Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Enligt spelmoddaren "Kaldaien" beror den höga processorbelastningen i Assassin's Creed: Odyssey inte på kopieringsskydd, utan istället på dålig optimering för PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Länka denna mod???

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Intressant...då borde Ubisoft själva släppa en fix på detta problem relativt snart om det var så lättfixat.

Men det är udda att man släppte genom det alls från första början också om det var så lättfixat för denna moddare...

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SCORPIUS:

Länka denna mod???

Förtydligade länken till modden i artikeln.

https://github.com/kaldaien/SpecialK/releases/sk_odyssey

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av JonasT:

Ni har säkert inte tänkt på att det vore kul med ett litet test med modden.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2004

Well well well.

"Reminder: SAM = Speed bump."
- GGTharos

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Ratatosk:

Ni har säkert inte tänkt på att det vore kul med ett litet test med modden.

Jag vill gärna testa det men får se när det går att göra. Några företag som bestämmer sig för att lansera produkter samma vecka...
Skulle vilja vänta tills utvecklarna fixar AMD-buggen också, men det kanske kommer ta för lång tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Men de hade minsann tid och resurser att lägg mikrotransakrioner i spelet. Blir inga fler spel från ubisoft med undantag för på rea.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, gtx 1080 msi gaming x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Då var det dags igen

Ska ju köpa spelat på torsdag. Men nu avvaktar man en bra tid fram över. Om jag ens köper spelet.

Har inte velat köpa serien på ett tag efter problemen med Assassin’s Creed Unity.

Men Assassin's Creed Origins var ju bra för mig.

Så får man höra detta nu. Man blir så trött på dessa problem. Sen ta 600 kr och mer för detta spel och sen sådana problem.

Nä Ubisoft. Nu gör ni bort er igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Bananen12:

Ska ju köpa spelat på torsdag. Men nu avvaktar man en bra tid fram över. Om jag ens köper spelet.

Har inte velat köpa serien på ett tag efter problemen med Assassin’s Creed Unity.

Men Assassin's Creed Origins var ju bra för mig.

Så får man höra detta nu. Man blir så trött på dessa problem. Sen ta 600 kr och mer för detta spel och sen sådana problem.

Nä Ubisoft. Nu gör ni bort er igen.

För mig flöt Origins utan problem, det gör Odyssey också. Har för mig att det är samma motor, så det känns logiskt.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Trist när det hela tiden utlovas att man minsann satsar på PC och att de älskar plattformen när man ideligen möts av dessa portningar som så uppenbart antingen gjorts på en kafferast eller utvecklats av inkompetenta personer.

Mest troligt är det kafferasten, alternativt att man överlåtit PC-porten till personer som enbart jobbat med konsol och inte kan översätta detta till PC. Om det tar en "random" moddare att hitta det exakta problemet och dessutom kunna avgöra att det är enkelt att fixa så säger det väl ganska mycket om hur mycket tid/kompetens som funnits.

Trist, men jag är inte förvånad. I framtiden skulle det inte förvåna mig om vi får vänta på PC-portar så länge som konsol kommer att vara en så pass dominerande marknad för spel.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Funkar bra för mig, inget lagg eller liknande iaf.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

@Defender:

Med datorn i din signatur 6800@4.6Ghz vore det konstigt om det du hade CPU-bottleneck problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

jag har märkt av att med en i5 4690k (på 4.2Ghz), 16Gb och ett Rx580 8Gb och en SSD så...

i 1080p med de flesta settings på High inkl anti aliasing, utom volumetric clouds som är på medium, så...

använder bara spelet 6Gb ram, men...

spelet flyter på "bra" rent "fps-mässigt" i 50-60fps, men...

så fort man sätter sig på en häst och ska springa genom värden så frys-laggar spelet typ var 10:e sekund med frame-spikes när det försöker strömma in resurser hela tiden. gryyyymt frustrerande.

