Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Insåg en annan intressant grej; Anti Alias på OFF drar mer prestanda i både VRAM och GPU-kraft än Anti Alias på Low. 38 FPS på Low, 26 FPS på OFF. Förklara den om ni kan..?

Tyckte också det var konstigt att AA Low gav en FPS boost gentemot Off men välkomnande den med öppna armar. Off verkade slänga på något sharpness filter som eventuellt kunde vara förklaringen till FPS tappet.

Skrivet av darrenj:

Assassins Creed Unity dramatisk återkomst

Skrivet av Xinpei:

Njae. Prestandan var hyfsat kass i Origins också. Däremot Oddysey innehåller inte alls i närheten av samma buggar som Unity.

Personligen upplevde jag enorm CPU användning i Unity kombinerat med att det var riktigt svårt att få spelet att flyta vid 4K pga dåligt med inställningar. Origins däremot har många fler inställningar vilket gjorde det möjligt att köra i 4K/60fps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Intressant...då borde Ubisoft själva släppa en fix på detta problem relativt snart om det var så lättfixat.

Men det är udda att man släppte genom det alls från första början också om det var så lättfixat för denna moddare...

Skickades från m.sweclockers.com

Pengar, pengar, pengar att tjäna.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Ska ju köpa spelat på torsdag. Men nu avvaktar man en bra tid fram över. Om jag ens köper spelet.

Har inte velat köpa serien på ett tag efter problemen med Assassin’s Creed Unity.

Men Assassin's Creed Origins var ju bra för mig.

Så får man höra detta nu. Man blir så trött på dessa problem. Sen ta 600 kr och mer för detta spel och sen sådana problem.

Nä Ubisoft. Nu gör ni bort er igen.

Funkar svinbra 60fps+ ultra på inte direkt nyaste CPU'n. Man ska inte göra en höna av en fjäder, köp du och njut av spelet

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Efter att ha tittat på Digital Foundrys analys av PC-porten står det klart för mig att spelmotorn helt enkelt är förlegad.

Och trots detta är det makalöst vackert och flyter på som fan? Det är så klart bara att avinstallera och starta ett upprop om att be företagen lägga max 36 månader på utveckling från idé till färdig produkt, krav på senaste tekniken inklusive bygga helt ny motorn från scratch och max 100 timmars vidareutbildning av ny teknik per år för utvecklarna. Ought to be good!

Nä men allvarligt, vad är problemet folk som inte spelat spelet upplever?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

@sCaz: Instämmer :). Fattar inte heller vad folk gnäller på. AnvilNext 2.0 är absolut inte "förlegad", däremot så är Assassin's Creed Odyssey dåligt optimerad. Inte så konstigt med tanke på leveranstakten från Ubisoft Quebec.

Är själv utvecklare, skulle vara spännande att titta på deras processer.

Förmodligen en kalkylerad strategi med. Vi har X1 antal potentiella konsolbönder som kommer köpa produkt Y. Samt X2 potentiella #PCMasterRace™ användare som kommer köpa produkt Y.

Om X1 är större med en magnitud av ca 1000. Vart lägger vi krutet ?

EDIT: Tycker AC:O är det vackraste och trevligaste RPG liret sedan Witcher 3. (60+ fps allt fluff på Max)

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
Jag ramlade genom golvet och försvann i någon virtuell mörker med Unity par gånger innan de massiva fixen kom

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Skulle inte kalla det en kass PC port eftersom både menyer, kontroller och diverse inställningar faktiskt pekar emot det eftersom de är bra. Prestandan däremot verkar vara ett problem och det är inte händelsevis ett port problem utan är antagligen flera lager av DRM som orsakar (oberoende av vad Ubisoft sitter och försöker påstå). De förnekade det ju även i Origins och det visade sig att crackade versioner av spelet hade betydligt bättre prestanda överlag vilket kan tas som belägg för just att diverse DRM-lager är orsaken till problematiken.

Får inte riktigt fram någon logik av detta, först säger du att det är en bra port baserat på menyer, kontroller (vad det nu innebär) och "diverse inställningar", sen när vi kommer till kärnan av det hela vilket är prestandan så är den kass. DRM-skyddet har inte Ubi gått ut och försvarat för det här spelet vad jag läst, utan det är en moddare som sagt att det inte är DRM-skyddet som är problemet, utan oerfarna kodare och som dessutom kan åtgärdas ganska enkelt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Får inte riktigt fram någon logik av detta, först säger du att det är en bra port baserat på menyer, kontroller (vad det nu innebär) och "diverse inställningar", sen när vi kommer till kärnan av det hela vilket är prestandan så är den kass. DRM-skyddet har inte Ubi gått ut och försvarat för det här spelet vad jag läst, utan det är en moddare som sagt att det inte är DRM-skyddet som är problemet, utan oerfarna kodare och som dessutom kan åtgärdas ganska enkelt.

Allt är inte svart och vitt. Det är inte en dålig port i sig utan den är bara dåligt optimiserad. Ett problem som funnits sedan Unity. Att det sedan inte är DRM-skyddet tror jag vad jag vill på... framförallt när moden som ska fixa detta inte alls fixar problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Pengar, pengar, pengar att tjäna.

Tester visar att modden inte hjälper någonting, moddaren har antagligen mest huffat och puffat för att få uppmärksamhet.

Många som sväljer uttalanden från enskilda personer på nätet bara det är saker de vill höra. Även Sweclockers är skyldiga som skrev en nyhet om detta utan att testa något själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Allt är inte svart och vitt. Det är inte en dålig port i sig utan den är bara dåligt optimiserad. Ett problem som funnits sedan Unity. Att det sedan inte är DRM-skyddet tror jag vad jag vill på... framförallt när moden som ska fixa detta inte alls fixar problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, jag förstår. För mig är dock definitionen av en bra port att allt lirar, inte att vissa saker är bra och andra mindre optimalt. Vi får väl se helt enkelt. Är det Denuvo de använder sig av och har de som andra för avsikt att plocka bort skyddet på sikt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Okey, jag förstår. För mig är dock definitionen av en bra port att allt lirar, inte att vissa saker är bra och andra mindre optimalt. Vi får väl se helt enkelt. Är det Denuvo de använder sig av och har de som andra för avsikt att plocka bort skyddet på sikt?

Denuvo plus VMprotect samt Uplays inbyggda DRM. Alltså tre DRM lager.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Denuvo plus VMprotect samt Uplays inbyggda DRM. Alltså tre DRM lager.

Fyra om du köper igenom steam

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova