Vi som har förbokat Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem

Maximus Hero xi:
JJ Guerrero (ASUS NA)
The board features 8 Phase for the CPU ( 60A inductors/chokes) along with OptiMos power stages. No phase extenders ( better latency performance ) It also features 2 phase power delivery for the DRAM. Overall it is an impressive VRM design that handles 9th GEN without issues. You also have a 2 stage heatsink design ( connected by a heat pipe ). The VRM heatsink are also improved from last gen. They make 2 forms of contact ( on the power stages as well as the inductors ). As for the audio it is the same as last gen S1220A with an ESS SABRE DAC onboard as well ( 9023P )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Jag har bokat ett MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON .
Men efter att ha läst på om det här med vrm osv så funderar jag på om jag ska lägga på 1k till och gå upp ett snäpp. Skulle MSI kortet funka bra eller bör jag ta ett dyrare?
till ex:
1. ASUS ROG Maximus XI Hero
2. GIGABYTE Z390 AORUS Master

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/lga-1151-mainboard-...
MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON:
uP9521P (5+1) dubblat med okänt till 10 faser till processorn med 4C029N+4C024N.
ASUS ROG Maximus XI Hero:
ASP1400CTB (4+2) med SiC639.

Jag vet inte hur många ampere per fas respektive klarar av. Jag har fått uppfattningen att Buildzoid menar att lösningarna som klarar av 60 (eller 75 eller 80) ampere är minst lika bra som de som klarar av 30 och därav ifrågasatt varför man kör med många med 30 ampere men det handlar kanske mest bara om där faserna inte är dubblerade eftersom fler faser i sig är bättre.
Så typ om det var lika många ampere ovan så är kanske lösningen med 10 faser bättre än den med 4 men om du nu bygger med 4 så skulle det vara bättre med säg en uppsättning komponenter som fixar 60 ampere än att göra som de gör på en del kort att köra dubbla uppsättningar om 30 ampere styck vilket ger samma resultat och möjligen lurar en del kunder som bara tittar på hur många saker de ser och ser många fler och tänker att det är bättre. Jag tycker databladen är så besvärliga att titta i så jag kommer inte försöka.

Ser man till hur budget- och mellankorten tidigare har presterat så skall ju MSIs kort har klarat sig väldigt bra. ASUS TUF-kort varit dåliga och Gigabyte på de dyrare korten haft bra komponenter men dålig kontakt emellan dem och kylflänsarna med varma komponenter som resultat. Men hur det har varit förr betyder ju inte så mycket eftersom man kan ändra saker och ting nu. Jag tror det var Buildzoid som möjligen sade att t.o.m. Gigabytes billigaste kort (UD) hade bättre VRM än genomsnitts Z370-kortet så snacket om att de är dyra och att man skall köpa Z370 håller jag inte nödvändigtvis med om eftersom Z390-korten kan vara bättre byggda för att klara av de mer krävande processorerna. Och som sagt det är en hel radda Gigabytekort som har samma VRM:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l2FHTvye2cYp6D2lfUqHJ...
Och visst nu kostar ju även de billigare en slant men de är ju bra också.

Master har alltså
IR35201 6(6)+2 dubblade med 6 * IR3599 och sedan 12 * IR3553 40A för totalt 480 ampere.
Drar vi till med samma 1.35 volt som någon annan nämnde är det 648 watt... Borde räcka och bli över.
Ultra, Pro och Elite har 12 faser om 50 ampere var, totalt 600 ..
Det billiga UD-kortet har bara fem faser men 60 ampere per fas för totalt 300..
Så det borde ju vara väldigt lugnt om man shoppar Gigabytes.
Men som MSIs 10 faser ovan lär ju i sämsta fall antar jag vara 25 eller 30 ampere per fas och det är ju lugnt stock.
https://us.hardware.info/product/440695/msi-x470-gaming-m7-ac...
78+46 står det där, det är väl Hi- och Lowside MosFET men jag vet inte hur det fungerar, om man skall lägga ihop dem eller hur man skall tolka det, men jag antar det är minst 10*46=460 ampere då, vilket ju är hellugnt det också.

Skrivet av UnkeN:

Hej!

Mycket diskussion på bland annat hardware unboxed discord om z390 moderkorten och dess VRM.
Vad jag kan läsa mig till så har Gigabyte med deras Aorus serie bra VRM. Asus och dess strix har inte så bra denna gång, verkar vara 4-phase vrm. Går man på dyrare modeller så har de bättre.

