Tappar anslutning under korta perioder [Telia/Win10]

Permalänk
Medlem

Tappar anslutning under korta perioder [Telia/Win10]

Hej.

Har under en längre tid haft problem med att jag tappar internet i ca. 10-15 sekunder. Detta inträffar upp till 2-3 ggr. per timme. Ibland kan det rulla på i flera timmar utan problem. Jag märker det genom att twitchstreamen laddar eller att jag laggar i spel.

Syns ingenting i routerns logg och problemet kvarstår när jag är direkt ansulten till fiberlådan. Har varit i kontakt med telia som inte ser några problen i sina loggar. Jag har ingen annan dator att testa med men har installerat nån nätverksapp som bevakar uppkopplingen i telefonen och där verkar det inte vara några problem efter 2 timmars testande. Telia vill skicka ut tekniker för felsökning men det känns ju som att problemet ligger i datorn? Har googlat lite på win 10 och uppkopplingsproblem men inte hittat något matnyttigt förutom nån win 10 uppdatering som bör vara installerad. Kollade, och det var den.

Någon som har några tips?

Edit: Glömde nämna att jag bytt samtliga nätverskablar.

Permalänk
Medlem

Ja, dra ner pingplotter och kör mot dels en extern address (typ google.se) kör även en tracert i cmd mot google och pinga telias sista switch (lägg upp tracert här så kan vi hjälpa till om du är osäker) dra även ut all utrustning förutom din dator för att se. Kör detta en dag eller två.

Varit hemma hos folk med liknande fel tidigare, ibland fel på lan ibland media omvandlare ibland på station.börja med stegen ovan så får vi se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem

Det behöver ju inte ens vara ett fel på nätverket eftersom det lika gärna kan bero på servern , du bör börja med att ta reda på om det ens är nätverksproblem genom att pinga flera olika ställen för att få en bild på vad som händer.
Pinga tex servern, din router, operatörens gateway och nått stabilt på nätet typ ping.sunet.se och Google för att se var det stoppar upp när du upplever problem
Smidigt program för att pinga många ställen >
https://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Har nu kört pingInfoView och just nu inträffade ovan nämnda problem. Nätverket gick ner (spel/twitch) under 10-15 sekunder. I bifogad bild ser ni mina inställningar samt vilka adresser jag pingar. Inget verkade reggas i loggen (0 % failed). Känns som det är något i Windows 10 som spökar. Tankar?

Edit: Ingen router inkopplad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kraknoff:

Hej igen.

Har nu kört pingInfoView och just nu inträffade ovan nämnda problem. Nätverket gick ner (spel/twitch) under 10-15 sekunder. I bifogad bild ser ni mina inställningar samt vilka adresser jag pingar. Inget verkade reggas i loggen (0 % failed). Känns som det är något i Windows 10 som spökar. Tankar?

Edit: Ingen router inkopplad.

http://www.bilddump.se/bilder/20181016000942-217.210.128.162.png

Resultatet säger i alla fall inte med säkerhet att problemen beror på nätverket, du verkar ju få svar på ping och det enda som skulle kunna påverka är om du pingar för sällan men nått ping borde ha inträffat samtidigt som du upplevt problem.
Sannolikheten är alltså stor att problemen beror på nått annat än nätverket

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade liknande problem med mitt telia för några månader sedan, det visade sig att spänningen från nätadaptern till fiberconvertern var ostabil , så den låg och klippte i tid och otid, det började med drops några ggr i månaden tills att internet inte funkade alls under flera dagar. då telia kollade linan från sitt håll så funkade allt givetvis.
Nu med ny adapter så rullar det på igen som det brukar med telia. Creds till duktiga tekniker som kom ut och kollade.
Mvh Snabben

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Ska lämna lite uppgifter till telia som sedan skickar ut tekniker. Tänkte först stämma av läget med er. Har kört utan router ett tag och kan inte se några problem varken i dator eller när jag pingar. Jag ser ju att twitch laggar till men pingplotter visar inga konstigheter. När jag spelar är det som att inga kommandon skickas men att jag tar emot data från servern. Mycket märkligt. Måste vara något hårdvarurelaterat problem, antingen fiberkonverterare eller dator.

Skickades från m.sweclockers.com