Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Dell presenterar sin ultrabreda bildskärm U4919DW, som utmärker sig med en storlek på 49 tum och en upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Fan va nice, perfekt för musikproduktion

Skickades från m.sweclockers.com

Stationär: 4770K / 780 OC / 144hz ASUS
Laptop: MSI GT73VR TITAN - 144hz G-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Den hade jag kunnat tänka mig att jobba på utan problem.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG, mitt i smeten
Registrerad
Dec 2010

60Hz är bara för lite, efter att ha haft en 144Hz länge nu kan jag inte gå tillbaka till 60Hz även i desktop.

Jobbat en del i CorelDraw och 144Hz är är helt underbart när man håller på med grafik.

Tycker att 100Hz som minimum på PRO skärmar absolut inte är omöjligt i dagens läge, bara för att få det där extra flytet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av BadNewsBrod:

Fan va nice, perfekt för musikproduktion

Exakt min tanke! Två på varandra, sweet baby jebus.

6700K - GTX 1080 ti - 16 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Scarlett 2i2 - Akai MPK261 - AT2050
Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/candybag
www.facebook.com/candybag.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av FYNXER:

60Hz är bara för lite, efter att ha haft en 144Hz länge nu kan jag inte gå tillbaka till 60Hz även i desktop.

Jobbat en del i CorelDraw och 144Hz är är helt underbart när man håller på med grafik.

Tycker att 100Hz som minimum på PRO skärmar absolut inte är omöjligt i dagens läge, bara för att få det där extra flytet.

Det närmar sig 4k i pixlar så det är rätt så mycket bandbredd som behövs. Även om den inte har HDR eller annat som kräver mer data (högre färgrymden som jag inte är så säker på att denna har) så är det ändå den första av detta slag så kanske om någon till generation. Dock så tror jag inte att de kommer att vara så viktigt för DELL i en professionell skärm

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Jag behöver nog bli övertygad om panelens färgkvaliteter om jag skulle välja denna över 2 st 27" för mycket lägre pris och/eller högre uppdateringsfrekvens.

Skrivet av infigo:

Det närmar sig 4k i pixlar så det är rätt så mycket bandbredd som behövs. Även om den inte har HDR eller annat som kräver mer data (högre färgrymden som jag inte är så säker på att denna har) så är det ändå den första av detta slag så kanske om någon till generation. Dock så tror jag inte att de kommer att vara så viktigt för DELL i en professionell skärm

Som det står kunde skärmen tydligen användas som 2 st. Läs "ansluta två DP från samma dator." I dessa fall är det inte bandbredden som begränsar och högre uppdateringsfrekvens känns rimligt för det priset - enligt mig.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

Rampage V Extreme | i7 5930K @ 4.6GHz vCore 1.30 V | GTX 1080 ti |
2x Dell u3014 | Samsung 950 PRO 512GB | 32GB DDR4 3000MHz | Synology DS1513+ @ raid6 with 5x WD SE 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Skulle vilja ha en sådan för RTS-gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av FYNXER:

Varför överdriva? Visst 60hz kan uppfattas svagt ochväl snålt tilltaget men 75hz känns mer än nog för min del i alla fall.144hz är väl lite orealistiskt på en sånn här skärm just nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av acana79:

"...då den främst riktar sig till professionella användare..." Eh...då behöver den ha typ bra mycket högre upplösning

Beror inte alls på vad man jobbar med, eller?

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av acana79:

Du vet inte vad du talar om.

Core i5 3570K |Asus P8Z77-M PRO |Kingston 1866MHz 2x4GB | EVGA GTX 980ti SC ACX 2.0+ 6GB | EVGA G2 Supernova 750W | Corsair 300R

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av H_Bozz:

Varför överdriva? Visst 60hz kan uppfattas svagt ochväl snålt tilltaget men 75hz känns mer än nog för min del i alla fall.144hz är väl lite orealistiskt på en sånn här skärm just nu?

Som jag ser skrev han att han jobbat på en 144Hz inte att han ville ha det på alla skärmar.

Däremot så föreslår han minst 100Hz på proffs skärmar vilket jag tycker är mer än rimligt.

Extra dyra skärmar för proffsbruk som underpresterar med 60Hz borde försättas till historien.

Varför ska vi betala dyrt för stenålders teknik och JA 60Hz är stenålden.

Att bara gå från 60 till 100Hz gör enorm till och med skillnad i så enkla saker som bara muspekarens flyt.

Folk som inte suttit en längre tid med en skärm på 100Hz eller mer kan inte förstå skillnaden.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av H_Bozz:

Samsung påväg ut med en 120Hz men det är VA

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av infigo:

Vet inte vilken bandbredd du pratar om men PRO skärmar inriktar sig inte till spel. 100Hz på en pro skärm klarar DisplayPort utan att svettas ens.

Frågan är varför man kallar en 60Hz för PRO skärm, minst 100Hz med extra färgrymd är PRO. Det DELL visar tog de med sig från stenålden för lura mindre vetande på pengar helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Varför blir alla så upphetsade av ultrabreda skärmar? Vad gör den här skärmen bättre än två (eller tre som man lätt får för samma pris) normalbreda skärmar?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Perfekt för split-screen spel.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av LemonIllusion:

Varför blir alla så upphetsade av ultrabreda skärmar? Vad gör den här skärmen bättre än två (eller tre som man lätt får för samma pris) normalbreda skärmar?