Utom häst-problemet anser jag prestandan acceptabel. Gammal processor ja, men tråkigt ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2013

Samma problem som i Origins alltså, och underligt nog fanns det inte i tidigare titlar trots snarlik motor.. Vilket sammanträffande att det dyker upp när de börjar köra dubbla koperingsskydd med rykte om att strula en jävla massa.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Kenneth:

Jag vill gärna testa det men får se när det går att göra. Några företag som bestämmer sig för att lansera produkter samma vecka...
Skulle vilja vänta tills utvecklarna fixar AMD-buggen också, men det kanske kommer ta för lång tid.

Denna vecka har ni nog fullt upp.
Sant, tänkte inte på AMD-buggen, säkert några här som kommer att testa, ni får kanske tid senare när spelet patchat.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det är Ubisoft Kiev som gör PC-versionen. De har varit ansvariga för PC-version till många av Ubisofts spel. De borde kunna spelmotorn utan och innan. Konstigt om de gjort en miss på något som påstås av moddaren. Om det är en bugg borde de kunna fixa det i en patch.
https://uk.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Kiev

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

6600k som går i 4.6 hanterar spelet helt ok enligt mig, slowdowns ner mot 50 kan jag leva med i städer. Inga som helst problem med stutter eller frysningar av bilden. Så länge jag slipper det sistnämnda så är jag rätt nöjd. Spelet ser otroligt bra ut i mina ögon i alla fall.
1080ti är gpun.

I5 -6600k 4.4ghz MSI 980ti 6gb gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

6700K hade lite problem då alla kärnor kördes på 100% och proppen blev varm. Har inte det problemet med nuvarande då den är deliddad, och har även dragit ner volumetric clouds eller vad det nu heter. Det har frigjort några FPS, men jag ligger stabilt över 60fps och då det inte är något FPS så fungerar det alldeles galant.

Sällar mig till skaran som skulle vilja se lite siffror i en benchmark med modden inlagd.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Corsair Gaming Sabre Optical |
Windows 10 x64 Enterprise LTSC | Integritet.net

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Slängde in modden och startade spelet, flummade runt 3-4 minuter och körde lite båt, red och slogs med några random soldater. Absolut ingen skillnad, fortfarande samma sjuka frame drops som innan men man får ett skitfult UI-overlay av modden vid start.

Insåg en annan intressant grej; Anti Alias på OFF drar mer prestanda i både VRAM och GPU-kraft än Anti Alias på Low. 38 FPS på Low, 26 FPS på OFF. Förklara den om ni kan..?

Testar benchmark med och utan för att se om det syns där iaf.

Edit; Screensots blev svarta, vet inte om jag hade DX12 på eller om något annat jävlas men skitsamma - här är iaf jämförelsen, före är MED modden, efter är UTAN. Så modden gav mig -1 averagen -1 min och -5 max.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av trickeh2k:

Trist när det hela tiden utlovas att man minsann satsar på PC och att de älskar plattformen när man ideligen möts av dessa portningar som så uppenbart antingen gjorts på en kafferast eller utvecklats av inkompetenta personer.

De har dock iaf lagt tid på en rätt fantastisk meny och benchmarks för grafikinställningar, som skulle få många andra utvecklare att skämmas så lite verkar de satsa iaf...

Tycker även att konsolversionerna för många spel också har väldigt mycket barnsjukdomar nu för tiden, känns mer som att utvecklare är mer måna om att träffa deadline än att släppa färdiga spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003

@Masyve: Kan kanske vara att low AA nersamplar för att gröta ut bilden och på så vis göra någon form av ful-AA?

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2007

Efter att ha tittat på Digital Foundrys analys av PC-porten står det klart för mig att spelmotorn helt enkelt är förlegad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av sKRUVARN:

De har dock iaf lagt tid på en rätt fantastisk meny och benchmarks för grafikinställningar, som skulle få många andra utvecklare att skämmas så lite verkar de satsa iaf...

Tycker även att konsolversionerna för många spel också har väldigt mycket barnsjukdomar nu för tiden, känns mer som att utvecklare är mer måna om att träffa deadline än att släppa färdiga spel.

Känns som om den delen kräver otroligt liten tid att utveckla, men visst, det är absolut trevligt att det finns. Så är det, men så är det ofta ett stort spelhus i bakgrunden och de kan ju inte ösa pengar i all evighet eller missa viktiga releasefönster.

