Chromecast utan internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem

Chromecast utan internetuppkoppling?

I väntan på att jag ska få internetuppkoppling har jag satt upp mitt nätverk här hemma, men utan koppling mellan router och internet.

Till routern har jag till exempel kopplat:
Synology NAS med media på
NUC med Plex Server

Till min TV har jag kopplat en Chromecast Ultra
När jag ska casta plex till chromecast dyker det upp ett oväntat problem: Chromecast verkar inte gå att konfigurera utan internetuppkoppling (eller så gör jag bara fel). På TV:n står det:

"_Chromecast_ är ansluten till _routern_, men kan inte ansluta till internet".

Jag vill ju bara strömma från det interna nätverket. Går inte det att fixa med chromecast?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

det går inte med chromecast, då den styrs från en annan server.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Går det använda en Google Chromecast Ultra HDMI-
"Puck" med endast en Samsung 2016 A3 mobil som
internetkälla/router (inget annat internet i boendet)
och kontroll mm för titta tex på YouTube-TV i min ca
8 år gamla Samsung 55" 8005 Smart-TV?

Det verkat finnas flera olika bud om detta - tex säger
Kjell & Co då man frågar dem det ej går men å andra
sidan kan man hitta info på webben det går ... .

MVH

Permalänk
Medlem

Har gjort något liknande men behövde 2 telefoner, bara 1 behöver internet.

Gör ena mobilen med internet till en hotspot.
Anslut till Chromecasten med den mobilen utan internet.
Kör setupen med hotspot uppgifterna och glöm inte att aktivera gästnätverk.
Stäng av hotspot och använd internet mobilen att casta med men använd guest funktionen.

Fick det att fungera innan ändringen att det nu krävs Google konto, det kanske ställer till det. Alternativt köp en Miracast produkt och spegla mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill ju bara strömma från det interna nätverket. Går inte det att fixa med chromecast?

Problemet som blir är att spelarna som laddas i Chromecasten finns någonstans på internet, YouTube splashen och spelaren laddas från youtube.com, Plex laddar från nån sida på plex.tv.

-------

Jag har aldrig behövt använda två telefoner.

1) Koppla i chromecast i tv.
2) Start google-chromecast-config-appen.
3) Knappa i manuellt vilket SSID och lösenord du ska använda. Detta ska vara samma som du har på telefonen när du slår på internet delning.
4) Spara inställningarna.

Nu kommer chromecasten försöka ansluta mot ett SSID som för stunden inte finns, det är ok. Gör så här.

5) I mobilen, gå in under wifi och leta rätt på Chromecastens SSID och se till att du tar bort den ur listan på SSID'n som telefonen minns. (long-press -> Glöm, funkar för mig). Du gör detta för att du inte ska hamna i en evighetsloop där telefonen försöker vara AP och samtidigt kopplar upp sig mot Chromecastens konfig-wifi, det kan bli lite wonky om man inte tar bort det SSID't är min erfarenhet.
6) Slå på internet delning på telefonen.

Nu finns det stor risk att Chromecasten redan har gett upp på att söka efter det SSID som du knappat in, lugn bara lugn. endera väntar du typ 1min så kommer Chromecasten ha försökt ansluta igen och allt borde vara ok. Annars funkar den gamla godingen: starta om Chromecasten.

Nu är allt anslutet och funkar. Well, ibland så kan appar du haft igång sedan tidigare jäklas lite och inte hitta din CC som en enhet du kan Casta till, då brukar det funka för mig att helt sonika döda appen och prova igen.

Appar som alltid brukar funka(för mig):
YouTube
Netflix
Viaplay
Spotify

Appar som ibland bökar(för mig):
Plex
ComHemPlay

Lämnar inga garantier, men jag har aldrig behövt använda en extra telefon för det här. Och jag har inget internet i sommarstugan, och oftast när man drar till fjällen blir det till att internet dela på telefonen. så jag gör det här relativt ofta.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tack så mycket - det skall jag pröva.

Mvh