För att den inte har en svart kant i mitten, såklart. (Tänk typ musik- eller videoproduktion eller annat arbete som "görs på bredden".) Och för att den i alla lägen kan fås att agera som en enda skärm i OS/applikationer med allt vad det innebär med fönsterhantering och så vidare.

Jag är personligen inte spekulant på ultrabreda skärmar, men jag tycker inte de kan likställas med två vanliga skärmar jämte varandra.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Abbs:

Du vet inte vad du talar om.

Sorglig kommentar.

2x Dell u3014 | Samsung 950 PRO 512GB | 32GB DDR4 3000MHz | Synology DS1513+ @ raid6 with 5x WD SE 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Masyve:

Beror inte alls på vad man jobbar med, eller?

Självklart, men vi borde utgå från att ordet professionell inte syftar på Officeapplikationer utan snarare film/foto/animering och då är hög upplösning viktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Alling:

För att den inte har en svart kant i mitten, såklart. (Tänk typ musik- eller videoproduktion eller annat arbete som "görs på bredden".) Och för att den i alla lägen kan fås att agera som en enda skärm i OS/applikationer med allt vad det innebär med fönsterhantering och så vidare.

Jag är personligen inte spekulant på ultrabreda skärmar, men jag tycker inte de kan likställas med två vanliga skärmar jämte varandra.

Tackar! Man har alltså fönster som behöver vara bredare än en skärm för att allt man vill se ska få plats. Visste inte att man kom upp så mycket i bredd. Då vet jag i alla fall att jag inte missar något som jag skulle dra nytta av. Jag hamnar istället i situationen där fönstren är små men många (två filhanterare här, fem terminaler där...) och då spelar ju kanterna ingen roll (har nog dryga 3cm själv och tänker inte på dem alls). Fönsterhantering kan ju både vara fördel och nackdel med bredare skärm. I Windows tappar man ju (åtminstone utan några extraprogram) möjligheten till att ha fönster som tar upp motsvarande en halv normalbred skärm i och med att man bara kan pussla med fjärdedelar.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av acana79:

Självklart, men vi borde utgå från att ordet professionell inte syftar på Officeapplikationer utan snarare film/foto/animering och då är hög upplösning viktigt.

Och om man kör en Bloomberg terminal?
Lika lågupplöst som en 27” 1440p, eller?

Core i5 3570K |Asus P8Z77-M PRO |Kingston 1866MHz 2x4GB | EVGA GTX 980ti SC ACX 2.0+ 6GB | EVGA G2 Supernova 750W | Corsair 300R

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av acana79:

Eller kanske programmering, musikproduktion, administration, systemövervakning mm. Finns gott om professionella tillämpningar som inte har med grafisk design att göra.

Den är ju dessutom på 7.4MP. Knappast låg upplösning.

Denna skulle jag absolut kunna tänka mig att ha på jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

3800R? Optimalt om man sitter 4 meter från skärmen..

Ungefär som att sätta två 1440p skärmar bredvid varandra, utan att ha någon lutning mellan skärmarna.

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Skrivet av LemonIllusion:

Håller med. Det är oftast höjden som är begränsningen i samtliga applikationer som jag använder. Widescreen är något filmindustrin hittat på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av wirefire:

Jag väntar fortfarande på att ersätta min Philips 40 4K skärm med en liknande fast med radie kring 1m så jag få lite bättre vinkel i hörnen.

Jo, det vore kul att se en sådan extrem skärm. Nära 70 grader synfält hade du fått också, i sidled. Dock bara 19 grader i höjdled :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Närmare än du tro.
Registrerad
Aug 2009

tycker att 75hz borde vara standard framöver (2019), använda 60hz panel på jobbet gör en illamående av all sirap på skärmen

Intel i5 8600k | Corsair H100i V2 | 16 GB DDR4 Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz | Asus Z370 | Asus Strix GTX 1080ti | Xfx pro 650 watt | Corsair Air 540 | Acer XG270HU 2560x1440 144hz | Corsair VOID wireless | HTC VIVE <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Citat:

Sett till specifikationer handlar det om en IPS-panel och då den främst riktar sig till professionella användare hamnar uppdateringsfrekvensen på 60 Hz – då utan adaptiv synk. Av samma anledning saknas även stöd för HDR.

Beror lite på vilken professionella användare, inte grafiker iaf, men de kör nog inte heller dessa otroligt extremt breda form faktorerna

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av wirefire:

Ungefär som att sätta två 1440p skärmar bredvid varandra, utan att ha någon lutning mellan skärmarna.

Håller med. Det är oftast höjden som är begränsningen i samtliga applikationer som jag använder. Widescreen är något filmindustrin hittat på.

Håller med här. Jag skulle vilja ha 2st såna skärmar fast med betydligt högre vinkel.
Undra om man tar och sådan skärm i kokhet vatten i ett badkar och sedan böjer om det går att få mer vinkel på den?

Angående 60Hz så är jag tveksam till om detta är ett så stort problem vid vanligt arbete?

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av wirefire:

Jag ser det som att det finns en maxhöjd för att kunna användas som arbetsskärm. Däremot är bredden kanske begränsad till 100 grader huvudvridning. Ett förhållande på 5:2 tycker jag är ganska bra. (Tänk 4 st 1920x1200 på högkant)
Däremot håller jag med om att 1440 är en begränsning. Samma pixelstorlek fast 2160 stycken vore toppen.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av acana79:

kanske professionella användare så som i börshajar

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-