Permalänk
Medlem

Inget internet genom router

Började i förra veckan med att vi plötsligt inte hade något internet genom routern, blev inte klokare så provade att byta ut den till en ny från ISP - hjälpte absolut ingenting så långt.
För någon dag sen kunde jag använda kabel direkt i uttaget till datorn (datorn är nu trasig så kan inte prova igen).
Sen byte av router hittar jag nätverket, båda banden, men när jag ansluter står det att det inte finns någon internetåtkomst.

Vad göra? Kommer inte åt gatewayn heller om det skulle varit till någon hjälp.
/ H

Permalänk
Medlem

Vad har du för ISP?
Du kommer alltså åt din router?
Kan du pinga t.ex. 1.1.1.1 ?

Permalänk
Medlem

Var det nytt lösenord på wifi i den nya routern? Bytte du kabel mellan väggen och routern? Då känns det som att allt på din sida är rent från problem och att det är ISP/stadsnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Vad har du för ISP?
Du kommer alltså åt din router?
Kan du pinga t.ex. 1.1.1.1 ?

Bredbandsbolaget/Telenor
Nja, kommer åt och åt. Kan ansluta men inte gå in på gatewayn som sagt - inte genom mobilen iaf.
Ska försöka låna hem en laptop i eftermiddag och se om det gör någon skillnad.
Har inte haft möjlighet att pinga. Snabb googling säger att det görs i cmd? Får prova sen

Skrivet av jocke92:

Var det nytt lösenord på wifi i den nya routern? Bytte du kabel mellan väggen och routern? Då känns det som att allt på din sida är rent från problem och att det är ISP/stadsnät

Yes, nytt SSID och lösenord. Bytte till nya kabeln som följde med för att utesluta att det var felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replayed:

Bredbandsbolaget/Telenor
Nja, kommer åt och åt. Kan ansluta men inte gå in på gatewayn som sagt - inte genom mobilen iaf.
Ska försöka låna hem en laptop i eftermiddag och se om det gör någon skillnad.
Har inte haft möjlighet att pinga. Snabb googling säger att det görs i cmd? Får prova sen

Yes, nytt SSID och lösenord. Bytte till nya kabeln som följde med för att utesluta att det var felet.

Ring deras support.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ring deras support.

Gjorde det för en stund sen, han ville att jag skulle prova uttaget i väggen->dator igen, trots att det funkade i slutet av förra veckan när dåvarande router var satt ur bruk. Är dessvärre på jobbet nu så får prova igen under kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replayed:

Gjorde det för en stund sen, han ville att jag skulle prova uttaget i väggen->dator igen, trots att det funkade i slutet av förra veckan när dåvarande router var satt ur bruk. Är dessvärre på jobbet nu så får prova igen under kvällen.

Okej, tänkte om det kunde vara mac-låsning eller liknande, men om du har skaffat deras router har dom ju support på den med, så även om de fungerar uttag -> dator så kan du ju hjälpa till, eller skicka ut en ny ^^
Om felet inte är i datorn då

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replayed:

Bredbandsbolaget/Telenor
Nja, kommer åt och åt. Kan ansluta men inte gå in på gatewayn som sagt - inte genom mobilen iaf.
Ska försöka låna hem en laptop i eftermiddag och se om det gör någon skillnad.
Har inte haft möjlighet att pinga. Snabb googling säger att det görs i cmd? Får prova sen

Yes, nytt SSID och lösenord. Bytte till nya kabeln som följde med för att utesluta att det var felet.

Starta CMD / kommandotolken och kör ping 1.1.1.1 (Cloudfare) eller 8.8.8.8 (google) så får du se om något alls kommer ut och genererar ett echo svar ifrån ip adressen du anger. Routern kan kärva utan att all nätverk är nere.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Pluggade in datorn rätt i väggen, funkade inte idag, märkligt. Ringde Telenor som bad mig prova direkt från in-porten i lägenheten. Funkade. Fick prova mig fram bland olika uttag i lägenheten och även byta i själva centralen för att få det att funka på den plats jag ville ha routern. Så ja, är ju snarare ett fastighetsproblem eftersom några av uttagen verkar ha slutat fungera. Men nu funkar det så får ta hit en tekniker vid ett senare tillfälle.

Tack för all hjälp! / Henrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Replayed:

Pluggade in datorn rätt i väggen, funkade inte idag, märkligt. Ringde Telenor som bad mig prova direkt från in-porten i lägenheten. Funkade. Fick prova mig fram bland olika uttag i lägenheten och även byta i själva centralen för att få det att funka på den plats jag ville ha routern. Så ja, är ju snarare ett fastighetsproblem eftersom några av uttagen verkar ha slutat fungera. Men nu funkar det så får ta hit en tekniker vid ett senare tillfälle.

Tack för all hjälp! / Henrik

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du har en mediacentral där fiberkonvertern sitter och sen en pacthpanel? Kolla så det är patchat från fiberkonvertern till de uttagen till rummen du vill använda routern, och att det är från rätt port på Fibern, kan va vissa portar för bara tv tex

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p