Permalänk
Avstängd

En Micro PCI-E till PCI-E x16?

Hej! Tänkte se om man kan göra en liten mod på min bärbara dator jag har.

Om det är möjligt att slänga ut DVD-spelaren ur laptopen och använda utrymmet till att montera dit ett GT 1030 2GB på 30W (LP-kort) det får plats enligt mina beräkningar.

Men! Jag kan inte hitta riktiga Micro PCI-E till PCI-E x16 adapter..bara denna https://www.amazon.com/Extender-SinLoon-Flexible-Extension-PC...

Det måste vara vara en liggande PCI-E x16, dvs inget kretskort runt adaptern.

Här är grafikkortet https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329315

Jag kommer att ta bort I/O-plåten så det endast blir kylaren som tar en liten plats, men där fläkten hamnar kommer jag att borra upp ett hål och sätta en metallnät så att kylaren kan andas.

Frågan är om man verkligen kan slutföra detta? Dvs hur vet datorn vilken GPU den ska ta kraft ifrån? Man kan ju göra det via extern GPU, bara det jag ska inte ha den extern utan bygga in den i laptopen.

Just nu är det en HP DV3 4150SO, uppgraderad till en i5 560m, SSD och en 120W nätadapter.

Det kommer säkerligen inte att fungera men jag tar gärna emot synpunkter eller bättre lösningar. (Ett kul projekt som inte ger nåt egentligen, förutom ''jag lyckades'')

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert modda den där adaptern så länge det inte går ledningsbanor där. Och du kan ju i Windows välja vilket grafikkort som program skall prioritera (performance vs power save), dock så får du ingen bild på laptopens skärm när du kör det externa då det går igenom det andra kortet. Sedan så får du nog ett helvete att isolera grafikkortet så att inga metallbitar får kontakt med laptopens insida, samt att du riskerar att döda alltihop, dels pga att grafikkortet kräver nog mer ström än vad mPCIe klarar leverera, och dels för att grafikkortet inte får någon luft. Räcker ju inte att bara borra upp ett hål för fläkten, luften måste ju cirkulera så om luft sugs in så måste den ut någonstans och vice versa. Jag gjord ett liknande projekt men istället för att pressa in grafikkortet så körde jag kortet externt i ett egetbyggt chassi med egen nätdel och det funkade, dock så var prestandan sämre än med det inbyggda Geforce-kortet :).

Permalänk
Medlem

Antar att du tänker koppla in koppla in din PCI-e adapter där ditt trådlösa nätverkskort sitter idag?

I så fall kan du inte använda den kabeln för den är en vanlig PCI-e 1x slot till PCI-e 16x slot, ingen mini PCI-e som du är ute efter.
Utan det är en sån här du behöver: https://www.amazon.com/Mini-Express-Riser-Speed-Cable/dp/B017...
Det står att OCI-e 1x platsen är "edge-free", men om det betyder att den är open-ended, vilket gör att du kan koppla in den direkt på ditt grafikkort, utan moddning eller adapter, låter jag vara osagt.

Denna versionen har en open-ended anslutning för grafikkortet, men dock fel orientering annars: https://www.amazon.com/KNACRO-Mini-PCI-Extension-Cable/dp/B06...

Dock har du ett stort problem med denna setup, grafikkortet vill ha 12V någon stans ifrån, och mini PCI-e levererar bara 3,3 V (och eventuellt 5V), adaptern levererar 5V från ett USB uttag och kräver även någon annan form av 12V matning.

Sen är du nog även tvingad till att använda en extern skärm för att ens få någon bild, då frågan om hur du ens skall få bild från grafikkortet till skärmens interna kontakt är en annan nöt att lösa.

Permalänk
Medlem

Tänk på att bandbredden kan du inte förändra, ett 1x slot som kopplas till en x16 enhet kommer fortfarande bara ha 1x i bandbredd.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

@Lunilu: Visst är det så, men nu är det ett 1030GT vi talar om, så är det bara en PCI-e 2.0 port vi talar om så skall den lätt orka med det kortet med bara några få procents prestandaförlust skulle jag tro.
Titta gärna igenom dessa tester där de testa just hur skillnaderna är med sämre PCI-e länkpretanda: https://www.techpowerup.com/reviews/?category=Graphics%20Card...

Dock så testar ju de med högprestandakort, men det är ju bara det senaste testet med ett GTX2080TI där man ser någon större drop i prestanda när man har sämre länkhastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Du kan säkert modda den där adaptern så länge det inte går ledningsbanor där. Och du kan ju i Windows välja vilket grafikkort som program skall prioritera (performance vs power save), dock så får du ingen bild på laptopens skärm när du kör det externa då det går igenom det andra kortet. Sedan så får du nog ett helvete att isolera grafikkortet så att inga metallbitar får kontakt med laptopens insida, samt att du riskerar att döda alltihop, dels pga att grafikkortet kräver nog mer ström än vad mPCIe klarar leverera, och dels för att grafikkortet inte får någon luft. Räcker ju inte att bara borra upp ett hål för fläkten, luften måste ju cirkulera så om luft sugs in så måste den ut någonstans och vice versa. Jag gjord ett liknande projekt men istället för att pressa in grafikkortet så körde jag kortet externt i ett egetbyggt chassi med egen nätdel och det funkade, dock så var prestandan sämre än med det inbyggda Geforce-kortet :).

Aha, men om man inte kan använda den inbyggda skärmen på laptopen medan man kör med det ditmoddade grafikkortet.. då blir det inte så som jag hade tänkt mig, synd.

Då kan jag nog inte fortsätta med projektet, då det inte blir som jag hade tänkt

Tack för alla snabba svar!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.