Intel i5 8400 vs 8600k och moderkort?

Permalänk
Medlem

Intel i5 8400 vs 8600k och moderkort?

Hej.

Jag beställde detta uppgraderingspaket och fick det för 4750:- https://www.komplett.se/product/964162/datorutrustning/datork....

Dock så har jag väntat 3 veckor på att de ska få in processorn och det kommer ta några veckor till så jag börjar tröttna på att vänta.
Detta resulterade i att jag var i kontakt med kundservice och lyckades få en ny offert på ett bättre uppgraderingspaket med komponenter som de hade på lager och kan skicka på en gång.

Det nya paketet som jag har möjlighet att beställa för 5500:- istället är följande: (dock med ett annat moderkort : MSI Z370 Gaming Plus istället för Asus Prime Z370P) https://www.komplett.se/product/986620/datorutrustning/datork....

Mina frågor till er är således, vilket bör jag köpa? Jag har ingen kunskap om överklockning så troligtvis kommer jag inte att överklocka 8600k fast det är möjligt. Är det ändå värt att köpa 8600k framför 8400?
Hur är moderkortet prestandamässigt, några konstigheter jämfört med de andra Z370?
Är processorkylaren från CM TX3i vettig eller bör jag välja en annan?

Ni förstår min situation. Egentligen är jag nöjd med det första paketet som jag beställde men börjar tröttna på att vänta och snart närmar sig black friday så nästan så man ska vänta till dess.

MVH Size

Permalänk

probelemet med 8400 är den låga basklocken på 2.8GHz. Den är tråkig. det går dock att "klocka" den och låsa den till den högsta all core multin men du sa att du inte ville klocka.

i teorin är 8400 nästan lika bra som 8600K men den har markant lägre tdp vilket stryper den.

Så all core turbon är 3.8GHz men tdpn kommer hålla nere frekvenserna. kollar man på 8600K som har ett tdp på 95W så kommer den kunna hålla sina 3.9GHz mycket enklare vilket ger jämnare prestanda.

ang kylare så är tx3 ok men en 212 evo hade jag föredragit alla dagar i veckan

Det avgör du ju själv! lär fungera bra med en tx3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

probelemet med 8400 är den låga basklocken på 2.8GHz. Den är tråkig. det går dock att "klocka" den och låsa den till den högsta all core multin men du sa att du inte ville klocka.

i teorin är 8400 nästan lika bra som 8600K men den har markant lägre tdp vilket stryper den.

Så all core turbon är 3.8GHz men tdpn kommer hålla nere frekvenserna. kollar man på 8600K som har ett tdp på 95W så kommer den kunna hålla sina 3.9GHz mycket enklare vilket ger jämnare prestanda.

ang kylare så är tx3 ok men en 212 evo hade jag föredragit alla dagar i veckan

Det avgör du ju själv! lär fungera bra med en tx3

Tack för utförligt svar, står fortfarande och väger och det lite högre priset lr värt prestandan. Vilket moderkort av Z370 under 1500kr ska jag välja, känns som skillnaden på dem ör minimal så vet ej vad jag ska hå på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Size:

Tack för utförligt svar, står fortfarande och väger och det lite högre priset lr värt prestandan. Vilket moderkort av Z370 under 1500kr ska jag välja, känns som skillnaden på dem ör minimal så vet ej vad jag ska hå på.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du säger är skillnaden på Asus Prime-P och MSI Gaming-P minimal och du kommer inte märka någon skillnad funktions eller prestandamässigt.
Båda är budgetkort som har allt en vanlig användare behöver.
Båda är framtidssäkra eftersom det går att överklocka med dom (förutsatt att du köper en K-processor)

Själv gillar jag Asus då gränssnittet i bios är supersmidig och dom är kända för hög kvalitet.
Asus Prime-P duger gott och väl om du inte är ute efter extra sata och usbportar. Strömförsörjningen är ett av dom lägre och därav kommer du troligtvis inte kunna överklocka lika mycket som storebror Asus Prime-A.

