Problem: ”Wi-Fi har den egentilldelade IP-adressen 169.254.220.32 och kommer inte kunna ansluta till internet.”

Permalänk

Problem: ”Wi-Fi har den egentilldelade IP-adressen 169.254.220.32 och kommer inte kunna ansluta till internet.”

Hej,
Fick ovanstående felmeddelande imorse när jag gick in på datorn och har således inte tillgång till internet, samma problem med min Iphone osv. Har en D-Link DIR-809 router inkopplad i ett fiberjack.
Testat allting från att defaulta routern till att glömma nätverket osv men ingenting fungerar... vad kan jag göra?
Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

@Wanonymous:

Vad menas med "testat allting osv...". Jag antar att du testat att ansluta en dator direkt från uttaget i fiberkonverteraren till datorn för att på så sätt se om du får internet utan routern, men det framgår inte av posten.

Permalänk

@dannesthlm
Missade lite info. Har en MacBook Air och har ingen sladd som tillåter mig att koppla datorn direkt till fiberkonverteraren så har inte kunnat testa det... finns det någon annan metod för att testa om routern är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Meddelandet i fråga betyder att datorn inte får någon IP-adress av routern. Det kan bero på allt från att DHCP är avstängt (tveksamt då du factoryresettat routern...) till att det är något fel på WiFi-anslutningen (ibland kan detta uppstå när man matar in fel lösenord, datorn "tror" att den är ansluten medan den i själva verket inte är det. Tveksamt då du glömt nätverket och matat in lösenordet igen, om det inte är så att du matar in fel lösenord varje gång).

I det här läget så behöver du testa med en kabel direkt från datorn till routern för att se om det är ett WiFi-problem, titta på routerns konfigurationssida (kräver att du har en fungerande IP-adress först) och se om den får en IP-adress från internetleverantören, samt koppla in din dator direkt till fiberkonverteraren utan router.

Med en MacBook Air blir detta svårt om du inte har ett USB-anslutet nätverkskort du kan använda, eller en annan dator med Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanonymous:

@dannesthlm
Missade lite info. Har en MacBook Air och har ingen sladd som tillåter mig att koppla datorn direkt till fiberkonverteraren så har inte kunnat testa det... finns det någon annan metod för att testa om routern är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite off topic har jag svårt att förstå att Apple inte kan slänga in en nätverksutgång på sina Mac Air-datorer, tidigare vet jag att det funnits konkurrenter åtminstone, av andra märken i samma storleksklass där detta finns. Nej, du kan väl alltid gå in i statusen på routern och titta på anslutningen där, just nu har jag lite svårt att veta om det delats ut 169-adresser på det lokala nätverket eller (som det borde vara) att 169-adressen är den som tilldelats routern. Kommer du ens in på routerns gränssnitt? Hur fungerar din mobils anslutning mot routern?

Permalänk

@dannesthlm:
Har tyvärr inte särskilt stor förståelse för sånt här... Men får följande info gällande gränssnitt:
"Wi-Fi (en0)
Gränssnittsinformation
Maskinvaruadress: 34:36:3b:7c:0b:06
IP-adress: 169.254.220.32
Länkhastighet: 11 Mbit/s
Länkstatus: Aktiv
Leverantör: Apple
Modell: Trådlös nätverksadapter (802.11 a/b/g/n/ac)

Min mobil ger mig samma felmeddelande, jag är ansluten till Wi-Fi men ingen internetanslutning... Den ger mig följande info;
IP-adress: 169.254.140.139
Delnätsmask: 255.255.0.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanonymous:

@dannesthlm:
Har tyvärr inte särskilt stor förståelse för sånt här... Men får följande info gällande gränssnitt:
"Wi-Fi (en0)
Gränssnittsinformation
Maskinvaruadress: 34:36:3b:7c:0b:06
IP-adress: 169.254.220.32
Länkhastighet: 11 Mbit/s
Länkstatus: Aktiv
Leverantör: Apple
Modell: Trådlös nätverksadapter (802.11 a/b/g/n/ac)

Min mobil ger mig samma felmeddelande, jag är ansluten till Wi-Fi men ingen internetanslutning... Den ger mig följande info;
IP-adress: 169.254.140.139
Delnätsmask: 255.255.0.0

Visst finns det väl lite att prova, fast mest av allt är kablad förbindelse utan router prioritet 1. Du har dessutom mycket låg anslutningshastighet med det trådlösa nätverket enligt det du skrev, jag hade nog rekommenderat att köpa en ny router i runt 1000-kronorsklassen istället för en så pass "utdaterad" produkt som du har (som eventuellt dessutom kan orsaka problemet).

Permalänk

Du måste testa en dator direkt mot fiberkonvertern, lägg ner all annan felsökning innan du testat det. Stäng av routern när du testar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p