Permalänk
Avstängd

Tredje oled panelen står på tur

Jag fastnade för Oled paneler för drygt två år sen. Jag spanade länge och läste på mycket och det slutade med att jag slog tlll på LG OLED65E6V

Vi bodde just då i en lägenhet och min fru tyckte den helt enkelt blev för maffig, Så jag sålde den och införskaffade mig en Sony AE1 istället som jag varit sjukt nöjd med, Nu har vi flyttat igen och vi känner båda att vi kanske borde satsa på 65" istället då det nya vardagsrummet är betydligt större än vi trodde.

Jag har lite större budget i år men står nu inför tre val angående nu bildskärm.

1. Eftersom jag älskar designen på Sony A1E så föll givetvis deras nya flaggskepp mig helt i smaken.

SONY KD65AF9BAEP 65" AF9 2018 - Master Series 4K OLED

2. För att få ett alternativ så kollar jag även på Lowes Bild 3.65

3. LG flaggskepp ställer till det för mig då den blivit lovordad i varenda test som årets bästa Oled tv

LG OLED65E8

Jag behöver igentligen vägledning och ett motivationstal för vilken av dessa jag ska satsa på och jag hoppas ni ska svara Sony Master series.

Tack på förhand

/ den förvirrade

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Hörde mycket om problemen med LG-panelerna så la till några tusenlappar och köpte Sony.
Blev en KD-55A1
Enda jag inte riktigt gillar:
1. Stort fäste på baksidan gör att väggmontage inte blir så nära väggen.
2. Android TV är lite laggigt om jag ska vara ärlig, men bra utbud på appar.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gn1p:

Hörde mycket om problemen med LG-panelerna så la till några tusenlappar och köpte Sony.
Blev en KD-55A1
Enda jag inte riktigt gillar:
1. Stort fäste på baksidan gör att väggmontage inte blir så nära väggen.
2. Android TV är lite laggigt om jag ska vara ärlig, men bra utbud på appar.

Jo jag håller med om att det var lite laggigt, Årets version ska vara snabbare och snärtigare, Enda jag störde mig på var hur sjukt billig fjärrkontrollen är till Sony, Önskar Sony hade magic remote som jag hade till min LG, Den är värd sin dubbla vikt i guld!

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Det ni borde göra är att åka till en seriös butik och be att få dem testade i ett riktigt rum och inte ståendes i butiken med ljusstyrka, kontrast och annat krims krams på max inställningar..
Eller ännu bättre, ta med hem i er egna miljö om möjligt.

Använder en LG C7V som tv/datorskärm och ingen inbränning har den fått, är väl lite väl mycket hysteri kring detta på det man läser.
Riktigt skönt med 1080p 120Hz vid spelande och 4K vid film.
Gick från billig 4K LCD till LG'n och är oerhört nöjd! Själv skulle jag inte köpt sådan dyr tv förrän de börjar släppa stöd för 120Hz 4K. Men det får du avgöra själv förstås.

@gn1p: LG Display säljer OLED paneler till de flesta aktörerna på marknaden, bland annat Sony, dock är jag inte insatt om det används samma panel i sina egna modeller och andra tillverkares, eller om det skiljer sig mellan dessa. Tekniskt sett har du köpt LG men står Sony på apparaten bara

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Köp den som känns rätt på Elgiganten, testa den i 29 dagar hemma hos dig och lämna sedan tillbaks den på deras ångerrätt om det inte känns helt hundra. Testa sedan den andra TVn och gör samma sak om du vill gå tillbaks till den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det ni borde göra är att åka till en seriös butik och be att få dem testade i ett riktigt rum och inte ståendes i butiken med ljusstyrka, kontrast och annat krims krams på max inställningar..
Eller ännu bättre, ta med hem i er egna miljö om möjligt.

Använder en LG C7V som tv/datorskärm och ingen inbränning har den fått, är väl lite väl mycket hysteri kring detta på det man läser.
Riktigt skönt med 1080p 120Hz vid spelande och 4K vid film.
Gick från billig 4K LCD till LG'n och är oerhört nöjd! Själv skulle jag inte köpt sådan dyr tv förrän de börjar släppa stöd för 120Hz 4K. Men det får du avgöra själv förstås.

@gn1p: LG Display säljer OLED paneler till de flesta aktörerna på marknaden, bland annat Sony, dock är jag inte insatt om det används samma panel i sina egna modeller och andra tillverkares, eller om det skiljer sig mellan dessa. Tekniskt sett har du köpt LG men står Sony på apparaten bara

Japp, detta känner jag till men som jag läste mig till så var det digitizern som skiljer vilket gör att LG lider av vissa problem med inbränningar.
Men om det är skillnad för gemene man tror jag inte, men säljaren (som ville sälja dyrare TV (Liten lokal TVbutik, ej mediamarkt eller liknande) menade på att han hade säljstoppat LG eftersom de har sådanna problem med både skärm och deras service.

Får se vad det blir nästa gång!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd

@Brainsplitter:

Ja LG displays levererar paneler till nästan alla om inte alla oled paneler, Därimot upplevde jag bättre flyt, snärtigare bild och faktiskt även skapare färger, Vet inte om det är olika nits på just dom två jag hade men upplever att Sonyn hade mer krut i bilden än LG det året.

Så som jag fattade får alla likadana paneler men trimmar dom olika, Sen har dom olika chip som behandlar bildsignalen vilket gör att bilden upplevs olika från tillverkare imellan även om det är exakt samma skärmpanel dom använder sig av. Så fick jag iaf det förklarat när jag köpte den sista.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brainsplitter:

Tekniskt sett har du köpt LG men står Sony på apparaten bara

Ack! Om det vore så enkelt!

Skrev detta inlägg i en annan OLED-tråd tidigare om en av skillnaderna mellan de olika OLED-modeller: #17555979

Permalänk
Medlem

Lite fler skillnader än bara bild inställningar osv. Dolby Vision, Dolby Atmos osv ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Hm.. Jag tror jag går på Oled65W7 i år, totalt missat hur mycket dom har sjunkit i pris sen lanseringen 2017.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.2/§1.6)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ack! Om det vore så enkelt!

Skrev detta inlägg i en annan OLED-tråd tidigare om en av skillnaderna mellan de olika OLED-modeller: #17555979

Vore otekniskt en bättre formulering? "Same but different", typ som att Aston Martin stoppar en Merca motor i sin DB11.

Det var intressant läsning på det inlägget i länken. Har som sagt en LG C7V och tycker ibland, som du beskriver "sotig", att bilden smälter ihop med kläder i mörka scener och försöker då dra upp ljusstyrkan eller oled-ljus aningen för att få fram konturerna av kläderna eller omgivningen i bakgrunden, men det förstör bilden istället när det byts till en ljusare scen och blir grådassig bild.. Typisk bild med för hög ljusstyrka, svårt att förklara med andra ord för mig hehe.
Känns inte riktigt man hittar den perfekta inställningen för mörka scener ännu, du som är bildexpert kanske har någon idé?
Är f.ö SDR material det handlar om då jag gissar att det har betydelse. Dynamisk kontrast, supersampler, kantförbättring etc är av.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jonnti: Har skrivit en guide om hur man ställer in rätt nivåer här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Tack för länk! Har dock redan använt mig av guiden, men det hjälpte iaf för öppnade nvidias kontrollpanel och det jag hittade var att Windows har tagit över inställningarna och ändrat tillbaks till standardinställningar. Hade inte tänkt på det annars, utan justerat fram och tillbaks på tv'n.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II