Det intressanta hade ju varit att få veta anledningen, är det studios som inte kan planera, ljuger de eller vad är problemet? Har svårt att se att det inte finns en utstakad plan från början. Nu är väl inget spel sig likt det andra, men det är ändå intressant att det mer är en regel än ett undantag att releaser skjuts upp på AAA-spel.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Enkelt att fixa, sätt allt på medium 900P lås FPS'en på 30 och ni har samma 'problemfria' upplevelse som hos konsolerna.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Enda "problemet" jag märkt är hur länge spelet tar på sig att starta efter man dubbelklickat på ikonen typ 2-3 minuter, men efter det så flyter spelet utan problem eller fryslagg.

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Assassins Creed Unity dramatisk återkomst

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av darrenj:

Assassins Creed Unity dramatisk återkomst

Njae. Prestandan var hyfsat kass i Origins också. Däremot Oddysey innehåller inte alls i närheten av samma buggar som Unity.

Skrivet av Masyve:

Slängde in modden och startade spelet, flummade runt 3-4 minuter och körde lite båt, red och slogs med några random soldater. Absolut ingen skillnad, fortfarande samma sjuka frame drops som innan men man får ett skitfult UI-overlay av modden vid start.

Insåg en annan intressant grej; Anti Alias på OFF drar mer prestanda i både VRAM och GPU-kraft än Anti Alias på Low. 38 FPS på Low, 26 FPS på OFF. Förklara den om ni kan..?

Testar benchmark med och utan för att se om det syns där iaf.

Edit; Screensots blev svarta, vet inte om jag hade DX12 på eller om något annat jävlas men skitsamma - här är iaf jämförelsen, före är MED modden, efter är UTAN. Så modden gav mig -1 averagen -1 min och -5 max.

https://i.imgur.com/dFerNXr.jpg

Med andra ord.... ubisoft snackar goja som vanligt?

Skrivet av trickeh2k:

Mest troligt är det kafferasten, alternativt att man överlåtit PC-porten till personer som enbart jobbat med konsol och inte kan översätta detta till PC. Om det tar en "random" moddare att hitta det exakta problemet och dessutom kunna avgöra att det är enkelt att fixa så säger det väl ganska mycket om hur mycket tid/kompetens som funnits.

Trist, men jag är inte förvånad. I framtiden skulle det inte förvåna mig om vi får vänta på PC-portar så länge som konsol kommer att vara en så pass dominerande marknad för spel.

Njae. Skulle inte kalla det en kass PC port eftersom både menyer, kontroller och diverse inställningar faktiskt pekar emot det eftersom de är bra. Prestandan däremot verkar vara ett problem och det är inte händelsevis ett port problem utan är antagligen flera lager av DRM som orsakar (oberoende av vad Ubisoft sitter och försöker påstå). De förnekade det ju även i Origins och det visade sig att crackade versioner av spelet hade betydligt bättre prestanda överlag vilket kan tas som belägg för just att diverse DRM-lager är orsaken till problematiken.

Skrivet av brillorm:

Efter att ha tittat på Digital Foundrys analys av PC-porten står det klart för mig att spelmotorn helt enkelt är förlegad.

Den har flertalet år på nacken så ja. Skulle nog vara fallet.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

@Xinpei:
Nej jagh uppleva Origins som buggig i början men mycket bättre senare. Handlade mycket om inställning efter uppdatering av spelet
Unity var KASS i början... jag förborkat Unity like an idiot!

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av darrenj:

@Xinpei:
Nej jagh uppleva Origins som buggig i början men mycket bättre senare. Handlade mycket om inställning efter uppdatering av spelet
Unity var KASS i början... jag förborkat Unity like an idiot!

Spelade Origins från dag ett och Oddysey från dag ett likaså. Även om de hade sina beskärda delar av prestandaproblem så var det inte i närheten av samma buggiga soppa som Unity var som var fullt av "gamebreaking" buggar så som att vissa zoner inte gick att beträda utan att spelet crashade. Samma sak gällde i Syndicate där vissa torn inte kunde klättras upp i för att spelet crashade direkt. Inget av detta har jag märkt i Origins eller Odyssey.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |