Precis börjat plugga. Behöver tips från Mac-användare.

Permalänk
Medlem

Precis börjat plugga. Behöver tips från Mac-användare.

Hej Sweclockers!

Jag har precis börjat studera datateknik. Jag använder mig utav en MacBook Pro 2012. Vi håller för tillfället på med C-programmering. Vi använder oss utav visual studios och programmerar i språk C. Visual studios verkar inte finnas för MacBook, i alla fall inte samma version som man har på skoldatorn. Har googlat lite på problemet och det verkar finnas appar för att kunna kompilera C från mac, men jag har inte lyckats få något att funka.

Laddade ner Xcode, men verkar som att den senaste versionen inte fungerar med C, laddade även ner något som heter Visual Studio Code, men det verkar mer ha samma funktion som ett textdokument.

Har ni några bra tips att dela med er? Vilka program ni använder er av för att kunna programmera i C från en Mac?

Tack på förhand!

Permalänk

@kepan13:

Stod inför samma problem som du har, installerade bootcamp för att köra windows parallellt och ha Visual Studio där, men det funkade inte.

Slöt med att jag kör all programmering i MacOS, där jag kompilerar i GCC genom terminalen som är inkluderat i xCode.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Visual studio finns till Mac och fungerar utmärkt, C går jättebra att kompilera och köra på Mac (troligen lättare än på Windows), se GCC.

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen skillnad på en windowsdator och en macdator. Man installerar inte såna program direkt på värddatorn utan man kör det virtuellt. Har du 8GB ram och inte supersnålt med lagringsutrymme så är problemet löst, visst du behöver en windowslicens men de kan du väl få gratis i skolan? En lite mer elegantare lösning för nördar är att slänga ihop en terminalserver som man kodar i.

Sedan visual studio finns det olika versioner av och jag ogillar att Microsoft döper olika program så snarlika så man blandar ihop dem. Denna Visual studio https://www.dustin.se/product/5011022417/visual-studio-profes...
Har väldigt lite med Visual studio code att göra. https://code.visualstudio.com/

Programmen ser och beter sig helt olika ut, man ska se dem som helt olika program. Webutvecklare brukar gilla codeversioner. Och för att vara tydlig, det handlar ej om att den första är en proversion av samma program utan det är 2st helt olika program.
*edit*
När jag läste datateknik före jesus födelse så hade vi introkurser. Där jag anser att virtualisering och dockers borde vara en sådan grund inom lite längre datatekniska program.

Ett studietips är annars använd samma program som skolan i så stor utsträckning som möjligt, detta leder till att ni kan fokusera på att lära er det ni ska lära er. Samtidigt kanske ni kan få hjälp av läraren. Det finns dock undantag om man är så extremt mycket bättre än övriga i skolan inkl läraren. Jag hade en sådan i klassen som fixade doktorstitel utan att knappt anstränga sig.

Permalänk
Medlem

Om du vill testa att köra Windows virtuellt i Mac OS kan du göra det med hjälp av vad du hittar på dessa två länkar.

VirtualBox 5.2.18 platform packages - OS X hosts
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Här kan du ladda ner en 90-dagars utvärderingsversion av Windows 10 - senaste release. (per idag 2018-10-14)
Windows 10 Enterprise, version 1809 | 64-bit ISO
https://software-download.microsoft.com/download/pr/17134.1.1...

Permalänk
Medlem

Det finns massor med open source IDE. Tex eclipse.
där kan du både skriva och köra koden med hjälp av en kompilator du väljer själv.
Det kanske är lite meckigare än visual studio att komma igång. men betydligt bättre och enklare än bootcamp eller virtuella maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av purjo88:

Det finns massor med open source IDE. Tex eclipse.
där kan du både skriva och köra koden med hjälp av en kompilator du väljer själv.
Det kanske är lite meckigare än visual studio att komma igång. men betydligt bättre och enklare än bootcamp eller virtuella maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Bottcamp och virtuella maskiner är superlätt, jag har fått pensionärer på en hembygdsförening att använda virtuella maskiner för att köra deras scanner år 2008. -Det fanns inga 64 bitars drivers som fungerade i Windows Vista. Det känns då att Datateknik programmet på KTH, Chalmers eller var TS läser bör klara av det pensionärer på hembygdsföreningar gjorde 10år innan.