Om det verkligen bara är 4 * SiC639 så verkar den vara på 50 ampere så totalt 200. Och ja, det är ju klenare än många av de andra korten.

Skrivet av Aeig:

@Asyvan: Vad är det en extra 4 pin som skall hjälpa 24 pin på Z390 ÖHT kan tänkas behövas till? Det är dålig design, möjligtvis om det skall köras 4 st grafikkort överklockade i SLI / CFX, men eftersom Z390 knappt har några PCI-E banor så är det ej aktuellt, och Nvidia har inte stöd för fler än två kort i 20xx serien.

Min åsikt är att nästintill alla Z390 moderkort är horribelt dyra för vad dom levererar, X299 och X399 korten hade rimligare pris för fler funktioner.

Mvh

Det är väl bara de som kör flytande kväve som eventuellt har nytta va det och annars är det väl mer bara marknadsföring. Billigare än att sätta in bättre VRM-komponenter antar jag.

Skrivet av iesa:

@Asyvan: Aight. tack för svar. Kör nog på msi kortet. eventuellt så plockar jag gigabyte kortet då det verkar vara bättre på alla sätt.

Var väl Steve på Gamers Nexus som inte verkade gilla den omgjorda Gigabyte BIOSen heller men han verkar ju å andra sidan van med ASUS och vilja ha det som på ASUS. Vad han hade tyckt om MSIs vet jag inte. Hur stor roll det spelar vet jag inte heller.
Ute i verkligheten verkar ju MSI ha släppt bra kort på sistone iaf.

Skrivet av Asyvan:

Kortfattat:

  • Han uttalade sig om LTT och OC3D i sin video utan att kolla med LTT och/eller OC3D innan. Även om han sa att dom inte "tekniskt sett" gjort något fel så är det rätt dålig stil. Han skapade en upprors-stämning i kommentarerna mot LTT t.ex. Inte snyggt. Vore jag Linus på LTT skulle jag vara rätt pissed.

  • Han påstod att Asus Maximus XI Hero har en 4-phase VRM, en fet sådan och låter communityn tro att det nödvändigtvis skulle vara begränsande i detta fall. En 4-phase VRM med Doublers är en 8-phase VRM. Punkt. En 4-phase VRM med bara dubbla MosFET (utan Doublers) är en 4-phase men kan fortfarande vara "fet". Det begränsar inte power limit, endast en ökad ripple på spänningen.

  • Han undviker att förstå att kortet följer Intels spec för vad som kallas PL1 och PL2 som är power limit targets för Turbo clock under kortarde tider. PL1 är hur mycket den clockar under 8 sec, PL2 är clock under 28 sec. Sen efter det klockar den ner. Om andra kort inte följer denna spec är ju illa, men det är en setting i BIOS för att öka den. Så det är mer om ett BIOS default och absolut inte om VRM.

Det mest anmärkningsvärda är hur lite han bevisligen kan om VRM, vilket lätt genomskådas av dom som kan lite om VRM. Ibland är det bättre att vara tydlig med att man inte vet, än att ge sken av att veta och sen bli genomskådad.

Edit: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency. Ovanstående punkter är dock trots det korrekta.

1) Linus får väl vara ledsen om han vill, han fick ju dock ett annat resultat än de övriga med lägre temperatur och sämre prestanda och sämre klockfrekvenser så kanske borde han ha märkt något eller testat på ett bättre kort.
2) Det verkar ju vara just 4 faser till processorn. Även om det skulle ha dubbla komponenter sen så är det fortfarande bara 4 faser sålänge det inte finns något som dubblerar dem. 8*50 = 400 ampere hade ju dock legat mer i linje med konkurrenterna men det känns ju ändå lite sämre.
3) Även på Z370-korten med i7 8700K var det väl normalt en gräns på om det är 135 eller 140 watt eller så istället för 95? Skulle man köra på 95 är det ju basklockfrekvensen som gäller och att köpa en i7 8700K och tuffa på i 3.7 GHz är ju inte så kul.

Skrivet av peope:

Kikade på Buildzoids undersökning av gigabyte moderkort.
När det gäller vrm hade ultra -> elite samma vrm-konfiguration.
Enligt honom trodde han att ultra -> elite hade tekniskt sett bättre komponenter än Master (som jag beställt).
Nu ignorerar han helt features och sånt och säger också att man måste testa för att se om det verkligen stämmer.

GB Master: 6 PWM dubblare med 12 IR3553 40A
GB Utltra -> Elite: 6 mer komplicerade dubblare med utjämning med 12 drmos sic634 50A
https://youtu.be/aVUON93T2j4?t=76

Där fanns en heatpipe i olika konfigurationer som han inte såg någon större idé med förutom att sprida värmen från en del av blocket till det andra.
Mer koppar är kylflänsar/kylblock är positivt.

https://youtu.be/aVUON93T2j4?t=76

Frågan är ju hur stor roll 480 eller 600 ampere spelar. Men ändå konstigt om ett dyrare kort skulle vara "sämre."
Meningen med en heatpipe är ju att överföra värme från en varmare del till en kallare del. Ibland sitter ju alla CPUns VRM-komponeter på en rad och bara SOC/övrigt/integrerad grafik på en annan och då är det ju möjligt att den förstnämnda avger mer värme och kan man då nyttja kylflänsen som sitter på de andra också för att kyla av det så är ju det positivt så klart.
Jag vet att han klagade på var pipen gick i kylflänsen på Gigabytekortet iaf utifrån vad han såg men om han tänkte/såg rätt och om det är ett problem vet jag inte.
Korten överlag verkar ju ha blivit bättre som sagt.

Skrivet av Eyeless1983:

Maximus Hero xi:
JJ Guerrero (ASUS NA)
The board features 8 Phase for the CPU ( 60A inductors/chokes) along with OptiMos power stages. No phase extenders ( better latency performance ) It also features 2 phase power delivery for the DRAM. Overall it is an impressive VRM design that handles 9th GEN without issues. You also have a 2 stage heatsink design ( connected by a heat pipe ). The VRM heatsink are also improved from last gen. They make 2 forms of contact ( on the power stages as well as the inductors ). As for the audio it is the same as last gen S1220A with an ESS SABRE DAC onboard as well ( 9023P )

Skickades från m.sweclockers.com

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?105731-Can-someone-...
Verkar som det är det här med att ASUS döper om komponenter som är problemet och att folk gissar fel.
"Sorry, he's bang on correct about it. Proof of phase count. Controller is an ASP1400CTB (rebranded IR35203 or 35201, an 8+0 phase controller)"
D.v.s. påstått 8 riktiga faser och därav inget behov av dubblering och alltså 8 * 50 = 400 ampere och allt är frid och fröjd och som det skall vara.
Om det nu är korrekt.

Och resten har fel och appropå posterna som är citerade ovan så är ju i.s.f. påståendet om att det skulle vara 4 faser på det kortet felaktigt och det är 8. Svarade på femte sidans poster först för jag ville inte ha hur många som helst att svara på men det var visst bara en på sjätte sidan.

Hero kortet har antagligen 8 faser.
Permalänk
Medlem

@JohanKH: Tack för lite mer info. Byte till ett gigabyte aorus master iallafall så slipper jag fundera på det, hellre 1000kr mer nu än att eventuellt behöva byta moderkort senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKH:

Om det verkligen bara är 4 * SiC639 så verkar den vara på 50 ampere så totalt 200. Och ja, det är ju klenare än många av de andra korten.

Nej, så funkar det inte. Läs nedan.

Det här är ju ett problem som härrör bland annat från Hardware Unboxed och andra som likställer antalet faser med förmågan att leverera ström. Det är absolut inte sant, inte idag, inte igår och inte imorgon.

Förmågan att leverera ström har med antalet MosFET att göra och hur kraftiga MosFET som används. SiC639 är en MosFET (både Hi och Lo power stage i samma krets) och den klarar 50A som max. Ett kort med 4 faser har INTE nödvändigtvis 4 MosFET, faktum att de flesta har 8 MosFET (t.ex Maximus XI Hero). Så när det gäller strömleveransen så blir det 8 * 50A = 400A.

