Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Är inget fel på produkten förutom priset som ligger åt helvete och mer pengar jag tänker mig att spendera på en komplett dator med grafikkort och vist om kort kostar 4k eller så men nån jävla måtta får det vara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, jag förespråkar inte våldtäkt och vet faktiskt inte varför folk ska blanda in analsex när man ska diskutera saker.

Nvidia har skapat kort som är bättre än tidigare och således dyrare än det tidigare. Vad jag vet finns det ingen medmänsklig rättighet att alla ska kunna ha råd att köpa det dyraste teknikprylarna hela tiden. Har man inte råd köper man begagnat, går ner till en nivå som passar sig eller låter bli.

Du är ett praktexempel på vad jag tycker är fel, istället för att säga "jag tycker priset är för högt, jag väntar tills det går ner lite". Så är det omedelbart: "Nvidia är våldtäktsmän och alla som köper utav dem gillar att bli våldtagna i röven". Om det är så vi ska ha det på Sweclockers så fort det kommer ny teknik som kostar lite så vill jag inte vara kvar här.

Uttryck gärna ditt missnöje, men gör det med värdighet när du skriver, och rösta med din plånbok. Kasta skällsord och annan goja är bara barnsligt.

Själv tycker jag att rent tekniskt är 2080 värt den extra 1000-lappen som det kostar extra jämfört med 1080Ti när man kollar på det extra man får i kretsen. Hade det varit sämre, dyrare och inga nya funktioner så hade jag inte tyckt det.

2080Ti säljer Nvidia mer än de tillverkar, folk står i kö och väntar på sina kort, och om det kommer in något annat på lager så försvinner de direkt. Lägre pris hade bara skapat längre köer. Alternativet till det är att de aldrig skulle släppt kortet och vi hämmar utveckling, om vi som är teknikintresserade anser att det är det bästa så kan vi lika gärna gå tillbaka att bo i grottor.

Problemet är väl folk som med näbbar och klor slår ifrån sig kritiken och försvarar Nvidias prissättning på de nya korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Problemet är väl folk som med näbbar och klor slår ifrån sig kritiken och försvarar Nvidias prissättning på de nya korten.

Kritiken är "jag tycker det är för dyrt, alla som köper är idioter/korkade/blåsta/gillar att bli våldtagna", ja, vi har haft alla dessa påståenden här på forumet.

Däremot så kostar teknik oavsett vad man tycker, och som sagt får man tycka det är för dyrt att köpa, fine, köp inte. Men allt det här med att kalla folk olika namn och så är helt obefogat och kan inte ta någon seriös som inte kan hålla en normal nivå.

Oavsett vad man tycker, så är 2080 15% större än 1080Ti, har GDDR6 och en revolutionerande hårdvarulösning som ingen annan gjort inom historien. Vare sig man tycker om tekniken eller funktionerna så är de inkluderade.

Så som sagt, är man inte intresserad, köp inte. Jag går inte upp till folk med porsche och kallar dem idioter för att jag inte vill lägga de pengarna på en bil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Så bara för att Nvidia just nu har "det bästa/de bästa" korten på marknaden så kan man anse att priserna är rimliga/skäliga?

Vad är det för logik?

Lyxprylar får man prioritera om man behöver eller ej.. rimligt?
Jag tror inte Ferrari ägare gråter sig till söms för att det inte har råd med Koenigsegg

Permalänk
Medlem

Kul att kylaren verkar ha fått bra omdömen. Sitter en likadan på min 2080 Ti Windforce och innan den kom vart jag nervös då tidigare tester av Windforce-kylaren inte alls var särskilt positiva. Hade helst skaffat en Gaming X Trio men den får ej plats i mitt chassi varför Windforce vart mitt enda alternativ. I vilket fall kommer jag ifrån en tioårig historia av "blower-style"-kort, så jag är mycket, mycket nöjd med denna kylare! Låter mycket behagligare dessutom.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Lyxprylar får man prioritera om man behöver eller ej.. rimligt?
Jag tror inte Ferrari ägare gråter sig till söms för att det inte har råd med Koenigsegg

Givetvis, har inte påstått något annat.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt toppenkort. Tyvärr är ju priserna helt åt fanders. Någon mer som ser fram emot den stundande finanskrisen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite roligt vissa kan tycka betala så mycket för grafikkort för 10k. Lycka till försöka sälja den begagnad när nytt gfx släpps, tip är de kommer inte sälja så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lejonhead: Och? Har folk 10k över och är villiga att lägga det på grafikkort; why not?

