Kommer inte åt min server utifrån längre

Permalänk

Kommer inte åt min server utifrån längre

Hej,

Jag har under mer än 1 år tid kört med de inställningar jag gör nu både i router och i min server, och jag har alltid kunnat komma åt min server utanför mitt egna nätverk. Använder den tex för att kunna se plex när jag inte är hemma. Men nu helt plötsligt kan jag inte nå min server alls om jag inte är på mitt hemmanätverk.
Vet någon vad felet kan vara? Hur ska jag felsöka?

Kör Xpenology som OS om det hjälper något.

Har som sagt fungerat fram tills nu, så tycker det är konstigt att det bara la av.

Tack

Permalänk
Medlem

Du har inte möjligen fått nytt ip-nummer ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Du har inte möjligen fått nytt ip-nummer ?

Jag kollade precis, och jag har samma som tidigare!

Permalänk
Medlem

Kör själv xpenology. Har du kollat Plex appen i dsm att du har fjärråtkomst ? Att den har grön färg ?@Rickykling:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jag kollade precis, och jag har samma som tidigare!

Hur kolla du?
Ansluter du via ip och lagts över på CGNAT så funkar det inte.

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Kör själv xpenology. Har du kollat Plex appen i dsm att du har fjärråtkomst ? Att den har grön färg ?@Rickykling:

Den är röd, den har alltid varit grön förut. Om jag klickar att den ska försöka igen så blir den grön för tillfället bara, sen lägger den av igen..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Hur kolla du?
Ansluter du via ip och lagts över på CGNAT så funkar det inte.

Är det inte så enkelt att jag kan kolla på "Whatsmyip" eller liknande´? Eller syftas det på någon annan IP?

Permalänk
Medlem

CGNAT låter troligt. Vanligaste orsaken när det bara hipp som happ slutar fungera

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Är det inte så enkelt att jag kan kolla på "Whatsmyip" eller liknande´? Eller syftas det på någon annan IP?

Där ser du bara din externa ip och inte den du har mot routern, men har du samma wan ip i din router som en sådan sida visar ligger du inte bakom CGNAT.
Däremot om din wan ip är en annan än vad som visas på en sådan sida så är du bakom CGNAT och då måste du kontakta din isp och be att få en publik ip.
Ligger man bakom CGNAT har man en privat ip.

Permalänk
Medlem

Hur många ISPer håller på med CGNAT? Överväger inte Bahnhof längre pga detta. Bredband2 håller på med samma skit. Bytet från BBB blir mycket svårt. Verkar som Ownit fortfarande ger kunderna publika IP-adresser (plural)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drejjmit:

Hur många ISPer håller på med CGNAT? Överväger inte Bahnhof längre pga detta. Bredband2 håller på med samma skit. Bytet från BBB blir mycket svårt. Verkar som Ownit fortfarande ger kunderna publika IP-adresser (plural)

Skulle nog säga... alla (eller nästan iaf).

Där är brist på IPv4 adresser och de är ofta dyra i inköp. Företag kan ofta betala flera 100kr extra för varje publik IP per månad. De flesta ISPer kan dock leverera publik IP, till en liten kostnad. Tror jag betalar 20-25kr/mån för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drejjmit:

Verkar som Ownit fortfarande ger kunderna publika IP-adresser (plural)

Det stämmer!
5 publika IPv4-adresser för att vara specifik.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drejjmit:

Hur många ISPer håller på med CGNAT? Överväger inte Bahnhof längre pga detta. Bredband2 håller på med samma skit. Bytet från BBB blir mycket svårt. Verkar som Ownit fortfarande ger kunderna publika IP-adresser (plural)

Du kan få en fast IP-adress från Bahnhof, bara du mailar dem om det.
De har utfört begäran inom 24h när jag hjälpt kompisar med det.

Roten till problemen vi ser idag kan väl tillskrivas den extremt sega adoptionen av IPv6.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.