Hur dessa 8 MosFET styrs har med antalet faser att göra. PWM controllern (t.ex en 4+2) har exempelvis 4 faser för Vcore. Dessa fyra faser kan kontrollera 2 MosFET vardera, som då slår på exakt samtidigt. De fyra faserna från PWM controllern kan också på vissa moderkort vara anslutna till sk Doublers. Dessa tar helt enkelt PWM signalen och dubblerar den till två faser med halva frekvensen. Fördelen med detta gentemot att inte ha Doublers är helt enkelt en jämnare spänning (mindre ripple). Oavsett Doubler eller inte så är strömstyrkan densamma, 8 * 50A om vi tar SiC639 som exempel på MosFET.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKH:

2) Det verkar ju vara just 4 faser till processorn. Även om det skulle ha dubbla komponenter sen så är det fortfarande bara 4 faser sålänge det inte finns något som dubblerar dem. 8*50 = 400 ampere hade ju dock legat mer i linje med konkurrenterna men det känns ju ändå lite sämre.

Se min post ovan denna.

Ett kort med 4 faser UTAN doublers kan ha (och har oftast) fortfarande dubbla MosFET och dubbla Chokes på varje fas.
Maximus XI Hero ser ut att ha 4 faser med just dubbla MosFET och Chokes (totalt 8st MosFET och Chokes för Vcore VRM)

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

Se min post ovan denna.

Ett kort med 4 faser UTAN doublers kan ha (och har oftast) fortfarande dubbla MosFET och dubbla Chokes på varje fas.
Maximus XI Hero ser ut att ha 4 faser med just dubbla MosFET och Chokes (totalt 8st MosFET och Chokes för Vcore VRM)

Så detta ger sämre kontroll på spänningen och överhettning och lastfördelning, men lika mycket ström?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag bokade 1 exemplar hos inet, webhallen och komplett. So far inge preliminära datum där. Håller på och köper alla möjliga delar till en ny rigg så jag var inne på en liten butiks hemsida och såg att de precis lagt till 9900k i sitt lager, till ett fruktansvärt bra pris och att det även fanns 7 stycken tillgängliga till försäljning;

www.mrpc.se Jag kollade lite på prisjakt och det verkade vara någorlunda bra betyg så jag beställde en därifrån. Direkt uppdaterades lagerstatusen till "6" kvar vilket jag tycker känns bra.

De har kvar ett gäng i lager så om någon vågar chansa som jag gjorde kan ni säkert få hem en cpu där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så detta ger sämre kontroll på spänningen och överhettning och lastfördelning, men lika mycket ström?

Hej
Lika mycket ström som 8 faser, ja. Lastfördelning över fyra faser (har ingen betydelse i praktiken). Överhettning, nej troligen inte. Tre saker har betydelse här för överhettning eller inte.

  • Antalet MosFET spelar stor roll, ju fler (har inget med antalet faser att göra) desto större fördelning av värmen

  • Valet av MosFET i förhållande till lasten (se nedan) vilket avgör effektiviteten

  • Kylflänsens konstruktion

Nedan visar jag efficiency för Sic639 MosFET. En 9900K på 5GHz drar kanske 250W. Vid 1,35V blir det 23A på vardera MosFET. Mest troligt använder man 500kHz PWM switching frequency från PWM controllern och då hamnar efficiency på 91%. Det betyder ca 24W försvinner i värme och skall kylas bort av VRM-delens kylflänsar.

Det är väldigt hanterbart!
(beskrivningen är generellt applicerbar men utgår från vad vi vet om Maximus XI Hero just nu)

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av libchh:

Jag bokade 1 exemplar hos inet, webhallen och komplett. So far inge preliminära datum där. Håller på och köper alla möjliga delar till en ny rigg så jag var inne på en liten butiks hemsida och såg att de precis lagt till 9900k i sitt lager, till ett fruktansvärt bra pris och att det även fanns 7 stycken tillgängliga till försäljning;

www.mrpc.se Jag kollade lite på prisjakt och det verkade vara någorlunda bra betyg så jag beställde en därifrån. Direkt uppdaterades lagerstatusen till "6" kvar vilket jag tycker känns bra.

De har kvar ett gäng i lager så om någon vågar chansa som jag gjorde kan ni säkert få hem en cpu där

Tack! Beställde därifrån nu också.

Ringde dem innan och efter beställning. Verkar vara seriösa. Så nu återstår att se om man får en. de hade några kvar i alla fall

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Fick redan idag hem min i9-9900k som jag beställde från Vellinge PC Byggare igår. Någon får ta över min första plats i kön på Webhallen, lycka till. Verkar gå trögt för dom större företagen, medans dom mindre får in lite kvantiteter här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fick redan idag hem min i9-9900k som jag beställde från Vellinge PC Byggare igår. Någon får ta över min första plats i kön på Webhallen, lycka till. Verkar gå trögt för dom större företagen, medans dom mindre får in lite kvantiteter här och där.

Det är väl som vanligt att de anställda knycker de första?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fick redan idag hem min i9-9900k som jag beställde från Vellinge PC Byggare igår. Någon får ta över min första plats i kön på Webhallen, lycka till. Verkar gå trögt för dom större företagen, medans dom mindre får in lite kvantiteter här och där.

Samma här, min 9900k från vellinge som jag beställde igår. Den ligger och väntar hos posten. Om ändå bara moderkortet kunde komma idag också, håller tummarna!

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Det är väl som vanligt att de anställda knycker de första?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, men någonting bör dom få iväg i alla fall? Webhallen har ju inte skickat ett enda exemplar än så länge.

Skrivet av Dr0st:

Samma här, min 9900k från vellinge som jag beställde igår. Den ligger och väntar hos posten. Om ändå bara moderkortet kunde komma idag också, håller tummarna!

Vellinge är ruskigt snabba ska jag ge dom, förvånansvärt nöjd. Tack fan för att dom finns annars hade man fått vänta ett tag på sin i9-9900k verkar det som.

Permalänk

Nån som vet ifall i7 9700k finns på lager nånstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

@JohanKH: Tack för lite mer info. Byte till ett gigabyte aorus master iallafall så slipper jag fundera på det, hellre 1000kr mer nu än att eventuellt behöva byta moderkort senare.

Från? Hero? Eller något annat? Hero bör ju fungera det också. Det är ju rätt dyra kort.

Skrivet av Asyvan:

Nej, så funkar det inte. Läs nedan.

Det här är ju ett problem som härrör bland annat från Hardware Unboxed och andra som likställer antalet faser med förmågan att leverera ström. Det är absolut inte sant, inte idag, inte igår och inte imorgon.

Förmågan att leverera ström har med antalet MosFET att göra och hur kraftiga MosFET som används. SiC639 är en MosFET (både Hi och Lo power stage i samma krets) och den klarar 50A som max. Ett kort med 4 faser har INTE nödvändigtvis 4 MosFET, faktum att de flesta har 8 MosFET (t.ex Maximus XI Hero). Så när det gäller strömleveransen så blir det 8 * 50A = 400A.

Hur dessa 8 MosFET styrs har med antalet faser att göra. PWM controllern (t.ex en 4+2) har exempelvis 4 faser för Vcore. Dessa fyra faser kan kontrollera 2 MosFET vardera, som då slår på exakt samtidigt. De fyra faserna från PWM controllern kan också på vissa moderkort vara anslutna till sk Doublers. Dessa tar helt enkelt PWM signalen och dubblerar den till två faser med halva frekvensen. Fördelen med detta gentemot att inte ha Doublers är helt enkelt en jämnare spänning (mindre ripple). Oavsett Doubler eller inte så är strömstyrkan densamma, 8 * 50A om vi tar SiC639 som exempel på MosFET.

Nej faserna är ju hur många av dem som ligger ur fas med varandra. Och givetvis blir det mer ström om du har fler mosfets per fas men det är ju underförstått. En del moderkort har ju två uppsättningar per fas och en del har ju dubblerare för faserna och en per fas och kanske de med två på dubblade faser också.

Om Hero har 8 MosFET så är det inte två per fas eftersom det uppenbarligen har 8 fas VRM och inte 4 se påståenden ifrån ASUS. Att folk gissar fel på ASUS produkter beror väl på att ASUS har sina egna namn på kretsarna så det kan ju vara svårt att veta vad det egentligen är för några. Huruvida doublers sänker frekvensen till hälften eller bara ger samma signal som den får in plus en inverterad signal ut har jag ingen aning om.

Givetvis är 8*50 alltid 400 men jag har aldrig läst hur många mosfets det satt på kortet utan bara vad de hette och diskussionen om antalet faser och 4*50 är 200 och 8*50 är 400. Står det inte att det är 4 faser med 2 st SiC639 per fas så kan ju inte jag bara utgå ifrån och hitta på att det är 8.
Alldeles oavsett verkar ju det första påståendet om att Hero bara skulle ha 4 faser vara felaktigt och kortet ha 8 faser och det är antagligen bara 1 mosfet per fas och 8*50 som gäller vilket redan stod i det första inlägget.

