Stiligare vattenkylning med akrylrör – Frida visar hur det går till

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Ni nämnde inte vilken typ av vatten som användes till vattenkylningen. Tar folk kranvatten så kanske det inte blir så bra.

Den här artikeln hänvisar till en annan guide när det gäller grunderna, vilket kylvätska får tillhöra. Ta en titt här: https://www.sweclockers.com/artikel/24940-guide-kom-igang-med-vattenkylning/4#content

Samma gäller exempelvis att undvika att blanda metaller.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Första gången för mig som vattenkylning verkar spännande och rentav ett alternativ. Matgeek grejen funkade inte riktigt. Här får man också något helt annat än en skrikig Linus Sebastian som brukar vara gängse kring ämnet!

En jämn, mjuk och lugn guide som denna fick åtminstone mig att behålla intresset genom hela klippet. Personligen uppskattade jag musiken.

@Zoyadog Bra insats. Med bättre kameravana kommer jag jag uppleva samma lugn och harmoni hos dig som jag gör med Jonas. Ni är båda väldigt behagliga att lyssna på. Fredagspanelen kanske?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Proffsmoddare

Bra guide! Ett till tips är att införskaffa en sån här:

Smidigare än att fila fasning på rören.
Finns exempelvis hos EKWB, Tube Reamer

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla snyggt med Akrylrör, själv sitter man kvar på luft men är bra sugen på att gå över till vatten... får la bli när man väl uppgraderar

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Hur hållbart är det med akrylrör vs fasta lösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Frida 🥐

Oj, här hade det trillat in en hel del kommentarer! Tackar till er som tittat och kommenterat. Kul att så många uppskattade videon

Och till er som noterat att jag var nervös på videon, jag var jäkligt nervös! Är dock nöjd med min insats med tanke på att jag vägrade ställa mig framför en kamera för inte alls så länge sen... Nu är jag dock taggad på att göra fler filmer!

Verkar som att många är intresserade av att se en nybörjarguide på kopparrör! Det skulle absolut vara en bra uppföljare till den här guiden och det är verkligen något jag vill göra så fort tillfälle ges.

Skrivet av kirayatail:

@Frida: Jag hade velat göra en videoguide med er om kopparrör, kanske med lite olika metoder och stilar. Tveksam till om jag fixar det själv, men som ett samarbete med er på Geeks hade ju varit toppen. Låter det som en kul grej så hör av er, så hittar vi på något!

Kul idé! Skulle vara kul att göra något form av samarbete. Jag kontaktar dig

Skrivet av Mr_Lazy:

Grymt jobbat @Frida, hur mycket drag är i det i varmluftspitolen? Jag har en hemma där man kan justera värmen, vad ska jag ställa in den på?
Var får jag tag på den där blåa ormen?

Skrivet av kirayatail:

Silikoninlägget finns att köpa där du hittar vattenkylningsprodukter. Vill minnas att EKWB hade ett kit med inlägg och såg i sin webbshop, bland svenska återförsäljare så finns det hos Inet exempelvis.

Glöm inte att kolla innerdiametern på röret och matcha med diametern på inlägget.

På modellen jag hade (2 000 W) fanns det tre lägen, jag körde på den andra som ska vara runt 350 grader celsius.
Böjningsinlägget finns där @kirayatail nämnt, bland annat på Inet.

Skrivet av Tip Top:

Jag har alltid hört att man ej skall kyla ner rören efter vämning . Jag gör alldrig det i mina byggen, man kan blåsa på det tills det är svalt men så snabb kylning förklenar rören , Roligt med lite nya typer av videos här med, mer sånt det släpper med nerverna efter tag

Intressant! Har alltid fungerat att kyla ned med vatten för mig. Kan vara annorlunda beroende på vilket material man använder. Får undersöka det närmare

Skrivet av timpelay:

Bra guide! Ett till tips är att införskaffa en sån här:https://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/1600x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/0/1/0121_ek_tubereamer_side_vr_db.jpg

Smidigare än att fila fasning på rören.
Finns exempelvis hos EKWB, Tube Reamer

En sån här kan vara smidig! Anledning till att jag inte använda den i guiden är för att den inte rekommenderas att använda för PETG, och jag ville gärna att guiden skulle kunna appliceras på båda material.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Finns det så mycket att utveckla på "bra gjort"?
Det är skillnad på "dåligt" och "Det här var inte bra, detta här var vad jag tyckte kunde förbättras (en eller flera anledningar)"

Varför skulle det inte finnas något att utveckla på ”bra gjort”?

Vad man tycker är bra går ju också att utveckla lika mycket som man kan utveckla något man tycker är dåligt.

Detta kan ju skapa en falsk bild av vad folk faktiskt tycker.

