Permalänk
Medlem

Packetloss med unifi usg och fiber.

Hallå kära Sweclockare!
Är det någon som har koll på om jag kör cmd ping www.google.se -n 9999 vad är helt ok packetloss eller "request timed out"?
Jag hade nämligen en kille från Skanova här i slutet på förra veckan och bytte fiber konverter och nu upplever jag lagg i spel som jag aldrig haft tidigare.
När jag kör ping så får jag enligt mig mycket request timed out och när jag spelar lol så hoppar min ping i till 1000-1500ms en gång i minuten eller så för att sedan hoppa ner igen.

Jag har en unifi usg som router och kör kabel mellan dator och usg.
Jag har även testat att pinga från min laptop mot min unifi ap med ungefär samma request timed out frekvens.

Kan det vara så att han inte fått bra kontakt mellan fiber och konverter när han installerade prylarna eller ska jag felsöka mitt nätverk först?
Har någon förslag på vad som kan vara fel i mitt nätverk?

Här har ni ett textdokument med mina ping försök dock inte 10000st än men ni får en ide, de i botten pingat mot google.se är min laptop över wifi.

https://www.dropbox.com/s/2ibuy6q55zim00a/ping.rtf?dl=0

Pingar jag lokalt inom nätverket har jag 0% loss
Ping statistics for 192.168.1.51:
Packets: Sent = 300, Received = 300, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 3ms, Average = 0ms

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

Vad händer om du drar ut usg ur fibern och pinga din AP?

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

@StorSnur: Menar du att jag ska köra min ap direkt mot internet?
När jag kör min laptop direkt mot konvertern utan usg och pingade www.google.se -n 200 fick jag:

Ping statistics for 213.80.100.184:
Packets: Sent = 200, Received = 200, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 50ms, Average = 2ms

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Varför bytte man fiberkonverter? Vad säger din usg om wan-porten, står den i auto på speed och duplex tex

Permalänk
Medlem

@jocke92:
WAN
IP Address
213.80.112.217
Speed
1000
Duplex
Full duplex

Man bytte för att Comhem ägde den gamla och jag ville ha Bahnhof.
Bahnhof var inte så kräsna om jag fortsatte att köra med comhem konvertern men jag ville inte hamna i ett läge där comhem ringer och säger att de vill ha sina prylar. Den förra ägaren hade comhem och hans bindningdstid går snart ut.

Men vissa operatörer ville inte erbjuda mig bredband med comhems konverter dessutom och ett byte kostar normalt 2400 men nu stod Bahnhof för det.

Testade pinga google igen bakom usg nu på morgonen
Ping statistics for 74.125.131.94:
Packets: Sent = 200, Received = 195, Lost = 5 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 10ms

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Dra hem pingplotter och kör en runda mot tex google så ser du lättare var det är problem.
https://www.pingplotter.com/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@jocke92:
WAN
IP Address
213.80.112.217
Speed
1000
Duplex
Full duplex

Man bytte för att Comhem ägde den gamla och jag ville ha Bahnhof.
Bahnhof var inte så kräsna om jag fortsatte att köra med comhem konvertern men jag ville inte hamna i ett läge där comhem ringer och säger att de vill ha sina prylar. Den förra ägaren hade comhem och hans bindningdstid går snart ut.

Men vissa operatörer ville inte erbjuda mig bredband med comhems konverter dessutom och ett byte kostar normalt 2400 men nu stod Bahnhof för det.

Testade pinga google igen bakom usg nu på morgonen
Ping statistics for 74.125.131.94:
Packets: Sent = 200, Received = 195, Lost = 5 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 10ms

Ser du någonstans att den är satt i auto och alltså inte hårt ställd i hastighet?

Vilken hastighet betalar du för?

Jag skulle försöka göra mer mätningar med router respektive utan router.

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Jag har inte hittat vart jag ställer hastigheten eller vart jag ställer duplex jag kan bara se status men jag är inte så hemma i unifi prylar men jag ska leta lite.
Betalar för 1000/1000

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@jocke92:
Jag har inte hittat vart jag ställer hastigheten eller vart jag ställer duplex jag kan bara se status men jag är inte så hemma i unifi prylar men jag ska leta lite.
Betalar för 1000/1000

Om du inte ändrat det så borde det dock vara i auto. Vad får du ut för hastighet? Sämre eller bättre mot comhems konverter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du inte ändrat det så borde det dock vara i auto. Vad får du ut för hastighet? Sämre eller bättre mot comhems konverter?

Jag upplever sämre hastighet nu med den nya konvertern men jag vet inte om jag testat samma tid på dygnet.
Innan har jag pendlat mellan 850-950/900-950 och idag ligger jag mellan 300-500/900 ungefär men det är alltid svårt och veta om tiden påverkar.