Och vem bryr sig så mycket om andrahandsvärdet? Att köpa en ny dator/datorkomponent är och kommer alltid vara ett av de sämsta köpen man kan göra ändå..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

@lejonhead: Och? Har folk 10k över och är villiga att lägga det på grafikkort; why not?

Och vem bryr sig så mycket om andrahandsvärdet? Att köpa en ny dator/datorkomponent är och kommer alltid vara ett av de sämsta köpen man kan göra ändå..

Så vad händer när något ännu häftigare släpps nästa år? 7nm gfx kan boostas till 3ghz exvis? Då springer samma folk igen och köper den, 5k borta på ett år för ett datorkomponent, grattis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Så vad händer när något ännu häftigare släpps nästa år? 7nm gfx kan boostas till 3ghz exvis? Då springer samma folk igen och köper den, 5k borta på ett år för ett datorkomponent, grattis.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite självbevarelsedrift får man väl ändå ha. Har man inte råd så köper man inte.

Det är vi konsumeter som har indirekt satt dessa priser. Under kryptoboomen så gapade hyllorna toma och vad beror det på tror du? Jo, för låg prissättning. Självklart vill inte nvidia göra samma miss igen. Det är så en marknad fungerat i hundratals år.
Nu är det åter igen vi konsumenter som sätter framtiden. De som köper köper och de som avstår avstår och siffror kommer visa om det var en bra prissättning eller ej.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@lejonhead: Sure thing, men för många (de flesta med heltidsanställning?) så är inte 5000kr speciellt mycket pengar för ett års nöje? det är inte mycket annat här i livet som kan ge dig 1 års njutning för 5000kr

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lejonhead:

Så vad händer när något ännu häftigare släpps nästa år? 7nm gfx kan boostas till 3ghz exvis? Då springer samma folk igen och köper den, 5k borta på ett år för ett datorkomponent, grattis.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha? Folk köper båtar och andra-bilar som de bara har för skojs skull. Då är 5000:- /månaden i värdeminskning inget konstigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Så vad händer när något ännu häftigare släpps nästa år? 7nm gfx kan boostas till 3ghz exvis? Då springer samma folk igen och köper den, 5k borta på ett år för ett datorkomponent, grattis.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och året därefter kommer något ännu häftigare så även dom har gjort en "förlust" på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jaha? Folk köper båtar och andra-bilar som de bara har för skojs skull. Då är 5000:- /månaden i värdeminskning inget konstigt.

Jag hävdar att "folk" inte gör detta. Bara ett fåtal höginkomsttagare.
Folk köper en begagnad bil som kostar <100 kkr och använder den i flera år utan att värdeminskningen är 60 kkr/år.
De använder inte bilen "för skojs skull" utan för att kunna ha ett jobb och ta hand om familjen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Olle P:

Jag hävdar att "folk" inte gör detta. Bara ett fåtal höginkomsttagare.
Folk köper en begagnad bil som kostar <100 kkr och använder den i flera år utan att värdeminskningen är 60 kkr/år.
De använder inte bilen "för skojs skull" utan för att kunna ha ett jobb och ta hand om familjen.

Självklart. Men det är inte folk i gemen som köper spel-PCs heller. Både sportigare bilar och Gaming-datorer riktar sig till entusiaster. Behöver du en dator som ska motsvara "bruksbilen till och från jobbet" så köper vanliga Svenssons -som inte bryr sig om datorer- något på Elgiganten för 5 000 SEK och har den tills den slutar fungera. Entusiaster lägger betydligt mer. Det är likadant med bilar, cyklar osv.

I förhållande till många andra hobbys är faktiskt spel på PC fortfarande en väldigt billig sådan. Om du har ett barn som spelar på PC kan du ge dem en riktig High-end rigg vart annat år för 20 000 SEK (eller en helt OK för 10 000 SEK). Spelar ungen hockey får du lägga lika mycket i säsongsavgift. Sen tillkommer all utrustning... Kompisar som är cykelentusiaster lägger 40 000 :- på en enda cykel...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Olle P:

Jag hävdar att "folk" inte gör detta. Bara ett fåtal höginkomsttagare.
Folk köper en begagnad bil som kostar <100 kkr och använder den i flera år utan att värdeminskningen är 60 kkr/år.
De använder inte bilen "för skojs skull" utan för att kunna ha ett jobb och ta hand om familjen.