Permalänk
Proffsmoddare

Grym guide! Mera sånt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fan, nu blev man ju sugen på rör istället för slang som jag kör nu
Frågan är vad man ska säga till frugan...
jo du vet att, mjo dom där slangarna du ser där i datorn måste bytas för att... ehhh jo dom måste verkligen det.. dom har slutat fungera och ja, så ska det inte vara.. bäst jag köper rör och ingen slangskit, du vet..

O jag som just kommit undan med två nya slutsteg till bion..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Fan, nu blev man ju sugen på rör istället för slang som jag kör nu
Frågan är vad man ska säga till frugan...
jo du vet att, mjo dom där slangarna du ser där i datorn måste bytas för att... ehhh jo dom måste verkligen det.. dom har slutat fungera och ja, så ska det inte vara.. bäst jag köper rör och ingen slangskit, du vet..

O jag som just kommit undan med två nya slutsteg till bion..

Bara hävda att med nya uppdateringen så är inte flyttalen kompatibla med flödeskondensatorn, så du måste skaffa raka rör om inte modermodemet ska fastna i vinkelvolten

Har du redan vattenkylning så är det ju bara nya fittings och själva röret som behövs, med lite tur kommer du undan under tusenlappen.

PS. Lite skattjakt, hitta referenserna i undanflykten

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Jättetrevligt att se videos som väcker inspiration och som inte kräver dyra fancy verktyg utan som många lätt har tillgång till. Jag själv tillhör folket som hobbyhantverkar och att se en guide där man själv jobbar fram och anpassar efter sitt egna bygge är ett stort plus!

Frida förtjänar stor cred för att ha en approach där det visas exakt hur det görs så det blir supersimpelt att förstå. Att ha guider där det inte krävs externa länkar och där man känner att det behövs mer djupdykande läsning är superbra.

Ett tips är att skapa framtida material med denna video i åtanke och så småningom bygga på en samlad plats för vattenkylningsvideos, likt som Laxpudding har gjort med bildanslutningar. Man kan altid lära sig mer och det gör det lättare att sprida och väcker mer inspiration hos andra!

Go Geeks!

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Container:

Jättetrevligt att se videos som väcker inspiration och som inte kräver dyra fancy verktyg utan som många lätt har tillgång till. Jag själv tillhör folket som hobbyhantverkar och att se en guide där man själv jobbar fram och anpassar efter sitt egna bygge är ett stort plus!

Frida förtjänar stor cred för att ha en approach där det visas exakt hur det görs så det blir supersimpelt att förstå. Att ha guider där det inte krävs externa länkar och där man känner att det behövs mer djupdykande läsning är superbra.

Ett tips är att skapa framtida material med denna video i åtanke och så småningom bygga på en samlad plats för vattenkylningsvideos, likt som Laxpudding har gjort med bildanslutningar. Man kan altid lära sig mer och det gör det lättare att sprida och väcker mer inspiration hos andra!

Go Geeks!

Roligt att budskapet kom fram! Ville verkligen göra en guide som inte vänder sig till de som redan är insatta, eller dom som redan har massor av avancerade verktyg.

Har en ambition om att bygga upp en kunskapsbas runt ämnet precis som du skriver. Make watercooling great again

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Otroligt fin guide! Inget fel på musiken heller!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@kirayatail:

Haha, tackar för tipsen.
Som du säger så blir det inte jättedyrt att byta till rör. Har redan allt på plats med vattenkylning.
Tänker däremot på när jag står och värmer rör vid köksbordet. Den blicken

Typ, -va fan har du nu hittat på..
-ehh jo men.. jag bara kollar lite och ja.. du vet.. måste liksom laga lite här och... ja, du vet den där fluxkondensatorn....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var bland Frida första egna videos. Öva på det blir bättre varje gång.

Kritik:
Tycker videon var klipp lite dåligt, då vissa sektioner var långa ut utdraget. Mitt tips är att fylla ut med tal om vad man bär tänka på vid varje moment. Finns inte så mycket att att prata om ge tips på bra popcorn eller vad som istället för att spela musik.

Bra första försöka betyg: Bra video!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@kirayatail:

Haha, tackar för tipsen.
Som du säger så blir det inte jättedyrt att byta till rör. Har redan allt på plats med vattenkylning.
Tänker däremot på när jag står och värmer rör vid köksbordet. Den blicken

Typ, -va fan har du nu hittat på..
-ehh jo men.. jag bara kollar lite och ja.. du vet.. måste liksom laga lite här och... ja, du vet den där fluxkondensatorn....

Haha! Oj vad jag kan se det framför mig xD

Nästan som taget ur en sitcom med namnet "Talk nerdy to me" om vad som händer när den stereotypa datornörden 'växer upp' och skaffar familj. 5/5 would watch again.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

En svensk Natalie Portman som bygger vattenkylning. Vad mer kan man behöva se?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Mattecoach

@Zoyadog:

Grym video!
Har aldrig gett mig på custom vattenkylning själv, men blev inspirerad av det snygga bygget! Keep it up.