Jag hittar ingenstans jag kan ändra utan det är nog alltid auto.
Testat lite mera ping idag och det ser ju bättre ut, alla pingde mot www.google.se

Direkt efter konverter
Ping statistics for 172.217.21.131:
Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 3ms, Average = 1ms

Bakom router och switch med kabel 1
Ping statistics for 64.233.164.94:
Packets: Sent = 500, Received = 497, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 22ms, Average = 10ms

Bakom router och switch annan port i switch annan kabel
Ping statistics for 209.85.233.94:
Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 12ms, Average = 11ms

Kört över wifi via min ac ap pro
Ping statistics for 209.85.233.94:
Packets: Sent = 500, Received = 493, Lost = 7 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 813ms, Average = 51ms

Den sista var mest för ett test och wifi kortet i min laptop är riktigt kasst, inte ens ett AC kort.

Måste även säga att det fungerade bättre under gårdagen, jag testade spela 2 spel i lol dvs runt 60-70min och fick bara ett större lagg innan var det bra många fler så det kanske är ett problem hos Bahnhof men jag har aldrig upplevt något liknande innan.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Testa att pinga något som är ger samma route varje gång, typ 1.1.1.1, 8.8.8.8 eller ping.sunet.se.

Och bifoga gärna en plotter till, den första visade väl inga direkta tecken på att felet är på din sida konvertern?

Permalänk
Medlem

@Worse: Ska testa, men ställer jag intervall lägre än 1 sekund så verkar jag få mycket packet loss mot 192.168.1.1
Kan det vara så att min usg stoppar om jag pingar för tätt?

De 200 första gångerna hade jag 0% packet loss men sedan ändrade jag om tiden till 0,5 sekunder och jag började få massor mot 192.168.1.1
https://www.dropbox.com/s/zu49cqvz1no1zq8/ping%202.JPG?dl=0

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Fortsätt att mäta. Det skulle kunna vara en tillfällighet att det strular för Bahnhof ihop med bytet av fiberkonverter. Om inte så har du mycket mätningar som styrker problemet och kan felanmäla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ny bild med typ 12 timmar eller något liknande
https://www.dropbox.com/s/uybjxwp2zndvndy/Ping%203.JPG?dl=0

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Pingar du från dator bakom USG här?
Kan du köra exakt samma test med dator direkt i converter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Pingar du från dator bakom USG här?
Kan du köra exakt samma test med dator direkt i converter?

Jag körde bakom usg, två nya resultat som är tagna precis efter varandra.
Det känns som att mitt nät är väldigt ostabilt just nu ena kvällen funkar det bra andra går det inte att tänka på onlinespel.

Ny bild bakom usg
https://www.dropbox.com/s/ksa513ln8y8tl0y/ping%20bakom%20usg....

Utan usg
https://www.dropbox.com/s/48qqz3e6zsqzvn4/ping%20utan%20usg.J...

Jag ska testa att fabriksåterställa min usg senare idag för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag körde bakom usg, två nya resultat som är tagna precis efter varandra.
Det känns som att mitt nät är väldigt ostabilt just nu ena kvällen funkar det bra andra går det inte att tänka på onlinespel.

Ny bild bakom usg
https://www.dropbox.com/s/ksa513ln8y8tl0y/ping%20bakom%20usg....

Utan usg
https://www.dropbox.com/s/48qqz3e6zsqzvn4/ping%20utan%20usg.J...

Jag ska testa att fabriksåterställa min usg senare idag för att se om det gör någon skillnad.

Jag gissar att du har hardware offload enabled på USG för att få dem hastigheterna, kan du för sakens skulle testa en lite pingrunda med det disabled? Några klick i controllern för att deaktivera detta, har läst om problem tidigare där offload varit boven i dramat, men är inte säkert att det påverkar i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Jag gissar att du har hardware offload enabled på USG för att få dem hastigheterna, kan du för sakens skulle testa en lite pingrunda med det disabled? Några klick i controllern för att deaktivera detta, har läst om problem tidigare där offload varit boven i dramat, men är inte säkert att det påverkar i det här fallet.

Kört 15min nu utan packet loss med hardware offload avaktiverat, ska låta datorn stå på en timma till men ikväll är en bra kväll också. Testade att spela innan en match på 30 min i lol och hade bara ett kortare lagg. Men just nu får jag ut ungefär 140/104mbit vilket inte är så upphetsande :/
Men jag återkommet med en ny bild efter en timma.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

1 timma har gått med 0% packet loss med Hardware Offload avstängt, testar sätta på det igen men skiter i att bocka i Enable offload scheduler och Enable offload layer 2 blocking för att se hur det går.
EDIT: 960/962 i hastighet just nu riktigt trevligt.

Visa signatur

Blank