Skrivet av Asyvan:

Se min post ovan denna.

Ett kort med 4 faser UTAN doublers kan ha (och har oftast) fortfarande dubbla MosFET och dubbla Chokes på varje fas.
Maximus XI Hero ser ut att ha 4 faser med just dubbla MosFET och Chokes (totalt 8st MosFET och Chokes för Vcore VRM)

Ja, har man dubbelt så mycket så får man dubbelt så mycket. Men det är underförstått.
Jag skiter i om du tycker att det ser ut som 4 faser (fast visst, varför tycker du att det ser så ut? Är det inte så att du bara säger det för att någon annan tidigare har påstått 4? Eller möjligen för att en kontroller som kan ge 4 är vanligare) eftersom det redan är sagt att det är 8. 4 kan vi nog helt glömma eftersom siffran 4 inte kom ifrån ASUS.

Permalänk
Medlem

@JohanKH: Jag bytte från MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Asus hero kortet hade säkert vart ett bra alternativ oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKH:

Från? Hero? Eller något annat? Hero bör ju fungera det också. Det är ju rätt dyra kort.Nej faserna är ju hur många av dem som ligger ur fas med varandra. Och givetvis blir det mer ström om du har fler mosfets per fas men det är ju underförstått. En del moderkort har ju två uppsättningar per fas och en del har ju dubblerare för faserna och en per fas och kanske de med två på dubblade faser också.

Om Hero har 8 MosFET så är det inte två per fas eftersom det uppenbarligen har 8 fas VRM och inte 4 se påståenden ifrån ASUS. Att folk gissar fel på ASUS produkter beror väl på att ASUS har sina egna namn på kretsarna så det kan ju vara svårt att veta vad det egentligen är för några. Huruvida doublers sänker frekvensen till hälften eller bara ger samma signal som den får in plus en inverterad signal ut har jag ingen aning om.

Givetvis är 8*50 alltid 400 men jag har aldrig läst hur många mosfets det satt på kortet utan bara vad de hette och diskussionen om antalet faser och 4*50 är 200 och 8*50 är 400. Står det inte att det är 4 faser med 2 st SiC639 per fas så kan ju inte jag bara utgå ifrån och hitta på att det är 8.
Alldeles oavsett verkar ju det första påståendet om att Hero bara skulle ha 4 faser vara felaktigt och kortet ha 8 faser och det är antagligen bara 1 mosfet per fas och 8*50 som gäller vilket redan stod i det första inlägget.
Ja, har man dubbelt så mycket så får man dubbelt så mycket. Men det är underförstått.
Jag skiter i om du tycker att det ser ut som 4 faser (fast visst, varför tycker du att det ser så ut? Är det inte så att du bara säger det för att någon annan tidigare har påstått 4? Eller möjligen för att en kontroller som kan ge 4 är vanligare) eftersom det redan är sagt att det är 8. 4 kan vi nog helt glömma eftersom siffran 4 inte kom ifrån ASUS.

Precis som du var jag väldigt skeptisk till hur många faser Maximus XI Hero hade, det fanns ingen bra information tyckte jag. Jag tänkte, inte kan väl Asus ha dragit ner till 4 faser på ett Maximus-kort?

Det vi vet just nu, efter att ha grävt mer i ämnet.

  • Totalt 10st MosFET + 10st Choke. Det pekar mot 8st MosFET/Choke för Vcore och 2st för iGPU.

  • PWM Controller ASP1400BCT. Det är med all sannolikhet en IR35201 som är en 8+0/6+2 PWM controller.

  • MosFET är SiC639 med 50A max power, 8st för Vcore ger 400A max.

  • Det sitter inga Doublers, ingen kan hitta några varken på ovan eller undersidan.

  • Det sitter ingen extra PWM controller för iGPU. Slutsatsen av det är att ASP1400BCT måste gå i 6+2 läge.

  • 6 faser för Vcore stämmer inte med antal MosFET/Choke så då blir det rimligt att det är 4 faser. Utan doubler.

  • Vad Asus än säger så är det svårt att veta om de pratar om antalet power stages eller faktiskt frekvensskiljda faser.

