Köphjälp - Uppgradera till AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009

Köphjälp - Uppgradera till AMD

Hej!

Har nu suttit på min burk sedan 2013 med mindre uppgraderingar under åren. Har tänkt uppgradera större delen av datorn.
Det enda jag tänkt behålla är SSD och GPU. Har tänkte gå över från Intel till AMD och har läst och letat runt en hel del senaste dagarna.

Jag har plockat ihop en korg som någon gärna får kolla och komma med input på. https://komponentkoll.se/bygg/SyFjG

Jag är främst osäker på om dessa minnen och moderkort passar bra ihop, kan gå upp/ner 1-2k om det ger bättre prestanda/kr.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

De bör funka fint och 3200MHz mår Ryzen bra av.
Vill du vara extra säker på exakt rätt modell så kan du finna lista med moduler som är "officiellt" testade här.

https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PRO#suppo...

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av inquam:

De bör funka fint och 3200MHz mår Ryzen bra av.
Vill du vara extra säker på exakt rätt modell så kan du finna lista med moduler som är "officiellt" testade här.

https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PRO#suppo...

Jag försökte leta där men hittade inte den produktnyckel dessa minnen hade på inets sida. Vet inte om jag är dålig att leta eller om de kanske inte stöds :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Pitepalt:

Jag försökte leta där men hittade inte den produktnyckel dessa minnen hade på inets sida. Vet inte om jag är dålig att leta eller om de kanske inte stöds :S

Jag kan inte heller hitta dem i MSIs lista. Det betyder inte att de inte stöds, bara att MSI inte testat just de minnena. Sannolikt kommer det inte vara några problem, det var mest första generationen av Ryzen som var väldigt petiga med minnen i början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av perost:

Jag kan inte heller hitta dem i MSIs lista. Det betyder inte att de inte stöds, bara att MSI inte testat just de minnena. Sannolikt kommer det inte vara några problem, det var mest första generationen av Ryzen som var väldigt petiga med minnen i början.

Okej, tack för info!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Något att tänkta på är att Eclipse P400 har rätt dålig kylning. Har ett sånt själv så jag vet vad jag pratar om :P. De medföljande fläktarna är inte heller speciellt bra. Jag kör 2st Noctua P14 som insug framtill och 1 Noctua S12 som utblås baktill, det funkar OK men jag har å andra sidan inte speciellt kraftfull CPU, med en 2700x skulle jag nog också montera en till fläkt som utblås i toppen.

Frontpanelen blockerar till en hög grad luftflödet, det går att "ful-lösa" till viss del genom att montera bort dammfiltren upptill och nertill samt också plastgallret upptill utan att för den skull förstöra utseendet eller ljuddämpnings egenskaperna. I detta fall rekommenderas dock att köpa till någon form av dammfilter som du kan montera direkt framför insugsfläktarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av hg:

Något att tänkta på är att Eclipse P400 har rätt dålig kylning. Har ett sånt själv så jag vet vad jag pratar om :P. De medföljande fläktarna är inte heller speciellt bra. Jag kör 2st Noctua P14 som insug framtill och 1 Noctua S12 som utblås baktill, det funkar OK men jag har å andra sidan inte speciellt kraftfull CPU, med en 2700x skulle jag nog också montera en till fläkt som utblås i toppen.

Frontpanelen blockerar till en hög grad luftflödet, det går att "ful-lösa" till viss del genom att montera bort dammfiltren upptill och nertill samt också plastgallret upptill utan att för den skull förstöra utseendet eller ljuddämpnings egenskaperna. I detta fall rekommenderas dock att köpa till någon form av dammfilter som du kan montera direkt framför insugsfläktarna.

Okej, kan va bra att veta. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009

Hej igen!

Nu har jag beställt grejer. Det blev följande:https://komponentkoll.se/bygg/LoRCl

Något jag ser nu i efterhand är att de minnen jag beställt heter "unbuffered", kommer detta ha någon betydelse? De hade fått bra betyg och någon hade skivit att det inte var några problem att köra dem i 3200 så därför valde jag dem.

Bytte även ut chassit till ett med mer luftintag för att kunna hålla temperaturen lägre.

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Pitepalt:

Något jag ser nu i efterhand är att de minnen jag beställt heter "unbuffered", kommer detta ha någon betydelse?

I princip allt RAM-minne för desktop-PC:er är unbuffered.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av pv2b:

I princip allt RAM-minne för desktop-PC:er är unbuffered.

Okej, tack för info!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Skulle personligen nabbat det sista exet av dessa, men annars ser det bra ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av jokelh:

Skulle personligen nabbat det sista exet av dessa, men annars ser det bra ut.

Skillde sig en hundring prismässigt, skulle hellre betalat mer för att slippa blinkande saker och lagt på den här i efterhand https://www.clasohlson.com/se/Discolampa-LED/36-6701

@pitepalt: kika prestandan på dom olika diskarna i evo serien (M2 nvme), mindre disk sämre prestanda , 256 låg långt under övriga diskar . I verkligheten lär du inte märka någon skillnad, jag valde i alla fall 512'an, tycker också att 256 är för lite utrymme. https://hothardware.com/reviews/samsung-ssd-970-evo-and-pro-r...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2009

@lappen81: Okej, ja det var ju väldigt stor skillnad där. Men prislappen är ju lika stor också. Ska bara användas som boot disc, har en 500gb ssd samt 1tb mekanisk som jag ska sätta i burken också.