Permalänk
Medlem

1151 v1 och 1151 v2

Den CPU jag använder just nu är en i7 6700K. Moderkortet som processorn sitter i är MSI z170M Mortar. Eftersom det var ett tag sedan jag rotade runt bland processorer och moderkort så önskar jag få klarhet i vad skillnaden mellan socket 1151 v1 och v2 är. OCH kan jag använda min processor i både v1 och v2?

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

Du har v1 d.v.s gen 6 och 7, dessa passar inte med v2 som är för processorer ur gen 8 och 9

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

LGA 1151 v1 och v2 är fysiskt sett samma, men i praktiken kan du se dem som helt separata socklar. D.v.s. processorer för v1 passar endast v1-moderkort, och samma med v2. MSI har för övrigt en lista över kompatibla processorer, om en processor inte finns med på den listan så fungerar den nästan garanterat inte med ditt moderkort.

Om du funderade på att uppgradera så har du alltså redan en av de bästa processorerna som passar till ditt moderkort, den enda som är bättre är i stort sett bara 7700K som inte är nämnvärt mycket bättre än din 6700K.

Permalänk
Medlem

du kommer INTE kunna använda 1151 v2. 1151 v2 är x3xx (t.ex. Z370) styrketsen. denna funka endast med 8xxxx och 9xxxx serien av core processorerna.
rent physisks är dem exakt samma men intel har dragit en fulling och ändrat pin layouten. så du funka ite med 6xxx och 7xxxx processorer på x3xxx styrketsen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du har v1 d.v.s gen 6 och 7, dessa passar inte med v2 som är för processorer ur gen 8 och 9

Skrivet av perost:

LGA 1151 v1 och v2 är fysiskt sett samma, men i praktiken kan du se dem som helt separata socklar. D.v.s. processorer för v1 passar endast v1-moderkort, och samma med v2. MSI har för övrigt en lista över kompatibla processorer, om en processor inte finns med på den listan så fungerar den nästan garanterat inte med ditt moderkort.

Om du funderade på att uppgradera så har du alltså redan en av de bästa processorerna som passar till ditt moderkort, den enda som är bättre är i stort sett bara 7700K som inte är nämnvärt mycket bättre än din 6700K.

Skrivet av Bernd_P1:

du kommer INTE kunna använda 1151 v2. 1151 v2 är x3xx (t.ex. Z370) styrketsen. denna funka endast med 8xxxx och 9xxxx serien av core processorerna.
rent physisks är dem exakt samma men intel har dragit en fulling och ändrat pin layouten. så du funka ite med 6xxx och 7xxxx processorer på x3xxx styrketsen.

Tack!
Vad jag är ute efter är ett nytt moderkort i formfaktorn ITX. Det finns ganska få som är ITX och v1. Men då vet jag. Tack så mycket för era svar!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NjoelN:

Tack!
Vad jag är ute efter är ett nytt moderkort i formfaktorn ITX. Det finns ganska få som är ITX och v1. Men då vet jag. Tack så mycket för era svar!

Ett enkelt sätt att se vilka LGA 1151-moderkort som (inte) funkar är att kolla styrkretsarna. Är det något i 100- eller 200-serien (ex. Z170 eller Z270) kan de användas med Core 6000- och Core 7000-processorer. Har det styrkretsar i 300-serien (ex. Z370) är det Core 8000- eller kommande Core 9000-serien av processorer som gäller.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Uppgradera ett Maximus VIII Ranger Rev.1.xx

Hejsan!

Behöver hjälp med att uppgradera min dator för nya spel typ Horizon Zero Dawn och Death Stranding m.fl. Det var ett tag sedan jag öppnade datorn nu så jag skulle behöva lite experthjälp med vad som är gångbart.

Om jag behåller moderbordet.. vad ska jag köpa för att ligga lite i framkant för nya krävade spel?

// Krille

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;

Permalänk
Medlem
Skrivet av cristos:

Hejsan!

Behöver hjälp med att uppgradera min dator för nya spel typ Horizon Zero Dawn och Death Stranding m.fl. Det var ett tag sedan jag öppnade datorn nu så jag skulle behöva lite experthjälp med vad som är gångbart.

Om jag behåller moderbordet.. vad ska jag köpa för att ligga lite i framkant för nya krävade spel?

// Krille

Du tjänar inte mycket på att köpa en ny processor som passar ditt moderkort då hela plattformen är föråldrad. Rekommenderar att du köper helt nytt moderkort och processor.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@FZL: Okey! Det är på det viset, jag anade väl det. Kollade in lite vad dagens grafikkort kostar, de som är lite klös i, och jag tror inte att jag är beredd att lägga så många slantar på dessa.

Tack för ditt ärliga svar!!

// Krille

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;