Det beror helt på i vilken umgängeskrets man umgås i. Och för att folk skall kunna köpa en "begagnad bil som kostar <100 kkr" så måste någon annan ha köpt den när den inte kostade <100 kkr, eller tänker du att precis alla nya bilar är leasing bilar ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Vilket jäkla gnäll det är i alla 20xx-grafikkortstrådar.

Förväntade sig folk att 2080 skulle kosta mindre än 1080ti? Visst marknaden är lite knas och det är dyrt men har man inte råd själv sluta klanka ner på folk som har det.

Lite kul också att vissa kommenterar som om de glömt att nVidia är ett vinstdrivande företag.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Det var väl inte jätte upphetsande prestanda siffror..
Nu jämförde jag bara lite snabbt mot mitt 1080ti och när båda är överklockade, då landar ju detta kortet drygt 800 grafikpoäng efter i 3DMark Fire Strike.
Det är visserligen inte hela världen men det presterar ju inte bättre än mitt kort.

Visa signatur

ROG Crosshair VIII DARK HERO | AMD 5950x@4.7GHz |Ripjaws V 32GB @3600 MHz|
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | Corsair AX1600i | Phanatek Enthoo 719|Predator XB321HK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

... vart annat år för 20 000 SEK (eller en helt OK för 10 000 SEK). Spelar ungen hockey får du lägga lika mycket i säsongsavgift. Sen tillkommer all utrustning... Kompisar som är cykelentusiaster lägger 40 000 :- på en enda cykel...

Eller så går man med i Scouterna för <1000 kr/år medlemsavgift och lägger ytterligare några tusenlappar på utrustning som kan användas i flera decennier. (Använder själv samma kniv, ryggsäck, stormkök och bestick som jag skaffade för ~35 år sedan. Ersatte nyligen den samtida sovsäcken.)
Kostnader för läger och andra aktiviteter är typiskt två till tretusen per år.

Skrivet av Ragnarok:

... Och för att folk skall kunna köpa en "begagnad bil som kostar <100 kkr" så måste någon annan ha köpt den när den inte kostade <100 kkr, eller tänker du att precis alla nya bilar är leasing bilar ?

* Grovt räknat hälften av all nybilsförsäljning är tjänstebilar (kommer inte ihåg om det var en eller två tredjedelar).
* Nybilsförsäljningen utgör en ganska liten del av det totala antalet bilaffärer, så det är helt klart att de flesta köper begagnat.
* Värdeminskningen gör att de flesta bilar kommer under 100 kkr före andra ägarbytet. (Ett fåtal bilar kostar så lite redan som nya.)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Olle P:

Eller så går man med i Scouterna för <1000 kr/år medlemsavgift och lägger ytterligare några tusenlappar på utrustning som kan användas i flera decennier. (Använder själv samma kniv, ryggsäck, stormkök och bestick som jag skaffade för ~35 år sedan. Ersatte nyligen den samtida sovsäcken.)
Kostnader för läger och andra aktiviteter är typiskt två till tretusen per år.

* Grovt räknat hälften av all nybilsförsäljning är tjänstebilar (kommer inte ihåg om det var en eller två tredjedelar).
* Nybilsförsäljningen utgör en ganska liten del av det totala antalet bilaffärer, så det är helt klart att de flesta köper begagnat.
* Värdeminskningen gör att de flesta bilar kommer under 100 kkr före andra ägarbytet. (Ett fåtal bilar kostar så lite redan som nya.)

Om häften av alla "nybilsförsäljning är tjänstebilar" och "Nybilsförsäljningen utgör en ganska liten del av det totala antalet bilaffärer" vad händer med den andra hälften som inte är tjänstebilar ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Lyxprylar får man prioritera om man behöver eller ej.. rimligt?
Jag tror inte Ferrari ägare gråter sig till söms för att det inte har råd med Koenigsegg

Det jag tycker är så lustigt. Ett high-end grafikkort är en renodlad lyxprodukt. Känns bisarrt att sitta och gnälla över att en lyxprodukt är för dyr och folk är dumma i huvudet som köper den. Är den för dyr så köper man ju inte, knappast så att man dör för att mn inte har det fetaste grafikkortet.

