Permalänk
Medlem

Ny gamingdator

Min gamla setup börjar bli till åren så jag tänkte uppgradera.

Har ett Asus 1080 Strix, ett par ssd:er och en XB271HU så jag tänkte inte köpa nå nytt grafikkort, ssd eller skärm.

Vad tror ni om:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11871515/final-1-0

Jag skall mest spela, titta lite på film och ev lite streamande. Är det något som inte passar ihop eller är galet? Finns det bättre alternativ till liknande pris? (Jag köper gärna 9900k, då den förmodligen är bättre till spelande även i framtiden, jämfört med AMD:s processorer.)

Permalänk
Hedersmedlem

Bra om du skriver ut vad du har idag så vi kan ha en uppfattning om hur mycket du får ut av en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra om du skriver ut vad du har idag så vi kan ha en uppfattning om hur mycket du får ut av en uppgradering.

Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE
Fractal Design Define R3
FSP FSP650-80EGN 80+ Gold
MSI Z77A-G43 Z77
Core i5 3570K 3,4Ghz

Permalänk
Avstängd

Han har ju redan bestämt sig för 9900k och har redan ett grafikkort. Inte mkt att ta ställning till direkt.

Undrar dock varför du valde just den CPU kylaren ? Hade förmodligen satsat på en d15 eller Dark Rock Pro.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Han har ju redan bestämt sig för 9900k och har redan ett grafikkort. Inte mkt att ta ställning till direkt.

Undrar dock varför du valde just den CPU kylaren ? Hade förmodligen satsat på en d15 eller Dark Rock Pro.

Det jag undrar är om allt passar ihop och om det finns bättre alternativ på de valen jag gjort, mobo och hdd tex.

D15 och DRP är nog bättre, men jag kommer inte klocka och inet bygger inte fast tyngre processorkylare än 750g och jag är opepp på allt byggande själv nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f0rd:

Det jag undrar är om allt passar ihop och om det finns bättre alternativ på de valen jag gjort, mobo och hdd tex.

D15 och DRP är nog bättre, men jag kommer inte klocka och inet bygger inte fast tyngre processorkylare än 750g och jag är opepp på allt byggande själv nu för tiden.

Ja allt passar. Det är bra grejer.

Nyfiken fråga. Hur fick du ens fram den kylaren som alternativ? Eller du kanske inte använde datorbyggaren för där finns den inte.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Skulle tagit i7-9700K istället, baserad på de senste mätningarna är ju skillnaden väldigt marginell.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1533317-principled-techn...

Permalänk
Administrativ avgift

@f0rd: Finns det någon anledning att du inte väljer ITX istället för atx? Ska du ha flera kort i framtiden? (SLI/CF) Ljudkort? Osv? Annars så skulle jag rekommendera att du bygger ITX , sparar cash o slösar mindre utrymme (I värsta fall kan man hänga det snyggt under skrivbordet)

Sedan är väl valet på CPU-kylaren ett kasst valt kan jag känna. Ta en större bättre kylare ev så bygger du lite "färgtema" i det hela om du endå ska spendera massor av pengar.

@mijiha du tappar bort dig helt här att han säger att han ska streama, här är HT viktigt och framförallt framtidssäkert.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ja allt passar. Det är bra grejer.

Nyfiken fråga. Hur fick du ens fram den kylaren som alternativ? Eller du kanske inte använde datorbyggaren för där finns den inte.

Jag har samma nu och jag gillar den. Använde inte datorbyggaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@f0rd: Finns det någon anledning att du inte väljer ITX istället för atx? Ska du ha flera kort i framtiden? (SLI/CF) Ljudkort? Osv? Annars så skulle jag rekommendera att du bygger ITX , sparar cash o slösar mindre utrymme (I värsta fall kan man hänga det snyggt under skrivbordet)

Sedan är väl valet på CPU-kylaren ett kasst valt kan jag känna. Ta en större bättre kylare ev så bygger du lite "färgtema" i det hela om du endå ska spendera massor av pengar.

@mijiha du tappar bort dig helt här att han säger att han ska streama, här är HT viktigt och framförallt framtidssäkert.

Hmm inte tänkt ITX! Skall kika, har du nåt chassi du skulle rekommendera? Färgtema..? Menar du dioder? Finns det någon bättre, och tyst, processorkylare under 750g?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@f0rd: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11876314/

något sådant kanske? Ditt strix ska passa , sen vet jag inte har du en SSD sen innan eller m.2? Någon speciell anledning att ha 8TB HDD istället för att köra en extern HDD vid behov? (Slippa ljud osv)

Enligt Inets datorbyggare ska 1070 strix passa (1080 och 1070 har samma längd osv om jag inte minns helt fel). Chassit var det någon som gjorde ett galleri för ett inte så länge sen och tyckte att det var prisvärt. Särskildt när det finns på fyndhörnan lite billigare, moderkortet valdes pga enda i lager just nu men du kan välja ett strix kort om du vill vänta istället. Vill du ha lite bättre kylning tar du samma variant av kylare fast med koppar (Den heter samma fast copper edition nånting nånting)

På din ton låter du inte jätte kompetet så jag chansar att du inte ska extrem överklocka nånting förutom just standard boosten moderkortet kör på processorn. Lite mindre , lite varmare men gud så mycket vackrare

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ditt strix ska passa , sen vet jag inte har du en SSD sen innan eller m.2? Någon speciell anledning att ha 8TB HDD istället för att köra en extern HDD vid behov? (Slippa ljud osv)

Det ser ju bra ut! Jag har två sata ssd:er. Jag har 2 vanliga hdd som jag tänkte spara och 3 externa, tänkte bara skaffa en stor lagringsdisk så jag på sikt inte behöver köpa så mång fler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@andra94 🙈 får skylla på åldern, synen och sent på kvällen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@f0rd: Om jag ska vara helt ärlig, hade jag skippat extra diskar. Kört en stor extern disk ev skaffat en kabinett för dina nuvarande (Kostar typ 50-100kr/st). Sedan bara kört en M.2 för att få finare kabeldragning och uppgradera för framtiden. Ev sälja iväg dina mindre diskar.

Detta ovan är vad jag gjorde men jag skaffade en 500GB m.2 och sedan 24TB som jag satte upp i en NAS/server hemma.

Här har du galleriet om chassit:

https://www.sweclockers.com/galleri/14609-kolink-rocket-mini-...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3