Krångla med ett nytt IDE och göra det svårt och omständligt för läraren och en själv kan man göra. Hade jag varit lärare hade jag krävt att slutprojektet var konverterad till det IDE som ingick i kursen. I vissa programmeringskurser har man slutprov vid datorn.

Där gäller det två saker:
1: Man ska kunna allt man behöver kunna.
2: Man ska vara riktigt snabb, orsaken till att bara några få fick 5a när jag läste var att alla inte kodade tillräckligt snabbt. Och koda snabbt innebär att vara van med både språket och utvecklings miljön.
*edit*
Pensionärerna på Hembygdsföreningen skulle med deras virtuella maskin även ha usb kommunikation genom denna ner till välfärdssystemet där scannern satt. Det var inga konstigheter för dessa, alla där som skulle scanna bilder klarade sig av att hantera detta. Scannern skulle klara diabilder etc, jag tror en ny bra kostade 3000kr, vilket för dem var mycket pengar.

När jag läste Java så var valde lärare en inlämningsuppgift per vecka och läraren sa att det skulle likna det verkliga arbetslivet att ni får koda i precis va ni vill, men innan ni lämnar in ska ni ha konverterat programmet till en viss utvecklingsmiljö.

*edit2*
Så mitt råd är inget fel att pröva på andra utvecklingsmiljöer, men se till så att man av flera orsaker behärskar den skolan använder riktigt bra. (datortenta etc) Sedan kan man man kolla runt och pröva på andra. Men läser man ett datorteknisk program på gymnasiet eller senare så är virtualiseringen inget som ens var svårt för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Kör med en bra texteditor och kompilera med gcc eller cc.
Att köra virtuellt eller bootcamp för att köra visual studio känns fruktansvärt onödigt.

Nu vet jag iofs inte vilka stödfunktioner och automatgenereringar visual studio kan göra som gör det till ett vettigt val, men kör med en editor istället så tvingas du lära dig vad du sysslar med.

Permalänk
Medlem

Xcode fungerar alldeles utmärkt med C. Du behöver varken Windows eller virtuella maskiner...

Permalänk
Medlem

Håller med @Alpha60. Xcode ska funka utan problem. Inte ska du falla till Windows i VM när du sitter på en Mac. Hade ju dödat poängen lite...

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips, mycket intressant läsning! Lutar just nu mot en virtuell lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt CLion (https://www.jetbrains.com/clion/) och alla andra IDE:s från JetBrains. Sedan det kom har jag inte rört Visual Studio för C++/C. CLion (samt andra JetBrains produkters) IntelliSense är mycket bättre, åtminstone sedan senast jag använde Visual Studio för C++ för något år sedan. Gratis för studenter.

Permalänk
Medlem

https://code.visualstudio.com/

Använder på Mac på jobbet. Inga problem att använda.

Permalänk
Medlem

Visual studio (ej att förväxla med vs code) finns inte till mac (*) så vill du köra exakt likadant som i skolan så får du köra windows genom bootcamp eller vm. Teknologer kan ofta få gratis windows licenser via dreamspark, kolla med universitetet.

C kan du köra på i princip allt så att mecka in windows på macen är inte nödvändigt, men det kanske hjälper dig att följa kursen bättre.

* edit: verkar haft fel: https://visualstudio.microsoft.com/vs/mac/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Som @MrLamp säger, Jetbrains är helt underbart och har utvecklingsmiljöer för en hel uppsjö av språk. Hade valt det framför virtuella miljöer alla dagar i veckan. Går dessutom att registrera dig med din studentmail så får du kostnadsfri tillgång till deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Visual studio (ej att förväxla med vs code) finns inte till mac (*) så vill du köra exakt likadant som i skolan så får du köra windows genom bootcamp eller vm. Teknologer kan ofta få gratis windows licenser via dreamspark, kolla med universitetet.

C kan du köra på i princip allt så att mecka in windows på macen är inte nödvändigt, men det kanske hjälper dig att följa kursen bättre.

* edit: verkar haft fel: https://visualstudio.microsoft.com/vs/mac/

Du har rätt, skolan erbjuder alla dessa tjänster. Men problemet är att versionen visual studios for mac inte erbjuder C/C++, finns bara c# etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

https://code.visualstudio.com/

Använder på Mac på jobbet. Inga problem att använda.

Blev rekommenderad av en kompis att använda, men har aldrig fått det att fungera. Får så konstiga bugs som t.ex. "couldnt find <iostream>", är säkert lätt att åtgärda men jag har helt enkelt varit för lat.