Alla OLED från 2017 och 2018 når en bit över 300 nits i SDR och i HDR ca 700 nits för korta perioder. Och detta kan alltså varierar enorm med hur och vad man mäter.

enkelt sagt c8 har ingen fördel över af8 förutom input lag då som ändå inte ska märkas som jag har läst det, af8 är mätt till 30.8 ms vilket enligt många är helt ok för spel, lg verkar vara 21 dock, skulle jag märka skillnad?

ursäkta för dubbelpost redigerade den tidigare men av någon anledning fungerade det inte och det blev en dubbelpost

Permalänk
Medlem

Jag skulle behålla AF8n, enda alternativet jag skulle välja då är AF9 men inte för dagens pris.
Vad har du för ljudsystem idag?
AF8 har ju Acoustic Surface som jag tycker har ljud som en billigare (upp till mellanklass) soundbar. Annars är det något att räkna med i priset på tvn.

Har själv funderat på att köpa en AF8 eller AF9 under black friday så har kollat på dem noga, samt andra alternativ (LG & Panasonic främst). För mig är valet ganska lätt ändå att köra på Sonyn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niagi:

Jag skulle behålla AF8n, enda alternativet jag skulle välja då är AF9 men inte för dagens pris.
Vad har du för ljudsystem idag?
AF8 har ju Acoustic Surface som jag tycker har ljud som en billigare (upp till mellanklass) soundbar. Annars är det något att räkna med i priset på tvn.

Har själv funderat på att köpa en AF8 eller AF9 under black friday så har kollat på dem noga, samt andra alternativ (LG & Panasonic främst). För mig är valet ganska lätt ändå att köra på Sonyn.

ljud är minst viktigt för mig tror jag ska använda hörlurar bara, tror du af8 eller af9 är på black friday?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att båda kommer vara med (åtminstone något) på black friday.

AE1 låg ju på 19990:- på black friday förra året med matchande releasedatum som AF9. (dock lite billigare startpris)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Som jag skrivit i en annan tråd har AF8 alltså inte en ljussvagare panel än LG:s produkter med motsvarande paneler. Det är LG Displays tillverkning i båda.

Däremot är uppmätt ljusstyrka på en OLED-panel väldigt beroende på hur man man mäter, både i fråga om utformningen på själva testbilden, men också hur inställningar står och hur panelen har arbetat senaste tiden då det finns skyddskretsar som reglerar ljusstyrkan. En och samma testbild kan inom loppet av 30 sekunder gå från 700 till 300 nits vid HDR då skyddskretsar hoppar in och tar ned ljusstyrkan. Som exempel.

Som ytterligare exempel står LG:s apparater ofta på överstyrd kontrast (de klipper above white) medan Sony inte gör det. Mäter man ljusstyrkan på 100% referensvitt kan detta få den överstyrda TV:n att till synes lysa ≈20% starkare eftersom den har förskjutit nivåerna.

Alla OLED från 2017 och 2018 når en bit över 300 nits i SDR och i HDR ca 700 nits för korta perioder. Och detta kan alltså varierar enorm med hur och vad man mäter.

du får mig att känna mig mindre orolig

det som har oroat mig hela tiden är

1.ljusstyrka alltså bildkvalite jämfört med lg c8 eller af9
2.input lag, vet inte om jag märker skillnaden mellan 21 och 30.8 ms
3.hur stor är skillnaden mellan game mode och andra lägen när det kommer till bildkvalite? blir input lag sämre ju mer saker man sätter på, vilka funktioner behåller 30ms och vilka funktioner drar upp det och hur bättre blir bilden då föredrar alltid en crisp bild alltså inte washed out, föredrar också kallare färger som jag nämnde förut, så alla färg förbättringar till jag helst ha igång och på max, märkte också att jag har haft min tv i standardläget hela tiden och färger i neutral vilket är konstigt eftersom jag kommer inte ihåg att jag satte dessa inställningar så det jag sa tidigare om att jag har i spelläget hela tiden var inkorrekt.

angående skyddskretsar pratar du då om dimming? det stod att sony ska lösa det problemet, om af9 har bättre latency är det då möjligt att af8 blir bättre också speciellt i 1080p genom en uppdatering? har af9 och af8 samma hårdvara

Permalänk
Skrivet av niagi:

Jag skulle behålla AF8n, enda alternativet jag skulle välja då är AF9 men inte för dagens pris.
Vad har du för ljudsystem idag?
AF8 har ju Acoustic Surface som jag tycker har ljud som en billigare (upp till mellanklass) soundbar. Annars är det något att räkna med i priset på tvn.

Har själv funderat på att köpa en AF8 eller AF9 under black friday så har kollat på dem noga, samt andra alternativ (LG & Panasonic främst). För mig är valet ganska lätt ändå att köra på Sonyn.

Tror du man får en bättre deal på AF8 under Black friday jämfört med Elgigantens erbjudande på 50% om man köper Sony Xperia XZ3, som man kan sälja begagnat med lite rabatt?

TV + telefonen hos Elgiganten kostar 20' minus vad man får för telefonen begagnad, låt säga runt 6-7' = 13-14 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Tror du man får en bättre deal på AF8 under Black friday jämfört med Elgigantens erbjudande på 50% om man köper Sony Xperia XZ3, som man kan sälja begagnat med lite rabatt?

TV + telefonen hos Elgiganten kostar 20' minus vad man får för telefonen begagnad, låt säga runt 6-7' = 13-14 tusen.

Nu spelar det ingen roll egentligen då kampanjen tog slut den 12e.
Men, jag var först sugen på samma men kom på att det är nog bättre att vänta. Då jag inte behöver en ny telefon och man förlorar ändå värde i telefonen även om jag säljer den på blocket direkt. Nu slipper jag allt krångel med att sälja den istället.

Vad den kommer hamna på under black friday är ren gissning. Hoppas det blir ett bra pris

Permalänk
Skrivet av niagi:

Nu spelar det ingen roll egentligen då kampanjen tog slut den 12e.
Men, jag var först sugen på samma men kom på att det är nog bättre att vänta. Då jag inte behöver en ny telefon och man förlorar ändå värde i telefonen även om jag säljer den på blocket direkt. Nu slipper jag allt krångel med att sälja den istället.

Vad den kommer hamna på under black friday är ren gissning. Hoppas det blir ett bra pris

Jag valde också att avstå från erbjudandet, som gällde till 12/10 eller så långt lagret räckte. När jag skrev inlägget fanns erbjudandet kvar. Jag tänker ungefär som du, att det innebär risk och krångel att sälja en telefon man inte behöver. Så nu får vi hoppas på bra rabatt under Black friday.