Se även denna som jag slängde ihop så att fler personer förstår grunderna.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun...

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Har precis installerat min 84 grader i prime95 10min typ. kör med h150i pro rgb och då kör jag balanced på pump och fläktar. Har inte testat och överclocka än heller.

Kör med maximus xi hero.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hej
har du ett Maximus X så lär du ha marginal t.o.m för en 9900K. Även om du har en Maximus X Hero som är instegsmodellen i Maximus-familjen. Det sitter rätt OK VRM-del på alla Maximus-kort, även på Hero.

VRM består av:

  1. PWM (pulse width modulation) controller, ca 500-800kHz

  2. MosFET (power transisorer, ett litet svart fyrkantigt chip under kylflänsarna på moderkortet brevid CPU)

  3. Chokes (spole, en fyrkantig högre låda. Behöver inte kylas. Överkurs: Det är dessa som kan orsaka coil whine)

  4. Kondensator (filtrering av spänningen)

MosFET (power stage med Lo och Hi MosFET transistorer) är på denna BSC0812ND som är på 50A styck, det sitter 8st. Förmodligen är det 8 äkta faser, men det kan vara 4-fas PWM controller och Doublers (det blir då 8 riktiga faser). En 9900K som kör 5GHz på all cores drar ca 250W och vid 1,35V så är det 185A. En MosFET går som effektivast vid max 40% last, så 8st * 50A * 40% = 160A så du kommer ligga i princip på det optimala och ha massor med marginal kvar.

Edit: Såg även frågan om EPS connector på moderkortet för ström till CPU.
En 8-pin krävs för 9900K eftersom en 4-pin inte räcker. En 8-pin klarar 384W kontinuerligt.
http://www.enermax.cn/enermax_pdf/EPS12V%20Spec2_92.pdf sidan 16 och sidan 21.
8-pin matas via 12V1 och 12V2 rails, vardera skall klara 16A på 12V. Så det blir 12V * 16A * 2 = 384W. CPU'n drar ca 250W som beskrivit ovan.

Edit 2: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency.

Du verkar ha stenkoll på detta med PWN Jag har ett ROG Strix Z370 F och undrar om PWMet klarar o köra en i7 9700K i 5ghz förutsatt man inte får ett riktigt bottensänke som kräver vilda volt?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Du verkar ha stenkoll på detta med PWN Jag har ett ROG Strix Z370 F och undrar om PWMet klarar o köra en i7 9700K i 5ghz förutsatt man inte får ett riktigt bottensänke som kräver vilda volt?

Hej
Strix Z370-F, E, G verkar alla ha samma VRM. Jag har inte alla detaljer men det är en 4-fas PWM controller utan Doublers, så alltså ren 4-fas. Det sitter 8st MosFET som består av separata Lo och Hi (i motsats till integrerade Lo/Hi MosFET). Vad jag förstår så är det rätt billiga och mediokra MosFET, även om dess maximala strömstyrka är OK.

Konsekvensen av detta blir att din VRM kommer förmodligen bli extremt varm. Jag tror att du är på gränsen med 8700K OC, och inte blir det bättre med 9700K som har 2 cores till. Kanske du skall sikta på att byta moderkort framöver?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hej
Strix Z370-F, E, G verkar alla ha samma VRM. Jag har inte alla detaljer men det är en 4-fas PWM controller utan Doublers, så alltså ren 4-fas. Det sitter 8st MosFET som består av separata Lo och Hi (i motsats till integrerade Lo/Hi MosFET). Vad jag förstår så är det rätt billiga och mediokra MosFET, även om dess maximala strömstyrka är OK.

Konsekvensen av detta blir att din VRM kommer förmodligen bli extremt varm. Jag tror att du är på gränsen med 8700K OC, och inte blir det bättre med 9700K som har 2 cores till. Kanske du skall sikta på att byta moderkort framöver?

Hej!
Aha det ska visst vara 8x Vishay Sira14dp enligt denna lista. https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=99753

Jag har fixat så kylflänsarna har bra kontakt och vid 5ghz med 8700K blir det varmt men inte brännande om man känner på flänsen. Har tyvärr inte lyckats läsa ut någon temp på dem trots att ska tydligen ska gå med hwmonitor.

Men ok det låter ju inte så lovande, lägga 3500 på ett XI Hero känns inte så lockande när mammaplattan bara är ett år och så 5000 för 9700K på det.