Bestämmer du dig för 8400 så kan du köra på det billigaste kort för socket 1151-2 du hittar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Size Innan du bestämmer baserat på hypotetiska scenarion där 8400 skulle strypas av lägre TDP - det gör den inte, den håller högsta all-core turbo i princip hela tiden- så är det värt att faktiskt kolla hur den presterar i spel. Se t.ex Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Om spela är det du gör på datorn och du vet att du inte kommer att överklocka är det totalt bortkastade pengar att köpa en 8600K och tillhörande Z370 moderkort. Istället för att köpa 8400 med tillhörande H370 moderkort. Om du inte tycker det är värt några tusen att få typ 3 fps högre i snittt...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

probelemet med 8400 är den låga basklocken på 2.8GHz. Den är tråkig. det går dock att "klocka" den och låsa den till den högsta all core multin men du sa att du inte ville klocka.

i teorin är 8400 nästan lika bra som 8600K men den har markant lägre tdp vilket stryper den.

Så all core turbon är 3.8GHz men tdpn kommer hålla nere frekvenserna. kollar man på 8600K som har ett tdp på 95W så kommer den kunna hålla sina 3.9GHz mycket enklare vilket ger jämnare prestanda.

ang kylare så är tx3 ok men en 212 evo hade jag föredragit alla dagar i veckan

Det avgör du ju själv! lär fungera bra med en tx3

Den basfrekvensen är rätt irrelevant eftersom den alltid kan ligga på runt 3,8GHz över alla kärnor. Jag har inte riktigt koll på varför de ens anger den basfrekvensen, för att få låga tdp värden?
Jag kör på 8400 själv, har ställt in Windows i prestandaläge så kärnorna pendlar mellan 3790MHz och 3890MHz (enligt hwmonitor)

Skrivet av Xyborg:

@Size Innan du bestämmer baserat på hypotetiska scenarion där 8400 skulle strypas av lägre TDP - det gör den inte, den håller högsta all-core turbo i princip hela tiden- så är det värt att faktiskt kolla hur den presterar i spel. Se t.ex Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Om spela är det du gör på datorn och du vet att du inte kommer att överklocka är det totalt bortkastade pengar att köpa en 8600K och tillhörande Z370 moderkort. Istället för att köpa 8400 med tillhörande H370 moderkort. Om du inte tycker det är värt några tusen att få typ 3 fps högre i snittt...

Vilka fördelar får man med h370 över b360 (med i5 8400)? Jag tänker om priset är lägre på b360 är det då värt att lägga till för att få ett h370 och vad skiljer de åt?

Permalänk
Medlem

@Elektron här kommer en trevlig tabell

Permalänk
Medlem

Tack
Vad betyder sen delen med m2 portar, kan man max ha en m2 hårddisk på b360?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Size Innan du bestämmer baserat på hypotetiska scenarion där 8400 skulle strypas av lägre TDP - det gör den inte, den håller högsta all-core turbo i princip hela tiden- så är det värt att faktiskt kolla hur den presterar i spel. Se t.ex Sweclockers test:
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Om spela är det du gör på datorn och du vet att du inte kommer att överklocka är det totalt bortkastade pengar att köpa en 8600K och tillhörande Z370 moderkort. Istället för att köpa 8400 med tillhörande H370 moderkort. Om du inte tycker det är värt några tusen att få typ 3 fps högre i snittt...

Nu handlag det om två uppgraderingspaket , ett med I5 8400 och msi z370a pro för 4750:-alternativt i5 8600k med msi z370 gamin plus för 5500:-. Så skillnaden är 750kr, undrar om det ör värt det?

Så ett Z370 blir det nog oavsett, frågan är bara vilket, då jag har möjlighet att ändra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket kort skulle ni välja mellan MSI Z370 Gaming Plus och Asus TUF Z370 Plus gaming. Varför heter de gaming, vad är det som skiljer sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu blev det tillslut en i5 8600k med Asus Prime Z370-P.
Till det även Corsair LPX DDR4 2666hz 16Gb ram och en Cooler Master Evo hyper 212 kylare. Allt för 5200kr. Känns som en bra deal.

Skickades från m.sweclockers.com