"Microstutter" i vartenda spel, även när man surfar eller ser på film...

Permalänk

"Microstutter" i vartenda spel, även när man surfar eller ser på film...

Detta håller på att göra mig galen, har börjat uppleva detta när jag spelar och vet verkligen inte vad det kan bero på. Har kollat så allt är uppdaterat, har lagt in Windows på nytt åtskilliga gånger, fragmenterat diskarna, formaterat om dem, sökt igenom datorn med tre olika AV, malware och inte funnit något.

Någon som är insatt i "microstutter" som kan ge en hjälpande hand?

Intel i7-8700k.
Asus GTX 1080Ti ROG.
16gb Corsair ram, 3200mhz, DDR4.
Asus Maximus Hero X.
Samsung 850 EVO, SSDx2 (Windows enskilt på ena disken)

Glömde lägga till PC
Permalänk
Entusiast

Som alltid i supporttrådar är fulla specifikationer A och O. Börja med det, så ser vi var vi hamnar.

Permalänk
Medlem

För klent med RAM?
Mekanisk hårddisk?

Du skriver ju inget om ditt system så det är svårt att komma med rekommendationer.

Permalänk

Missade att lägga till det i skrivande stund, nu är det tillagt.

Permalänk
Medlem

Kan vara flertrådfunktionen (HT) i CPU & även mellan CPU & GPU. I Nvidia-panel kan du stänga av flertrådfunktionen i spel gällande CPU-GPU. Alternativt stäng av programvara såsom MSI Afterburner, eller stäng av HT i spel.

Jag har haft det problemet.

Permalänk

@Datocc: Var exakt ligger den i Nvidias kontrollpanel?

Permalänk
Medlem

Vilken uppdateringsfrekvens kör du skärmen i?

Permalänk

@tellus82: Kör den i 144hz, testat att köra denna och en av mina andra skärmar som är låst till 60 och det är samma sak tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har du en Gsync / Freesync-skärm så aktivera det om du inte redan gjort det.

Permalänk

@siglolmic: Gör detta redan.

Permalänk
Medlem

Låter som att något spökar med g-sync, du ska absolut inte ha framepacing stutter med det igång och under inga omständigheter på skrivbordet eller vid filmtittande. Kör du något program som visar en overlay eller något? Är det en kass applikation så kan det låsa g-sync FPS på väldigt låga värden. Kör du g-sync för enbart full screen eller både FS och windowed? Om det sistnämnda så prova enbart FS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

@Datocc: Var exakt ligger den i Nvidias kontrollpanel?

Gå till "Globala inställningar" å bara sök efter trådoptimeringsalternativet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xXQuantinXx:

@tellus82: Kör den i 144hz, testat att köra denna och en av mina andra skärmar som är låst till 60 och det är samma sak tyvärr.

Trådstarten innehåller fortfarande inte fulla specifikationer (vilket jag alltjämt efterfrågar), men tack vare den information du nu gett om dina skärmar har jag ett förslag: Prova med bara en skärm ansluten till datorn.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du, haft det bra länge nu utan att ha lyckats lösa det. Extremt irriterande...

Permalänk

@tellus82: Det enda program som jag kan tänka mig är isa CAM, dock använder jag inte dess overlay. I spel brukar jag endast köra FPS-mätare som är inbyggda i plattformen.

Ska ta en titt på G-sync och se vad jag hittar.

Tack.

Permalänk

@pettiz: Ja det är väldigt irriterande. Uppdaterade du också nyligen till oktober uppdateringen av Windows? Skulle vilja säga att detta startade när jag uppdaterade till den versionen av Windows som jag nu tagit bort.

Permalänk
Medlem

Nej, detta har pågått i över ett år på min dator.
Jag har testat det mesta utan framgång, fick tipset om att testa installera Windows 7, men har inte orkat gå igenom den processen ännu.

Permalänk
Medlem

Om det har kommit med en windows uppdatering så kan du prova en runda med DDU & sen på med senaste drivarn igen, det låter dock för mig som att något låser g-sync vid låg uppdatering, jag vet att saker som fjärrskrivbord kan låsa g-sync vid låg fps men även en hel del andra saker, det går att undanta specifika program från att använda g-sync, lägg till programmet som en spelprofil i nvidia drivarn och välj sedan monitor refresh tech/skärmteknologi som fixed istället för g-sync eller ULMB. Fjärrskrivbord är en applikation jag undantagit, XBOX appen är en till man kan undanta om man nu inte strömmar från en xbox, andra appar som kan vara bra & lägga till är webbläsarn man använder.

Edit: kom på att det är rätt lätt att se om något låser fps på låga värden för g-sync om din skärm har en inbyggd fps visare för just g-sync.

Permalänk
Medlem

Var det inte något problem om man hade program som tex MSI Afterburner igång och kollade något med GPUn nyligen på Nvidia? Var väl microstutter man fick då så gick inte ha såna program igång och spela samtidigt. Kanske ngt sånt problem du har?

Så stäng av ev såna program.

Kör du senaste drivrutinerna så har jag iofs för mig att Nvidia åtgärdat problemet dock så borde inte vara det....men värt ett försök

Permalänk
Medlem

Hej! Börja med att kolla i bios så du kör minnena i rätt frekvens, alternativt bara välj XMP och hoppas på att det funkar.

Jag hade problem med microstuttering i allt, laddade hem programmet LatencyMon som många rekommenderade online. Kör programmet, klicka påa den gröna "play" knappen, låt det köra ett tag, om programmet i fråga visar att "Ditt system verkar ha problem med latency" så kika under driver fliken vilka drivrutiner som har högst execution time och liknande.

I mitt fall så var det wifi/bluetooth, ljud och nätverksdrivrutiner som låg förvånansvärt högt. Så jag avinstallerade allt sådant, startade om och installerade senaste versionerna, körde även DDU och avinstallerade mina grafikkortsdrivrutiner, startade om och installerade om. Kombinationen av detta har löst mitt problem.

Permalänk
Medlem

Kan möjligtvis vara relaterat till hårdvaruacceleration i programmen som du använder, t.ex webbläsaren, Steam, eller Discord. Själv så har jag känt att hårdvaruaccelerationen i Discord påverkar andra program negativt, men när jag inaktiverade det så blev allt som vanligt igen.