Tack för svar!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Titta där!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@CarlOscar: fap fap fap..............fap fap fap..

Awesome! Inväntar min som ska komma nästa vecka. Fäller allt en liten tår när jag ser boxen, så vacker...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@CarlOscar: fap fap fap..............fap fap fap..

Awesome! Inväntar min som ska komma nästa vecka. Fäller allt en liten tår när jag ser boxen, så vacker...

När jag väl klädde av den(påsen) så fick man en varm känsla i magen. Lätt värt typ 500:- bara för lådan. x)

Beställde i Måndags tror jag.

Z390 + samsung 970 PRO 512gb ligger och väntar hos DHL med. Blir lite bygge ikväll!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@CarlOscar: nice! Låter som att helgen är räddad.

Blev en Asus Strix z390-i Gaming för min del. Får se hur den cpun presterar. Är dock inte ute efter OC utan mer antalet kärnor och trådar med bättre fps i spel än amd. Det som flaskar hos mig blir nog att jag snålade ur på ett RTX 2080 istället för TI i ultra wide.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Nu blev man förvirrad, är Asus maximus xi hero skräp, bör man returnera moderkortet? Tanken var att överklocka i9-9900k processorn till 5ghz med bra temps utan power delivery hinder, throttle, utifrån cpuns kapacitet. Finns det något officiellt från Asus som säger motsatsen eller förklarar vad som är nackdelen, vad saknas ? Lite falsk marknadsföring från Asus sida när man ser att det är 8+4 phase på utsidan men visar sig vara något annat internt tycker jag.

Alla säger olika saker, vilken pålitlig källa kan bekräfta detta, Rog-Asus forumet verkar inte svara på frågorna vilket är suspekt.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Nu blev man förvirrad, är Asus maximus xi hero skräp, bör man returnera moderkortet? Tanken var att överklocka i9-9900k processorn till 5ghz med bra temps utan power delivery hinder, throttle, utifrån cpuns kapacitet. Finns det något officiellt från Asus som säger motsatsen eller förklarar vad som är nackdelen, vad saknas ? Lite falsk marknadsföring från Asus sida när man ser att det är 8+4 phase på utsidan men visar sig vara något annat internt tycker jag.

Alla säger olika saker, vilken pålitlig källa kan bekräfta detta, Rog-Asus forumet verkar inte svara på frågorna vilket är suspekt.

Hej
först vill jag säga att jag är helt övertygad om att du skall behålla ditt Maximus XI Hero.
Och om du vill veta varför jag är det så kan du läsa här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534518-vrm-liten-grun...

För att vidareutveckla din fråga, 8+4 är det ju garanterar inte eftersom det endast sitter 10st MosFET och Chokes.
Däremot skulle man kunna tro det är 8+2, och Asus vill påskina det. Det finns egentligen ingen exakt standard för hur man skall kalla det. Det rimligaste är att kalla Asus implementation i detta fall för en 4+2 med dubblerad Vcore.

Återigen, som jag skrivit om flera gånger, det finns ingen likhet mellan antal faser och strömleverans. Rätt grejer, bra design så får du en sjukt bra VRM även från 4 faser. Det ökade ripple (spänningsstabilitet) som du får med färre faser kan kompenseras med en högre PWM-frekvens samt hög kvalitet på chokes och kondensatorer.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Beställde den 9:e från Webhallen och har, senast jag hörde, plats 80 något. Jag får hoppas att fler avbeställer därifrån så jag kommer närmare har helt missat att några mindre butiker haft dom i lager.

Sitter just nu med 2500k som moderkortet har pajat, så det här är efterlängtat......

// Zacke

Permalänk
Medlem

@Zacke2008: lycka till dom har inte ens fått in sina första än, och support sa att dom kommer få in max 5-10/leverans

Permalänk
Skrivet av Gorgi15:

@Zacke2008: lycka till dom har inte ens fått in sina första än, och support sa att dom kommer få in max 5-10/leverans

Ja det lär behövas om jag ska få därifrån. Lär bli att hålla utkik på andra sidor och vara snabb om någon annan får in. Var inne på att beställa från Komplett, men där flyttade dom ju fram det preliminära från den 2:e november till den 2:a december (vilket dessutom är ett väldigt osäkert datum).