Håller alltså med dig om det var oklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Så vad händer när något ännu häftigare släpps nästa år? 7nm gfx kan boostas till 3ghz exvis? Då springer samma folk igen och köper den, 5k borta på ett år för ett datorkomponent, grattis.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så köper man inte då om man inte har råd. Sitter man och köper GPU för 10k+ så har man råd att "bränna" 5k när man byter efter ett år. Har man inte det så kanske man borde sätta sig ned och fundera över den alldeles absurda tanken att man kanske inte måste köpa.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Olle P:

Eller så går man med i Scouterna för <1000 kr/år medlemsavgift och lägger ytterligare några tusenlappar på utrustning som kan användas i flera decennier. (Använder själv samma kniv, ryggsäck, stormkök och bestick som jag skaffade för ~35 år sedan. Ersatte nyligen den samtida sovsäcken.)
Kostnader för läger och andra aktiviteter är typiskt två till tretusen per år.

Jag tror inte vi riktigt förstår varandra - eller att du helt missar min poäng. Det jag försöker få sagt är att grafikkort för spelande är en ren lyxkonsumtions-produkt. Det finns ingen rättighet att gemene man ska ha råd att köpa det bästa som finns på marknaden. Lika lite som när det gäller bilar, cyklar, klockar eller vad som helst.

Självklart får man anse att något är för dyrt för ens egna preferenser, och det står en då fritt att köpa något annat - utan att kalla för den skull idiotförklara alla som köper det dyrare alternativet. Jag gör likadana prioriteringar hela tiden. Visst skulle jag vilja ha en ny Audi RS3, men jag ville inte lägga så mycket pengar, så jag köpte en A3 istället. Det betyder inte att de som köpte en RS3 är "helt dumma i huvudet" som vissa vill få det till om RTX 2080 köpare här på forumet. Bara att de hade mer pengar och/eller andra prioriteringar. Det blir samma med grafikkort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

... vad händer med den andra hälften som inte är tjänstebilar ?

De säljs till privatpersoner, används sedan ett eller ett par år innan de säljs begagnade till en annan privatperson (möjligen via en bilfirma som mellanhand).

Skrivet av Xyborg:

Jag tror inte vi riktigt förstår varandra - eller att du helt missar min poäng. Det jag försöker få sagt är att grafikkort för spelande är en ren lyxkonsumtions-produkt. ...

Då är vi på samma våglängd. Det jag retade mig på specifikt var din användning av ordet "folk" när det i princip bara gäller "entusiaster", och inte ens alla entusiaster har råd att ligga på den nivå de skulle vilja.
Jag är bekant med en grabb i nedre tonåren med skilda föräldrar och inte så bra ekonomi som för något år eller två sedan äntligen skulle få en ny speldator, och han var eld och lågor över detta. När han berättade om hårdvaran kunde jag bara konstatera att den nog borde duga för 1080p, men knappast var något att yvas över i absoluta termer. För hans släktingar som betalade måste den i alla fall inneburit en stor ekonomisk uppoffring.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var forumet en plats för folk som hade datorer och teknik som hobby, att lägga några tusen per år på sin hobby är relativt sätt en väldigt billig hobby. Kan ju säga att gillar man bilar så kan man lätt tappa vad en okej speldator kostar varje månad bara i värdeminskning. Vad kostar det inte om man har resor som hobby? Skidåkning? HiFi ljud? Klockor?

Man behöver inte uppgradera varje år heller om pengarna inte finns, men även om man gör det är det relativt billigt jämfört med många andra sysselsättningar som folk har.

Jag är snarare sagt förfärad över hur billigt mer eller mindre allt har blivit idag vilket bidrar till överkonsumptionen av våra resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Olle P:

* Grovt räknat hälften av all nybilsförsäljning är tjänstebilar (kommer inte ihåg om det var en eller två tredjedelar).

* Nybilsförsäljningen utgör en ganska liten del av det totala antalet bilaffärer, så det är helt klart att de flesta köper begagnat.

De säljs till privatpersoner, används sedan ett eller ett par år innan de säljs begagnade till en annan privatperson (möjligen via en bilfirma som mellanhand).

Det blir ganska motsägelsefullt, tycker du inte ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det blir ganska motsägelsefullt, tycker du inte?

Jag förstår inte alls vad du ser som motsägelsefullt.
Om man skulle göra en undersökning med alla privatpersoner som äger bil i Sverige i dag och ställa frågan "Köpte du bilen ny eller begagnad?" så är en förkrossande majoritet inköpta i begagnat skick.